Články

přeposlat článek tisknout
S Gábou za klasikou - volume II. > Pražské jaro - Pierre Boulez, Ensemble Intercontemporain

S Gábou za klasikou - volume II. > Pražské jaro - Pierre Boulez, Ensemble Intercontemporain

  • kdy: 30.5.2010
  • kde: Praha, Rudolfinum

Po dlouhých dvaceti letech dorazila na PJ největší žijící legenda soudobé klasické hudby, skladatel a dirigent Pierre Boulez. Spolu s tělesem Ensemble Intercontemporain, které sám v roce 1976 založil, uvedli díla Edgara Varèse, Franca Donatoniho, György Ligetiho a na závěr své poslední velké dílo, sur Incise.

Na úvod jen velmi stručné přiblížení samotného Bouleze. Letos pětaosmdesátiletý vystudovaný matematik, posléze žák Oliviera Messiaena a André Vaurabourgové (žena Artura Honnegera). Největší propagátor klasické hudby dvacátého a jednadvacátého století a experimentátor s elektronikou. Velmi známé jsou jeho dost osobité interpretace některých operních děl, v poslední době konečně i Janáčkovy. Někdejší ředitel BBC Symphony Orchestra i jiných světově známých těles, laureát Francouzské národní ceny za zásluhy, držitel Grammy atd.

 
Edgar Varèse

Octandre
----------
Kratičká třívětá experimentální skladba jednoho ze zakladatelů moderny určená pro osm hráčů a deset nástrojů. Poprvé byla uvedena už v roce 1924. Na samotný úvod dost těžké, ale předpokládám, že na tento koncert lidé nepřišli odpočívat. Boulez jí dirigoval bez jakýchkoli zbytečných gest a samozřejmě bez taktovky, ostatně jako celý zbytek večera. Po pár minutách tedy první (jak jsem se posléze dočetl na jednom hudebním serveru „manifestační“) potlesk.

Franco Donatoni
Tema
----------
Franco Donatoni, u nás prakticky neznámý italský profesor a skladatel, napsal skladbu Tema přímo pro Ensemble Intercontemporian před osmadvaceti lety. Obsazení klasické komorní, krásné překrývání zvláště smyčcových nástrojů, to vše v relativně poklidném tempu. Pro návštěvníka večera určitě to nejpřístupnější, co mohl na tomto koncertě slyšet - upozorňuji ovšem, že se stále jedná o modernu. Pro mne obrovské překvapení, samozřejmě v tom dobrém smyslu slova. A jelikož jsem velký fanda violoncella, mohl jsem oči a uši nechat na naprosto fantastickém Pierru Strauchovi. Bělovlasý ultrarychlostní běhač po hmatníku a trhač strun, toť asi nejlepší přirovnání.

György Ligeti
Concerto de chambre
----------
Pro mnohé předčasný vrchol. Čtyřvěté dílo maďarského skladatele skutečně nezapře. Zde bych si vypůjčil jeho vlastní slova: „První věta je polyfonní a obsahuje mikropolyfonně protkané linie, které splývají do podoby homogenní struktury. Druhá věta je homofonní a statická, třetí strojově mechanická (má skladba z roku 1962 Poeme symphonique pro 100 metronomů mi zde posloužila jako vzor) a čtvrtá věta je ztřeštěně virtuózní Presto.“ Zjednodušeně: klasický Ligeti. Všech třináct sólistů krásně zapadá do celé kompozice, byť každý z nich hraje opravdu
nelehké party. Úvodní tiché přelévání nástrojů občas vyrušené typickými Ligetiho „psycho-výjezdy“ člověka okamžitě vtáhne a pak už nepustí. Poslední čtvrtá věta se změní v parádní jízdu, když se všechny nástroje chtějí prosadit na úkor ostatních a vzniká tak šílené několikaminutové peklo. Po doznění posledního tónu následoval ohromný aplaus a mistr Boulez se musel tedy ještě před přestávkou - tuším, že pětkrát či šestkrát - vracet zpět na pódium.

 
Pierre Boulez
sur Incises
----------
Uvedení tohoto díla pro tři klavíry, tři harfy a tři hráče na bicí nástroje bylo předem avizované jako premiéra, byť bylo sepsáno již v roce 1994 a v roce 2001 za ní autor dostal prestižní Grawemeyerovu cenu. Vtip je v tom, že Boulez se ke svým pracím vrací a přepracovává je. Výjimkou není ani sur Incises, kterou již jednou rozšířil a upravil mezi lety 1996-1998 a i tento koncert nabídl rozdílnou interpretaci. Mimochodem, původně byla určena jako povinná skladba pro jednu pianistickou soutěž a měla dokázat úroveň soutěžících. Na pódiu bylo vše rozděleno do tří skupin, což nejen krásně vypadalo, ale i znělo. Vzájemně se doplňující nástroje vystupují do popředí, různě se mění a transformují a vytvářejí kolikrát zvláštní zvukové efekty. Původně dvouvětá skladba se propojila v jednu a po přibližně čtyřiceti minutách s efektním dozněním klavíru končí. Následné neutichající ovace vestoje (které jsem dlouho nezažil) jen potvrzují, že kdo toho večera přišel, nepochybil.

