FEAR FACTORY - Mechanize

recenze
onDRajs
Hodnocení:
7

Fear Factory jsou zpět. Co jejich návrat vlastně v současné době znamená? Jsou někdejší pionýři moderního metalu v dnešních časech ještě potřební nebo se novinkové album Mechanize pase na dřívější zasloužené slávě? Ještě než se pokusím zodpovědět tyto a další otázky, vraťme se o dvacet let zpět.

Death metal se hřál na výsluní a na tehdejší vlně zájmu médií. Fear Factory - ve svých počátcích vlastně deathmetalová grupa - přišli na svém debutu Soul of a New Machine s originální fúzí smrtícího kovu a industriálu. Vliv Godflesh a tehdejší britské extrémní scény je enormní. Burton se navíc odvážil svůj chropot střídat s melodickým zpěvem, toť věc dosud nevídaná.

Přichází rok 1995. Vlna grungových kapel je u konce s dechem, hledá se další vývojová vlna, která by jej měla v mainstreamu nahradit. Přestože jde o metal jako řemen, i takové Demanufacture pomohlo nastartovat boom nu-metalu. I když jsou písně pekelně tvrdé, jejich tvůrcům se podařilo změnou v hudebním myšlení přitáhnout masový zájem posluchačů. Chytlavost, melodika, groove, zapamatovatelné refrény, elektronika, futuristická stylizace, konglomerát všemožných žánrů. Všichni řvou nadšením.

Následující Obsolete ilustruje tvůrčí vrchol kapely (už nasměrovaný trochu jinam než jen do řad metalových fanoušků), který už se neměl v budoucnu opakovat. V omezeném strojovém světě Fear Factory k limitům dokonalosti dotažená nahrávka ohromuje podladěným (přesto thrashovým) soundem, který řeže uši. Rovněž jako zasněnou atmosférou, hardcorovou nasraností a uvěřitelným textovým konceptem.

Krátce ke zbytku jejich diskografie. Kapela jakoby nevěděla co hrát (podobný problém měli v oné době i Machine Head se svým Superchargerem). V dalších deskách totiž podprahově zaznívá zmatená otázka: Kam dál? Digimortal se veze na houpavých rytmech nu-metalu, který Fear Factory jako jedni z mála vyvolených odstartovali. Archetype se už bez Cazarese vrací do osvědčených poloh, kde vládne na milisekundu přesná natriggrovaná dvojšlapka pana Raymonda Herrery. Alba jsou to nadstandardní, žádné překvapení se ovšem nekoná. Tragédii s názvemTransgression ponechme stranou.

 
2010, Mechanize. Už samotný název dává tušit, že čekat experiment by byla bláhovost. Fear Factory znovu s Rhysem Fulberem jako producentem rekapitulují a vydávají cosi na způsob brutálnějšího a nasranějšího Archetype.

Desku otvírá výborná titulní věc Mechanize s propracovaným a v průběhu skladby modifikovaným brutálním riffem par excellence. Další věc Industrial Discipline láskyplně vzpomíná na dávné časy Demanufacture, kde jsme ty harmonie jenom slyšeli? Ne, tady se sází na jistotu. Problémem však zůstává, že trpělivost má s rostoucí stopáží své hranice a auditorium znající notorické Dinovy postupy si zákonitě řekne, proč vlastně poslouchat extrakt všeobecně známého.

Už jsem to zmiňoval u Divine Heresy, Cazares, pověstný svou posedlostí rapidně drhnout „éčko“ podpořené bicí palbou, je se svým stylem hraní natolik s Fear Factory srostlý, že to zabraňuje jakémukoliv pozitivnímu hudebnímu vývoji. Je škoda, že skupina nevyhodila provařené figury (slyš písně Oxidizer, Designing the Enemy a úplně zbytečné intermezzo Metallic Division) a nesoustředila se spíše na atypické věci jako nářezovou Christploitation se zvláštní atmosférou.

