Americký gangster > American Gangster -

baara
8

Ridley Scott už natočil lecco, od Blade Runnera, přes Království nebeské až po Dobrý ročník. Poslední dobou u něj máme jako diváci dvě věci jisté – v jeho filmu bude hrát Russel Crowe a ten film bude stát za to. A platí to i pro jeho poslední kousek – krimi gangsterku Americký gangster.
Frank Lucas (Denzel Washington) dělal 15 let řidiče a vymahače černému bossovi Harlemu. Za tu dobu se hodně naučil a po smrti svého šéfa se rozhodl rozjet vlastní byznys. Nehodlal platit podíl z prodeje drog jiným a válka ve

review_939_px2

Vietnamu mu poskytla skvělou příležitost. Začal bez pomoci distributorů (za to za vydatené podpory důstojníků americké armády) dovážet drogy přímo z vietnamské džungle. Na druhé straně policista Richard Roberts (Russel Crowe) ze sebe právě udělal pitomce, když ve vší poctivosti odevzdal zabavený milion dolarů. Kvůli práci ho opustila žena i s dítětem, díky své pracovní zásadovosti se však stal velitelem jedné z prvních protidrogových jednotek. A pomalu se prokousal k informaci, že jméno doposud neznámého vládce obchodu s drogami v New Yorku, který prodává nejkvalitnější materiál za poloviční ceny, je Frank Lucas...
Příběh filmu je založen na skutečných událostech, resp. na článku z New York Magazine. Krimi není pro Scotta zrovna typickým žánrem a režisér se ho zhostil také s netypickou uměřeností. Neznalec by těžko odhadl, že Království nebeské a Amerického gangstera natočil (a napsal?) tentýž režisér. Nemluvím teď o stylu. Film má výbornou výpravu, dobře budouvanou atmosféru (při stopáži 157 min) a sem tam se vyloupne dobře načasovaný a vůbec ne kýčovitý zpomalený záběr. A všichni víme, jak stylový umí být Denzel Washington (yeah, man!). Nicméně co Americký gangster nemá, jsou „velká“ slova, poselství, řešení otázky dobra a zla atd. Jasně, Lucas si zařizuje život dle vzoru italských „kolegů“, takže si vyslechneme něco o rodině,

review_939_px3

loajalitě a značce. Jenže jeden z hlavních hrdinů není blázen, všechno má v hlavě srovnané, takže tyhle větičky zní jako značně důvěryhodné nutné zlo v rámci podnikání. Policajt je dobrý, protože chytá gangstery, ačkoli podvádí svou ženu a kašle na syna. Poctivý hajzl. Dealer je špatný, protože prodává drogy, ačkoli jsou čisté a ačkoli vede spořádaný život a chrání spoustu lidí. Spořádaný vrahoun. Tak jasné a zároveň tak nejednoznačné. A divák cítí, že spravedlnost je spravedlnost, vždy do určité míry.
Předchozí odstavec svádí k závěru, že Scottův snímek je vlastně o ničem. Chtěla bych, ale nedokážu se vyhnout srovnání s loňskou Scorseseho Skrytou identitou. Americký gangster je lineárnější, přehlednější, jednodušší (chvála bohu), pomalejší...a přesto je lepší. Protikladu dobra a zla jsou sice stanoveny pevné hranice, v jejich rámci se však postavy profilují hodně nejednoznačně. Film navíc stojí jen na dvou postavách a hvězdách, ve vedlejších rolích uvidíme v podstatě neznámé tváře (ano, ten chlápek s knírkem je opravdu syn Jamese Brolina). Washington a Crowe se setkají na plátně až v závěru filmu, ale i tak táhnou snímek celou dosti dlouhou stopáž a jako by se u toho ani moc nenamáhali.
Americkému gangsterovi je ale třeba vytknout přílišnou uhlazenost. Film

review_939_px4

jako by byl uzavřen v hladkém obalu, skrze který nelze proniknout. Postavy jsou sice reálné, ale divák se jim nemá šanci přiblížit (tedy pokud není policejní troska nebo drogový dealer) a nevzbudí v něm ani silnější emoce. Tenhle film Vás k sobě prostě nepustí, i když se budete hodně snažit.
Americký gangster je nominován na několik Zlatých Glóbů, ale na Oscarech těžko uspěje. I kdyby se totiž Akademie rozhodla ocenit žánrový film, který stojí na kvalitním scénáři a je v podstatě výborný, ale nenese žádné sdělení lidstvu? I kdyby, loni vyhrála Skrytá identita (resp. celá kariéra Martina Scorseseho), takže letos jsou gangsteři bez šance. Osobně si ale cením Scottova příklonu ke stylu jeho bratra Tonyho – kašlu na velká poselství, prostě natočím fajn film. Já to beru.

P.S.: Navzdory názvu se opravdu nemusíte bát velebení amerického snu. Amerika je i přes některá prohlášení hrdinům naprosto ukradená, ale v rakvích padlých amerických vojaků s vlajkou na víku se dobře pašuje kokain.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2007, 157 min
Režie: Ridley Scott
Hrají: Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Lymari Nadal, Ruby Dee, Ruben Santiago-Hudson, Carla Gugino, John Ortiz, Cuba Gooding Jr., Armand Assante, Joe Morton, Idris Elba, Common, Kevin Corrigan, Jon Polito, KaDee Strickland, Gavin Grazer, Norman Reedus, Roger Bart, Tip Harris

review_939_px1