Greg Chandler (ESOTERIC, LYCHGATE) - z temné a smutné hudby nemám deprese, naopak mě nabíjí

Greg Chandler (ESOTERIC, LYCHGATE) - z temné a smutné hudby nemám deprese, naopak mě nabíjí

Greg Chandler je osobnost, tudíž mít příležitost pokecat o Esoteric a Lychgate nemohla být nevyužita; na Celebrare Noctem Festu ho vyzpovídal mIZZY.

LychgateZačněme s Lychgate. Proč ses rozhodl k této kapele/projektu připojit?

Znal jsem Jamese (Vortigerna) už delší dobu - z doby, kdy hrával ve Spearhead (black/death kapela, kde hrál V. na bicí – pozn. aut.). A on mi nabídnul, abych nahrál vokály pro Lychgate.  Poslal mi hudbu a mně zaujala (byla to hudba k prvnímu albu). Jak šel čas, rozhodl se hrát s kapelou i živě.
 
Je Vortigern v Lychgate výhradním skladatelem a autorem textů? Nebo jsi se ty a další členové nějak podíleli na psaní skladeb?

Ano, všechnu hudbu skládal a texty napsal Vortigern. Tom (Vallely - bubeník) se na tom taky trochu podílel, party pro bicí a perkuse vymyslel sám. Zbytek sestavy včetně mě pouze nahrál své party ve studiu a jsme členové živé sestavy.
 
Můžeš nám říct něco bližšího o nahrávání An Antidote for the Glass Pill? Obzvláště nás zajímají kostelní varhany. Kde jste je nahráli a kde jste je vlastně sehnali? Jde o totéž místo, které můžeme vidět na promo fotkách?

Chtěli jsme dosáhnout tak autentického zvuku pravých kostelních varhan, jak jen to bylo možné, ale bylo velmi obtížné pronajmout si pravé varhany v nějakém kostele a mít na nahrávání jednak dobrou akustiku, jednak dostatek času bez toho, aby tam byli přítomni lidé. Takže jsme použili systém Hauptwerk ze studia v Belfastu. Je to taková hrací skříň, která vlastně funguje jako opravdové varhany a používá samply z pravých varhan. Je to software postavený na užívání skutečných zvuků varhan, které byly pořízeny v různých katedrálách jako Notre Dame ve Francii a tak podobně. Co se týká zbytku, bicí byly nahrány v Jamesově studiu, kytary doma. Basa a vokály se nahrávaly v mém studiu (Priory).

Lychgate

Ne, ty promofotky jsou z více míst, z různých kostelů a jednoho starého domu.
 
Jaká byla spolupráce s varhaníkem K. J. Bowyerem? Je to metalový fanoušek, nebo šlo pouze o spolupráci na profesionální bázi?

Ano, bylo to hlavně na profesionální úrovni, i když Bowyer říkal, že se mu hudba líbí a užil si i nahrávání. Naučit se varhanní party mu zabralo hodně času, prý okolo 160 hodin. (smích)
 
Chcete s tímto varhaníkem nahrát i další desku?

Nejsme si ještě jistí, protože už máme jiného varhaníka, který s námi odehraje i nějaké živé koncerty. Je s námi ale jen krátce, takže se zatím materiál učí. Ty varhany ale nejsou zrovna logisticky dobrá věc, jsou dost velké a obtížně se transportují, takže s nimi budeme hrát jen na několika speciálních festivalových vystoupeních jako Roadburn.
 
Jak to vypadá s novou deskou Esoteric? Kdy můžeme čekat, že vyjde?

Zatím nevíme, kdy deska vyjde, nové skladby stále dokončujeme. Doufejme, že s tím do třech, nebo čtyř měsíců budeme hotoví. Pak přijde na řadu nahrávání ve studiu. Doufám, že album vyjde příští rok v létě, nebo na podzim. (rozhovor vznikal na konci loňského roku – pozn. aut.)
 
Můžeš popsat, v čem bude novinka jiná než ta předchozí?