Finální verdikt v žádném případě není odsudek. Doposud jsem se zaměřoval spíše na pocitovou stránku než na technické aspekty desky. Ty jsou totiž na nejvyšší možné úrovni. Opravdu, Bellův zpěv (ač nejspíše hodně umořený při hodinách a hodinách strávených ve studiu), Hoglanovo bezchybné hraní (ten člověk to ani jinak neumí), všechno na jedničku. Důležité je také zmínit, že album je návratem k řemeslné nadrbané řezničině. Že tentokrát nejde o žádné šolichání, ale o pořádný metalový štych, svědčí i celkově rychlé tempo, v němž většina desky utíká.

Ono slůvko „řemeslo“ užité v předchozí větě přesně vystihuje podstatu problému. Kupříkladu poslední věc Final Exit s povinným sladkobolem, který pouze kopíruje závěry předešlých desek, je snad udělaný na objednávku.

Ale. Celkově to kvartet na Mechanize dělá dobře, někde velmi dobře a místy dokonce výborně. Přesto pocit z „produktu“ a vydřené rutiny těžko může někdo vzít. Sedm bodů s odřenýma ušima. .:. 7/10

Brutusáček
Hodnocení:
8.5

Já si myslím, že pokud to je po všech čertech dobré - od Hoglana po Byrona, tak proč se zasekávat na hodnocení, které stanovil Ondrajs? Na aktuálních Divine Heresy je Dino slabší, jeho party jsou ohrané a pověstná hůl se láme, proč to ale u FF funguje?

Riffy nemusí být světoborné, přesto to jsou ony, které tvořily tu podstatu FF. Tyto riffy, Dino a Burton, to je podstata FF, za bicími může sedět kdokoliv a právě i Hoglan to dokazuje, bez extrémní rychlopalby by to nešlo a upřímně, kdo by poznal, jestli je to Herrera nebo Hoglan, basa taktéž. Dinovo riffy se bez Burtona neobejdou a ani opačně to nefunguje, ten návrat byl jen otázkou času. Za tak krátký čas museli sepsat nový materiál, původní si Herrera s Christianem odnesli do projektu Arkaea, a proto se neubráním dojmu, že Mechanize je tak trochu sešité horkou jehlou, přesto funguje, má ty všechny atributy, co má mít, postrádá jen jednu věc - hutnost desek Obsolete nebo Demanufacture.

S notnou dávkou nostalgie začínám na 8 + 0,5 za Final Exit, startujem na 8,5. Kolik toho ale ovlivní nostalgie těžko říct, jedno je jisté, Fear Factory jsou zpět...

bizzaro
Hodnocení:
8

Jak se to teď pokusit proti Ondrajsově argumentaci trošku zvednout, když ten pocit, že album je lepší, než napsal, udělat? Ono to ve skutečnosti asi nejde, protože kompilát všech možných Fear Factory Mechanize je, ale plytkou ohranost typu „poslechněte si album a zhodnoťte ho sami“ si odpustím a radši řeknu pár věcí, které se mi na nových FF fakt líbí.

Ano, je zde několikero skladeb/postupů/riffů, které by i při menší míře zručnosti posluchač na plochu diskografie FF rozložil a s úspěchem je založil pod katalogová čísla Demanufacture, Digimortal, Obsolete i Archetype. Ale ponechám to stranou a říkám, takhle brutálně Fear Factory snad nikdy nehráli! A to nemluvím o zvuku samotném, který zní vskutku jak z továrny; struny z ocelárny a bicí z kovárny.

No kurňa, takhle namrdanej a nasypanej industriální vygroovovanej thrashing jsem fakt nečekal. A přitom si na albu Dino i najde místo, kde něco zkusit: v Designing the Enemy si opatrně pohrává s atmosférou a kytarovými akordy (ta obsolete-sekačka si vyloženě říká o Shock!), nebojí se po letech továrního buldozeringu zkusit dokonce sólíčko (Fear Campaign) a v Divine Heresy se taky naučil, že sypání (v FF s mírou) může být kurva účelné.. a ještě když mu do toho Hoglan mlátí způsobem, který ve mně za bicí vyvolává soucit. A to tempo! No prostě… Navíc i hluky jsou parádní, do muziky se nijak zbytečně necpou a nechávají vyniknout riffové mašinerii, dokáží vystihnout místo, kde vylézt a zalomozit, kde C. Bellovi podbarvit refrén, či kde přímo podpořit Hoglanovu destrukci.

