BUER - Protoalbum (Nigrum Ignis)

Radek Chlup
3

Nebýt špatné produkce, jednalo by se o příjemný klasický raw black metal pro milovníky norské old school špinavosti.

BuerBuer je mladá smečka pocházející z Pardubic, složená z odešlých členů black/thrash metalové hordy Narchost (jedna z kapel naší scény, od které dávám pohoršeně ruce pryč). Existence kapely světu známá prozatím moc není, avšak kytaristu těchto neznabohů můžete znát pod jménem Zyklord, a pokud sledujete český blackový underground, mohli jste vidět jeho práce na promo/plakátech akcí či merchi. Ještě před vydáním debutového alba Protoalbum (Nigrum Ignis) zaznamenalo těleso nějaké pozitivní reakce, co se živého projevu týče (kritiky však směřovaly k bicímu automatu; tento fakt mě znervóznil), a tím se pro další hordu vzývající černý underground naskytla naděje slibného budoucna – ale jen čas ukáže, zda na to pardubická banda má.

Některými lidmi byl chválen především cit pro oldschoolové cítění hudby jako takové, pravověrnost a také Utgardův projev, značně ovlivněný okultnem, což v dnešní době schytává jednu kritiku za druhou jen proto, že si s tímto uhrančivým projevem zahrává kde kdo, s čímž nemohu souhlasit, neboť všeho je dnes přehršel a tyto řeči mohu s klidem brát za ohrané a dle toho, jak se mi to zrovna hodí, použít na každý žánr. Ať chcete nebo ne, satanismus, okultismus a mysticismus k blacku patří, je jeho součástí, je to vyjádření muzikantů stejně jako jejich vizuální stránka a Buer na tomto faktu základy svého temného hradu staví.

BuerMusím uznat, že i přes všechna negativa, která vám níže poodhalím, jsou Buer snaživou partou, jež se snaží do svého počínání vložit zápal, i kus sebe sama (i když ne všude se to zcela povedlo). Snaha zaujmout něčím odlišným a vložit do své tvorby srdce je základ, na tom pánové staví. Když mi pošťačka do rukou vložila šňůrami obvázaný originální balík s velkou, nádherně zdobenou pečetí Buer, zavál na mne příjemný odér starších dob. Pohltila mě příjemná, mystická atmosféra, i rozbalování obálky se rovnalo jakému si rituálu.

V momentu, kdy jsem balení opatrně rozbalil (balík s pečetí jsem si uschoval), jsem se z toho, co se uvnitř tajemné zásilky nacházelo, nestačil divit. Na obalu se šklebí tatáž pečeť a z hrany krabičky - zachycená za výčnělek přebalu - dokonce trčí oprátka. Abyste se dostali k samotnému obsahu, musíte oprátku odstranit a poté vrátit zpět na původní pozici. Bookled i samotný disk jsou rovněž pěkně umělecky vyzdobené. Popravdě, je to kýč jak prase, avšak s trochou nadhledu příjemný, a když se na tohle vše dívám, je mi to vlastní. Je to black metal, primitivní, pro někoho možná komický, to ale nechám na každém z vás.

BuerHudební složka už tak zářná jako balení není. Intro se nese v atmosferickém duchu, dává najevo jakými myšlenkami budou hudební stopy oplývat, ovšem se skladbou Černý oheň mě do uší praštil otřesně znějící bicí automat (to jsem sice očekával, ale ne až tak bídný) s nevyváženou produkcí, která pod tím vším veškerá třímající pozitiva muziky potlačuje. Zmíněný bicí automat se jeví jako nějaká laciná diskotéka (tuc tuc tututututuc tuc), je téměř bez přechodů, minimálně bez těch zajímavějších. Riffové útoky jsou zaznamenány v klasickém raw Norway stylu, jsou však často potlačené pod zmíněným bubnovacím robotem, a když už vzejdou na povrch, jsou nepříjemně vysoko, až z toho hlava bolí. Přitom melodicky by jinak byly na nadprůměrné úrovni.