Jiné názory


Přispěj do diskuze

zobrazit vše

celkem dobré rozhovoro-článek:
www.magazin.aktualne.cz/kultura/klasicka-hudba/krzysztof-penderecki-hudb

a jinak zítra v 11:57 tradiční Hudba k siréně (byť tentokrát bez sirény :) ) od orchestru BERG, stream ČRo Vltava:
www.facebook.com/events/903509353369613/

Penderecki zemřel.

Ahoj, tenhle rok jsem vzal PJ opět na milost. Lákalo mě víc věcí, ale Holst a Schnittke byli jasný hned. Nejspíš ještě půjdu na varhanní koncert Pavla Kohouta, lupeny ještě jsou. Mámě jsem, den po spuštění prodeje, kupoval lístek na Monteverdiho a La Compagnia del Madrigale (v kostele sv. Šimona a Judy) a měl ohromný štěstí, že jsem se prodral k posledním volným.

   anonymous: název fb eventu "Zahajujeme!..." jsem nejdřív četl lehounce jinak   
tak, když se to dá do souvislosti s jejich (resp. Wajsarovo) "soundtrackem" k Městu bez Židů a samply co tam použili, tak to jistojistě nebude náhoda :))

   anonymous: živej Penderecki   
   AddSatan: (ale Penderecki, Ligeti už vyprodaný)   
tím jsem myslel, že oba vyprodaný

jo některý věci od Saariaho mě před časem taky dost bavily a ten Grisey, Jarrell dle "koštů" budou asi taky zajímavý (žádnou z těch skladeb jsem neslyšel celou, se u téhle hudby rád nechávám alespoň částečně překvapit, což se mi třeba u Messiaenovo Turangalily z části vymstilo, ale většinou jsem překvapený příjemně...)

hm, BERG tentokrát vypadá zajímavě, ale bojím se, že zrovna tenhle termín nevyjde..
ovšem musím se přiznat, že název fb eventu "Zahajujeme!..." jsem nejdřív četl lehounce jinak

zrovna tuhle Griseyho skladbu jsem v poslední době poslouchal a některý věci od Káji jsou vyloženě super, to vypadá dobře
mezi dalšími věcmi zaujal například živej Penderecki a taky teda Goebbels

příští pondělí (6. 3.) orchestr BERG v Českém muzeu hudby:
Hans Abrahamsen - Winternacht (česká premiéra)
Georg Friedrich Haas - … und … (česká premiéra)
Bent Sørensen - Sirenengesang (slyšel jsem loni na Contempulsu a dost dobrý to bylo)
www.berg.cz/170306.html

a jinak v květnu na PJ mj. K. Saariaho - Terrestre, G. Grisey - Vortex Temporum, M. Jarrell - Assonance VI
A. Schnittke - „Seid nüchtern und wachet…“ ("faustovská kantáta"), G. Holst - Planety (mj. Mars použili Nile jako intro k Ramses Bringer of War :) )
a další věci... (ale Penderecki, Ligeti už vyprodaný)

včera Ligeti - krátký, snesl bych to klidně 2-3x delší, ale i tak hodně dobrý a zajímavý, klidnější kus, i když vespod (občas zesilující) pocit neklidu, vlastně celkem příjemný psycho(edélie), přelévání a proplétání, možná na jeho poměry opravdu melodičtější, ale vyloženě harmonie tam moc nebylo...

Eötvös - skladba pro perkusionistu Grubingera - trochu rozpaky, byť ze začátku mě ta zjevná nevážnost celkem bavila, perkusionista mj. vyjekával a pazvuky do hlediště i na orchestr - s ním ta jeho exhibice fungovala tak napůl, ale skill rozhodně měl a pár momentů fakt dobrých, mj. si dával i solidní "blastbeaty/gravity blasty" :) na "marching drum" mj. i za zády přes rameno, pár fakt zajímavě znějících perkusí... celkově tak nějak napůl

Lutoslawski - celkově hodně dobrý, byť zpočátku mě trochu rozčilovala ta "rozsekanost" a přerušování dobře rozjetých pasáží (ale asi to tam má smysl, + ta částečná aleatorika atd.), ale od cca 2/3 hodně dobrý, mj. příjemně zneklidňující smyčce, některý pasáže vyloženě vražda (opět smyčce především samozřejmě, ale i dechy a tak všechno...), byli jsme v první řadě vpravo u kontrabasistů, takže chvilema i celkem solidní basový drone :), mj. ta první řada nebyla tak špatná, jak jsem se obával, byť samozřejmě ideální to není...

mj. dost příjemný a osvěžující poslouchat takhle naživo a akusticky (navíc nástroje jiný než kytary...)

k PJ - škoda, že jsou ty zajímavý věci tak rozesetý a zamíchaný mezi méně zajímavý, často i dost krátký skladby jen, ten Schönberg vypadá asi nejslibněji stejnak...

dik za tip, zatim mame listky jen na mou vlast

aktuálně

diskuze