Autor: 30 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
HANNIBAL: Zrození > Hannibal Rising -

HANNIBAL: Zrození > Hannibal Rising

• Společnost: DeLaurentiis / Metro Goldwyn Mayer, 2007
  • Žánr: thriller, drama

Existuje filmová postava jménem Hannibal Lecter. V legendárním Mlčení jehňátek pomáhal Jodie Foster dopadnout vraha, načež unikl ze své zasklené cely. V pokračování pod názvem Hannibal se ho snažila dopadnout Julian Moore a v poněkud odlišně laděném

review_802_px2

prequelu Červený drak jsem se dozvěděli, že do vězení dostal Lectera Edward Norton. V celé trilogii byl Lecter vždy vedlejší postavou (v Mlčení jehňátek strávil na plátně maximálně 20 minut), ale díky scénáři (v prvním případě) a bez podpory výborného scénáře díky úchylně okouzlujícímu ztvárnění Anthony Hopkinse se stal téměř legendou. Hannibal – Zrození se naopak soustředí právě na jeho postavu, vrací nás několik desetiletí zpět, abychom sledovali události, které udělaly z Hannibala kanibala.
Autorem literární předlohy k tetralogii snímků s Lecterem je Thomas Harris, který se v tomto případě poprvé ujal i scénáře. Vracíme se spolu s ním do Litvy za druhé světové války. Šlechtická rodina Lecterových se skrývá před vojsky v lesní chatě. Rodiče jsou však zabiti při náletu a Hannibal se svou malou sestrou Mischou přežívají do té doby, než chatu přepadnou vyhladovělí místní vojáci. Vzhledem k tomu, že v chatě není ani drobek chleba, naservírují si k večeři Mischu. V sedmnácti letech se vracíme k Hannibalovi (Gaspard Ulliel), který je chovancem sovětského výchovného ústavu (v zámečku jeho rodičů), má noční můry a odmítá mluvit. Po úniku se dostává do Francie ke své japonské tetě (jak jinak opět v podání Číňanky – Gong Li), začne studovat medicínu a podle kreseb paměti zahajuje hon na vrahy své sestry. No a pak už je to jen vražda za vraždou, špíz z litevských tváři atd.
Nemá smysl přemýšlet nad tím, zda objasnění záhadné postavy, její motivace a

review_802_px3

původu, není prvním hřebíkem do její rakve. To by Hannibal – Zrození musel jako film za něco stát a postava Hannibala by musela mít kromě kanibalismu a jména s psychiatrem Anthonyho Hopkinse něco společného. Problém hledejme samozřejmě již v potřebě Harrise vyždímat z Hanibala další román a také nejspíš v jeho scénáristické nezkušenosti (v horším případě neschopnosti). Zápletka je nebezpečně jednoduchá, postavy nepropracované (včetně té hlavní) a některé dialogy by mohly směle konkurovat největším perlám z Lucasových Klonů.
Nedostatky scénáře nevytrhne ani obrazové zpracování, jež je sice skrze ponuré kamerové filtry náladově odpovídající, v jiných ohledech je však přinejlepším průměrné. Kamera je kromě zmíněných filtrů hodně konzervativní, střih úvodních válečných scén je chaotický (ne záměrně), zpomalené záběry jsou občas jako kýčovitá pěst na oko. Na úvod vyprávění se zjevně tvůrci příliš nesoustředili, ačkoli je dosti dlouhý. Rádoby napínavý hudební doprovod ve výraznosti o několik desítek procent přehlušuje napětí dějové, někdy se navíc připomíná v naprosto nepochopitelných momentech (co ty hrůzné tóny při příchodu Hannibala a tetičky do restaurace?!). Jediný herecký part, jenž má smysl komentovat, je samozřejmě Hannibal. Francouzský nováček na mezinárodní scéně Gaspard Ulliel, vzhledem připomínající tu Ryana Goslinga tu Gaela Garciu Bernala, se nejspíš snaží, co může, ale jeho talent opravdu nemůže pozvednout ploše a povrchně načrtnutý charakter. Pro většinu herců není angličtina rodným jazykem a věřte mi, že poslouchat od začátku do konce několik druhů přízvuku je hodně únavné.
Pro českého diváka má Hannibal další rozměr, neb se natáčel v Čechách. Je to sice milé, že jsou exteriéry u nás tak levné a malebné, ale když bydlí rodina Lecterů ve stejném zámečku, ve kterém si Dítě z Obsluhoval jsem anglického krále zřídil před pár týdny hotel… člověka to trochu ruší. A aby toho nebylo málo, jako obvykle uvidíme Marka Vašuta.
Co říci na závěr? Hannibal je českými recenzenty hodnocen jako mírný nadprůměr, já však tak vysoko nepůjdu. Nebyla jsem napjatá ani vyděšená (jedině snad vrcholná scéna má určitý náboj), chvílemi mi bylo dokonce líto, že Hannibal se musí mstít tolika lidem. Kdyby jeho sestru zakousli jen dva, mohla jsem být o hodinu dříve doma.
---- --- -- - -- --- ----
USA / Francie / Velká Británie, 2007, 117 min
Režie: Peter Webber