BITTERNESS - Sign of Our Extinction (demo)

schizmo
4

Black metal je styl, který se drží undergroundových vod i napříč tomu, že tvrdá muzika dávno není tabu a mnoho zástupců stylu vesele brázdí televizní pořady. Ostatně o tom tak nějak vždy blackmetalové řemeslo bylo - zůstat true, zůstat věrný, slepě odmítat pokrok a vše, co by mohlo znamenat "zaprodání se". Naštěstí však tohle není případ mladé severomoravské pětice, což hned po otevření bookletu dokazuje foto, které není "postiženo" klišovitým malováním (naopak, tváře s úsměvem jakoby se vysmívaly všemu tomu černému zlu), a to, že do své tvorby vpustili i notnou dávku death metalu již napovídá mnohé. K dobru věci musím rovněž připočíst kvalitně udělaný sound a také to, že kapela přistoupila zodpovědně ke zpracováni dema - potisk CD a profi obal jsou jen a jen plus. Nevím nakolik se na zvuku podepsalo nahráváni u nás a masterování v Polsku, ale chlapi si to ohlídali a výsledný produkt se ke stylovému zaměření hodí opravdu skvěle, takže zastánci šumotů z vlhkých jeskyní a horských srubů mají tentokrát smůlu. Druhá věc je hudební stránka samotná.
Pokud jsem doposud mluvil víceméně kladně, tak nyní půjde mé hodnocení rapidně dolů a to z toho důvodu, že hned od prvního poslechu (a nezměnilo se nic ani u toho posledního) se vkrádá na mysl vše obestírající nuda a nezajímavost. Ačkoli kluci nemají s držením nástrojů evidentně žádné problémy, ani žádných rytmických či chybových selhání jsem si nevšiml, upletli si na sebe slepou uličku z ne zrovna oslnivých riffů. Samozřejmě, vše působí plynule a bez problémů, ale jelikož mi ani po mnohanásobném poslechu nezůstalo v hlavě ani Ň, nezbývá mi, než riffy zařadit do škatulky "vata". Možná by pomohl výraznější zvuk kytar, možná jen já neslyším to, co tam najde někdo jiný, nicméně kapela by si měla uvědomit, že v dnešní neuvěřitelné záplavě nových a velice schopných konkurentů nestačí skládat obyčejné, i když stylově korektní věci. Každý si totiž rozmyslí, jestli dá další šanci kapele, která ho na první poslech vůbec nezaujala, když může sáhnout po něčem mnohem zajímavějším a osvědčenějším.
Do příště bych se přimlouval za využití nějaké temné melodiky a upuštění od murmuru, který dělá nahrávku sice pestřejší, ale moc se do muziky nehodí. BITTERNESS sice dokazují, že black metal (v našem případě black death) ještě není mrtvý, ale pokud bude živ z do jisté míry takto nezajímavých kapel, vymření mu určitě hrozí!