Autor: 70 Uživatelé: 55 Tvé hodnocení: hodnoť
13

BLACK SABBATH - 13

Deska si za hlavní cíl klade přenést staré BLACK SABBATH do současnosti. Přes veškerou snahu starých pánů se duch dávných věků podařilo navodit pouze zpola - krom hned úvodní pecky je 13 s jejich klasikou nesrovnatelná.

Black SabbathO mediálně velmi bedlivě sledovaném comebacku britských BLACK SABBATH se v posledních týdnech napsalo mnoho polopravd a lží, což můžeme přičíst vysoké míře očekávání, kterou s sebou nese vydání zbrusu nového alba této legendární kapely. Sabati totiž poprvé po pětatřiceti letech přichází s kompletní sbírkou zbrusu nových songů, které odzpíval jejich původní frontman Ozzy Osbourne. Je jasné, že realizace podobného díla platí za událost, jakou ne každý pisálek dokáže se ctí a nadhledem unést. Jak známo, BLACK SABBATH po roce 1978 (tedy po rozchodu s Ozzym) nadále fungovali, doprovázeni nejedním elitním hardrockovým pěvcem (R.J.Dio, I.Gillan, G.Hughes, T.Martin) a jejich hudba zejména v průběhu osmdesátých let nabrala trochu odlišný, více „melody“, bombastický, nebo také více heroický ráz. Žádná z těchto pozdějších kapitol však nenavázala na úspěch prvního období s Ozzym, byť rozhodně nešlo o zanedbatelné eskapády, ale výtečné věci. Z odkazu prvního období vzešla celá řada subžánrů a pokračovatelů. Nové album 13, které vrací BLACK SABBATH na samotný začátek, vznikalo pod producentskou taktovkou zkušeného Ricka Rubina. Je tedy jasné, že pokud zde budeme srovnávat, pak pouze mezi novinkou a nejstarší etapou této kapely. Nic jiného totiž nemá smysl.

Black Sabbath

Přes veškerou snahu starých pánů se duch dávných věků podařilo navodit pouze zpola. Nová deska mi totiž přijde zajímavá spíše okolnostmi doprovázejícími její vznik než hudební náplní samotnou. Ať už mám na mysli Tonyho těžkou nemoc, vycouvání Billa Warda z projektu kvůli údajně nevýhodným smlouvám nebo angažování nepříliš novátorského a akčního Ricka Rubinana post producenta, vždy šlo o události nemalého významu. Třináctka je více než cokoliv jiného promyšlenou hrou na jistotu. Albem, které nepřináší žádné výjimečné záblesky neoposlouchanosti a nové kreativity. Nemůže se svou náplní měřit s žádným albem BLACK SABBATH ze sedmdesátých let s výjimkou nepovedené (tehdejší labutí písně páně Osbournea)Never Say Die!. Je zde sice celá řada dobrých momentů, u kterých budou fanoušci uznale pokyvovat hlavou a tvářit se spokojeně, ale nějakou nadstavbu nebo moment překvapení by bylo naivní vyhledávat. Kromě hned úvodní pecky Beginning of the End je nová deska s klasikou kvalitativně nesrovnatelná.

Již před měsícem byl sice do světa vypuštěn pilotní singl God is Dead, což byl nudný, pomalu se valící song, který se rozjížděl celých pět minut, aniž by stačil cokoliv zajímavého sdělit. V tu chvíli se tedy nedalo říci, že má očekávání byla navýšena plusovými body, právě naopak, minimalistický ráz první známé skladby byl varovným signálem. V druhé půli songu došlo sice na určité zrychlení a zlepšení, ale i tak jsem cítil za sloganem o mrtvém Bohu kalkul na sto honů (vyskakovala mi tam pořád Sharon).

Black Sabbath

Je jasné, že BLACK SABBATH, a zvláště pak Tony Iommi, nemusí komukoliv cokoliv dokazovat. Za svou hudební dráhu stvořil obrovské množství albových milníků a rockových klasik. BLACK SABBATH vždy byli kapelou, ke které jsem choval obrovský respekt a která ovlivnila obrovské množství pokračovatelů. I když letošní dílko nebudu hodnotit bezvýhradně kladně, jak bych si jinak sám velmi přál, chci říct, že jsem velmi rád, že album vůbec vzniklo, a obdivuji Tonyho Iommiho, že jej přes svůj zdravotní stav dokázal s patřičným zápalem dotáhnout do konce. Jsem rád, že jejich dlouhá kariéra neskončila vysloveně nepovedenou deskou Forbidden z pětadevadesátého, ale dílem, na které se čekalo věky a kde fungují tři ze čtyř původních členů, zejména pak navrátilec Ozzy Osbourne. 

