Články

přeposlat článek tisknout
S Gábou za klasikou - volume II. > Pražské jaro - Pierre Boulez, Ensemble Intercontemporain

S Gábou za klasikou - volume II. > Pražské jaro - Pierre Boulez, Ensemble Intercontemporain

  • kdy: 30.5.2010
  • kde: Praha, Rudolfinum

Po dlouhých dvaceti letech dorazila na PJ největší žijící legenda soudobé klasické hudby, skladatel a dirigent Pierre Boulez. Spolu s tělesem Ensemble Intercontemporain, které sám v roce 1976 založil, uvedli díla Edgara Varèse, Franca Donatoniho, György Ligetiho a na závěr své poslední velké dílo, sur Incise.

Na úvod jen velmi stručné přiblížení samotného Bouleze. Letos pětaosmdesátiletý vystudovaný matematik, posléze žák Oliviera Messiaena a André Vaurabourgové (žena Artura Honnegera). Největší propagátor klasické hudby dvacátého a jednadvacátého století a experimentátor s elektronikou. Velmi známé jsou jeho dost osobité interpretace některých operních děl, v poslední době konečně i Janáčkovy. Někdejší ředitel BBC Symphony Orchestra i jiných světově známých těles, laureát Francouzské národní ceny za zásluhy, držitel Grammy atd.

 
Edgar Varèse

Octandre
----------
Kratičká třívětá experimentální skladba jednoho ze zakladatelů moderny určená pro osm hráčů a deset nástrojů. Poprvé byla uvedena už v roce 1924. Na samotný úvod dost těžké, ale předpokládám, že na tento koncert lidé nepřišli odpočívat. Boulez jí dirigoval bez jakýchkoli zbytečných gest a samozřejmě bez taktovky, ostatně jako celý zbytek večera. Po pár minutách tedy první (jak jsem se posléze dočetl na jednom hudebním serveru „manifestační“) potlesk.

Franco Donatoni
Tema
----------
Franco Donatoni, u nás prakticky neznámý italský profesor a skladatel, napsal skladbu Tema přímo pro Ensemble Intercontemporian před osmadvaceti lety. Obsazení klasické komorní, krásné překrývání zvláště smyčcových nástrojů, to vše v relativně poklidném tempu. Pro návštěvníka večera určitě to nejpřístupnější, co mohl na tomto koncertě slyšet - upozorňuji ovšem, že se stále jedná o modernu. Pro mne obrovské překvapení, samozřejmě v tom dobrém smyslu slova. A jelikož jsem velký fanda violoncella, mohl jsem oči a uši nechat na naprosto fantastickém Pierru Strauchovi. Bělovlasý ultrarychlostní běhač po hmatníku a trhač strun, toť asi nejlepší přirovnání.

György Ligeti
Concerto de chambre
----------
Pro mnohé předčasný vrchol. Čtyřvěté dílo maďarského skladatele skutečně nezapře. Zde bych si vypůjčil jeho vlastní slova: „První věta je polyfonní a obsahuje mikropolyfonně protkané linie, které splývají do podoby homogenní struktury. Druhá věta je homofonní a statická, třetí strojově mechanická (má skladba z roku 1962 Poeme symphonique pro 100 metronomů mi zde posloužila jako vzor) a čtvrtá věta je ztřeštěně virtuózní Presto.“ Zjednodušeně: klasický Ligeti. Všech třináct sólistů krásně zapadá do celé kompozice, byť každý z nich hraje opravdu
nelehké party. Úvodní tiché přelévání nástrojů občas vyrušené typickými Ligetiho „psycho-výjezdy“ člověka okamžitě vtáhne a pak už nepustí. Poslední čtvrtá věta se změní v parádní jízdu, když se všechny nástroje chtějí prosadit na úkor ostatních a vzniká tak šílené několikaminutové peklo. Po doznění posledního tónu následoval ohromný aplaus a mistr Boulez se musel tedy ještě před přestávkou - tuším, že pětkrát či šestkrát - vracet zpět na pódium.

