BEAST WITHIN THE SOUND - Eternal Conflict

bizzaro
6.8

Živelný moderně thrashcorový výraz nepostrádající sóla, melodii, groove nebo splašenější pasáže s občasnou podporou sborů. Solidní debut z tuzemska!

Beast Within the SoundTak schválně, jaký by byl poměr hlasování, kdybych se Vás tázal „Znáte kapelu Beast Within the Sound?“ Jasně, kdo byl letos už od začátku na Brutal Assaultu a kdo sleduje tuzemské dění, tomu BWtS aka „Metal is Texas“ neunikli. A ostatní? Těm následující odstavec jako malé představení.

Pražáci s asi rokapůltou pauzou (některé měsíce roků 2010-2012 příznačné pro vznik pár bočních projektů) hrají nějakých pět let a od začátku jsou jejich základem dva dnešní členové - bubeník Martin a Džuleš u kytary. Po ustálení sestavy loni za výpomoci Tondy z Rise of Surya (SeaBeast Production) Beasti začali nahrávat debut Eternal Conflict, který s několikaměsíčním doběhem svého původního termínu nakonec vyšel mezi lid a já ho teď vychválím i drobně pohaním.

Beast Within the Sound - Džuleš, Máca

Jako muzika jsou BWtS hodně slušný průsečík několika sousedících žánrů - thrash, core, moderna, melodika, jemně snad i death. Najdete zde solidní riffing, ale nejsou to takový klády jako dával Dimebag, jsou tady houpačky a běhy jako v DevilDriver, ale zas taková skákačka a valící se masa to také není, omáchlý je to však kompletně nějakou tou melodií, ale že by to byla nějaká naprosto první líbivá, jako třeba metalcorové prvky Unearth, to také ne. Od ničeho tolik, aby se bez spekulací dalo hovořit o čistém žánru, všechno ale rozhodně sešito metalovou jehlou.

Když už jsem zmínil na začátku modernu, než o metal(death)corové prvky jde o způsob, jakým Beast Within the Sound šijí. Nejde o žádnou retro vlnu, ačkoli je znát, ze kapela klasické kapely má ráda, pohled je však mladý, a i když oproti soudobě moderním spolkům je vyznění extrémnější a nabušenější (však jsem psal o metalové jehle, ne?), furt ta muzika je podaná tak, ze si Beasti mohou s těmito spolky dovolit hrát, aniž by na ně někdo ukazoval prstem jako na oldschoolové hoblovače. Tempo Eternal Conflict je tedy sice často agresivně útočné a až ostře thrashově nekompromisní, ale včleněním ne vlezlých melodií a střídmým zapojením houpavosti kapela šikovně obešla všechny mety, aniž by zas striktně metalovou obcí mohla být označena za pozérskou či snad metalcorovou chujovinu. To ani náhodou! Beast Within the Sound se tak povedl docela husarský kousek a svým přístupem k hudbě spojili oba tyto tábory, kdy i přes těžbu v minulosti metalu jsou opakem nynější retro vlny, takže je, pokud dovolíte, označím za (thrashový) new school.

Beast Within the Sound - Eternal ConflictPotud je vše – hudebně – vlastně v pořádku, ale deska má i několikero chybiček, resp. je tu pár věcí, které mi na desce nevyhovují, nebo i „vadí“. Prvním smítkem by mohla být produkce, která je v pohodě, ale zasloužila by průzračnější sound, nebo alespoň jiný kontrast v části nástrojového spektra. Kytara i příjemně tvořivá basa má zvuk dobrý, ale bicí jsou trošku tupější a zasloužily by více analogu, i když vím, že deska vznikala na etapy a kapela nenahrávala souběžně. Druhé smítko na kráse jsou občas podobné nápady v melodii kytary. Za příklad nechť poslouží Problem? Problem Solved! a třeba The Robbery, kde mám pocit, že se jedná o určitou modifikaci, ale furt ani jednu z těchto výtek nepokládám za vyložený problém. Co ale desce škodí, jsou nepřesnosti bicích (některé momenty a nesrovnanosti v kopácích jsou vážně slyšet; pardon, jsem bubeník) a místy způsob hry Martina. Samozřejmě, co vytknu já, jiný pochválí, ale hudba BWtS je bicími trošku utlučena. Předpokládám, že takto agresivně to kvartet chtěl a neříkám, že je to celou dobu v nepořádku, protože někde to fakt šlape ultimátně (Ultimate Freedom), já bych však uvítal větší rytmickou variabilitu a pestrost, kterou třeba oplývají zpěvové linky nehledě na zúčastněné hosty. (Kapelu čerstvě opustil zpěvák Nikolay.)

Eternal Conflict je ale i přes své chybky jako debut určitě zdařilý. Je kompaktní, hudebně neroztříštěný a docela energický. Živelný rozhodně. Je to příjemná párty muzika (The Robbery, Leaves of Pleasure), v které se místy tlačí na pilu, místy pořvává a místy hopsá a trošku i hobluje. Ale moderně a ne oldschoolově, aniž by tím kapela ztratila upřímnost a poctivý přístup. Nejen k muzice a hraní. A to se mi fakt líbí víc, než dokonalou produkcí ošetřená prázdnota.