DORDEDUH - Dar De Duh

AddSatan
9.5

Album je nejlepší poslouchat jako celek, jedna skladba totiž často plynule navazuje na další. Folkové prvky nejsou samoúčelné, všeprostupující atmosféra je mystická a přírodní, muzikanti evidentně vstřebávají vlivy ze spousty žánrů. Dar De Duh je deskou vyspělou po všech stránkách.

DordeduhBude nejlepší začít přiznáním, že na tuhle desku jsem se fakt hodně těšil, byť s lehkými obavami, jestli to bude pořád „Ono“. Přece jen Om od Negură Bunget (jejichž poslední tvorba po odtržení tvůrčího jádra - Hupogrammos a Sol Faur - zní poměrně „béčkově“ a nestojí příliš za pozornost), byl skutečně mistrovský kousek na poli (nejen) atmosférického black metalu a vyrovnat se mu, či ho dokonce jakkoliv překonat, se zdálo být velice obtížným úkolem. Ochutnávkové EP Valea Omului, ze kterého se zde obě dvě skladby (Zuh a Cumpăt) objevují v prodloužených a pozměněných verzích, mě více než příjemně navnadilo a pak… další 2 roky čekání. Stálo to za to?

Už ambientní začátek úvodní, více než 16timinutové Jind de tronuri (v překladu cosi o „touze“ a „trůnech“) mně naplnil očekáváním velkých věcí, které se pak - zvláště s přibývajícími poslechy, kdy do sebe vše začalo zapadat - skutečně začaly dít. Skladba několikrát jakoby končí a začíná, což mi přišlo zpočátku lehce podivné, neustále se proměňuje, několikrát graduje, zvláště mě překvapil jakýsi folklórně/tribální konec, který zní, jako by byl nahráván mimo studio – někde ve volné přírodě, při nějakém rituálu či slavnosti. Když už jsem zmínil pojem „tribální“, musím pochválit skvělou práci bicích Ovidiu Mihăiţă a vůbec všech perkusivních nástrojů – zvláště toacă (to jejich „prkno“) je do skladeb zakomponováno vždy příhodně a účelně. To samé platí o dalších folklórních nástrojích – cimbálu, xylofonu, různých flétnách apod. Často mi u různých „rozjuchaných“ folk metal kapel vadí jejich samoúčelné používání, u Dordeduh se tento „neduh“ nevyskytuje, tradiční nástroje jsou naopak použity střídmě, zapadají do celkové zvukové mozaiky a o žádném „juchání“, kýči apod. také nemůže být ani řeč.

DordeduhOd časů Negury oba kytaristé vyspěli i co se týče techniky, je tu poznat progrese v hraní na jejich nástroje – různé hrátky se změnami rytmů, kytarové „sekání“ a proplétání se různých harmonických a disharmonických linek. Rozhodně se to ale neděje na úkor atmosféry, ta je stále všeprostupující. Příjemné, klidné, vybrnkávané, až ambientní pasáže a melodie jsou střídány blackmetalovými vichřicemi (popravdě jsem zvláště po EP už takovéhle sypanice nečekal), vše je do sebe krásně zakomponováno, muzikanti evidentně vstřebávají vlivy ze spousty (nejen) metalových a rockových subžánrů, drží to ale všechno pohromadě a dává smysl.

Zmínit lze rozhodně i práci a přínos baskytaristy Flavia Misarăşe. Krásně „kulatý“ zvuk jeho bezpražcovky je doslova lahůdka a hlavně, na kolik blackmetalových nahrávek s tak výraznou a nápaditou basovou linkou si vzpomenete? Co mě bavilo právě již na Om a pokračuje i nadále, je také práce s klávesami (častý to kámen úrazu atmosféričtějšího black metalu). Svým zvukovým rejstříkem a aranžemi skvěle zapadají do textury, (spolu)vytvářejí tajemná ambientní „intermezza“, jinde dodávají pocit jisté vznešenosti a majestátnosti. Až mě kolikrát napadlo, že takhle citlivě s nimi uměli pracovat snad jedině sami slovutní Emperor. A když už jsme u nich, cítím zde občas i určitou podobnost, co se týče jisté mystické, přírodní atmosféry zamlžených lesů, a to hlavně s veledílem Anthems to the Welkin at Dusk. To ale berte s rezervou, už jen proto, že Dordeduh jsou dostatečně sví a prostě „jiní“. Celkovou náladou působí nahrávka také jaksi vyrovnaně, svobodně a volně, Dordeduh si nepotřebují hrát na žádné „bubáky a hastrmany“, když dojde na agresivnější party, přijdou mi spíše jako zhudebnění ničivých přírodních sil – bouří, povodní…

