Autor: 70 Uživatelé: 70 Tvé hodnocení: hodnoť
Cosmic Enigma

CEREBRUM - Cosmic Enigma

Temná, nepřizpůsobivá a na technický death metal i dost neučesaná muzika.

CerebrumNež jsem si vůbec na desku Spectral Extravaganza utříbil názor, jinak debut těchto Řeků, chvíli mi to trvalo. On totiž technický oldschool není až tak běžná muzika, ke které byste se dostali na každém blogu. Střet technicky pokrucovaných hrátek s dnes snad až zapomenutým způsobem riffování mi dělal prostě problém, ale zase na stranu druhou zněl vlastně dost neotřele. A taky u poslechu dokázala udržet Kolliasova hra, jehož si Cerebrum na nahrávání přizvali.

Dnes o tři roky starším Cerebrum se za tu dobu v šuplíku zas nashromáždila nějaká ta muzika, a když to minule mělo úspěch a Georgovi to dělá pramalý problém, tento mustr pro nahrání bicích na novou desku zopakovali znova. A nač to měnit, když George platí za světovou extratřídu, která bez zbytečného programování u sebe doma desku precizně namlátí „za víkend“ a ještě - krom reklamy - udělá kámošům radost. (Vůbec je s podivem, kolik toho loni stihl Kollias natřískat.)

Často, když nevíte kudy kam a nic chytrého vás nenapadá, použijete něco ve smyslu „Cerebrum dospěli, jsou o tři starší, poučili se z vlastních chyb“ atd. Skutečnost je ale taková, že ty tři roky na to Řekové sice měli, ale nikdo většinou neví, jak dlouho kapele předchozí matroš předtím ležel v šuplíku nebo jak dlouho trvalo, než desku dokompletovali a než vyšla; když očíhnete booklet nebo někde net, zjistíte, že nahrávání Spectral Extravaganza proběhlo už v r. 2007. Nicméně i tak, jestli Cosmic Enigma s odstupem a reflexí starší tvorby představuje dospělejší materiál a skýtá i poučení autorů z vlastních chyb (definoval je někdo?) od předchozího alba, si tvrdit netroufám. Ono se od něj totiž až tolik neliší, jen vše zní zmodernizovaněji.

Cerebrum - Cosmic EnigmaO neodlišnosti postoje Cerebrum vás ihned přesvědčí zvuk, opět je to špinavě čistá práce aparátů, jejichž nastavení by v technickém death metalu nikdo takto dnes nevolil, a struny basy vespod kytarového zvuku tomu odpovídají rovněž. Až pak na vás zapůsobí samotný poslech (mně trvalo několik měsíců, než jsem tento text dopsal, resp. než jsem se rozhodl, jaká ta deska je), který nakonec odhalí, že Cosmic Enigma působí podstatně kompaktněji a že je celý materiál i o dost svižnější a techničtější, i když prvními poslechy se mi hlavou honily myšlenky jako „mezi nápady chybí pojítko a vazba / vždyť to nedává smysl / vězni vlastního megalomanského smýšlení“ apod.

Cerebrum - live 2014Kytarovým základem zůstal jadrnější death metal (vzpomeňte na Godless Truth z doby Burning Existence) porůznu rytmicky i melodicky nejrůzněji zašmodrchávaný a s občasnou fusion vsuvkou; v podstatě by deska měla potěšit třeba fandy Oppressor nebo starých Gorguts a vůbec tech-kapel z 90. let. To ale ne vždy na 100% funguje a někdy působí jak kytarové honičky s ne úplně jasným koncem. Zdá se mi totiž, že Cerebrum některé nápady nadhánějí v instrumentaci - jakoby občas měli nápad, který do konečné podoby skladby ne a ne doformulovat, a tak jej alespoň aranžérsky propracují a pořádně přes struny proženou, což samozřejmě Kollias nenechává bez povšimnutí a na vše, co kytaristé předkládají, reaguje. Ve finále je ale tento dojem vlastně docela nepodstatný, protože až časem zjistíte, že zde tím zmodernizovanějším pohledem v klasickém cítění death metalu kapely ta oldschoolost na povrch vylézá mnohem více – prostě klasický paradox, kdy nové, moderní prvky podtrhly to, na čem jsou vystavěny.

Nad materiálem ovšem není třeba lámat hůl. Pokud téhle srážce tradičního a svižného death metalu s technickým metalem nepřistoupíte na pravidla, nejspíš ji, doberete-li se jejího konce, neoceníte, což by ale i přes občasný pocit, že je Cosmic Enigma složena místy trošku nepoutavě a tím někdy nedokáže posluchačovo ucho udržet plně v bdělém stavu (mám rád moderní muziku a materiál to není nejchytlavější), byla chyba. Už jen pro svou jinakost Cosmic Enigma nabízí dostatek dobrých nápadů, které ovšem člověk nemůže ocenit po prvním, nebo dokonce nedokončeném poslechu, o čemž snad svědčí i fakt, že se od doby vydání deska v červenci a prosinci umístila v našich Albech měsíce.

Cosmic Enigma, death metal, technical death metal, George Kollias, Cerebrum