Basové linky jsou v podstatě nepřítomné, kvůli tomu působí sound Buer bezvrstvě (plus absence doprovodné, produkci zahušťující kytary). Jediný moment překvapení ohledně baskytary nastává v poslední písni 161, která disponuje baladickým cítěním. Je to ale velká škoda, neboť Zyklord nahrál některé linky celkem zajímavě, a když se pozorně na tyto kytarové party (poutavé melodie) zaměříte, můžete pod tím vším v temnotě pekelné slyšet udušený volájící talent.

BuerDalším nedostatkem jsou vokální party v okultismu zběhlého frontmana Utgarda. Opět vše przní zpackaná produkce. Proč jsou hrdelní linky tak moc v popředí, že často v hlasitosti překonávají i “bicí”? Přitom zpěvák disponuje pěkně jedovatým hlasem (ač to občas taky zaskřípe), který kdyby byl kvalitně zmixován a nahrán, mohl konkurovat mnohým tuzemským kazatelům zla. Jeho barva mi občas připomíná Satyra z norské veličiny Satyricon, za mě palec nahoru. I lyrická složka není vůbec marná. Leč se jedná o klasický BM se vším klišé, co k němu patří, má to hlavu a patu i jednoduché sdělení. Prostě klasický black metal, co se s ničím nepáře.

Jednoznačně nejlepším kusem na Protoalbu je podle mého mínění Éra pro utrpení, kterou kapela hraje ve středním tempu, má příjemnou melodii a čitelný vokál. Dokonce i automat je zde krotký a drží se zpět, nechá vyniknout pěknou ústřední melodii a jedovatě zlý skřek frontmana. Zde se dá vyčíst fakt, že kapele mohlo dopomoci zaznamenání kompozic v pomalejších frekvencích. Otázka však zní, co by vykouzlila špičková produkce ve znění takových Avenger, Inferno či Cult of Fire. Podle mého by pak, kdyby na povrch vyplulo vše, co v kapele dřímá, Protoalbum mohlo i vraždit.

Závěr? Buer a jejich první hudební zásek Protoalbum (Nigrum Ignis) přináší první snahu o prezentaci tvorby skupiny, který sice nedopadl zrovna moc dobře, ale poukazuje i na snahu a touhu vměstnat se mezi žánrové kolegy a dřít na sobě. Nebýt špatné produkce, jednalo by se o příjemný klasický raw black metal pro milovníky norské old school špinavosti. I když krom všudypřítomného klišé nepřináší žádnou novotu, jako zpříjemnění ohavných slunečních letních dnů by se Protoalbum hodilo náramně. Myslím si, že to v Buer je (hlavně riffy a vokální nápady). Pokud vyřeší své personální problémy, mohli by v budoucnu ukázat, jak se černý odstín metalové muziky kuje. A tak už jen poslední výzva: Pusťte si toto album, představte si k němu hutný, silný zvuk, lidské a technické bicí - jak by to podle vás znělo?

PS: Buer vystoupí tento pátek 19.8. v brněnském klubu Brooklyn. Jsem zvědavý, jak budou songy znít v živém provedení, i když s bicím automatem.

