Autor: 65 Uživatelé: 68 Tvé hodnocení: hodnoť
Sophisticated Atrocity

BRUTE - Sophisticated Atrocity

Brute svým prvním zásekem rozhodně nezklamali a dokázali, že touží-li člověk jít svou cestou, nezastaví ho ani čas. Ne samoúčelný, krkolomný výplach, ale i místa, kde je cítit vliv techničtějších partiček. Základním kamenem však nadále zůstává tvrdší deathmetalová forma.

BruteK mému velkému překvapení (což je čirá ironie) je další deathmetalová fošna opět ze Slovenska. Zatímco PERVERSITY a DEMENTOR jsou v Čechách už skoro pojmy, BRUTE nejsou pro našince příliš známá parta, proto je ve zkratce představím.

Sestavu dal dohromady Štefan Tokár (kytara) již v roce 1998!! O dva roky později vychází první demo Fetus of Evil, po něm se ale hoši rozcházejí. Další demo BRUTE Furious Pictures and Agony, které vychází po dlouhých osmi letech, je vlastně „one-man show“ samotného zakladatele kapely. Tento počin jsem již měl možnost recenzovat (stejně jako následující promo Inhuman Seed of Terror z roku 2010), a tak jsem byl na novinku Sophisticated Atrocity velmi zvědav. Jak je patrné z následujících řádků, ani personální zemětřesení, ani zdánlivá smrt projektu nezabránila jeho dalšímu pokračování.

Netajím se tím, že ve mně tvorba téhle smečky z Vranova nad Toplou zanechala více než pozitivní dojmy. Inspirováni jsou tím nejlepším – DYING FETUS počínaje a (z novinky hodně slyšitelnými) VITAL REMAINS konče. Kapela se navíc nevyžívá v žádném samoúčelném a krkolomném výplachu, ale snaží se o více vyhrávek, což v konečném důsledku jejich tvorbě jednoznačně pomáhá. Místy hodně přitlačí na pilu a dokáží neskutečně zrychlit (Cesspool of Lies), ale jsou místa, kde je vliv techničtějších partiček cítit více (viz např. Trust in Yourself or Burn). Základním kamenem však nadále zůstává tvrdší forma dm.

Materiál zní poměrně vyváženě, k čemuž vydatně dopomohlo i studio Tretradrot. Mohou se pochopitelně najít rýpalové, kterým se bude zdát zvuk mírně řečeno „podzemní“, nicméně to k nahrávce patří. Pavol Fil pak svým výrazem patří mezi příjemná překvapení na scéně a rozhodně je zajímavé sledovat jeho expresivně vražedný výraz.

BruteKdyž poslouchám vymodlený (i když – hodí se tento výraz vůbec k death metalu?) debut Sophisticated Atrocity, mám dojem, jako bych se (a to není myšleno ve zlém!!) vrátil v čase. Do dob, kdy se u nás na vrchol prorvala parta KRABATHOR a tento styl se začal brát definitivně vážně. BRUTE prostě solidně navazují na to, co se zde za poslední roky urodilo, a v rámci bývalé federace jen potvrzují, kde se momentálně nachází „království smrti“.

Po dlouhém a trpělivém poslouchání prvotiny Tokárovy bandy můžu s čistým svědomím napsat, že jednoznačný klenot alba se nachází na třetím místě tracklistu. Jedná se o song Inhuman Seed of Terror, nádhernou ukázku death metalu se vším, co k němu patří. Právě na ní je vidět, kam se skupina s léty posunula. Povedla se jim skutečně chytlavá pecka, která i přes svou poměrně výraznou délku patří k tomu absolutně NEJ, co jsem na deskách z CZ/SK za poslední dobu slyšel. Škoda přeškoda, že podobných není na albu více.

I ostatní skladby ale patří k lepšímu průměru. BRUTE si k posluchačům pomalu ale jistě prošlapávají cestičku (díky NTEY taktéž přes Sevared i do USA) a je otázkou, zda vydrží v nastoleném tempu a příště třeba ještě „přisypou“ více kvalitního zboží. Takhle jsou zatím na začátku (i když to může vzhledem k datu vzniku kapely působit trochu úsměvně) a čas ukáže, kam až tahle smečka dokáže dojít.

A resumé? Letošní rok očekáváme na deathmetalovém kolbišti s největší pravděpodobností nová alba tuzemských SECTESY (více old school), možná i GODLESS TRUTH (více progrese). Zda misky vah převáží na českou stranu, zatím zůstává otázkou. Zatím jednoznačně sázím na bývalé spoluobčany a stále velké přátele zpoza hranic. BRUTE svým prvním zásekem rozhodně nezklamali a nejen sami sobě dokázali, že pokud člověk touží jít svou cestou, nedokáže ho zastavit ani čas.

PS: O vizuální podobu Sophisticated Atrocity se postaral Digital Wortex z Prešova (obaly PERVERSITY, INTERITUS, INFER…), nicméně CD vás na první pohled v záplavě podobných obalů do očí rozhodně nepraští. Prostě klasika, tak jako muzika.

Brute, death metal