Neříkám, FF už byli originálnějšími. Možná je to jen autorská opatrnost a hra na jistotu, ale takhle našlapanou, destruktivní a energickou desku si nechám líbit i v případě, že tento futurismus znamená občasné oprášení obsolentního a archetypů z minulosti.

Vložit komentář

LordSnape - 06.03.10 18:59:50
Tak já taky neposlouchám heavy kastráty. Ale v extrémním metalu radši vyhledávám melodické věci. I když takový Necrophagist nezklamou nikdy. Prostě jsem tím chtěl říct, že záleží na náladě. Rockeři (metalisti) bývají nejotevřenější posluchači. Jen mě trochu zaráží ten příběh. Vy tam vážně vidíte jakýsi příběh?
DW - 06.03.10 10:35:21
jako já poslouchám skoro výhradně bléé bléé blééé a zase bych si neposlech kastráty s ouuujéééé... Takže tak.
LordDWmort - 06.03.10 10:34:20
"Když to poslechnu, tak to nejsou vyblitý blééé blééé blééé kapely, ale něco co má hlavu i patu a docela pěknej příběh." - *facepalms himself
LordSnape - 06.03.10 10:28:55
Podle mě, ale i vyblitý blééé bléé blééé občas bodne. Třeba když si nasranej. To tě pak asi těžko uklidní Within Temptation. jinak u mechanize je to tak nějak napůl. Na jednu straně nekompromisně valcující a tvrdý nářez, na straně druhé zpěvný industriál... FF umí dobře míchat.
bizz - 05.03.10 15:28:32
to jsme radi, podle nas vice nez dobry. co chvaliteny s *? ;-)
Iron - 05.03.10 15:13:34
Jsem spíš na melodický věci, ale co se týče MECHANIZE po přehrání podle mě dobrých desek (Demanufacture, Obselete a Digimortal) mě Trangresion zklamalo a MEchanize velice nadchlo. Je to nářez a ke všemu v rychlým rytmu s melodií. Když to poslechnu, tak to nejsou vyblitý blééé blééé blééé kapely, ale něco co má hlavu i patu a docela pěknej příběh. I efektový věci, prostě podle mě dobrý
m - 19.02.10 09:49:32
tak sjíždim tu novou desku pořád dokola a paráda, ten nájez i fear campagne zabíjí souhlas, že christploitation je perla alba
brutusacek - 17.02.10 15:50:34
tak nejsilnější deka :-)
CrusT - 17.02.10 15:45:12
ressurection a linchpin hrajou myslim taky, a k tomu mam pocit jeste flashpoint...no demanufacture az na 3 songy hrajou skoro celej
pf - 17.02.10 15:12:47
hk a piss i celkem často, na ně se těším fakt fest
brutusacek - 17.02.10 14:49:54
h-k a pisschrist hrajou jo? já bych si přál ressurection - moje nej od nich vůbec a linchpin
pf - 17.02.10 14:48:36
teda, Self Bias Resistor a Replicu nemusim, ale to ostatní sou vraždy jak cyp
pf - 17.02.10 14:44:31
hele, upřímně, na yt se mě podívat nenapadlo, ale ráno sem si pouštěl demanufacture a nějak to samo vyplynulo, bo tyhle písničky, každá za sebe, stíraj celý pozdější desky
CrusT - 17.02.10 14:19:22
pf: se ti to tipuje, kdyz vis z YT ze tohle ted hrajou, co? :-)
brutusacek - 17.02.10 12:53:05
no z archetype a trans nebude nic ..počítam tak 3-4 z novinky
pf - 17.02.10 12:36:00
dáme sázkovou kancelář? kolik věcí z demanufacture bude tentokrát? tipuju šest (Demanufacture, Self Bias Resistor, Replica, Dog Day Sunrise, H-K a Pisschrist)
molit - 17.02.10 12:22:10
hmm...ale výzva to je porovnat CD s živým Mechanize na buřtíku..
Adamos - 17.02.10 12:06:02
Bizz: Co já? Buřtusáček: Jednak už jsem tam hrál a jednak se tvoje vtipy míjí účinkem neustále :-))).
