EARL SWEATSHIRT - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside

recenze
kotek
Hodnocení:
7.5

Tempo maximálně střední, podklad jsou tmavý, až triphopový beaty, rapovej přednes líně odkapává slova. Takovouhle desku bych čekal od padesátníka zklamanýho světem, ne od dvacetiletýho floutka. Ale floutek jí nahrál a výsledek není jalovej.

Earl SweatshirtNa začátku byli Odd Future, kolektiv mladejch rapperů z Los Angeles, který prorazili v roce 2010 s deskou Radical. Album bylo věrný svýmu názvu a nabídlo směs agresivních beatů, temný atmosféry a drzejch textů. Odd Future se stali takřka přes noc senzací, prodejní čísla šlynahoru, následovaly velký koncertní šňůry a jeden další mixtape.

A pak už sólovky několika zúčastněnejch, včetně Earla. Ty šly různejma směrama, navazujícíma na rozmanitý vlivy smíchaný v Odd Future. Třeba Tyler the Creator dál vedl svojí vzteklou, drzou notu, Frank Ocean se dal na R'N'B, zatímco Vince Staples zabrousil do ponuřejších, nešťastnějších vod.

Earl Sweatshirt má nejblíž právě k posledně jmenovanýmu. Už jeho předchozí deska Doris byla dost temná a plná pomalejch, zatěžkanejch beatů. Novinka jde v tomhle směru ještě o kousek dál. Tempo je maximálně střední, spíš ale pomalejší nebo úplně pomalý. Rapovej přednes taky nikam nespěchá, slovo líně odkpává od slova a celý je to takový neutěšený, odevzdaný. Podklad jsou tmavý, skoro až trip hopový beaty rozmazaný v hašišovým oparu – opar místy přechází v kouř, oči štípou, beat jen tak nějak propolouvá okolo. Celkově bys takovouhle desku čekal spíš od padesátníka zklamanýho světem, než od dvacetiletýho floutka.

Earl SweatshirtAle dvacetiletej floutek jí nahrál a výsledek není jalovej. Jestli je na albu nějaká póza, tetrálnost nebo přetvářka, tak leda tak v názvu, kterej je stejnak napůl vtip. Tak ostatně podle Earla začínala celá deska – několik pohodovejch dýchanků se známejma, ze kterejch měly vypadnout potemnělý rýmy s nadhledem. Ale postupně se to nějak vymklo z ruky a začaly najíždět vzpomínky na horší časy. Roky, který Earl strávil v nápravný škole pro mladistvý, protože měl problémy doma a spadl do špatný party. Dobu, kdy moc nejedl, protože se soustředil se na jiný věci. Těžký situace lidí, který se na desce podíleli (třeba trek DNA byl nahranej těsně potom, co kamarádovi u mikrofonu zastřelili dobrýho známýho).

Earl SweatshirtVšechny tyhle události se nakonec do novinky niterně promítly a dotvářej její neutěšeně temnou náladu. Ne že by to fungovalo vždycky, některý beaty pořád jen tak protejkaj okolo a sloužej spíš jako příjemnej podklad k práci než jako plnokrevně poslechová záležitost. Ale funguje to většinou a občas až neuvěřitelně dobře – třeba Grief je pro mě jeden z nejlepších hip hopovejch momentů za posledních pár let. Celkově je to, přes určitou nevyrovnanost, oproti poslední desce jasnej krok kupředu, a to jak po produkční, textový, tak i po hudební stránce.

