DEMENTOR - Damned

Filipismo
7

Směr, kterým se Damned ubírá, je daný a předem jasný. Mít čisté svědomí a dobrý pocit z odvedené práce. Tohle trio nekalkuluje, nikam příliš neodbočuje a drží se death metalu jako čert kopyta. Nečekejte progresi, ani přetechnizované záležitosti, tahle deska je syrová jako maso přímo z jatek. A k tomu celý materiál drží krásně při sobě a působí celistvě.

DementorSlovenská deathmetalová legenda DEMENTOR se vrátila. Nejen s novou deskou, ale též vlastně i do našich končin. Po albu Faithless u Pathologically Explicit Recordings zakotvila u agilního českého labelu MetalGate. A po pravdě, všechno je hned hezčí. Od obalu (Deather), přes materiál, po celý, výsledný produkt.

Od svých počátků (a datují se do roku 1988!!) DEMENTOR brázdí nejen cz podia se svým poctivým, hutným death metalem. Zprvu klasickým, ve stylu CANNIBAL CORPSE a dalších, později k výraznému přitvrzení až někam do vod bdm. Nicméně budu oponovat těm, kdo řadí tuhle slovenskou bestii právě k bdm. Na to je jejich produkce stále příliš čitelná a melodická. DEMENTOR prostě vyplňují jakousi díru mezi těmito dvěma způsoby death metalu. Dokáží svou muzikou pořádně „přitlačit“ posluchače do kouta, ale vždy ho během chvilky pustí nějakou lehčí vsuvkou. Možná účast na tour po boku veličin jako SUFFOCATION a DISGORGE přiměla kapelu k hrubšímu pojetí stylu, kdo ví?

Novinka Damned jen potvrzuje, že na východ od nás to funguje tak nějak přirozeněji. Nikdo nekalkuluje, více se hledí na své vlastní umění. Každá deska má jiskru a své „srdce“. A DEMENTOR má slova jen potvrzuje. Stejně jako např. DEPRESY, i tato parta nekouká doprava, doleva a hraje. Nejde jí o nějaký komerční úspěch, či body v tabulkách a webzinech. Směr, kterým se Damned ubírá, je daný a předem jasný. Mít čisté svědomí a dobrý pocit z odvedené práce.

Na CD vás čeká 36 minut muziky, včetně intra. Už podle názvů songů (Isolated, Blind Faith, Dead End) je jasné, odkud fouká. Tohle trio vás zabije svou vlastní upřímností. Nikam příliš neodbočuje, drží se death metalu jako čert kopyta. Místy připomíná svým nasazením polské kolegy VADER, se kterými (jen tak mimochodem) jela kapela v roce 2000 úspěšné ruské tour. Nečekejte progresi, ani přetechnizované záležitosti, co se instrumentů týče. Tahle deska je syrová jako maso přímo z jatek. Jen bicí, basa a kytara. A krásný, hrdelní vokál Rastislava Schmognera. A je to hlas jako zvon!!

DementorCelý materiál na Damned drží krásně při sobě a působí celistvě. Určitě to není fošna plná hitů, o tom to není. Ovšem kousky, které na hity aspirují, zde sem tam jsou. Např. hned po intru přichází Isolated (nemohu si pomoci, ale napojení intra na první song mi tak nějak neštymuje) a ta je přímo reprezentativním vzorkem pro všechny, kdo DEMENTOR do této doby ještě neměli možnost poznat. Vlastně v ní najdete i největší „úlet“, propojení dvou vokálů, včetně hostujícího Martina Androviče. Hudebně je to ale pořád death metal.

Tak nevím, kolik bodů vlastně DEMENTOR přisoudit. Asi nebudou dosahovat kvalit takových DESTROYING DIVINITY, zároveň však ostudu Slovensku rozhodně nedělají! A kdyby u nás vycházely takovéto desky, třeba by se MetalGate rozhodli i pro našince. Takhle nad Tatru zatím velkou pochvalu a ať se pořád blýská!!!