Tomáš Corn - 17.02.10 11:02:58
Každopádně agentura Wallflower ´n´ Soonrich se letos vytáhla, nádhernej bandlist.....
CrusT - 17.02.10 10:26:11
ony vas ty srandicky prejdou, az FF oznami, ze pripravuji novou desku a procez rusi vsechna letni vystoupeni :-D
brutusacek - 17.02.10 02:13:38
tyvoe..jen to ne...to by dělal machra že tam hrál a moje vtipy by se minuly účinkem :(((
bizz - 17.02.10 00:10:05
adamos?
brutusacek - 17.02.10 00:07:08
machine head?
bizz - 16.02.10 23:22:49
ts! ;oP
brutusacek - 16.02.10 22:32:51
takže možná i SYL? ....tak myslim že už asi víc "větších" jmen už nebude ne
bizz - 16.02.10 22:05:12
vime, pytcho ;) tesim se na to. a s Hoglanem a Buřtem to bude vrazda!!!
LooMis - 16.02.10 21:51:56
sem to tu prorokoval už před měsícem :-)
bizz - 16.02.10 21:12:33
a to jsme v unoru :)
brutusacek - 16.02.10 20:32:37
nicméně jménově to bude asi nejnadupanější vůbec..
brutusacek - 16.02.10 20:32:21
já to očekával.....když přijede devin
bizz - 16.02.10 18:04:37
tak konecne je to venku ;-)
Zyklon - 13.02.10 21:20:26
archetype je hepčí,ale i tohle mi moc chutná:-)
CrusT - 24.01.10 22:52:49
me to az takova tragedie neprijde, maximalne je obcas trochu falesnej, ale zadny echt propastny rozdily mezi live a studiem u nej neslysim
bizz - 24.01.10 22:43:32
jen jestli "hodiny zpevu" nejsou nejakej medikament ;-)))
pf - 24.01.10 22:37:58
hele, v nakym rozhovoru tusim bylo, ze bere hodiny zpěvu..
bizz - 24.01.10 22:37:03
DR: treba ma Burton zive nejakou indispozici :)) nicmene kdyz to slysi ve studiu, pokud to sam zpiva, zive by casem nemel byt problem se naucit hlas posunout oproti tomu, co mu rezonuje v hlave, kdyz si ucpava usi. u nej to nejak nefunguje, treba nikdy nikde nebyl na hodine, ale to by pak byl prvotridni idiot po tom, co musi videt ze zaznamu
DR - 24.01.10 20:59:10
jinými slovy: buď to dělám pořádně, nebo se na to radši vyseru...
DR - 24.01.10 20:54:57
Střapák: Jasný, jenom mi přijde fakt škoda, že kapela, která by naživo mohla rozsekávat na kousky, zní živě - oproti deskám - docela trapně...Na druhou stranu, proč se teda Burton za ty léta nenaučil zpívat?
Strap - 24.01.10 16:45:59
DR: No ja jako ono Townsend je hodne dobre skolenej zpevak a Burton je preci jen puvodne death metalovej rvoun z ulice. Jinak mas samosebou pravdu. Mimochodem na tom DVD mi prijde, ze Devinovi hodne pomaha zvukar, coz se pri tom hlasovym vypeti neda divit:-)
LooMis - 24.01.10 11:23:29
SYL City je námrd jako prase, to tě fakt neba?
DW - 23.01.10 14:57:22
Fucking loooooveee? :))
brutusacek - 23.01.10 12:58:58
krom prvních dvou mě SYL nijak moc nebere
DR - 23.01.10 12:40:57
koukal jsem po nějaký době na živáky strapping young lad a devin - i když paří jak o život a hraje k tomu ještě na kytaru - tak ty melodický fleky zazpívá; oproti tomu burton je naživo naprostá katastrofa...
LooMis - 23.01.10 11:41:09
Lunaris - ale reCYKLOvatelný :-)
lunaris - 23.01.10 01:32:45
plastic metal
Lord VILE - 22.01.10 11:06:08
Ve středu 20.1.2010 zemřel zpěvák BROKEN HOPE Joe PTACEK (R.I.P.)
LooMis - 20.01.10 16:32:03
bizz: sorry, to sem nějak ustřelil (zase :-) )
abro666 - 20.01.10 16:11:07