 
Pierre Boulez
sur Incises
----------
Uvedení tohoto díla pro tři klavíry, tři harfy a tři hráče na bicí nástroje bylo předem avizované jako premiéra, byť bylo sepsáno již v roce 1994 a v roce 2001 za ní autor dostal prestižní Grawemeyerovu cenu. Vtip je v tom, že Boulez se ke svým pracím vrací a přepracovává je. Výjimkou není ani sur Incises, kterou již jednou rozšířil a upravil mezi lety 1996-1998 a i tento koncert nabídl rozdílnou interpretaci. Mimochodem, původně byla určena jako povinná skladba pro jednu pianistickou soutěž a měla dokázat úroveň soutěžících. Na pódiu bylo vše rozděleno do tří skupin, což nejen krásně vypadalo, ale i znělo. Vzájemně se doplňující nástroje vystupují do popředí, různě se mění a transformují a vytvářejí kolikrát zvláštní zvukové efekty. Původně dvouvětá skladba se propojila v jednu a po přibližně čtyřiceti minutách s efektním dozněním klavíru končí. Následné neutichající ovace vestoje (které jsem dlouho nezažil) jen potvrzují, že kdo toho večera přišel, nepochybil.

Jiné názory


Přispěj do diskuze

Příští rok na PJ mj. 11.000 Saiten od G. F. Haase (pro 50 mikrotonálně laděných pian a komorní ansámbl), dle ukázek to bude místy asi solidní peklo :) - ve Fóru Karlín
https://www.youtube.com/watch?v=6xnho9LzU14
Solar od Kaiji Saariaho
Rebecca Saunders s Klangforum Wien (neznal jsem jí, ale ukázky zní dobře)
vokální skladby od Pendereckiho (ale až 80. léta) a Góreckiho v Anežském klášteře
Penderecki Koncert pro violu a orchestr
atd.
https://www.festival.cz/koncerty/

30. 10. 2023 The World of Beksinski v Krakově:
výstava obrazů Zdzisława Beksińskiho + koncert s promítáním:
Alfred Schnittke - Requiem (jeden z jeho nejoblíbenějších skladatelů prý)
Szymon Sutor - Sine Titulo (zkomponováno speciálně pro tuhle událost)
https://www.koncerty-beksinski.pl/
škoda, že pondělí a není to blíž, třeba ve Wroclawi, snad se to bude ještě někdy/e opakovat...

4. 1. 2023
Olivier Messiaen - Quatuor pour la fin du Temps (Kvartet pro konec času) pro housle, klarinet, violoncello a klavír
(+ Mahler, Martinů)
živě pár let zpátky tamtéž hodně dobrý, magický, místy i trošku starý Kayo Dot/rio feeling :)
www.rudolfinum.cz/event/27537-irvin-venys-cesky-spolek-pro-komorni-hudbu

13. 2. 2023
György Ligeti: Concert Românesc
György Ligeti: Koncert pro housle a orchestr
György Ligeti: Lontano
Béla Bartók: Podivuhodný mandarín, suita z baletu
www.socr.rozhlas.cz/kopatchinskaja-hraje-ligetiho-8743666
(8743 ... 666! :) )

Lontano jsem letos už živě slyšel a bylo to mocný, dám si rád znova, v Rudolfinu to počítám díky akustice vyzní ještě líp než v malým sálu La Fabriky

No jo, toho Mozarta jsem už určitě (nejednou?) slyšel, i když asi spíš náhodou - možná v nějaký reklamě, nebo právě v supermarketu apod. :). Zkusil jsem nějaký skladby od Andersona (neznal jsem) a to zní zajímavě, takže to asi dám od začátku a Mozarta holt "vydržím" :). K té premiéře:
www.radiozurnal.rozhlas.cz/jak-zni-sudkovy-fotografie-julian-anderson-na

Zajímavý, díky za tipy. Obojí vypadá zajímavě. U toho Mozarta je hlavně známá druhá věta, budeš tuty znát... už pomalu hrajou i v supermarketech :-) Ale s Vikingurem a Byčkovem to bude dobrý.
Ovšem jako Svěcení kua hmmmm....