Dordeduh - DojanaKdyž se vrátím k jednotlivým skladbám, až po více posleších jsem docenil krásnou, ambientně „vyklidněnou“ E-an-na, mnoho nádherných pasáží mají i Pândarul, Calea roţilor de foc i Flăcărarii. Jedinou trochu slabší (myšleno oproti celku) je zde z EP předělaná Cumpăt („Rovnováha“), která se mi líbila víc ve své původní („vyváženější“) podobě, zde je v jakési svižnější, v některých místech podle mě až moc uspěchané verzi, na druhou stranu se stále jedná o dost fajn kompozici s několika velice povedenými motivy. Oproti tomu Zuh se mi v upravené, obohacené a skvěle gradující podobě líbí hodně a jedná se o jednu z nejlepších (minimálně) žánrových skladeb, jakou jsem kdy slyšel. Spolu s první velkolepou Jind de tronuri a Dojană patří mezi to nej, pod co se zatím duo Hupogrammos a Sol Faur podepsali. Zmíněná klipovka Dojană („Pokárání“) zde tvoří až jakési „outro“ (naživo většinou „intro“) - jediná skladba, kde nejsou přítomny kytary, zato si užijeme troubení na tulnic(e), perkusivní nástroje, cimbál a Hupogrammův skvělý čistý vokál a vlastně bych se nebál mluvit o jistém hitovém potenciálu.

Album je ale stejně nejlepší poslouchat jako celek, jedna skladba často plynule navazuje na další, vlastně až po delší době jsem se podíval na celkovou stopáž a zjistil, že Dar De Duh má mamutích 78 minut! Není moc tak dlouhých nahrávek, které bych zvládl poslechnout v kuse, což o něčem také svědčí. Prostě mě to dočista pohltí, splynu s tím a vyplivne mně to až po doznění posledních tónů a zvuků.

Dar De Duh - vinylOpomenout nesmím rozhodně vokály. Hupogrammos vládne poměrně specifickým stylem řevu, nejedná se o typické blackové skřehotání, používá často hlubší, občas až deathovější polohy (slyš brutální začátek Calea roţilor de foc), sálá z něj, stejně jako z instrumentální složky, ta pravá, primordiální a (zase to slovo) přírodní divokost. Na druhé straně kontrastuje s taktéž skvělým čistým zpěvem. Co se týká bezproblémového zvládání obou těchto poloh (a to i naživo), napadlo mě přirovnat ho k rumunské, blackmetalové verzi Mikaela Åkerfeldta z Opeth (u něj myšleno v lepších časech jeho hrubého vokálu – někdy okolo BP). Zpívá se i nadále v rumunštině, které sice nerozumím, to mi ale rozhodně nevadí, dodává to nahrávce další dávku tajemnosti a „jinakosti“. Jisté pokusy o překlad a sem tam nástin vysvětlení názvu či části textu od kapely samotné naznačují, že jde i nadále o různá přírodně-kosmicky-mystická, esoterická, numerologická a spirituální témata. Do konceptu zapadá i skutečně nádherný obal (zvláště u vinylové verze je to hotová pastva pro oči) s jak jinak než převážně přírodní tématikou.

Produkční stránka se mi také dost pozdává, ve studiu si s ní určitě dost dlouho hráli a poměr syrovosti, špíny, čistoty a vyváženosti jednotlivých nástrojů je tak akorát. Vytknul bych možná jen lehce utopené činely, jinak je ale nazvučení bicích (hlavně ty kopáky jsou občas „dobrá morda“ :) ) i ostatních perkusivních nástrojů velice povedené. Občas se ale v těch nářezovějších pasážích stejně nemůžu ubránit dojmu, že zvuk předchozího EP byl o trošku lepší, možná mohutnější (?), ani ale popravdě nevím, jak bych to přesně charakterizoval; usoudil jsem to také až po několikátém poslechu, a to spíš při snazeDordeduh „hledat mouchy“ a kriticky srovnávat. Každopádně doporučuji poslech z kvalitní aparatury, v tomhle případě se to určitě vyplatí.

