ARCH OF HELL - One Day

recenze
brutusáček
Hodnocení:
8

No panečku to je mi libůstka, k české metalové tvorbě jsem možná více než kritický. Obzvláště na různé heavy, speed, gotik metaly. O to víc je velké potěšení a příjemné překvapení, že vznikají kapely jako jsou Arch Of Hell.

AOH začínali v roce 2006, kdy kapelu zakládal, jako jediný zbyvší z původní sestavy, člověk zvaný Swarm, všechna čest právě jemu, protože hudbu pro One Day skládal převážně on. Na povedeném digipacku připravila kapela hodinový koncept založený na příběhu muže, který sní o lepším světě. Cesta a sen opravdu trnitý, stejně tak jako hudba (v dobrém).

Začínáme epickou Rise to the Victory, kterou rozeznívají kostelní zvony a posléze se přidávají první symfonie, nástup kytar a celé kapely. Příjemný začátek nás přivádí do světa beznaděje. Ve dvojce Utopia Treasure se už jede naplno v obrátkách symfo death metalu. Dvojka je tak trochu zrcadlo pro celou desku. Veškeré kompozice, vyjma těch pár „slowly“ věcí, se nesou ve středním tempu, zejména bicí jsou neustále na jedno brdo, ve stejném rytmu. Nepřidají nic navíc, nehrají nic převratného. Škoda, v některých pasážích by mohly více, rychlostně, podpořit kytarové party, zároveň ale chápu funkci bicích v této kapele. Na přehlídku tu nejsou ony, ale kytary. Deska je prošpikovaná četnými melodiemi, spousty krásných výjezdů a sól, které nenuceně zapadají do konceptu ke klávesám a celé symfonii. Deska má skvělou dramaturgii, nejede se na plný plyn po celou dobu, ale AOH nechávají poslouchače odpočinout, zejména čtvrtou Only for One Day, která je odzpívána sólově pěvicí Terezou s klavírním podkladem. Naneštěstí vnímám tuto sporadickou zpověď jako největší kýč a z desky bych jí vyřadil, tato jediná věc mi tam prostě nesedí. Není to nic proti pěvici, naopak Tereza po celou dobu dokazuje, že umí, svým jemným vokálem krásně kontrastuje řevu kytaristy Swarma. AOH si dovolují různé „vtípky“, kdy se náš hrdina snící o lepším světě dostává do krčmy, kde zaznívá tahací harmonika - (Sin)cere World. Jsou to přesně tyto písně, které mají pozvolné nástupy. Zmíněná (Sin)cere World začíná hodně podmanivým a naléhavým klavírem. Atmosféra je neveselá a neustále se na ní pracuje, hned následující Romance of Afterlife, pochmurným piánem a zároveň poslední, plně instrumentální Last Path to Oblivion nás přesvědčí, že muž, jenž sní o lepším světě, se ho zřejmě nedočká…

Arch Of Hell vytvořili věru kvalitní metalovou kompozici, která se na české poměry jen tak nevidí. Když se přičte průměrný věk všech zúčastněných, nezbývá nic jiného než obdiv. Česká obdoba Children Of Bodom, Nightwish, Eternal Tears Of Sorrow, Epica je zde a rozhodně kvalitní. Pro fanouška žánru povinnost, pro mě příjemně překvapujících.

