Autor: 78 Uživatelé: 85 Tvé hodnocení: hodnoť
By A Thread - Live in London 2011

DEVIN TOWNSEND PROJECT - By a Thread - Live in London 2011 (DVD)

Townsend je neuvěřitelně plodný. Mohlo se zdát, že svou produkční touhu na nějaký čas utišil sedmi samostatnými položkami z předchozích tří let, ale kdepak. V září loňského roku odehrál v Londýně čtyři speciální a ojedinělé koncertní představení. Na každém z nich představil živě jedno z alb DTP a nasnímal je několika kamerami. Vzniklo tak nejobsáhlejší hudební dílo v Devinově diskografii. Celkem 4 DVD a 5 CD.

Devin Townsend Project - By A Thread - Live in London 2011Část první – Ki & Addicted

Natočeno 10. – 13. září 2011 – ULU a Union Chapel – Londýn – Velká Británie

Devin Townsend patří vedle TOOL a GOJIRY mezi mé tři naprosto neoblíbenější interprety. Jeho hudební život je neuvěřitelně plodný, pod hlavičkou DEVIN TOWNSEND PROJECT vypustil v období 2009 až 2011 hned čtyři plnohodnotné desky – Ki a Addicted v roce 2009, Deconstruction a Ghost o dva roky později. Každá z nich je naprosto odlišná a svá, ale každá z nich je taktéž dokonalým dílem hudebního génia se značným uměleckým přesahem. Třetímu a čtvrtému dílu této tetralogie předcházelo bezplatné EP European Tour s pěti živými skladbami, které byly nahrány během tour v roce 2010. Po tetralogii DTP následovalo ještě ve studiu nahrané živé album Unplugged, které obsahovalo skladby jak z období DTP, tak i další písně z Devinovy tvorby. Devin Townsend je však znám svým workoholickým přístupem a v listopadu vydal obsáhlý box-set Contain Us. Mimo všech čtyř alb projektu DTP tato kompilace zahrnovala také dva bonusové disky se všemi bonusovými skladbami na prvním CD, druhé pak zaplnil demoverzemi. Aby toho nebylo málo, dvě přiložená DVD ukrývala živá videa i skladby, promo videa, komentáře ke všem albům DTP a materiál určený k remixování.

Mohlo by se tak zdát, že Devin tímto svou produkční touhu na nějaký čas utišil a těch sedm samostatných položek, které vznikly za pouhé tři roky, fanoušky i jeho samotného nasytily dostatečně. Avšak to by nebyl Devin, kdyby nepřišel s něčím ještě bláznivějším, originálnějším a megalomanštějším. V září loňského roku odehrál v Londýně čtyři speciální a ojedinělé koncertní představení, na každém z nich představil živě jedno z alb DTP. Krom neopakovatelného zážitku pro hrstku přítomných však měl Devin s těmito koncerty mnohem větší plány – každý z večerů snímalo několik kamer a vzniklý záznam pak posloužil pro dosud nejobsáhlejší hudební dílo nejen v Devinově diskografii. Celkem čtyři DVD a pět CD tak tvoří tento eponymní box-set By a Thread – Live in London 2011.

Devin Townsend Project - KiDVD 1: Ki

První londýnský večer byl věnován prvnímu dílu tetralogie DEVIN TOWNSEND PROJECT s názvem Ki. Koncertní sál University of London Union nebyl vybrán náhodou, komornější prostory posloužily danému záměru naprosto skvěle a přátelská atmosféra tak jen zvýrazňovala lásku Devina ke svým fanouškům, stejně jako lásku fanoušků ke svému Devinovi. Vystoupení probíhalo ve vší lehkosti, tolik příznačné pro samotné album Ki. Co však tento koncert muselo činit výjimečným, byl mistrův přístup. Komunikace s publikem probíhala naprosto přirozeně, jako by se koncert odehrával u někoho z fanoušků doma u krbu, žádná obehraná klišé či povýšené chování. Devin na hudbě miluje především to, že se o ni může podělit. Tvoří a hraje pro lidi, pro své fanoušky, i pro své potěšení. Jedno bez druhého by nemohlo fungovat a právě koncert Ki je tohoto jasným důkazem. Z každého vyřčeného slova i zahraného tónu je cítit všudypřítomná láska v té nejčistší a nejupřímnější podobě a představení se tak čas od času posune i do dojemnějších poloh.

Scéna je zařízena střídmě, nechybí tradiční promítací plátno a několik jednoduchých světelných efektů, ale pro účely tohoto vystoupení je to naprosto dostačující. Tady jde především o zážitek hudební, není třeba přehnaných efektů a bohaté výzdoby. Uprostřed té vší skromnosti stojí po celou dobu Devin Townsend, jednou se mazlí s akustickou kytarou, podruhé masíruje pražce té elektrické, vše probíhá v obdivuhodné pohodě. Stejně tak potvrzuje na živo i své pěvecké kvality, obvyklý to kámen úrazu mnohých vokalistů napříč žánry. Nelze opomenout ani další z hudebníků, kteří Devinovi pomohli s vytvořením tak unikátní podívané. Ženské vokály, které má na desce na svědomí Ché Aimee Dorval, byly bohužel hrány z playbacku, ale jinak měl Devin k dispozici kompletní kapelu, což je oproti jeho klasickým koncertům značně potěšitelné. Právě tento večer byla soupiska nejnabitější, krom samotného Devina se na pódiu objevilo dalších osm hudebníků.

Zmínku si zaslouží také citlivý střih i práce s kamerami, jednoduché efekty v podobě rozostření či prolínání několika obrazů neruší a spolu s dokonalým a křišťálově čistým zvukem tvoří příjemnou audiovizuální podívanou. I když větší nápaditost by editaci jistě neuškodila.

Sestava:

Devin Townsend - zpěv, kytara

Dave Young – klávesy, kytara, harmonium