Otázkou je, jak k Dar De Duh přistoupit a jak ho hodnotit. Pokud by se jednalo o debut začínající kapely (což i svým způsobem je), na „mušky“ bych nehleděl a neváhal bych asi sáhnout po absolutoriu, na druhou stranu pokud na něj budu pohlížet jako pokračování toho, kde „mozky“ kapely skončily na Om (kterým je také), bylo by o něco nižší. Takže se budu subjektivně řídit svým pocitem a tolik nesrovnávat, celková nálada nahrávky je mi jednoduše hodně blízká a já jim tu Transylvánii prostě žeru i s navijákem.

mIZZY - 06.03.14 00:50:03
Výtečně :)
LordSnape - 05.03.14 21:31:34
21. 5. Dordeduh v Praze!!! - Modrá Vopice :) (+ Vulture Industries a Blutmond)
!!!
AddSatan - 05.03.14 21:21:19
AddSatan - 21.03.13 17:06:41
znovu ad zajímavý RUMunský kapely, příští pondělí 25.3. tu budou dvě docela dobrý, za + - dobrovolný vstup...viz. http://www.marastmusic.com/Akce/Valerinne-Rom-Environments-Rom-v-Chapeau http://www.youtube.com/watch?v=kL8cPYmoj4M http://www.youtube.com/watch?v=DVVcmbvJ_Pw ... u těch Environments jsou ty promo přirovnání ala Bohren (a i docela to Kilimanjaro) mimo, Fennesz a Tim Hecker sedí spíš...
AddSatan - 21.12.12 12:46:36
tak ještě k tipům na rumunské kapely (přímo z Timisoary, "vykradeno" z FB Dordeduh) oboje 2012: Nomega - Deimos - psychedelic / stoner / sludge / rock / metal (ten začátek Nekkara "vypůjčený" od Badalamentiho pobavil :) ) http://nomega.bandcamp.com/album/deimos Methadone Skies - Enter the Void - něco podobnýho psychedelic stoner rock / metal, víc načichlý 70. létama... http://methadoneskies.bandcamp.com/album/enter-the-void + tady docela fajn rozhovor http://www.avenoctum.com/2012/12/interview-dordeduh/ resp. zajímavější je to až od půlky, to víc rozebírá koncept alba atd. , ty (ne)tradiční nástroje a (ne)vliv tradičního folkloru na jejich hudbu atd. ... a dojde i na Michaela Jacksona :))
gorth - 27.11.12 16:05:35
jsem poslouchal Swans, když to vyšlo, a pak jsem to nějak založil, no:)
AddSatan - 27.11.12 14:57:29
gorth: to už nevíš dlouho ne? :) mě teda taky ze začátku bavily jen "některé momenty" resp. skladby, žádné bezvýhradné nadšení, pak to "zaklaplo" celý, ten zvuk o něco lepší být mohl... krok zpátky k Neguře?... já teda Om považuju možná pořád za o něco málo lepší, ale podle mě tam progress znát je a ne málo... takže s tím bych nesouhlasil... klávesy mi sedí taky... to Basarabian Hills logo fakt dává :)), hudebně je to teda naivní a pitomoučký až hrůza, ale svoje kouzlo to má :)
gorth - 26.11.12 12:32:57
zatím moc nevím, co si o tom mám myslet... EP s ostřejším zvukem se mi rozhodně líbí víc, tohle mi přijde jako krok zpátky k Neguře, navíc ty klávesy rozhodně nejsou vždycky použité perfektně.. celkově některé momenty skvělé, jindy mi to přijde unavené a nijaké.. uff, Basarabian Hills bych vyškrtl ambient a black metal a pouštěl to prostě k pohádkám...
Black_Hand - 25.11.12 10:52:32
Neuromist jsou moldavie :O. jsem necekal. jinak jsou dost dobry :).
666 - 24.11.12 23:03:37
Leif: Basarabian Hills neskutecny logo ... a dik za update na Dakon, myslel sem, ze uz nefungujou, prvni demo byl takovej Morbid Angel - Blessed, deska uz trochu jinde a ukazka z toho epka zni zase trochu jinak, slusna kapela, tak jako tak, jdu splasit tu novou vec
Leif - 24.11.12 22:18:41
kámoš má kazetu od Bestial Records, právě - God - From the Moldavian Ecclesiastic Throne a to bylo celkem v pohodě, co si tak pamatuju...