6. 4. Filharmonie Hradec Králové v Praze - La Fabrice:
György Ligeti: Lontano ("znáte z TV" :) - resp. z Kubrickova The Shining)
Witold Lutosławski: Mi-parti
Jan Rybář: Futurologický kongres (jsem před lety viděl němýho Nosferatu s novou hudbou co k tomu složil a dobrý)
Jakub Potoček: Mysterium quadratum
Kateřina Horká: Polymerace
www.facebook.com/events/3210067495943803

20., 21. a 22. 4. Česká filharmonie v Rudolfinu:
Igor Stravinskij: Svěcení jara
+ premiéra Julian Anderson - Symfonie č. 2 "Pražská panoramata"
škoda, že k tomu přilepili i Mozarta, navíc něco v C-dur, což asi nebudu riskovat a přijdu až v přestávce...
bude tam mj. hrát klavírista Víkingur Ólafsson - skvělý jméno :)
www.ceskafilharmonie.cz/koncert/25729-ceska-filharmonie-vikingur-olafsso
na všechny tři večery zbývá už jen 10-15 vstupenek...

Faustovská symfonie od Liszta je hodně našlapaný kus muziky.

PJ zveřejnilo program, mj. Lost Highway Suite od Olgy Neuwirth, komorní věci od Saariaho, Ligetiho, Faustovská symfonie od Liszta, a taky Glassova nová symfonie inspirovaná Bowiem... atd.
www.festival.cz/koncerty/

v červnu 2021 (anti-anti-)opera od Ligetiho:
www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/le-grand-macabre-3266369?t=2021-06

jinak jsem sem chtel hlavne napsat ze jsem objevil sto let po opicich Pendereckiho treti.. je nejakej pojebanej ten system komentaru

tak film ztrata casu, z toho ocekavani se splnil jen ten prehravajaci klec, mne nevadi ze je ten dej picovina, ale musi to mit nejakou koherentni vnitrni logiku, ze ktery vychazi chovani postav nebo flow deje, coz tady fakt neni :D s lovecraftem to nema spolecnyho nic, vizualne to taky nezaujalo.. no nic



nevidel, ja moc na horrory nekoukam, kdyz nepocitam dokumenty z valek haha.. for sama ma par docela solidnich snuff zaberu, muzu doporucit pokud by si nekdo pripadal, ze to tady ted stoji za hovno haha.. Mandy a Hereditary zkusim ty soundtracky.. Johnasson je ten co delal Sicario? to je dobrej soudntrack.. jeste me z tech islandskejch hipsterin bavil Cernobyl

od Stetsona se mi víc líbil soundtrack k Hereditary, ten je i víc založenej právě na tom barytonsaxofonu (a i basklarinetu místy)...
www.soundcloud.com/milanrecords/colin-stetson-funeral-from-hereditary-os
V Color Out of Space mi často trochu vadí ty umělý, béčkový (vzhledem k tomu filmu asi záměrně) synťáky a (pravděpodobně) syntetický smyčce, teplota v druhým tracku, ... atd. Ale má to i dobrý místa. Na film ještě mrknu, dík za tip, doufám, že to bude alespoň zábavná blbost, jsem zvědavej na (předpokládám) opět přehrávajícího Cage - předloňskou Mandy jsi s ním hádám viděl ? :) (a vtipný, že zrovna k tomuhle složil Jóhann Jóhannsson poslední hudbu před smrtí)

prihodim vyjimecne neco hipsterskyho, mel jsem ted chut na barytonsaxofon a vzpomnel jsem si tak na colina stetsona.. a ma novou nahravku = soundtrak je beckovy lovecraftovsky adaptaci s nicolasem cagem a fakt me to bavi.. vecer si dam ten film asi, doufam ze to bude nejaka pekne barevna vizualni picovina, skoda jen ze nehulim..
https://open.spotify.com/album/2tTo8zSdckVZL1ZcZ4jUBM