LooMis
Hodnocení:
6.5

A tady musím s kolegou Brutusáčkem trochu nesouhlasit a lehce AOH vypřísnit. Ano, stylově se Arch Of Hell snaží blížit finské scéně na pomyslném průsečíku COB a Nightwish, ale zůstávají tak nějak na půl cesty. Samozřejmě je dobře, že se nesnaží jen kopírovat, ale pak to chce, aby druhá polovina hudby byla vyvážená něčím, co by kapelu vyčlenilo z tuctového stáda. Hned třeba výtka u Utopia Treasure – nápřah směrem k COB modelu je zde evidentní, ale zatímco zlobivá Děcka od jezera dokáží do skladeb nacpat energii a zdravou agresi, AOH to „šolíchají“ stále jen na půl plynu a zcela zbytečně stále dokola omílají refrén a tím skladbu natahují a při každém dalším poslechu více a více nudí. Black Night je oproti tomu spíše směřována k Nightwish (větší prostor dostává ženský vokál), ale opět je to jenom agresivněji udělaný melodický metal, kterému by v první řadě slušela větší hravost a propracovanost bicích. Přeskočím-li Only for One Day, jejíž zařazení mi je rovněž záhadou, přijde na řadu nejpovedenější věc Fateful s příjemným střídáním laihovského řevu a operní Tarjy. Opět škoda délky – o minutu méně by bylo akorát, což platí i o následné klavírní vložce (Sin)cere World, která desku opět zbytečně mělní a natahuje.

Abych to nějak uzavřel - v přímém porovnání s nedávno poslechnutými Ador Dorath jsou AOH minimálně o bod dolů. Tam kde AD jdou přímo k věci, AOH nejprve dlouze přešlapují, následně přijdou se zajímavým rifem, ale jelikož si s ním většinou vystačí až do konce skladby, rychle ho tím zbaví potřebného kouzla, které by nutilo k opakovanému poslechu desky. Pro příště doporučuji větší selekci skladeb a pár škrtů v partituře, každá vteřina dolů by v tomto případě byla vyvážená zlatem. 6.5 je tak v případě AOH akorát.

