Autor: 40 Uživatelé: 69 Tvé hodnocení: hodnoť
BITEVNÍ LOĎ > Battleship -

BITEVNÍ LOĎ > Battleship

Jednou prostě takhle dostanete chuť na popcorn. Ten filmový, i ten máslový. Tak vyrazíte do multikina, dáte si krabici řádně pražené kukuřice a jdete na tu nejpopcornovější popcornovou zábavu. V tomto případě akčňárnu Bitevní loď.

Battleship - Bitevní loďAlex Hopper (Taylor Kitsch) je takový flákač, že jeho bratr ho dotáhne k námořnictvu. Po pár letech (nebo tak nějak) je součástí mezinárodního námořního cvičení na Havaji. Po něm pravděpodobně jeho kariéra skončí, protože nemá disciplínu, má horkou hlavu a navíc sbalil admirálovu (Liam Neeson) sexy blond dceru (Brooklyn Decker). Jenže během cvičení se z moře vynoří několik mimozemských lodí, které pravděpodobně přiletěly po zachycení signálu, který NASA vyslala do vesmíru, což značně změní pravidla hry.

Battleship - Bitevní loďBitevní loď je inspirována hrou společnosti Hasbro. My ji (v gratis verzi) nazýváme asi jednoduše „loďe“, ty, které jsme si ve škole kreslili na čtverečkovaný papír a šeptali „d5 – potopená“. To samo o sobě vzbuzuje zvědavost, jak se něco podobného dá zvěčnit ve sci-fi akčním příběhu. A obzvláště tehdy, kdy je u všeho režisér Peter Berg (Světla páteční noci, Království, Hancock), který umí zajímavě snímat akci a přitom používá mozek. A vskutku, do dobré poloviny filmu to vypadá, že Berg bere americké námořnictvo a setkání s nepřátelskou civilizací vcelku s nadhledem. Po vynoření lodí z moře se rozjede svižná (ačkoli nijak zvlášť originální) akce a na její vlně se vezeme se slušnými hláškami a humorem. Jenže…

Pokud přímo spolupracujete s námořnictvem, které vám dodává lokace (loď), lidi (komparz) i pravděpodobně jakési know-how, nemůžete si z filmu (navíc za 200 milionů dolarů) jen tak dělat legraci. Jakmile tedy hrstka přeživších nastoupí na prastarou loď Missouri, stává se z filmu čistokrevná agitka, po které byste při nedostatku inteligence nejraději ihned vstoupili do námořnictva jakéhokoli státu (i vnitrozemského). Ze sympatického nerda, který se za zvuků valčíku Na krásném modrém Dunaji (ups, dokonce žánrový odkaz!) stará o satelitní stanici, kterou chtějí mimozemšťané využít k „volání domů“, se stane hrdina stejně jako z admirálovy dcery či samotné hlavní postavy. Každý dostane šanci stát se odvážným a přispět svou trochou do mlýna k záchraně lidstva a každý ji využije. Klišoidní dialogy jsou najednou bez nadhledu, všichni se najednou bojem s mimozemšťany skoro baví (za zvuků AC/DC, výkonným hudebním Battleship - Bitevní loďproducentem, ať už je to cokoli, je Rick Rubin) a ještě se během toho stihnou po Hirošimě a Pearl Harboru obejmout s udatnými a takticky vyspělými japonskými námořníky (více o tomto málo nápadném ošidném politickém momentu si můžete přečíst ve článku Kamila Fily Bitevní loď a konec ideologie v amerických filmech). Přitom Bitevní loď má momenty, které jsou skvělé a ukazují, že Peter Berg je zručný. To se týká samozřejmě CGI efektů či krásného zhmotnění hry „lodě“ při likvidaci několika mimozemských lodí pomocí souřadnic a bójek. Ale dobrého a chytrého toho je opravdu pomálu.

Battleship - Bitevní loďJako divák, který se přišel bez jakýchkoli očekávání podívat na akci a chroupat popcorn, si do poloviny filmu říkáte, že je to vlastně překvapivě dobré, má to vtip a švih. Sice to nemá logiku (proč sakra mimozemšťané nezabíjejí neozbrojené lidi, pokud jsou tak zlí, oškliví a rozpínaví???), ale Rihanna neruší (vlastně je docela cool) a tak vůbec. No a pak dostanete nálož náboru k americkému námořnictvu, která všechno sestřelí. Nevyčítám Peteru Bergovi, že do tohohle filmu šel, prachy jsou prachy a on není žádný nezávislý filmař. Ale štve mě, že mi dal hodinu naděje a pak ji s loďmi na všech polích takhle potopil. Tak snad si spravíme chuť při Avengers.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2012, 131 min

Režie: Peter Berg