Franta N. - 23.08.16 21:11:21
Jo jo, když to srovnám třeba se slovenskými Rawclvt, kteří hrají vlastně úplně to samé, tak ta věc, co dělá rozdíl, jsou živé bicí u Ralwcvlt. Sice jednoduché, ale živé a zajímavější. Kdyby je zapojili i Buer, bude z nich takový standardní přímočarý black.
Mystic - 23.08.16 11:00:48
Franta N. Přesně tak, taky se spíš držím kapel, u kterých jde poznat, že hrát umí. A musí to na mě působit atmosférou. Jinak Je to jak říkáš ohledně Buer, právě jsem v recenzi zmínil, že to v nich je a ty riffy některé mají celkem slušní nápady. S lepším zvukem a živým bubeníkem by se sice jak naznačuješ nejednalo o nic extra originálního, ale aspoň by to byl slušně zahraný black. Odkazující na ten prastarý černý kov.
Franta N. - 23.08.16 02:48:57
Jinak jak to poslouchám, zas tak blbý mi to nepřijde, ten automat ruší, ale riffy nejsou špatně hraný ani složený, i když v tom místy hrozně moc slyším Gorgoroth na Pentagram/Antichrist a taky Dark Funeral na Secrets of the Black Arts. Ale něco do sebe to má, bubeník by pomohl a větší variabilita temp taky.
Franta N. - 23.08.16 00:47:40
Já mám rád organický zvuk bicích, takže mi automat většinou vadí, a vadí mi i moc "umělý" zvuk bicích u hodně deathů, co jinak znějí fajn. Pokud jde o techniku v blacku, nevím, no, ten špinavej primitivní black musí mít sakra dobrý nápady a atmosféru, aby se to dalo soustavně poslouchat. V globále dávám přednost kapelám, u kterých je poznat, že jsou hráčsky dobrý.
Mystic - 22.08.16 17:14:25
a fungovat to muze prave proto, ze bm byla od zacatku spina a bordel jak pravil Toby Driver, nez nahral nejlepsi bm poslednich peti let (Gamma Knife, respektive 3 z 5 tracku), u black metalu muzes znit zvuk z prdele a bude to znit dobre, u jinych zanru tohle nefunguje nejak pro me ty zprasene, neumetelske veci (Akitsa, Circle of Ouroborus, Nuit Noire, ...) maji vic osobnosti nez soucasne blacky, kde muzikanti umi hrat a delat dobrou produkci
Někdo rád špínu, někdo rád čistotu, někdo rád primitivnost, někdo rád techniku, já rád vše, záleží na kapele :-) Spíš jsem narážel na jedince, kteří žijí v nějaké iluzi, že je black jak v 90.letech technická i zvuková hrůza :-D Já mám rád špínu a hnus, primitivnost, jakou předvádějí Archgoat a teď si třeba dávám Kozeljnik, to je zas čistší (ale ne umělý) black s thrash prvkama, technicky na nějaké úrovni Pro příklad. Ale mrtvé umělotiny znějící jak ze sériové výroby nemám rád. Fakt případ od případu. JInak vím na co narážíš. Zase vyumělkovaný zvuk a bravurní technika kapelu nezachrání, když nemá duši :-)
... z hovna bič neupleteš, i když se tu o to pomocí nějakých fabulací (kdyby, chyby) pokoušíte ...
To jo no, stalo se a je nahráno. Ale kdo ví jak se kapela vypracuje v budoucnu. Přeci jen jsou na začátku :-) Snad tedy nastane progres nějaký
k.eight.a - 22.08.16 14:11:39
gorth - 21.08.16 22:30:03
no jsou lokalni.. nebo jsem lokalni ja nebo tak nejak zivy bici jsou fetis, elektricka kytara je taky neprirozena, o efektech ani nemluve:) shodou okolnosti jsem si zrovna dneska pripomnel Endless Dismal Moan, kde to funguje skvele (tusim, ze je sem kdysi psal Lunaris), pripadne me bavi letosni Jute Gyte, v jejichz pripade prave diky automatu muze fungovat ta aura totalni hudební zhovadilosti.. a fungovat to muze prave proto, ze bm byla od zacatku spina a bordel jak pravil Toby Driver, nez nahral nejlepsi bm poslednich peti let (Gamma Knife, respektive 3 z 5 tracku), u black metalu muzes znit zvuk z prdele a bude to znit dobre, u jinych zanru tohle nefunguje nejak pro me ty zprasene, neumetelske veci (Akitsa, Circle of Ouroborus, Nuit Noire, ...) maji vic osobnosti nez soucasne blacky, kde muzikanti umi hrat a delat dobrou produkci