Vložit komentář

killer - 05.07.09 10:46:56
Tak me se tahle deska docela libi:-) Srovnani s Eternal tears of sorrow mi prijde trochu ujety, s Childern of bodom snad jen misty hlasem. Pravda neni to v moc rychlem tempu, ale rek bych ze to tak tvurci chteli a rozhodne to neni na skodu:-) Nicmene ty dva "klavrini" songy uprostred bych bud dal na konec nebo uplne skrtnul, roztrhuji desku na vice nesourodych kusu a to je skoda:-( Nicmene jinak v poradku, u me 7,5.
bizz - 03.07.09 15:43:59
priste bez lubri - navrdo/nasucho! :P
brutusáček - 03.07.09 15:21:01
fuu radši nie, navíc už s tebou nespím! :)))
bizz - 03.07.09 14:50:40
ty woe, Brute, delas jak kdybys tam byl nekdy (1x :)). a proc jsme asi skoncili, protoze jsem zacal tlacit, at se to z ty zamrdany zkusebny uz hne ven, ale to by nemoh bejt More More a druhej stejnej dement. nicmene vratim se k AOH, je na druhou stranu pekny, ze i clovek jako ty, co posloucha math/core/tech ME(A)TAL, ho takovahle muzika oslovi :) ti na chajde zazpivam, ju? ;-))))
brutusáček - 03.07.09 13:59:05
tak bizz taky tu kapelu dělal jen pro sebe, žádné hraní nikdy jen to šmelit ve zkušebně a když se někdo přišel podívat tak dělali herečky že jim to jako nejde a nezahráli nic v celku :-oo kritik, nekritik....AoH jsem si vzal k recenzi protože: a) mě zaujal obal b) žánr kterému se nevěnuju :)
CrusT - 03.07.09 13:21:36
bizz: ty máš jako ňákou kapelu, jo? to jsou mi věci... :-P Swarm: člověk to prvotně dělá stejně nejvíc pro sebe, jedině pak je ta hudba upřímná - takže jo, naprostej souhlas :-)
bizz - 03.07.09 12:48:49
drzim palce, to zni zajimave! jinak mas samozrejme pravdu, ze pokud je s vysledkem spokojen autor, je vse v poradku a kritika nebo recenze, rikej tomu jak chces, neni svata, ale jen neci nazor, jasne ze jo ;-) tobe by se treba v my kapely zas nelibily casty zmeny a byl by to pro tebe chaos, kazdej ma jiny chute a zpusoby vyjadreni ;-)
Swarm - 03.07.09 12:36:23
Brutusáček: Teď nepůsobím zatím nikde (mám hodně práce ohledně práce :D a hlavně si chci užít trochu toho volna). Ale brzo začnu dělat nějaký projekt hudebně vzdálený tomu kde jsem působil. Uvidíme :) CrusT: Vlastně máš pravdu... snažil jsem se jenom říct, že hudba by se neměla vymýšlet za učelem toho aby to splňovalo všechny vytknuté věci od ostatních lidí (kritiků) jako jsou dlouhé kytary, a tak dále... ale mělo by to splňovat hlavně to co ten muzikant chce a s jakými pocity do toho jde a vymýšlí to :) samosebou toto je kapitola která nemá vítěze ani poražené, takže jsem rád když slyším jakýkoliv názor... bizz: co se týče filmu tak ten chci dělat fyzicky, nejenom hudbu... mám už něco v hlavě tak uvidím jak to bude s financemi a tak. Teď hlavně chvíli pauza abych rozjel firmu a pak se vrhnu do experimentování :P
bizz - 03.07.09 12:24:51
swarm, presne to, co napsal Crust vyse, potvrzuju. prece pises nazor jako posluchace a ne jako kritika. kritikem se stavas, kdyz pises, vlastne i kddyz o nejaky desce mluvis v hospode, akorat to neni oficialni, a tak je to kazdymu u prdele :-)) a zes odesel z kapely nevim, precejen se neda slodovat vsechno, a tak jsem ted pocetl..takze zkusis filmovou muziku nebo nejaky vlastni hudebni experimenty, aniz by to fungovalo jako kapela?
CrusT - 03.07.09 12:08:10
Swarm: taky díky za odezvu, ale popravdě - já moc tohle dělení na tábory muzikantů, posluchačů a kritiků nemám rád...zní to totiž, jakoby kritik vlastně nebyl posluchač a jen tu desku záměrně kritizoval - vlastně už jenom to označení kritik zní divně...vždyť přeci i ten, kdo tu desku recenzuje (ano, i třeba kritizuje) je normální člověk, co poslouchá muziku, fanoušek svých kapel a častokrát i aktivní muzikant... takže vlastně všechny 3 skupiny dohromady ;-)
brutusáček - 03.07.09 12:03:59
a kde ted působíš?? člověk píše recenzi shání informace všude si psanej a najednou díkyčau
Swarm - 03.07.09 11:25:51
Díky za ohlasy, jak kladné tak kritické :) mluvím čistě za sebe jako autora (v kapele už nejsem, to asi všichni vědí). Každopádně vím moc dobře o dlouhých pasážích a o řekněme nudných místech... a neříkám že by se to nedalo vychytat, nicměne koncepci kterou jsem si já představoval to splnilo je mi naprosto ukradený jestli je to dost světový nebo ne :) hudba se vytváří pro radost hráčů a popřípadě posluchačů a ne pro kritiky... toť můj názor. Ještě jednou díky za názory
