EXISTENCE - Existence.zde.cz + Na křídlech draků

violet
9

Ufff, vedro, nic než vedro a zatuchlina, tak co nám zbývá? No asi nic jiného než otevřít okno, že…, ostatně, to by napadlo i našince. Cítíte ten čerstvý vánek? Nějak podobně by jste mohli cítit i nahrávku kapely Existence. Nechci tu spílat na českou scénu, ale pravdou je že v podobném stylu jako hraje Existence, tedy HC s občasnými metalovými výjezdy a emo pasážemi, se na českém kolbišti pohybuje mnoho kapel, nicméně, co se invence týče, tak nezbývá než konstatovat, že právě Existence je jedna z vlaštovek na české scéně, ač vlaštovka přestárlá, tak stále velmi, velmi svěží a ve vrcholné formě. V porovnání s takovými Cocotte Minute (pomyslné klání předvedli živě v Rock Café na před předáváním letošních Andělů) je to svébytná kapela, která má vnitřně co nabídnout a ještě jaksi… umí hrát.
Co tedy říct k hudebně samotné. Je to velice zajímavý hard-core s tvrdými kytarovými rify, zajímavými elektronickými spodky. Vůbec nejlepší na celé nahrávce je pestrost, která na vás dýchá nejen rozličností jednotlivých skladeb, ale i uvnitř těchto kompozic, přitom je vše složeno velmi logicky, přirozeně, stejně tak ale velmi nápaditě. Občas bych si dokonce troufnul říct, že se v muzice nachází jakési emo pasáže i když samotný hudební koncept nemá s emo Hard Corem až tak mnoho společného. Další výbornou věcí jsou občasné etno výboje, které se ve skladbách tu a tam objevují a překvapivě v kontextu českých kapel znějí dobře a zmákle. Rozhodně ne křečovitě.
V následujícím odstavci bych se rád zaměřil na zvuk, který je velmi čitelný. Vše od strýčka Sama z mocného studia Hostivař, což už samo o sobě znamená vysoký standard. Problém je trochu v tom, že ve finále tvrdé pasáže zní přeci jenom uhlazeněji než byl zřejmě původní záměr a ač je ve výsledném zvuku basů dost, tak trochu postrádám jakýsi živočišný kytarový zvuk, který by dal CD jistě nový náboj. V porovnání s živými koncerty je to velmi znát a věřte že pokud vás Existence naťukne už na nahrávce, tak na živo Vás… zkrátka rozbije!!!
Skvělé jsou také texty, které jsou stejně jako hudba velmi hravé, chvilkama zajímavě abstraktní texty, zkrátka radost poslouchat a nutno zdůraznit, že znějí skvěle v mateřském jazyce, což je super! Občas mám pocit jako bych ve štěkaných vokálech slyšel vyzpívaného Simona z Kurtizán z 25. Avenue, ale to jen na okraj. Ani snad nemá cenu porovnávat jednotlivé písně mezi sebou, protože ten nejlepší efekt dostanete po poslechu všech 5 kompozic + bonusového tracku Na křídlech Draků.
Už se těším na jejich další regulerní počin, který by už mohl zaujmout nějakého solidního vydavatele, poněvadž shrnuto podtrženo Existence není hloupě vtíravá věc, ale svojská kapela, která má určitě na to, aby se vyškrábala na vrcholek české scény HC a dala jasně najevo, že by se u nás mělo počítat především s dobrými kapelami. Btw, začátek 3tího tracku Skoky do dlaně začíná dialogem z kultovní hry Delta Force, ale to je vlastně jen „vichry vanou v nížinách… i v pohoří… vždyť pouští plot se dá, hej jak po mořích…“ Super!