Myslím, že půjde o logický vývoj. Oproti poslední desce bude ta nová trochu jiná, trochu víc zaměřená na efekty a bude na ní víc psychedelických prvků. Také při psaní nového materiálu víc spolupracuju s Gordonem, hodně muziky jsme udělali společně.
 
Na Paragon of Dissonance je hodně promyšlených kytarových sól. Je to přínos vašeho relativně nového člena Jima Nolana?

Ano. Některé z nich jsou od Jima, protože on hrozně rád hraje sóla. Zahrnul jich hodně do písní, které napsal.
 
EsotericNa PoD jsou ale také relativně přístupné a na poměry Esoteric chytlavé sklaby jako Cipher a Abandonment. Chcete v tomhle směru pokračovat?

Trochu jo, ale je to otázka. Esoteric mají velmi temné kořeny, které jsou stále v novém materiálu přítomné (a možná ještě víc než na Paragon…). Ale zároveň v něm střídáme víc světla a stínů než na předchozích nahrávkách. Víc se noříme do atmosféry než do naprostého chaosu.
 
Podle mě je The Pernicious Enigma nejdivnější a nejexperimentálnější album Esoteric. Jak vzpomínáš na ty časy, na skládání a nahrávání této desky?

Hlavním důvodem, proč zní TPE experimentálněji, je v tom, že kapela byla tehdy relativně čerstvá a svěží. Teď jí je víc než dvacet let. Dříve jsme byli mladí, měli jsme víc času na zkoušení, tolik jsme nepracovali. Před odchodem do studia (cf.: Bezprostředně před nahráváním) jsme zkoušeli třikrát čtyřikrát týdně, takže jsme měli víc času na rozpracování jednotlivých zvuků a experimentování se strukturou skladeb.
 
Skladba NOXBC9701040. Je to naprostá improvizace?

Ano, byla to naprostá improvizace. V podstatě jsme si pouze vybrali jen jeden tón. Hráli jsme ho ve zmenšené tónině (pozn. JSt: wiki mluví o zmenšených terciích, kvintách atp., ale nejsem muzikant), celé jsme to vymysleli až ve studiu.
 
Nechceš zkusit někdy zase něco podobného? S vašimi současnými hudebními schopnostmi by to bylo velmi zajímavé.

Jednoho dne možná ano. Tehdy jsme si tak nějak improvizaci víc užívali, teď dáváme přednost současné tvorbě.
 
EsotericJakým způsobem vybíráte skladby, které budete hrát na koncertě? Zařazujete do něj i starší kusy, třeba něco z Metamorphogenesis?

Normálně děláme selekci, jak skladby na koncert uspořádáme. Obvykle hrajeme víc věcí z té nejsoučasnější tvorby, zahrneme ale i nějaké starší kusy. Když jsme jeli v roce 2012 turné po Evropě, tak jsme hráli písně z každé desky, to znamená ze všech šesti.
 
Soustředíte se na novější skladby, protože z jejich hraní na koncertech máte větší radost…

Jo. Když bys hrál stejné věci dvacet let, budeš mít menší inspiraci je hrát živě. (smích)
 
Hráli jste už někdy na koncertě Ignotum per Ignotius?

Ano. Poté, co vyšla The Maniacal Vale, jsme ji hráli docela často. Ale protože jde o velmi dlouhou skladbu, nemůžeme ji hrát na festivalech, jinak bychom zahráli jen dvě písně.
 
Ale obvykle hrajete Circle, která má 20 minut.

To ano, docela často.
 
EsotericPoužíváte vy, nebo bubeník, na koncertech metronom? Nebo necháváte muziku plynout, aby byla dynamičtější?

Trochu z obojího. Používáme metronom, hlavně když nemáme klávesáka, abychom mohli jeho party hrát z PA. A v současnosti klávesáka nemáme. Běžně hrajeme většinu setu s metronomem a vypneme ho v částech, které chceme zahrát jinak, zrychlit nebo zpomalit.
 
Teď k bubeníkovi Joe Fletcherovi. Hraje často dost složitě a polyrytmicky. Bicí si vymýšlí jen on sám?