bizz, jj jaxem rikal, produkci FF vydelit trema:-) Cajdaky mne samo serou:)
bizz - 20.01.10 16:08:02
Fieldy, a nedelas ty nejaky ty cz fan-weby? jako.. je to subjektivni vzdycky, zalezi, zda clovek zna diskosku, zda ma pro ne slabost, jasny.. ale vesmes se snazime :) s novym webem to bude jednodussi nez ted (lol) abro, poustej si jen ty sypaci skladby ;-)
abro666 - 20.01.10 15:57:56
taxem to parkrat projel, je to dobry, ale projde to usima zas ven:-)
FieldyCavalera - 20.01.10 15:22:41
to bizz: mám doma orig south of heaven..a ještě dokonce na kazetě :-D season in the abyss.víc si myslím ani nemusím mít....jen jsem si lehce rýpl..ale v jednom s Váma musím souhlasit....jestli Soulfly nezmění nějak zásadně sound, tak to bude zbytečné vydávání alb al Kája Goťák...:-D
bizz - 20.01.10 11:21:16
Loo, se tesis na BA? Maj snad FF byt? :D Filedy, sice jsme volno........, ale dobrou desku nepotopime :)) nebo se ti novej Slayer snad libi? ;))
FieldyCavalera - 20.01.10 10:47:02
Dobrá deska se pozná tím, že si tam každý najde svoje...osobne Christploitation považuju za top na desce....beztak si ji nechal dino pro FF pri nahravani Div.Heresy...oxidizer smes obsolete a archetype...a to jsem si původně myslel, že zdejší volnomyšlenkáři tuhle desku potopí .-D
LooMis - 20.01.10 10:31:25
hoglan vs herrera - mě to přijde, že gene "polidštil" nelidskost, se kterou hraje ray. na začátku jsem trochu tápal, ale s víc a vác poslechy čím dál lepší! na BA se těším, ale ne na Bella,to zase bude jak když kočku tahaj za vocas :-( celkově fajn za 8
brutusáčeik - 19.01.10 13:46:31
dr: no dobře ta osma jako začátek... ty zase po tvé recenzi si mě překvapil tak malým hodnocením...má to navíc
molit - 19.01.10 13:45:46
Final Exit je opravdu NÁMRDOVEJ oplodňovák:-D
bizz - 19.01.10 13:38:01
je to skrytej agent :) no ale pockejme na Nadroma ;-)
DR - 19.01.10 13:29:31
Brute, ty mně svým hodnocením nebezpečně připomínáš Rudiho...
Tomáš Corn - 19.01.10 13:20:00
Já mám z Gena u FF jen radost :-)
bizz - 19.01.10 13:13:13
Cornaku, jasny, co by asi taky mel ve FF delat jinyho? :))) ale dava si tam dva ridy (jo, na Obsolete jsou taky pokusy), prohazuje tam ty akcentacni breaky, ktery by Herrea nikdy nestihl :)) rozhodne bych si i po poslechu alba rekl, ze nak maknul ;)
Tomáš Corn - 19.01.10 12:35:00
Brute, neřeším ruce, ale na Brutalu měl Ray slabší den na nohy a těším se, že Gene předvede 100% práci :-)
O. - 19.01.10 12:28:41
Brutus: Transgression? Skutečně chceš to album vytahovat na světlo světa? Raději ho nechme v bahně :)
brutusáčeik - 19.01.10 12:26:34
há..sem čekal kdy se to ozve že Herrera neni "horňák" ale na archetype a trans už mu ty ruce jely solidně......
Tomáš Corn - 19.01.10 12:21:12
Bizzi, myslím, že Hoglan tu opravdu hraje hodně "herrerovskej styl". Já doufám, že Hoglan půjde o Herrery poznat hlavně živě.
O. - 19.01.10 12:19:25
Určitě je tam Hoglan cejtit právě co se týče tý agresivity...Navíc neni tak přímočarej jako Herrera a víc si hraje s činelama...Střapping je tam prostě slyšet :)
JUC. Sud - 19.01.10 12:04:22
na prvni poslech hrozna nuda, ale dám tomu ještě jeden, když jste tak nadšení
brutusáčeik - 19.01.10 12:02:48