Co se na 13 opravdu povedlo, je dodržení většiny základních atributů původní filosofie a stylu kapely. BLACK SABBATH nepochybně dělali pro navození svých starých esencí naprosto všechno. Tedy osvědčené Iommiho postupy, kdy první pomalá část skladby po pár minutách přejde do rychlejší fáze, kde nás čeká navýšení barvitosti (zajímavější zpěvové linky, sóla, celkový spád). Deska si tedy klade hlavní cíl – přenést staré BLACK SABBATH do současnosti. Nečekejte moderní vybuzený sound ani robotického Ozzyho! Celkové přenesení do sedmdesátek se však povedlo pouze z části – tedy formou a jejím zpracováním (90%), protože skladby samotné zůstaly tak trochu za očekáváním (50%).

Black SabbathJak už jsem výše zmínil, nejlepší zůstala hned úvodní položka Beginning of the End, jež se vykazuje proměnlivou strukturou, která se v průběhu jejích osmi minut pozvolna mění a rozvíjí. Od čtvrté minuty, kdy se song zlomí do rychlejšího tempa, začíná jízda, kterou lze srovnat se starou érou. Je to však poprvé a naposledy, co se 13 dotýká nesmrtelných klasik. Album sice obsahuje celou řadu dalších dobrých momentů, ale již nikdy neohromí tímto způsobem. Loner je posluchačsky zřejmě nejpřívětivější song, který upoutá houpavou melodií ve středním tempu. Povedlo se i zjevné pokračování legendární Planet Caravan, takže je hypnotická Zeitgeist znovu plná surrealistické atmosféry, kde Ozzyho hlas pluje na poryvech esoterična a úderech drobných bubínků. Mimochodem náhradník za Billa Warda, Brad Wilk, předvádí opravdu dobrý výkon a v mnoha pasážích se snaží svého předchůdce svým rozmanitým stylem hry zastoupit. S dalšími dvěma songy u mne pravidelně dochází k určitým poruchám koncentrace, takže Age of Reason i Live Forever proplouvají bez výraznějšího povšimnutí. Mám za to, že jim chybí nějaké záchytné body. Probouzím se tedy až s bluesovou Damaged Soul, což je song vystavený ve stylu amerického Jihu, tedy po způsobu stoner a sludge metalových kapel typu DOWN. Vše rovněž umocňuje zde použitá foukací harmonika. Závěrečná Dear Father patří na desce k tomu lepšímu, a jde tak o song, který znovu navodí vzpomínky na prapůvodní etapu kariéry BLACK SABBATH, která byla ukončena albem Master of Reality

Album 13 je tedy klasickým albem sdělujícím svým fanouškům jediné - že kapele šlo o navození atmosféry svého prvotního období a že jde o logický návrat na začátek. Je více než zřejmé, že žádné další album BLACK SABBATH už nebude. Kruh se nepochybně uzavřel, což rovněž symbolizuje výtečný konec alba, kde je slyšet odbíjení kostelního zvonce na pozadí bouřky a hustého deště.

P.S.: Tři bonusy na speciální edici alba platí za vcelku povedené songy, u kterých se divím, že nebyly použity v základní hrací době nosiče. Koupě rozšířeného formátu tak pro mne byla předem jasnou volbou.

Článek převzat z webu crazydiamond.cz.

Recenze dalších autorů


Přispěj do diskuze

   anonymous: https://www.ceskatelevize.cz/porady/12038084301-black-sabbath-the-end/2183877560  
ten uvod je boží

tak jsem si poslechl The End a jako uplne zbytecny pisnicky, nedivim se, ze se sem nedostaly

no, když to srovnám s deskou HEAVEN AND HELL, tak comeback zrovna týhel sestavy úplně zbytečněj

   666: Potom jakej potencial predvedli na The Devil You Know se divim, ze tohle vubec nekdo chvali. Aha, je to BS s Ozzym (ten opravdu nevi, kdy to zapichnout), kterymu se vsechno na ty desce prizpusobilo...k horsimu. Chapu, ze se tahle vycpelost libi kolemjdoucim, kterym je vlastne fuk, co a jak ta kapela hraje a stejne tak 13 asi potesi rockovy lopaty, co si po letech nostalgicky zavzpominaj, jak parili na Paranoida... V ramci moznosti to asi lip neslo, nicmene pro me nuda k nasrani.  
Naprosto totální souhlas:)Po prvním poslechu sem to viděl hudebně tak na 55%,teď už sotva na 40%..čím dál větší nuda,ale hlavně ,že se sypou zlaťáky,a metalová obec to žere a vzpomíná z nostalgií..
Nikdy jsem neměl Ozzyho rád,ale to jakým způsobem zpívá na 13,jak vystupuje,to je už totální parodie....