Jak co. Změny dob a temp jsou součástí hudby Esoteric. Když dáváme skladby dohromady, Joe (bubeník) si poslechne kytarové a basové linky a na jejich základě vymyslí své vlastní bubenické party. Někdy mu je naprogramujeme a on si je pak změní podle sebe.
 
Greg ChandlerPatří ti studio Priory? Proč právě „priory“ (převorství)?  Je to opravdu nějaký klášter?

Takhle se to jmenuje. Starý statek se zrekonstruoval k podnikatelským účelům. Teď se jmenuje Priory Business Park. Studio jsem nepojmenoval já, převzal jsem ho.
 
Je to práce na plný úvazek?

Ano. Předtím jsem dělal ve studiu Rich Bitch a v různých dalších studiích v Birminghamu, byl jsem na volné noze. Před deseti lety jsem dostal šanci převzít podnik v Priory a využil jsem toho.
 
Čím se živí ostatní členové Esoteric?

Někteří pracují v hudebním průmyslu jako já. Gordon (kytara) pracuje na škole, kde učí hudbu a zvukové inženýrství. Mark (basa) pracuje v divadle jako zvukový technik. Ostatní dělají pro NHS, tedy ve zdravotnictví.
 
Na nahrávkách Esoteric mají bicí vždy masivní zvuk. Snažíte se u nich docílit nějakého konkrétního typu zvuku? Podlazujete je?

Ladíme je nízko, ale aby stále zněly živě a rezonovaly. Nikdy u nich nepoužíváme triggery. Chceme, aby zněly přirozeně, k dosažení větší prostorovosti přidáváme při postprodukci reverby a používáme mikrofony umístěné po místnosti, které zachycují také okolní prostředí.
 
Jak vidíš jako hudebník a zvukový inženýr současný fenomén „loudness war“? Je jasné, že metal musí být nahlas, ale nemyslíš si, že tím někdy trpí dynamika?

Ano, určitě si myslím, že na hodně metalových nahrávách dynamika trpí, obzvlášť když jsou bicí hodně natriggerované. Obecně vzato, hodně metalových alb jsou masterované příliš hlasitě, takže jsou téměř zkreslené. Hlasitost takové desky se od začástku do konce nemění. V hudbě dávám přednost větší dynamičnosti, aby vyzněla crescenda a podobně.
 
Greg ChandlerJinými slovy, je to pro tebe poslouchatelnější…

Ano. Do nějaké muziky se to hodí, třeba do industrálu. Tam se takový hlasitý a komprimovaný zvuk považuje za přínos. Některé metalové kapely toho umí využít, ale nepřijde mi to vhodné pro každý styl.
 
Co říkáš na klišé, že lidé, kteří poslouchají, nebo hrají doom metal jsou smutní a depresivní. Platí to i pro vás?

Prošel jsem si mnoha obdobími, kdy jsem trpěl klinickou depresí. Obzvlášť když jsem byl mladší. Ale myslím, že hodně lidí, kteří poslouchají nebo tvoří tuhle hudbu, podobná období depresí znají.
 
Jaký druh humoru mají členové kapely rádi?

Humor je důležitý, hlavně když jedete turné a celá kapela je pospolu. Uvolňuje to napětí, snáz se tak vyhnete ponorce a dá se tak předejít problémům.
 
Máte rádi Červeného trpaslíka, nebo Monty Pythony?

Ano, hodně. Hlavně Monty Pythony. Máme rádi tenhle typ suchého humoru.
 
Které filmy od nich máte nejraději?

Dobrý film je Svatý grál stejně jako Život Briana.
 
Co třeba seriály?

Monty Pythonův Létající cirkus, který není tak úplně známý.
 
Jak často s Esoteric zkoušíte? Osobně si nedokážu představit, že uděláte chybu uprostřed Circle a musíte ji hrát celou znova…

To se nám naštěstí nestává. Jakmile máme složenou hudbu, případně přímo v procesu skládání, jdeme zkoušet, experimentujeme a jednotlivé částí písní zdokonalujeme. Obecně lze říct, že jakmile máme hotovou muziku, skladby hrajeme celé a nejsou s tím problémy, zkoušíme každý týden, takže člověk nemá problém se soustředit.
 