Vložit komentář

bizzaro - 22.09.15 09:50:40
tvl. bizzi :-DDD tohle mi fakt nedělej :-) zrovna tenhle singl kdysi trhal rekordy, největší old skůl klasika rozumíš https://www.youtube.com/watch?v=OBKsleYbINM
trhani rekordu je mi vis kde :) Spectre dobry!
čekal jsem práci s tím žánrem, která by i z pohledu současného neinformovaného posluchače překvapila, byla zvukově zajímavá (jako je ES), měla - jako nějaké dnešní věci - bohatší/propracovanější rytmiku, třeba i nějaké extrémní hitovky, měla nějakou zajímavější nebo temnější náladu.. pozn.: je velice dobře možné, že chci úplně špatné věci z pohledu žánrových pravidel:) ale taky to začíná vypadat, že prostě chci od h-h něco jiného než vy:) nebo možná ani nechci hip-hop jako takovej, akorát mě hrozně baví rapovej projev a dokážu se pak zaseknout na těhc pár projektech, které mi hudebně vyhovují. baví mě ten nabasovanější zvuk i celkově větší nabroušenost https://www.youtube.com/watch?v=8zeZ7YSmQJM https://www.youtube.com/watch?v=l488AjVjowg https://www.youtube.com/watch?v=gvNyd7Oyvh4
pod tohle se podepisu. jinak odkaz 1 - Dot Rotten super!, odkaz 2 - The Bug taky dobry! ma to silu, odkaz 3 - Kode9 taky solidni! dost prekvapeni takhle najednou ;)
Pokud tedy máš rád trochu dubstepu, tohle by tě mělo bavit: m.youtube.com/watch?v=kBvgcJrw2kA nebo třeba i něco od Scotty Harda: m.youtube.com/watch?v=LQ7jmjVn_dU Jinak tohle jsou třeba moji "veleoblíbenci": m.youtube.com/watch?v=1tYWFyYzcbY
odkaz 1 - MODESELEKTOR dobrej "ulet" misty ten podklad :), odkaz 2 - Bubble in the Haze by slo, 3 - Micranots - docela taky jo, na me moc konvencni rap, resp. poloha hlasu, ale to, jak zjistuju, je u me celkove problem v tyhle muzice, ze casto postradam jedinecny hlas
Často stačí primitivní, ale účinej sampl a dobře zvolenej beat. https://www.youtube.com/watch?v=KgLtTpEYFhg
vyndat tady Candirii, slusny :D ten lajv zvuk tomu slusi
Hrozně žeru tuhle klasiku: https://www.youtube.com/watch?v=ALPH86ybA6U
hele, jako JO! fakt dobry
DR - 21.09.15 22:14:45
Hrozně žeru tuhle klasiku: https://www.youtube.com/watch?v=ALPH86ybA6U
DR - 04.09.15 22:27:03
Já vlastně ani nějaký očekávání od žánru nemám. Často stačí primitivní, ale účinej sampl a dobře zvolenej beat. https://www.youtube.com/watch?v=KgLtTpEYFhg Nebo co třeba RZA - Liquid Swords? Nebo Beastie Boys (Hello Nasty)?
gába - 04.09.15 22:23:11
Pamatuji, že soundtrack ke Ghost Dog dělal RZA, tak třeba něco kde figuruje. Pokud tedy máš rád trochu dubstepu, tohle by tě mělo bavit: http://m.youtube.com/watch?v=kBvgcJrw2kA nebo třeba i něco od Scotty Harda: http://m.youtube.com/watch?v=LQ7jmjVn_dU No a Rakim je jasně největší hc :-) Jinak tohle jsou třeba moji "veleoblíbenci" : http://m.youtube.com/watch?v=1tYWFyYzcbY
gorth - 04.09.15 21:02:10
jo, s invencí je to blbost, došlo mi to hned potom, co jsem to postnul, ale nakonec jsem z nějakého důvodu needitoval aspoň jste mi to pěkně vysvětlili;) čekal jsem práci s tím žánrem, která by i z pohledu současného neinformovaného posluchače překvapila, byla zvukově zajímavá (jako je ES), měla - jako nějaké dnešní věci - bohatší/propracovanější rytmiku, třeba i nějaké extrémní hitovky, měla nějakou zajímavější nebo temnější náladu.. reference - baví mě soundtrack ke Ghost Dogovi nebo Psychosocial... od Jedi Mind Tricks pozn.: je velice dobře možné, že chci úplně špatné věci z pohledu žánrových pravidel:) ten song od Rakima je brutální hard core, jo? Down to Erf vypadá fajn ještě to teda projedu, třeba se něco vyloupne ale taky to začíná vypadat, že prostě chci od h-h něco jiného než vy:) nebo možná ani nechci hip-hop jako takovej, akorát mě hrozně baví rapovej projev a dokážu se pak zaseknout na těhc pár projektech, které mi hudebně vyhovují přijde mi zpravidla zábavnější použití rapu v rytmicky zajímavějším grime nebo dubstepu baví mě ten nabasovanější zvuk i celkově větší nabroušenost proti starejm sluníčkovejm/jazzíčkovejm h-h https://www.youtube.com/watch?v=8zeZ7YSmQJM https://www.youtube.com/watch?v=l488AjVjowg https://www.youtube.com/watch?v=gvNyd7Oyvh4 houk:)
DR - 04.09.15 19:37:42
Gorth: Earl nemá ani půlku invence, co průkopníci h-h na konci 80. let. Problém je taky v tom, že teď je 98% h-h MTV/soulová/dubstep/cokoliv sračka a zbytek se tváří jako hrozný indie pro intelektuály a nemá to drive. Výjimky spočítáš na prstech jedný ruky. Teď je ten styl prostě jinde.
gába - 04.09.15 18:39:59