Místo aby to byl reunion kompletní,tak se vezme nový bubeník,na toho původního zvysoka jebeme,hlavně že se bude točit vata.V 60ti letech to Ozzy,Iommi a Butler určitě potřebujou,ta chudoba z nich jenom čiší...:((
Je mi z toho "reunionu" a z toho jak se z něj může 80% metalistů posrat,na zvracení.Dio musí v metalovým nebi rotovat...

už jsem se chtěl opravit předtím - jakej je producent hodnotit nebudu, to nevím, ale do jakýho zvuku to většinou "oblíkne" vím a v tom mi přijde hroznej... zvukovej "mistr"
k šavlím bych ho prostě nepouštel :)

ozzy ze sebe na novej desce nevytah ani zbla z toho ceho je schopnej (uz vlastne niceho, takze ok), a ze se nekomu nelibi jeho pisteni celkove je druha vec... produkce... ac jsem slysel nakej debilni rip, je poplatna tomu, co kapela chtela, on tam neni jen producent, ale i kapela, ktera ho muze zastavit nebo ho nenajimat... a ze zvuk neni udajne dynamicky a je prehuleny, na to sere pes... doted vsichni poslouchali plastovy, prehuleny sracky a ted je najednou kazdej audiofil, co umi vyhledavat na webu DR : ) jojo...

Přesně tak, nepřijde mi to tragédie...beru to prostě tak jak to je, jak mi to bylo předložený.
Debatu jaký je tam nejvhodnější zpěvák co se týče zpěvu necham stranu, myslel jsem to tak, špatně vyjádřeno, že by to nemělo tu znáčku-sílu kdyby tam Ozzy nebyl, souhlasím s tím co píše Stray, že období s ním bylo asi nejúspěšnější a je to prostě trademark, osobně mi tam sedí nejvíc

Mně 13 zvukově až taková tragédie nepřijde, ale přeceňovanej producent to je až hanba. Doživotně bych mu zakázal o hudbě byť jen psát. Už se "teším", jak zase pohřbí příští Metallicu.

   brutusáček: líbí se mi jak se poprali se "svým" zvukem v moderním kabátě.  
se zvukem se poprali naprosto otresne = precti si naky texty, jak to cely Rubin domrdal (predevsim) masteringem. ta deska je dle odborny vetsiny NAPROSTO neposlouchatelna (stejne jako posledni nahravky, co ten povalec "produkoval"; je to dokonce i na wiki) a nici usi - dokonce vznikly uz petice na novou edici. jasne, zni to hezky a mocne, tot vse.
   brutusáček: přizpůsobení Ozzymu chápu, protože si myslím, že bez něj by to bylo uplně ztracený...  
podle me je Ozzy v BS TEN nejhorsi zpevak, co tam kdy byl, takze tim vyjadruji naprosty nesouhlas s tim, cos napsal. nesmysl. BS maj suprovy desky s Diem i Martinem, Ozzy je pevecka karikatura
   666: jestli ti prijdou vokaly na SBS stejne umorousany jako na 13, tak bys moh bejt prvni, kdo to napise  
vyse prave napsal ;)

   bizzaro:
treba ze Ozzy zpiva nonstop uplne stejne senilne, taky jeste nikdo nikde nenapsal :)
  
nevim zda jsem pochopil, ale jestli ti prijdou vokaly na SBS stejne umorousany jako na 13, tak bys moh bejt prvni, kdo to napise, treba ti kolemjdouci brutusacek da za pravdu :)

já jsem spokojený, byť nejsem nějakej velkej fanda, líbí se mi jak se poprali se "svým" zvukem v moderním kabátě. Já to přizpůsobení Ozzymu chápu, protože si myslím, že bez něj by to bylo uplně ztracený...

treba ze Ozzy zpiva nonstop uplne stejne senilne, taky jeste nikdo nikde nenapsal :) ja to mam jako hoooodne slabou sedmu a to navic i priviram kukadla

Souhlas. To, že BS vydali desku s Ozzym neznamená, že se z ní všichni povinně posereme

Potom jakej potencial predvedli na The Devil You Know se divim, ze tohle vubec nekdo chvali. Aha, je to BS s Ozzym (ten opravdu nevi, kdy to zapichnout), kterymu se vsechno na ty desce prizpusobilo...k horsimu. Chapu, ze se tahle vycpelost libi kolemjdoucim, kterym je vlastne fuk, co a jak ta kapela hraje a stejne tak 13 asi potesi rockovy lopaty, co si po letech nostalgicky zavzpominaj, jak parili na Paranoida... V ramci moznosti to asi lip neslo, nicmene pro me nuda k nasrani.

suprove napsany podle me, vystihuje to my pocity. pekne zni basa.
www.youtube.com/watch?v=0DDhkgI9es4

Tvé hodnocení:

Tagy:

heavy metal, Black Sabbath, Rick Rubin, 13, stoner

aktuálně

diskuze