Tak když jsme u toho Moldavska, což je příbuznej rumunům národ, rád bych upozornil na pár kapel. Tamní scéna není velká, ale je dost zajímavá. Dále uvádím několik kapel, které podle mně zasluhují pozornost. První čtyři kapely považuji za vynikající, ostatní velmi dobré: Offertorium (prog gothic metal s violou, flétnou, ženský a čistý mužský vokál, vydali jen jeden demáč a rozpadli se) - http://www.youtube.com/watch?v=3-uNhrNOMhI Chordewa (polyrytmický prog post-black, dřív spíše symfo s cellem a houslemi) - http://www.youtube.com/watch?v=zsovC_TkAwI; http://www.youtube.com/watch?v=9v9lpNlSuRA Neuromist (prog death/djent) - http://bandzone.cz/neuromist Abnormyndeffect (polyrytmo deathgrind, jediná kapel s tohoto seznamu s texty v rumunštině) - http://www.youtube.com/watch?v=fjKPbUxvfVo; live at OEF http://www.youtube.com/watch?v=RcNVZ4vTSpE Basarabian Hills (pohádkový ambient BM, hodně podobný švédským Lustre, krutý logo :) ) - http://www.youtube.com/watch?v=MRCjVRTp9HE Infected Rain (nu-metal s brutálním holčičím growlem) - http://www.youtube.com/watch?v=QrU7LMxgxFM Dakon (slušný moderní technodeath) - http://www.youtube.com/watch?v=L06GxsyjtSo Paragon Collapse (melancholický gothic doom) - http://www.youtube.com/watch?v=VeZumGQIMLU Rubycone (instrumentální post-HC) - http://rubycone.bandcamp.com/ 43endings (mladý emo/screamo, něco jako Paramore) - http://www.youtube.com/watch?v=DKTdVxdWdts Mimochodem jeden člen nechválně známých O-Zone (odrhovačka numa-numa) kdysi začínal v gothic-doomové kapele, která ale bohužel nezanechala žádné nahrávky :D.
Black_Hand - 24.11.12 11:51:25
Black_Hand: tak lze zkusit rannou verzi negury: wiccan rede. z toho jsem slyšel jen "Vallachorum Tyranorum", každopádně, to jsme se moc neposunuli :), ono už "Zîrnindu-să bylo slušné, ale ta pravá Negura pro mě začíná až s 'n Crugu Bradului... Z Wiccan Rede je vtipná ta fotka na MA, když si vezmu "tehdy" a "dnes" :)
nepopiram :)
AddSatan - 23.11.12 23:31:04
tak lze zkusit rannou verzi negury: wiccan rede.
z toho jsem slyšel jen "Vallachorum Tyranorum", každopádně, to jsme se moc neposunuli :), ono už "Zîrnindu-să bylo slušné, ale ta pravá Negura pro mě začíná až s 'n Crugu Bradului... Z Wiccan Rede je vtipná ta fotka na MA, když si vezmu "tehdy" a "dnes" :)
Black_Hand - 23.11.12 22:46:20
AddSatan - 23.11.12 15:00:50
bizz: jo ale já chtěl něco dobrýho :), třeba Makrothumia jsem slyšel a až na pár míst (někde je tam i pasáž, kterou pak použili znova na Om) nic moc, hlavně produkce hrozná... kámoš má kazetu od Bestial Records, právě - God - From the Moldavian Ecclesiastic Throne a to bylo celkem v pohodě, co si tak pamatuju... ale nic co by se v kvalitě blížilo Dordeduh nebo Neguře jsem z Rumunska neslyšel.. edit: pak teda ještě Sunset in the 12th House že jo, ale to jsou Dordeduh defacto :), v Plzni říkali, že to zrovna nahrávají...
bizzaro - 23.11.12 14:10:12
tip na neco rumunskyho? ja mam jeste naky MC/CD od Bestial Records, na kazetach treba Hupogrammosuv projekt http://www.metal-archives.com/bands/Makrothumia/19079 ad. ;)
Střap - 23.11.12 13:59:34
Leif: Možná by to chtělo, kdyby si něco rozpitval v nějákým článku nebylo by to marný...aspoň by to šlo zase někam jinam.
AddSatan - 23.11.12 13:15:19
při zadání do Googlu to dává spoustu odkazů na výzkumy sumerských textů právě s výskytem této fráze.
jo to mě taky napadlo, že to připomíná něco z téhle oblasti... pravděpodobně něco.. prastarého :)
Leif - 23.11.12 12:48:23