:- ) ale v tom bude právě asi problém, jelikož Rakim, Gang Starr a spol. byli na tu dobu neskutečně invenční. Hodně se vymanili z funky vlivu, kterej byl patrnej snad u všeho v osmdesátkách. Však si třeba jen na chvíli poslechni první a poslední desku Erika a Rakima. Většina dobrýho hh ve zlaté éře je chtě nechtě prostě brutální hard core (nebo gangsta rap, plus jazz rap dejme tomu). Tehdy tyhle věci běžely na MTV, dnes se považují za UG, smutný. Pravda k tomu hodně jel ještě příšernej garážovej gangsta. Jenže kam patří třeba takový legendy jako Lord Finesse nebo Black Moon...? No, takže pro tebe se spíš poohlídnout z té doby na nějaké odnože. Nemusím chodit daleko, viz. třeba můj odkaz na Spectre. První deska The Illness je fakt naprosto strašná :-)
gorth - 04.09.15 15:21:31
no dobře - čekal/chtěl jsem něco lepšího než Sweatshirt, dotaz na zlatý věk reagoval na Ondrův komentář k němu v nějaké dece, ze kterého jsem vyvodil, že se tam zřejmě dělo něco invenčnějšího (čili jsem si představil, když už jsi zmínil 1993, nějakou h-h obdobu Cynic) :)
gába - 04.09.15 14:17:54
kluci tohle je naprostej základ! to je jako kdybych napsal pod zdejší článek o roku 1993 (teď ho nebudu hledat), že ty desky jsou moc old skůl, popík atd.. něco jako kdybych poslouchal metal jen 10-15 let zpět... a hlavně jsi psal o zlatý éře (která mimochodem pro spoustu lidí naopak už končí koncem osmdesátek)
gorth - 04.09.15 13:32:13
si připadám jak fanda Mastodon, kterému při dotazu na staré pecky někdo doporučil první album Exodus:)) rejpat se v tom nebudu, prostě moc old school pro mě + jak říká bizzáro
gába - 04.09.15 13:05:16
tvl. bizzi :-DDD tohle mi fakt nedělej :-) zrovna tenhle singl kdysi trhal rekordy, největší old skůl klasika rozumíš jinak zrovna jsem si vzpomněl na desku, u který jsem kdysi strávil taky hodně času, ještě teď mám propocený triko: https://www.youtube.com/watch?v=OBKsleYbINM
bizzaro - 04.09.15 12:15:11
ale největší supertvrďák je naprosto jasnej, to nemůže omrzet nikdy: https://www.youtube.com/watch?v=OPkWYTUiPTo
dobry scratche, ale popik, vubec to neni nebezpecny, ale jinak to hraje fajn, ne ze ne
gába - 03.09.15 21:26:17
jo, to vůbec není špatnej seznam :-) s pár věcma bych sice docela polemizoval, mraky věcí přidal, ale i tak, na úvod do hip hopu ideál myslím... za další, jsou tam vypsaný jen velký jména, kupříkladu takový ípíčko Down To Erf se tam asi ze svý podstaty ani dostat nemůže. I když docela se divím, že tam chybí třeba Gang Starr, PUTS atd. ale největší supertvrďák je naprosto jasnej, to nemůže omrzet nikdy: https://www.youtube.com/watch?v=OPkWYTUiPTo
onDRajs - 03.09.15 19:39:32
Dole je nějakej seznam, ale hodně nekompletní... https://en.wikipedia.org/wiki/The_Source_(magazine)
gába - 03.09.15 18:34:49
Je mi líto, ale jen ze zlaté éry bych tu za "9-10" vypisoval ještě hodinu a na spoustu věcí i tak zapomněl. A to jsem myslím na hodnocení hodně přísnej. Hlavně, i kdybych poslouchal dalších dvacet let jen tohle, tak se stejně nedostanu ke všem peckám. Ale kdybych měl říct opravdu jen jednu jedinou, tak ATCQ - The Low End Theory. Takže "superklasika".
gorth - 03.09.15 15:11:38
by mě zajímalo, čemu v hip-hopu (třeba ze "zlaté éry") dává ústecká klika 9-10;)
gába - 29.08.15 13:30:00
Tady už je to u mě dávno jasný. Já mu jednoduše ten výslednej produkt nebaštim. A hlavně dost současnýho hh mě baví mnohem víc. Je teď kolem něho spousta zbytečnýho humbuku. Však taky naštěstí nejsem sám kdo si to myslí. Ale můj verdikt je stále lehčí nadprůměr :-)
DR - 28.08.15 22:32:53
Dej tomu víc času, vyplatí se to...
gába - 28.08.15 11:44:07
Za prvé, velmi dobrá recenze. Ovšem jak mě nechytla Doris, tak mě neba ani tohle. Koncept je sice dobrej, ale podle mě to nedokáže správně přetavit do té správné finální podoby. Tím pádem pak má spoustu vaty. Některý skladby a momenty jsou sice super, ale je jich bohužel dost málo. Earl má jednoznačně na víc a to mě štve asi úplně nejvíc. Tohle album totiž nezachránil ani temnější atmoškou než na Doris. Verdikt: 6/10
gorth - 03.08.15 14:44:20
moc pěkný líbí se mi to zvukově - táhne se to jak bahno, ta apatie je parádní nej song asi DNA
bizzaro - 13.07.15 23:51:16
Bizzi, musíš si poslechnout nějakej h-h častěji než jednou za dva roky ;-)
čurííínku :D
DR - 13.07.15 22:37:06
Bizzi, musíš si poslechnout nějakej h-h častěji než jednou za dva roky ;-)
bizzaro - 13.07.15 17:34:03
tvl, podle me uplne super. trosku psychedelic misty, ale spis takovej... hypno hop :) dobrej tip, to pomaly tempo je super, kotecku!
DR - 11.07.15 17:06:58
Není to špatný. Trochu mi tam ale chybí tah na bránu. Nejvíc se mi líbí asi Faucet...

Zkus tohle