plus mi to pripomnelo jeden skvelej lovecraftovskej ambient

https://lysergicearwax.bandcamp.com/album/black-goat-of-the-woods

test

www.festival.cz/alternativne/
: / jsem doufal, že už by PJ alespoň částečně na přelomu května/června (bez zahraničních hostů) proběhnout mohlo, pár zajímavých koncertů tam letos být mělo, ale živě evidentně nic, budou streamy zdarma... což je od nich sice hezký, ale ehm... i když je fakt, že by gábou na fóru kdysi zmiňovaný tuberácký chrchlání publika tentokrát rušilo ještě víc než obvykle :)

celkem dobré rozhovoro-článek:
www.magazin.aktualne.cz/kultura/klasicka-hudba/krzysztof-penderecki-hudb

a jinak zítra v 11:57 tradiční Hudba k siréně (byť tentokrát bez sirény :) ) od orchestru BERG, stream ČRo Vltava:
www.facebook.com/events/903509353369613/

Penderecki zemřel.

Ahoj, tenhle rok jsem vzal PJ opět na milost. Lákalo mě víc věcí, ale Holst a Schnittke byli jasný hned. Nejspíš ještě půjdu na varhanní koncert Pavla Kohouta, lupeny ještě jsou. Mámě jsem, den po spuštění prodeje, kupoval lístek na Monteverdiho a La Compagnia del Madrigale (v kostele sv. Šimona a Judy) a měl ohromný štěstí, že jsem se prodral k posledním volným.

   anonymous: název fb eventu "Zahajujeme!..." jsem nejdřív četl lehounce jinak   
tak, když se to dá do souvislosti s jejich (resp. Wajsarovo) "soundtrackem" k Městu bez Židů a samply co tam použili, tak to jistojistě nebude náhoda :))

   anonymous: živej Penderecki   
   AddSatan: (ale Penderecki, Ligeti už vyprodaný)   
tím jsem myslel, že oba vyprodaný

jo některý věci od Saariaho mě před časem taky dost bavily a ten Grisey, Jarrell dle "koštů" budou asi taky zajímavý (žádnou z těch skladeb jsem neslyšel celou, se u téhle hudby rád nechávám alespoň částečně překvapit, což se mi třeba u Messiaenovo Turangalily z části vymstilo, ale většinou jsem překvapený příjemně...)

hm, BERG tentokrát vypadá zajímavě, ale bojím se, že zrovna tenhle termín nevyjde..
ovšem musím se přiznat, že název fb eventu "Zahajujeme!..." jsem nejdřív četl lehounce jinak

zrovna tuhle Griseyho skladbu jsem v poslední době poslouchal a některý věci od Káji jsou vyloženě super, to vypadá dobře
mezi dalšími věcmi zaujal například živej Penderecki a taky teda Goebbels

příští pondělí (6. 3.) orchestr BERG v Českém muzeu hudby:
Hans Abrahamsen - Winternacht (česká premiéra)
Georg Friedrich Haas - … und … (česká premiéra)
Bent Sørensen - Sirenengesang (slyšel jsem loni na Contempulsu a dost dobrý to bylo)
www.berg.cz/170306.html

a jinak v květnu na PJ mj. K. Saariaho - Terrestre, G. Grisey - Vortex Temporum, M. Jarrell - Assonance VI
A. Schnittke - „Seid nüchtern und wachet…“ ("faustovská kantáta"), G. Holst - Planety (mj. Mars použili Nile jako intro k Ramses Bringer of War :) )
a další věci... (ale Penderecki, Ligeti už vyprodaný)

včera Ligeti - krátký, snesl bych to klidně 2-3x delší, ale i tak hodně dobrý a zajímavý, klidnější kus, i když vespod (občas zesilující) pocit neklidu, vlastně celkem příjemný psycho(edélie), přelévání a proplétání, možná na jeho poměry opravdu melodičtější, ale vyloženě harmonie tam moc nebylo...