Co ještě nějaké jiné dobré kapely z Rumunska (nejen metal třeba?)
S výjimkou zmíněných Martolea si nevybavuju nic dalšího, co by stálo za zmínku.
K tomu "Zuh" "Cu tunetul munţilor" (z EP) je snad něco jako "s hromem (z) hor" ? tak jestli "Zuh" není jen třeba citoslovce... něco jako "Uh!" :)), "En-an-na" - "an" je "rok" a "na" je "ne", ...
jj, v prvním případě souhlasím, v druhém to nevidím jednoznačně. An sice znamená rok (ne je rumunsky "nu"), celkově to ale nedává smysl, možná nějaký zaklínání, možná je to z jiného jazyka - při zadání do Googlu to dává spoustu odkazů na výzkumy sumerských textů právě s výskytem této fráze.
He-he, díky. Jazyky a dějepis jsou moje koníčky, takže mě baví se v tom nimrat.
Střap - 23.11.12 11:57:41
Leif: Slušnej diktát sis dal SUPER! Teda Dordeduh mi jsou jedno jen mě baví jak si v tom jedeš.
AddSatan - 23.11.12 11:54:00
Leif: Ok, dík, mrknu pak na to... Co ještě nějaké jiné dobré kapely z Rumunska (nejen metal třeba?) - co znám, tak je ještě docela fajn Marțolea a něco staršího od God ušlo (tam mj. hrála i Elena Doroftei/Anonymous 13, co působí i v Secret Chiefs 3 :) ), jinak jsem slyšel i pár dost špatných věcí, jména jsem zapomněl... K tomu "Zuh" "Cu tunetul munţilor" (z EP) je snad něco jako "s hromem (z) hor" ? tak jestli "Zuh" není jen třeba citoslovce... něco jako "Uh!" :)), "En-an-na" - "an" je "rok" a "na" je "ne", ... Ano jejich mysterióznost je nezměrná viz. http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/525549_10151231714235805_1600921335_n.jpg :) a taky koukám, že si jich všimli tu http://www.roadburn.com/2012/11/album-of-the-day-dordeduh-dar-de-duh/
Leif - 22.11.12 12:51:56
nějaký tip na dobrou (podobnou) rumunskou lidovku? :) to bych si i poslechl...
Příliš se v nich nevyznám. Populárnější jsou cikánské dechovky z Rumunska (který jsou taky dobrý, samozřejmě) a taková ta starší autentická hudba je těžší k nalezení, zejména bych si rád poslechl něco s těmi "didgeridoo" nazývanými "tulnic", ale zatím jsem nic moc nenašel. Z toho, co znám bych tedy doporučil side-project nový Negury Din Brad, je podle mně hodně blízký k autentickému folkloru (až na ty klávesy), Gheorghe Zamfir (světoznámý hráč na panovu flétnu), Maria Tanase (populární zpěvačka v 50. letech). Ještě natrefil na sbírku písní nahraných v 30.-50. letech minulého století, ale to už je tak syrové, že bude zajímavé spíš jen pro nějaký znalce a historiky - World Library of Folk and Primitive Music vol.17:Romania (dá se to poslechnout tady: http://www.allmusic.com/album/world-library-of-folk-and-primitive-music-vol-xvii-romania-mw0000113594).
Tribal klidně s otazníkem nebo v uvozovkách, hodilo by se i "ritual" nebo tak něco, ale třeba + - s podobnými pasážemi u Neurosis apod. se s tímhle pojmem operuje taky, takže se to snad "vleze"...
V zásadě souhlasím, ještě si vybavuju Minsk s obdobnou hypnotickou rytmikou, která se dá označit "tribal".
a ty - umíš rumunsky? Něco k názvům skladeb, popř. textům bys věděl? To by mě docela zajímalo...