brutusáček - 03.07.09 02:40:21
kratší ani ne vzhledem ke koncepci, jen aby to víc kopalo no :)
bizz - 02.07.09 23:55:58
byt to kratsi, tak bych mel asi pozitivnejsi nazor, pac by treba vubec na nejaky kousky ani nedoslo. zatim standard
Adamos - 02.07.09 22:17:35
já myslím, že těch šest a půl je celkem adekvátní, ale usuzuju jen z toho, co jsem slyšel na bz. Třeba je zbytek lepší (nebo horší).
brutusáček - 02.07.09 18:39:45
bizz: jedniček, dvojek tu máme dost :)) crust: netestoval jsem, promo vracim :)
CrusT - 02.07.09 18:18:05
jak nestěžuj, chápeš že ten jejich booklet vůbec nesaje vodu? a hrnek na tom cédu navíc klouže po stolu...
neznaboh - 02.07.09 18:09:32
přirovnání AoH a Ado Dorath mi přijde hodně zcestné,podle mě obě kapely hají uplně něco jiného.Aoh je pro mě pecka jako prase,naproti tomu Adoři mi přijdou čím dál nudnější,toť můj názor...
bizz - 02.07.09 18:05:33
CT, a nestezuj si furt :D Brut, nechces napsat Máňovař? ten taky prece neposlouchas..nebo uz jo? .-D
brutusáček - 02.07.09 16:59:28
no nicméně jste dostali pohled člověka co ten styl tak nějak nesleduje, já a loo kterej občas něco takovýho slechne..nebo se pletu? :)
CrusT - 02.07.09 16:40:57
milej zlatej šéfiku, nikdo si tu na nic nestěžuje, jen s tím přirovnáním nesouhlasim
bizz - 02.07.09 16:25:15
kdybys nebyl lempl a kdyzs to mel ty tejdny doma jen jako podlozku pod caj a napsal to, tak sis tu imho nemusel stezovat na prirovnavani k ETOS :) chudak Brutik tak za chvili bude muset psat i EdGaje a SalámOndru :-)))
CrusT - 02.07.09 15:53:56
já myslím, že "Jeff" Loo to napsal naprosto výstižně, přesně takhle AOH působí i na mě...snad bych jen dodal, že Swarm má Laiha nastudovanýho sice pěkně, chvílema skřehotá jak za starých dobrých časů Something Wild, kytary občas taky baví (sóla, vyhrávky), ale co mně vadí je zpěvačka (přesně tohle kníkání nesnáším) a klávesy - kdykoliv se ozval klavírní zvuk, lezl z toho neskutečnej kýč.... jo a přirovnání k EToS je imho dost mimo...
bizz - 02.07.09 15:42:46
ja bych se primlouval za ty kytarove hlavne, trosku vic rozvinout motivy, klido i zanry, prijde mi jen takovy rifovani, ale chybi mi neco vyraznejsiho, rozvetvenyho, zapomente na Ecka a valte to jak Andromeda :-D
Childy - 02.07.09 15:25:43
Díky za pěkné recenze, jak za chvály tak i kritiku;) Přece jenom je to náš první počin, do příště snad budem moudřejší a vychytáme různé nedostatky;)
brutusáček - 02.07.09 14:37:57
dokonce má aj třicať, ale tak na tom nesejde...jde mi o ten princip :)
brutusáček - 02.07.09 14:32:27
Šéfe!, podívej se nakonec tvé recenze! :) ...ale i tak..ten rozdíl :)
bizz - 02.07.09 14:23:59
cynic nema 11, sefe
brutusáček - 02.07.09 13:55:47
no obávám se, že pokud by se to někomu líbilo tak ano....proč unás je cynic 11/10 a v polsku třeba 6/10 ? ...myslel jsem to tak s tou frází, že kdybych to měl brát (AoH) na naše měřítka tak ten bod, za mě, přidam klidně..ze světového bych šel o dva dolu...takhle jsem to bral tak jak mě to oslovilo. Hlavní chyba je že to "nekope" i to vím a jsem ochotnej nad tím přimhouřit oko :))
bizz - 02.07.09 13:21:24
to by pak ale Bodoni a Najtfyše a podobny veci musely dostavat 14 :)
DR - 02.07.09 12:57:04
to je ovšem chyba ;-) musí se dštít síra (ale ne ze zadních traktů)
brutusáček - 02.07.09 12:26:19
nekopeto, to já vim, ale i tak mě to baví a hodnocení je právě odproštěné od toho "u nás fajn..." :)
piTRs - 02.07.09 09:53:01
souhlas s bizz, v nadstandardnim baleni standardni(?) produkt. a formulace "u nas fajn, ..." presne vystihuje situaci na cele cz scene
bizz - 02.07.09 00:52:03
pro me urco max 6, tahle nahravka se lip tvari, nez je zpracovana. problem krom zminenych bicich, stopaze a Only for One Day (tady je ty Tarji az na skodu) vidim hlavne v kytarach, ktery hrnou furt to samy, a takovej ten standardni zaklad jako vsechny tyhle podobny kapely bez pohybu kamkoli jinam. u nas fajn, globalne na picu, skoda, melo to potencial, ale jako cela deska ne

Zkus tohle