Jak dlouho trvá jedna zkouška?

Normálně tak čtyři hodiny. Každý z nás také hraje doma. Zkoušíme společně, ale všichni také cvičí.
 
Takže jste zvyklí nedělat žádné kiksy…

Ano. Aspoň ne tolik. (smích)
 
EsotericJak docilujete v písni, nebo riffu správného tempa? Zpomalujete ho záměrně? Říkal jsi, že na koncertech vypínáte metronom a tempo se mění.

Když skládáme, tempo hudby nikdy není statické. Mám dojem, že pouze jedna dvě skladby v celé historii Esoteric mají stejné tempo od začátku do konce. Vždy naprogramujeme metronom tak, aby bylo tempo v souladu s náladou, takže jedna pasáž může být pomalejší, nebo rychlejší. Tempa ve skladbách hodně měníme. Nejprve složíme hudbu, až pak naprogramujeme metronom, aby do muziky pasoval, radši než abychom to dělali obráceně.
 
Máte v kapele nějakou oblíbenou kapelu, na které se všichni shodnete? Nějakou, kterou všichni považujete za svou zásadní inspiraci. V nějakých rozhovorech padlo, že máte rádi Thergothon.

Máme dost rozdílný hudební vkus. Ale jo, je tu několik spíš nemetalových kapel jako Godspeed You! Black Emperor, Rachel‘s , nebo King Crimson. Vzhledem k tomu, že máme všichni dost široký záběr, na jediné kapele se moc často neshodneme.
 
Inspirovali jste se britskou industrial/noisovou scénou? Mám na mysli zejména Skullflower. Je to jedna z mála kapel, která zní podobně monumentálně jako Esoteric.

Abych byl upřímný, tenhle druh hudby moc dobře neznáme.
 
A znáte třeba Whitehouse, nebo Coil?

Jo, známe. Obě kapely jsme poslouchali, ale neřekl bych, že by nás nějak mimořádně ovlivnily. Hudebně na nás měly vliv spíš psychedelické kapely jako raní Pink Floyd. Od nich si bereme halucinogenní atmosféru, kterou pak pořádně „zatemníme“.
 
LychgateTvůj vokál je od počátků poznávacím prvkem Esoteric. Jak tě napadlo použít tak výrazný hal?

Kvůli jeho psychedelickému účinku. Experimentovali jsme s psychotropními drogami jako LSD. S použitím takového efektu je velmi intenzivní poslouchat tuhle hudbu, když jsi na LSD, nebo jsi zhulený.
 
Mnoho lidí se domnívá, že tak psychedelickou a surreálnem naplněnou hudbu nelze komponovat bez užívání drog.  Platí to i pro Esoteric?

Striktně ne. (smích) Myslím, že být třeba na LSD je silný zážitek a nemusíš si ho vzít pokaždé, když chceš něco složit, protože ten prožitek v tobě stále zůstává. Pro hudební tvorbu platí, že vychází z tebe, je to něco, co ti droga nedá. Ta ti pouze zesílí určité pocity, atmosféru, nebo zvuky, které sis přál vytvořit.
 
Viděl jsem vaše vystoupení v Praze a mám dojem, že jste před ním kouřili trávu. Takže jste zvyklí hrát na pódiu zhulení? Nemusíte mít čistou hlavu, abyste mohli hrát tak komplikovanou hudbu?

Hrajeme často, takže jsme docela zvyklí. Samozřejmě se předtím nesmíme zhulit úplně do sraček, přece jen máme rozum.
 
Greg Chandler A které ty vokální efekty přesně používáš?

Všechno možné. Když si poslechneš všechna alba, použili jsme opravdu každý efekt, který tě napadne.
 
Takže reverby, haly…

Nejen reverby. Jsem v tomhle konvenční, takže jsem vždycky používal procesory, které mi dávají hodně možností, můžeš si tam naprogramovat cesty pro jednotlivé efekty. Například můžu mít jeden efek na hlase, na kterém jsou čtyři různé flangery. A ty je možné přesměrovat do sebe navzájem a tak dále. Takže vytvoříš zvuky, které jinde neuslyšíš.
 