K tomuto albu jsem dosud nenašel texty na netu, ani jsem si to ještě nekoupil. Ohledně starší tvorby Sol Faura a Huppogramose můžu říct, že textová složka je skutečně na výši, je to působivá poezie s nádherně bohatým jazykem, tématem je duchovno, introspekce a transcendentno za častého použití metafor z přírody. Líbí se mi, že pokud se jejich texty zabývají dějinami národa, nikdy nejsou okatě přímé či oslavné jako u nové Negury či u spousty dalších folk metalových spolků. Spoustě slov nerozumím, jedná se zřejmě buď o dialektismy, nebo spíš o archaismy (např. slova se slovanským původem jsou z rumunštiny postupně od 19. století vytlačována, stará Negura Bunget je docela často používá - např. názvy skladeb "Pohvala Hula", "Vazduh", "jind") a vzhledem k tomu, že některá ta slova nezná ani Google, jsou tam asi i neologismy. Řada názvů skladeb Dordeduh jsou mně neznámá slova, musel jsem si jejich významy najít ve výkladovém slovníku. V posledním albu NB po změně sestavy už je použita moderní, naprosto srozumitelná rumunština (toto dílko mimochodem vůbec nepovažuju za nepovedené). Moje úsíli přeložit alespoň názvy skladeb z alba Dordeduh měly jen poloviční úspěch, což ješt posiluje mysterioznost této skupiny)) : 1. Touha po trůnech 2. Plameny/Záblesky 3. nevím :( 4. Cesta ohnivých kol 5. Ochránce lesa 6. opět nevím 7. Cumpat má význam "sebeovládání, klid, duševní rovnováha, umírněnost, správný úsudek" 8. Napomenutí/pokárání
Black_Hand - 21.11.12 23:52:27
http://www.willowtip.com/releases/details/ulcerate-the-destroyers-of-all-2xlp.aspx cervene uz jim ale dosly. ty byly nejomezenejsi. ta pruhledna je ale taky lakava.
AddSatan - 21.11.12 20:36:51
Perfektní rozbor alba.
dík, snažil jsem se... a hlavně bylo i co rozebírat, takže... a je to přesně "to moje" no :)
Konec "Jind de tronuri" zní jako klasická rumunská lidovka. V dětství jsem takové poslouchal na radiu. Tribal? hmmm... no dobře, dá se to i tak řict)).
nějaký tip na dobrou (podobnou) rumunskou lidovku? :) to bych si i poslechl... Tribal klidně s otazníkem nebo v uvozovkách, hodilo by se i "ritual" nebo tak něco, ale třeba + - s podobnými pasážemi u Neurosis apod. se s tímhle pojmem operuje taky, takže se to snad "vleze"... a ty - umíš rumunsky? Něco k názvům skladeb, popř. textům bys věděl? To by mě docela zajímalo...
Leif - 21.11.12 17:10:37
Perfektní rozbor alba. Konec "Jind de tronuri" zní jako klasická rumunská lidovka. V dětství jsem takové poslouchal na radiu. Tribal? hmmm... no dobře, dá se to i tak řict)).
AddSatan - 21.11.12 13:12:37
Jako dost mě houpete pánové, asi taky půjdu do vinylu.. :-P
dá se to na vinylu sehnat třeba u Epidemie co tak vím... já to kupoval v Plzni na koncertě...
cerstve vydaneho cerveneho dvojvynilu destroyers of all.
pěkný, odkudpak to máš? :)
Black_Hand - 21.11.12 12:46:15
ja jsem jeste nemel prilezitost to do gramofonu soupnout...ale moc se tesim, sedi mi to uz na policce, hned vedle cerstve vydaneho cerveneho dvojvynilu destroyers of all.
LordSnape - 20.11.12 22:53:21
AddSatan - 20.11.12 11:28:27
kurva to je dlouhý, kdo to má číst? :) nenudil, jsem to chtěl vzít holt komplexně a pak už to nešlo zkrátit... vinyl je super, ten zvuk je prostě !!!.. jinde :) a pár dní zpátky jsem koukal, že je to celý nafocený tu http://www.discogs.com/viewimages?release=3907694 Åkerfeldt s rezervou, ale svým způsobem mi to tak přijde, stejně jako s těma Emperor.... právě kdybych chtěl být "objektivnější", tak by to bylo tak za 85, subjektivně takhle... je tam i pár slabších míst, ale ty mi bohatě vyvažuje ten "zbytek"... jo a 2xCD verze kromě EP obsahuje ještě cover Ruun od Enslaved, dost povedený, ty čistý zpěvy jsou snad lepší než v originále :)
brutusáček - 20.11.12 09:10:05
práce kvapná....nicméně když subjektivně tak bych se stovečky nebál...nicméně super recenze
bizzaro - 20.11.12 08:38:30