31 KNOTS - Worried Well

onDRajs
8

31 Knots ze západu USA patří ke kytarovkám, jež lze v indie koloně bezpečně rozpoznat po několika minutách. Distinktivní rysy jejich tvorby – skladatelský rukopis a bohatství vlivů – z nich dělají stále něco výjimečného. A platí tomu tak i na jejich nové desce.
31 Knots znějí na Worried Well po trojici předchozích desek (beru-li v potaz dvě vynikající EP) poněkud okleštěněji. Ubylo silných a po jednom

review_1120_px2

poslechu zapamatovatelných písniček, přibylo hluchých míst. Nicméně hlavní poznávací znamení kapely – hlas jedinečného frontmana Joea Haegeho a posmutnělý ráz tuctu skladeb – zůstaly zachovány. Opět se dočkáme divadelně pojatého klavírního doprovodu upomínajícího na proslulé The Dresden Dolls (nejsilnější evokace ve Strange Kicks), vesele pervertované elektroniky (The Breaks) a procítěných rockových písniček. Ty jsou protentokrát ještě intimnější a umírněnější než tomu bylo dříve, nicméně jejich důmyslná stavba nakonec stejně vyleze na povrch. Čím to? Příčina je nasnadě: nejsou prvoplánové (jak tomu je například u Minus The Bear). Stačí se zaposlouchat do melodicky nápadité hry baskytaristy Jaye Winebrennera, na níž se lepí kytarové dovádění a elektronické aranže. Ty jsou pomyslnou třešničkou na dortu, často obyčejnou písničku posunou do úplně jiných končin.
Občas se trio až punkově rozjede (Worried but Not Well), i nadále však převládá důvěrný až vřelý přístup k posluchači; není to ani lkaní nad stavem společnosti, ani direktivní kázání, není to ani bezmyšlenkovité rozjásané juchání, Haege suverénně přechází od všech těchto poloh někam dál, kam možná vidí jen on. Jeho projev je extrovertní a přitom zamyšleně melancholický, srdečně lidský a vlastně tedy důvěrně známý. Jakoby zpíval o něčem, co je nám všem vlastní a přitom to dělá jako divadelní šašek a excentrický divadelník.
V Čechách často vystupující trio na svých živelných klubových vystoupeních

review_1120_px3

dokazuje, že velkými labely protěžované kytarové kapely již dávno ztratily kouzlo přesvědčivosti. Je třeba nahlédnout do podzemí, kde „opravdovost“ a procítěnost není kalkul.