Autor: 90 Uživatelé: 80 Tvé hodnocení: hodnoť
GRAVITACE > Gravity -

GRAVITACE > Gravity

Gravitace není zamyšlení nad životem bez gravitace, je filmem natočeným tak, jako kdyby přitažlivá síla vůbec neexistovala. Nebudeme absolutní, ale řekněme si to rovnou, tohle není film, který by filmového fanouška měl minout!

Gravitace - George ClooneyŽe bude vesmírná odysea Alfonsa Cuaróna technicky vypiplaný film, o tom nepochyboval nikdo, kdo viděl Potomky lidí. Pak přišly trailery, první dojmy novinářů a filmařů a očekávání sílilo. I sám James Cameron totiž označil Gravitaci za nejlepší film, který kdy vzal diváky do vesmíru. Asi nebudeme tak absolutní, ale řekněme si to rovnou, tohle není film, který by filmového fanouška měl minout!

Děj je velice jednoduchý. Bez jakéhokoli prologu se ocitáme v tichém a krásném vesmíru společně se zkušeným astronautem Matthewem Kowalskim (George Clooney) a novickou Ryan Stone (Sandra Bullock), kteří opravují Hubbleův teleskop. Sestřelený ruský satelit však způsobí na oběžné dráze řetězovou reakci a úlomky letící vesmírem zasáhnou teleskop plnou silou. Doktorka Stoneová skončí v kotrmelcích ve volném prostoru… a dál už ani muk. Bližší popis by stejně neměl valný smysl, Gravitace je po dějové stránce prostě filmem o snaze přežít v podmínkách těžko slučitelných se životem, ve kterých vám navíc vesmír (osud, Bůh nebo něco podobného) neustále hází klacky pod lunárky.

GravitaceAlfonso Cuarón připravoval Gravitaci čtyři roky. Nechal se inspirovat scénářem svého syna Jónase o přežití v poušti. Pak si utvořil jasnou představu, jak by měl vypadat jeho film o přežití ve vesmíru, a zjistil, že prozatím neexistuje technologie, prostřednictvím které by svou vizi mohl realizovat. Takže vyvinul společně s kameramanem Emmanuelem Lubezkim (Potomci lidí, Strom života) a šéfem trikového týmu Timem Webberem (Potomci lidí, Temný rytíř, Avatar) svoji vlastí (kterou momentálně nabízí k prodeji Gravitaceněkteré ze společností přes filmové triky). Jedná se o jakýsi světelný box, který pomocí světelných zdrojů a promítaných obrazů dokáže navodit například pocit, že postava nekoordinovaně rotuje vesmírem. Natáčelo se různě; na drátech, pod vodou, ve zmíněném boxu. I ty nejjemnější pohyby herců byly přesně naplánované, snímané naprogramovanými robotickými kamerami a propojované se vším ostatním v postprodukční fází. Zní to všechno chladně a technicky. O to víc fascinující je výsledek, který si Gravitacemnozí z nás ani neuvědomí. První záběr filmu má 17 minut. Nejenže herci se zdají být ve stavu bez tíže, kamera také. Výsledek natáčení rozličnými technikami a způsoby je natolik konzistentní, realistický a přirozený, že vesmír je najednou opravdu blízko. Podrobnosti o natáčení si lze přečíst v některém ze zahraničních článků. Pokud si připlatíte za 3D (ideálně IMAX), budete mít šanci vnímat nekonečnost vesmíru prostřednictvím hloubky obrazu a akci prostřednictvím letících objektů (přiznávám, jako odpůrkyně „třidéčka“ jsem se jednou opravdu vylekala a několikrát mimovolně uhýbala). Gravitace je totiž jedním z filmových momentů, kdy Hollywoodu odpustíte, že utrácí desítky milionů dolarů za pro svět vpravdě zbytečné technologie. Protože na 90 minut se můžeme cítit být součástí vesmíru a absolutně zapomenout na to, co se děje v našem malém skutečném prostoru. Já osobně jsem si nějakou dobu říkala, kdy už to přijde, to napětí a propojení… a najednou jsem si uvědomila stažená ramena i náznaky pohybů v momentě, kdy se měla Sandra Bullock něčeho chytnout nebo na něco dosáhnout. Hodně napomáhá i výrazná, nikoli však rušivá hudba Stevena Price.

Gravitace - Sandra BullockHerecké výkony nelze docenit, pokud si člověk neuvědomí, co museli herci při natáčení absolvovat. Do role pohodářského astronauta se původně počítalo s Roberetem Downeym Jr., který však odmítl s tím, že přesně naučené pohyby a naprogramované natáčení nejsou jeho šálek kávy. George Clooney se do role hodí stejně dobře (takový Danny Ocean ve skafandru). Sandra Bullock, která je nějakým způsobem přítomna téměř v každém záběru, trávila hodiny a hodiny na drátech či v boxu, ale nakonec zvládla podat přirozený a věrohodný výkon, což je s daným scénářem asi maximum možného. Výraznější herečka (původně se počítalo a Angelinou Jolie) by možná byla i na škodu, vzhledem k ladění filmu jako celku scény s vyhrocenějšími emocemi tak jako tak lehce vyčnívají. Nicméně své honoráře si herci rozhodně poctivě odpracovali.

GravitaceBude se filmový svět ke Gravitaci po mnoha letech vracet? Budou si ji fanoušci pouštět, jako si dnes pouštíme Kubrickovu Vesmírnou odyseu? Ne. Vlastně je pravděpodobné, že mnozí uvidí i přes pozitivní hodnocení film jen jednou. Nenabízí totiž žádné zásadní emoce nebo myšlenkový přesah. Toto však budiž pouze konstatování, nikoli výtka. Pochybuju, že by Cuarón šel do nějakých filosofických hloubek po stovkách hodin programování a předprogramovaného robotického natáčení. Možná k takové komplexnosti jednou nějaký tvůrce dospěje. Gravitace není zamyšlení nad životem bez gravitace, je filmem natočeným tak, jako kdyby přitažlivá síla vůbec neexistovala. Takže do toho jděte. Jestli ty peníze za IMAX někdy stály za to, tak v případě Gravitace. A nepouštějte se.

---- --- -- - -- --- ----

USA / Velká Británie, 2013, 90 min

Režie: Alfonso Cuarón