já si myslim, že kdyby se nevědělo kdo to nahrával tak i jo...viz arkea
CrusT - 19.01.10 12:02:01
ja si myslim, ze s Herrerou by to bylo slabsi, i kdyz v jednom rozhovoru tvrdi, ze mu pry kdysi Hoglan rekl, ze by nezahral nektery jeho starsi veci (???) jinak je fakt, ze Burton to tam trochu vraci do normalu, ale jinak jsou ted FF asi nejburtovejsi metalovou kapelou, jejich prumerny BMI bych teda chtel videt :-))) jo a novi Divine Heresy dle meho lepsi nez debut...
bizz - 19.01.10 11:47:39
Brute: "kdo by poznal, jestli je to Herrera nebo Hoglan", tady jses pekelne vedle. urcite bych si pri poslechu novinky rekl, toto nahraval Raymond..?..no nevim
O. - 19.01.10 11:35:35
Mmchd offtopic: S Christianem a Raymondem to byli takoví pěkní kluci a teď je to banda vyžranejch prasat, co si přes pupek nevidí na špičky prstů (krom Burtona) :))) Ne že by to hudebně nějak ubíralo na kvalitě, ale můžeme se vsázet kdo první dostane při živym hraní infarkt :) Hoglan je vysportovanej z těch bicích...Můj favorit je Dino :) Nadrom: Vidíš...Teď když jsi to nadhodil, tak se mi zdá, že je to takovej větší Line6...
nadrom - 19.01.10 11:27:02
brutusáčeik - jj - máš pravdu, taky sem si všiml, právě proto mi ta skladba přijde nejslabší(samozřejme v rámci alba, jinak je výborná), protože Meshu moc nemusim:)ale jinak je ta deska totálně geniálni, můj favorit Christploitation
brutusáčeik - 19.01.10 11:08:32
hele jsem jedinek komu se zdá že první skladba má troščiku jinačí zvuk než ostatní? takovej víc meshu?
bizz - 19.01.10 11:05:17
Brut: no tak ty jsi mi to poslal v jednu a to ja mel 7 dalsich clanku za sebou, ted nestihacka, ted tu jen vyblivam v diskuzi :) dohodim ale neasi O: presne
brutusáčeik - 19.01.10 10:37:36
bros: :-)) ..šéf nějak na mě zapomněl..ale já tam mam takovej výkřik do tmy stejnak :)
O. - 19.01.10 10:31:37
Dobrá deska. Sázka na jistotu starejch FF, ale i trocha experimentu a ta dravost je větší než kdy před tím...sir Hoglan zaúřadoval? :)
CrusT - 19.01.10 09:40:11
muj pocit je, ze sice cerpaj z minulosti, ale zaroven ta deska zni a ubira se i cestama, ktery jsem u nich predtim neslysel...coz ale neznamena, ze se mi to vzdycky libi, obcas me to moc neba, nejlepsim songem zustal Powershifter, to je jeba jak svin, se vsim co tam ma byt...
abro666 - 19.01.10 08:16:13
no ja ty FF slysel jenom na kole, a to sme se tomu nevenoval moc, abych se nentah nekde na snehu:-) jinak kdyby se diskografie FF podelila trema a vysel by ten spravnej podil, byla by to velmi oblibena kapela:-)
molit - 19.01.10 08:06:51
nakonec jsem se nedokopal ani k vjů - díky kluci za retz! třeba deska vyvolává rozporuplné reakce,mě se však opravdu líbí(osm minimálně jako). Má jednolitej koncept, střípky předešlých experimentů nezavrhuje a je to METAL! (a to je co říct,že přiznám, že se mi po dlouhé době nějakej metál líbí)howgh!
bros - 19.01.10 01:27:49
brute pěkná recka :)
bizz - 19.01.10 01:17:13
ty námrdy v nem z nej delaj taky nejnamrdanejsi oplodnovak roku :) jinak furt premyslimnad tim hodnocenim, zda... no ale.. "oplodnovat" to
brutusáčeik - 19.01.10 00:56:21
final exist nejlepší skladba a možná oplodňovák roku

Zkus tohle