COLP - Ultimate

onDRajs
5.5

S Colp jsem se seznámil před dvěma lety na Brutal Assaultu, kdy se ještě hrálo ve Svojšicích. Z vystoupení jsem byl téměř nadšen, jenže jaké poté bylo moje zklamání z CD! Až posléze mi došlo, že se nejedná o dvě různé kapely, nikoliv, tvorba na stříbrném nosiči bez oděvu zboostrovaných decibelových tsunami jen ukazuje realitu dosti chudé kostřičky Mesh-Somálce. Příměrem ke Colp by mohli být zmeshuggovaní Locomotive, jenže učte zemědělce polyrytmy... zda je v tom záměr, to se dá jen stěží posoudit. Jak už jsem padesátkrát na MJC avizoval (jeden příklad za všechny viz ????), sekaně drtit jeden tón zdaleka nestačí, šablonovitě přejímat patterny od lídrů žánrů je však pro české luhy příznačné. Rocková píseň to je hlavně svébytná melodie, kterou jinde jen tak neuslyšíte a budete si ji broukat, když jdete na nákup nebo když si chcete zpříjemnit umývání schodů. Jenže těch zde mnoho nenajdete. Jakou přidanou hodnotu mohou tedy Colp nabídnout? Odpověď je bezesporu krutá: žádnou. Jihočeši si sice udržují muzikantský standard, nicméně ten se i nadále drží v mezích nejmírnějšího nadprůměru, jaký si lze představit – samozřejmě v kontextu stylu, který si kvarteto vybralo. Stále stejné tempo (největší slabinu spatřuji v nenápadité hře bubeníka Peteho), tytéž omílané riffy, fádní uřvaný vokál.
Ať jen nehaním. EP disponuje na české poměry velmi vydařeným zvukem (Loco studio), kapela se na něm hutností přibližuje svým koncertům, navíc se konečně podařilo adekvátně nazvučit bicí a synonyma jako plechový bubínek, vlnitý plech nebo kyblík nechme stranou. Taktéž chválím barevná sóla, která velmi zpestřují jinak dost chudý a monotónní průběh všech skladeb.
Důsledně odmítám uplatňování dvojího metru (naše humna versus cizina), Colp to

review_1119_px2

mají o to těžší, že v zahraničí běhají stovky nohou s originálnějším soundem, který svou svébytností nezaujme pouze na jeden poslech. Je třeba připočíst fakt, že toto je už jejich čtvrtý zářez. Soupis souborů s dřevěnou cedulkou na krku „made by Meshuggah“ ponechme encyklopedistům, Colp se zhlédli v jejich tvorbě téměř maximálně; odpověď na otázku, zda a nakolik to komu stačí, ponechám na posluchačích. Osobně dám přednost MadebytheFire, kteří však ne a ne svůj debut vydat.

annal - 21.12.09 16:02:45
Geronti se v meshurytmech klepou sami od sebe!
666 - 21.12.09 15:46:57
dyt jsou sami z venkova... krom toho nejakej venkovan je musel pozvat, ze... sami od sebe nas osvitit neprijeli :) Krom toho nejvic tam na ne paril nalitej 70ti letej deda... Celkem ty mlady dva 'pogare' zahanbil, nekecam!
annal - 21.12.09 15:03:25
Privyzt na venkov osmistrunky a nepravidelny sekacky, tot chvalyhodna osveta, ne?
666 - 21.12.09 14:36:30
bych dal 4, kapela co hraje uz XX let a nema za mak vlastniho ksichtu jen osciluje mezi tim co frci, takovej erudovanejsi Arakain zpusob. Krom toho, jejich koncert tady na vesnici, byl taky zazitek: "Ted vam zahrajeme cover od kapely MEshuggah, s dovetkem, kterou tady stejne nikdo nezna..." To jsem si fakt rikal, ze buraci machrujou na jeste vetsi buraky :)) A matne si pamatuju, ze nekdo z ty kapely mel triko nejaky desny sracky na sobe. Njn :))
bizz - 05.01.09 12:29:04
konecne jsem zas poslouchal Ultimate a teda Ondra hodne prisnej. bych se 7 nebal ;-)
DR - 04.01.09 13:00:36
těším sa otesánku ;-)))
aLanis de Lonis - 04.01.09 12:43:01
tak to jsem rád, že je to takhle : ) po všech těch sežraných vánočních cukrovích nejsem schopen moc přemýšlet...tož jsem to nesprávně pochopil. nejspíš mám už i mozkové závity zalité tukem...a ozdobené polevou : ) to je jasný, že něco vydáme, slibem rozhodně nezarmoutíme : )
DR - 04.01.09 10:18:31
alanis: ono to vyznělo, že jste kopírka meshuggah? naopak, "dám vám přednost právě proto, že máte vlastní ksicht!" a už konečně něco vydejte....
molit - 03.01.09 20:35:16
nějak jsem se dostal ke staré tvorbě a songům jako Cold Steel(ješpě pod přelepkoj Colporhapia nebo jak:), který do mě v mládí hudtil Jarda Špulák v rádiovém Pařníku a to je Colp dle mého gusta:) Sorry kucí, že do Vás šiju...
aLanis de Lonis - 03.01.09 14:08:10
hola hola ve spolek. jednak teda díky, onDRajsi, ale na naši obranu musím říct, že jsme sice kdysi byli tvorbou švédských klukůch ovlivněni, ale už pěkných pár let směřujeme trošku jiným směrem. sice tempem téměř downtempovým (co rok, to někdy i nová skladba, jeden rok dokonce asi dvě...), ale myslím, že je to dost znát :-) až je mi někdy líto, že jsme pořád olepeni touhle nálepkou, nějakej švédofanda potom dorazí na koncert a je zklamanej, že v tom vlastně žádný mešuge nejsou...tak doufam, že si z našeho koncertu odnese i něco trochu jinýho. pro ilustraci třeba náš novej song (jak jsem vyprávěl bizzimu v únu) zde: http://www.myspace.com/madebythefire je to teda pracovní ferze ze zkušebny, tož to přijměte i se všemi přehmaty a jinými drobnějšími kytarovými nepřesnostmi :-) ale slyšíte v tom meshuggah? no, tak to jsem měl na srdci. uf, ulevilo se mi :-)) jinak teda klukům z colp přeju, ať jim to pěkně šlape, stejně tak jejich stylotvorcům.
molit - 25.12.08 15:35:22
no právě, že je to táhne dlouho na to, aby se od MSG trochu více oprostili.. Samozřejmě muzikantsky je to album vyzrálé, ale zavání to nápadovým revivalem a tam Dr trefil hřebíček paličkou..(že by obliba v předělávkách??)
brutusáček - 25.12.08 15:21:40
omluvu bych viděl v tom že je to ep, uvidíme na celé lp....to že colpy to táhne do Umey víme všichni a dlouho...takže zas takové ukrižování bych nesesílal.......
molit - 25.12.08 14:15:38
zvukově je to opravdu nej od Colp, ale s tím ksiftem neksiftem má on:DR pravdu. Z toho, co jsem slyšel, moc originality nečiší a nějakých perliček by člověk pohledal.. tak 6.5
bizz - 23.12.08 10:09:14
Hódně tvrdej,hódně.Ty zpomaleny (meshu?) veci me bavej a rekl bych,ze se v nich Colp nasli,a aj i bici dle me ok.Nikdy me v C moc nebavily ty hc,ale stejne je hodnoceni tvrdy :-) Hod Ult na méďu,jeste seslechnu..
lemmy - 23.12.08 09:22:00
tvrdej ondra