Eötvös - skladba pro perkusionistu Grubingera - trochu rozpaky, byť ze začátku mě ta zjevná nevážnost celkem bavila, perkusionista mj. vyjekával a pazvuky do hlediště i na orchestr - s ním ta jeho exhibice fungovala tak napůl, ale skill rozhodně měl a pár momentů fakt dobrých, mj. si dával i solidní "blastbeaty/gravity blasty" :) na "marching drum" mj. i za zády přes rameno, pár fakt zajímavě znějících perkusí... celkově tak nějak napůl

Lutoslawski - celkově hodně dobrý, byť zpočátku mě trochu rozčilovala ta "rozsekanost" a přerušování dobře rozjetých pasáží (ale asi to tam má smysl, + ta částečná aleatorika atd.), ale od cca 2/3 hodně dobrý, mj. příjemně zneklidňující smyčce, některý pasáže vyloženě vražda (opět smyčce především samozřejmě, ale i dechy a tak všechno...), byli jsme v první řadě vpravo u kontrabasistů, takže chvilema i celkem solidní basový drone :), mj. ta první řada nebyla tak špatná, jak jsem se obával, byť samozřejmě ideální to není...

mj. dost příjemný a osvěžující poslouchat takhle naživo a akusticky (navíc nástroje jiný než kytary...)

k PJ - škoda, že jsou ty zajímavý věci tak rozesetý a zamíchaný mezi méně zajímavý, často i dost krátký skladby jen, ten Schönberg vypadá asi nejslibněji stejnak...

dik za tip, zatim mame listky jen na mou vlast

zítra, ve čtvrtek i v pátek v Rudolfinu:
György LIGETI: Melodie
Peter EÖTVÖS: Speaking Drums
Witold LUTOSŁAWSKI: Symfonie č. 3
stejný program všechny tři dny, pár lístků na každý den ještě zbývá...
www.ceskafilharmonie.cz/koncert/293-ceska-filharmonie-peter-eoetvoes

od zítřka do soboty zdarma festival echofluxx.org/ECHOFLUXX16/index.html
mj. ve čtvrtek fama Q

a letos na PJ v druhé půlce měsíce mj. Schönberg - Zjasněná noc op. 4, a taky Bartók, Górecki, Lutosławski, Prokofjev, Stockhausen, Stravinskij... atd.
www.festival.cz/cz/program

Pierre vcera zemrel

žatec je předměstí chmelových Kryr

"má vlast" - nejsi ty z kraje maniac butcher ;?

no já si dávam ted poslední dobou v práci k tanci a poslechu má vlast...než zaplout do masakrů co si dává gejgáboš z kterých by mi šla hlava kolem začínam pozvolna...

tak jak jinak samozřejmě :-))

ty metronomy jsou pěknej mindfuck - že by to byla inspirace pro NWW - Cold?:)
jinak včera jsem se nějak dostal na Kouzelnou flétnu a bylo to prostě fajn, klasika nejklasičtější, jednoduchá pohádka, ale fakt zábavná věc

už jenom podle popisu Ligeti strká všechny math a prog kapely do kapsy :)

zrovna vcera tam skoncil fest soudobe vazne hudby, ale na podzim fest Janacek Brno! např.: Schönberg: Ten, který přežil Varšavu - naprosta silenost doporucuju, Verklärte Nacht -moje oblibena, smyccove kvartety prave od Schönberga a Schulhoffa, plus Webern Berg, Kapralova, Schnittke. ufffff

no jo vidis to, tam ja jedu taky :-) takze az v listopadu masakrozni Dvorakovo Requiem

gabba: na to sem uz koukal, ale tou dobou budu na planete Brutal Assault

pf: sice dost tezky-po prestavce se tam trosku vyprazdnilo :-), ale super
sud: ja bych urco zasel 11.8. na Romea a Julii od Prokofjeva a tri dny na to na Debussyho a Kosakova, vse v ramci Spilberk festu
bizz: hazim do sos, a soundtrack k v.o. je naprosta silenost, na Shining je zase mila zalezitost Probuzeni Jakoba od Pendereckiho-strasna vec

tu Ligetiho skladba pro 100 metronomů nenahodis do Sosy, Gabo? to muze byt mazec :o a kdyz i Stanley Kubrick pouzil jeho muziku pro casti Vesmirny odysey, The Shining a Eyes Wide Shut, neni co resit, mrknu po tom

pristi rok snad taky.) mam ted volnasek na libovolnou brnenskou filharmonii, doporucis neco?

skvěle napsaný a asi to stálo zato

aktuálně

diskuze