Mystic - 21.08.16 19:47:33
Bicí automaty v metalu jsou v drtivý většině případů zlo (a ne v dobrým slova smyslu), výjimkou jsou snad některý depresivní BM v burzumácký linii, no a pak úplný výjimky jako Aosoth. Nechápu, proč to ty kapely pořád dělají, jestli je takový problém sehnat někoho, kdo aspoň elementárně umí tlouct do bubnů, protože i punkovej bum-čvacht zní nakonec líp než hloupě naprogrogramovanej automat.
Taky to nemám rád, i když to zní nějak kvalitně, tak je to nepřirozený. Mě zase nevadí bicí automaty v industrialu, jako třeba u Gorgonea Prima. Nebo Iperit, ale jinak.
no tak nejak.. zive to pri obou koncertech pusobilo neucelene, ani ten klasickej bm z toho nelezl, jak by mel, automat zbytecne agresivni a pusobi to, jako by ho hraci nestihali stari jsou cca jak my
Ty už si na ně narazil jo? Jinak ale nezastávám názor, že UG black je nějak nekvalitní, nevyspělý atd, nebo by měl být. Většina BM produkce je na zvukové i technické úrovni. Myslím samozřejmě ty kvalitní jména a ne na spousty odpadu ve kterým se musíš zorientovat. Ale některé nápady špatné nemají, kdyby byl zahuštěný zvuk, vše vyrovnané, drtivé a s živým bubeníkem, jistě by se jednalo aspoň o lehký nadprůměr. Viděl jsem je právě v pátek a ten automat radši nezmiňuji, krom toho kytaristův doprovodný vokál nešel slyšet a i ty kytary jsem nějak často nemohl najít, takže jediné, kdo táhl koncík byl Utgar se svým pekelným projevem. Jinak k tomu okultismu samozřejmě tohle mám rád a hodně to prožívám, tu tématiku, nebo i rituály a pod. Ale chtěl jsem tím říct, že tohle právě k BM patří a u Buer to není nic vyjímečného, i když je to fajn. Spousta lidí to zatratí.
gorth - 21.08.16 17:41:59
no tak nejak.. zive to pri obou koncertech pusobilo neucelene, ani ten klasickej bm z toho nelezl, jak by mel, automat zbytecne agresivni a pusobi to, jako by ho hraci nestihali stari jsou cca jak my z klipovky teda ten automat a zvuk celkove nepusobi nejak priserne, ved ug bm:) zajimalo by me, jak by to znelo po lehkem vyrazeni kytar a celkovem zpraseni zvuku do vetsi mlhy
Franta N. - 21.08.16 17:29:43
Bicí automaty v metalu jsou v drtivý většině případů zlo (a ne v dobrým slova smyslu), výjimkou jsou snad některý depresivní BM v burzumácký linii, no a pak úplný výjimky jako Aosoth. Nechápu, proč to ty kapely pořád dělají, jestli je takový problém sehnat někoho, kdo aspoň elementárně umí tlouct do bubnů, protože i punkovej bum-čvacht zní nakonec líp než hloupě naprogrogramovanej automat. Co se týče okultismu, s tím v principu nemám problém, k BM tohle prostě patří.
Mystic - 21.08.16 12:20:28
Poznámky k bicímu automatu společně se zpackaným latinským názvem a fotkou, o které jsem si původně myslel, že je plakátem na pouť na náměstí v Horní Dolní, mě celkem odrazují od toho si to zkusmo pustit. Kolik těm muzikantům je let? Jestli tam je nějaký potenciál ke zlepšení...
Oni by si měli prvořadě vyřešit ten automat, no a neměli by si hudbu produkovat sami. A je fakt že matějovi výkony co se týče tvorby plakátů a dalších věcí jsou značně kvalitnější, než to o předvedl na tomhle albu no. Teď jsem je viděl pódiu a opět, ten zvuk byl příšerný, ale aspoň Radek dobře odskřehotal a měl fajn projev, i když samozřejmě tohle se dá vidět u stovky dalších kapel no. Uvidíme kam se posunou za nějaké roky.
Dalihrob - 21.08.16 11:45:33
Franta N. - 19.08.16 17:39:29