Jsou tu ještě možnosti, jak tvůj vokál posunout dál?

Možná. Myslím, že se změnou tvého vybavení přijdou i nové možnosti dalších zvuků. A naše hudba je tak „rozlehlá“, že i prostor pro tvorbu ruchů a efektů je podobně rozlehlý, takže vždycky můžeš objevit něco, cos předtím ještě neudělal.
 
Takže v budoucnu můžeme čekat nějaké nové zvuky.

Určitě ano.
 
Jaké máš pocity, když hraješ nebo posloucháš svou hudbu?

Jak kdy. Hudba se pro mě většinou vztahuje k nějakému období nebo nějakému zážitku, k emocím, které jsem cítil, když jsem hudbu nebo text psal. Je to dost silné a dost osobní. Znovu si prožívám stav mysli, ve kterém jsem tu hudbu tvořil.
 
Jak si představuješ emocionální reakci posluchače na tvou hudbu?

Myslím, že je to u každého jiné. Já sám mám rád hodně temnou, náročnou hudbu, takže je pro mě povznášející, když poslouchám temnou, smutnou hudbu. Emoce ze sebe dostávám, nemám z toho deprese. Lidé, kteří tuhle hudbu neposlouchají, se třeba nudí, nezajímá je to, ale mě to je blízké a baví mě to.
 
Musí vaše hudba být nutně temná, depresivní atp.?

Ne, to přichází samo od sebe. Je to naše vyjádření, ne snaha vytvořit něco konkrétního.
 
Soustředíte se momentálně víc na psychedelickou nebo doommetalovou rovinu vaší hudby?

Nesnažíme se nějak vědomě jít jedním či druhým směrem. Skládáme na základě inspirace, není to tak, že bychom si sedli a napsali seznam cílů. Snažíme se fungovat přirozeně.
 
Greg ChandlerPoslední otázka. Máš rád klasiky jako Black Sabbath, Saint Vitus? Co tradiční doomy jako Paradise Lost nebo My Dying Bride?

Jo, ty taky. Mám rád metal všeho druhu, od heavíku po ty největší extrémy. Poslouchám všechno možné, různé kapely z různých žánrů.
 
Ptal se: mIZZY
Otázky: AddSatan, onDRajs, JSt, bizzaro
Přepis: AddSatan, onDRajs, JSt
Překlad: JSt, AddSatan, onDRajs, mIZZY
Edit: onDRajs, AddSatan, mIZZY, JSt


Přispěj do diskuze

Načíst jiný

Kdy bude ta deska Esoteric, hergot?

https://www.metallum.cz/rozhovory/rozhovor-kapelou-lychgate/

"ve Wroclavi v Polsku na průmyslovém festivalu" lol

To je samej Greg, ale abych se zeptal na Gordona, to ne :-( Stálo se poptat, proč vlastně z kapely odešel a pak se vzápětí vrátil...

Zas tak často to neměníš - teď jsem si třeba koupil v reedici od Už jsme doma - Hollywood, který nově vyšel jako 2xEP, a to teprve otáčíš :-)

ty jo až takový policejní výslech, ale parádní! Maniacal když si jednou za čas dávam tak je to vždy zážitek a něco požít a pak si to pustit by mohl být dobrý odstřel do stratosféry :). Btw asfaltéři fakt vás to baví v případě tohoto alba pořád měnit desky? :)

ten jeho odhad vydání nové desky Esoteric zrovna nevyšel :) ... tak snad to do jara/léta bude venku, Lychgate by taky příští rok měli nahrávat, už je to prý skoro složené...

ad improvizovaná skladba NOXčísla... tam asi spíš myslel, že předem byla zvolena jen tónina (key) v které to budou hrát ("...vybrali jen jeden tón. Hráli jsme ho ve zmenšené tónině..." mi nedává smysl...), možná myslel i nějaký interval tím "diminished" (tritón, "diminished triad" ?), ale taky přesně nevím...

aktuálně

diskuze