Autor: 90 Uživatelé: 60 Tvé hodnocení: hodnoť
Jestli to strávíš

HARMONY BAY - Jestli to strávíš

Klidně bych mohl napsat, že HARMONY BAY je kapela plná odvážných nápadů na pomezí geniality a virtuozity a bylo by tím v podstatě řečeno všechno, ale to by mě vyšťavenej Gravyy hnal :-), takže to nebude tak jednoduché. Myslím, že nikomu neuškodí trochu historie jihlavské hudební scény, takže začneme v době, kdy po natočení skvělého debutu Incidents..., který nikdy nevyšel, byla prog deathová squadra PARRICIDE (zřejmě jediná kapela z Jihlavy, které v té době měla potenciál zaujmout i v zahraničí) na rozcestí, kudy se dále ubírat. A právě progresivnější část Bob & Gravyy, kteří jako jediní dva tvoří ústav HARMONY BAY, se rozhodla jít vlastní cestou a dělat, co je baví, aniž by je omezovali další spoluhráči ať už rozdílným pohledem na tvorbu či hráčským limitem. Pár let se něco tvořilo a mezitím oznámili PARRICIDE konec, vznikli MORGENGRY (kteří brzy

review_599_px2

zase zanikli), PLACES YOUR DREAD (později přejmenováno na SAMSARA, následně na CHAKRA BANDALEROS a z původně zamýšleného brutal deathu se vyvinul čistý jazz :-), ABSOLUTE ZERO či TERRITORY, tedy kapely, ve kterých působí ex členové PARRICIDE, avšak my se podíváme na kapelu ze všech nejzajímavější a to jsou právě pošuci HB.
Pokud PARRICIDE šli ke konci své existence spíše regresivním směrem, o to více experimentálněji se ubírala naše dvojka a nabírala zkušenosti v hodinách mistrů, dalších kapelách, které s metalem měly pramálo společného a především mnoha hodinami strávenými ve zkušebně, jejich číslo za den mnohdy dorůstalo obludného dvojmístného rozměru :-). Sice jsem o tomto projektu zaslechl už dřív, ale teprve nyní si dávám do souvislosti, proč nebylo kapele dopřáno větší publicity - málokdo totiž dokázal jejich muziku vstřebat a hlavně pochopit. Demo se oprávněně jmenuje Jestli to strávíš..., protože pochybuju, že se mu dostane uznání od jiných lidí, než od muzikantů či fajnšmekrů.
Jak bych vám to asi popsal? Představte si instrumentální dovednosti na úrovni jazzu, vemete káď a tam budete sypat všemožné hudební žánry, zalijete to velkou dávkou šílenosti, přisypete asi tak 30 kilo experimentů, pytel odvážnosti a hrst ztráty soudnosti. Tohle všechno zamícháte a opepříte znuděností nad vším konvenčním, především klasickou metalovou scénou. Ozdobíte to ještě perfektní live prezentací a žrádýlko je hotovo!
Že to nebude k jídlu? Máte pravdu! Pro normálního konzumenta sotva, ale labužník si na tom smlsne. A nebo to můžete udělat trochu zjednodušeně a prostě si vybírat věci, které vám chutnají. V hudbě HB zaslechnete tolik ingrediencí, že by vám z toho opravdu mohlo být zle, ale když budete ochutnávat po troškách, skutečně tomu přijdete na chuť. Důležité je připomenout, že než sníte celou porci, zjistíte, že končíte u zcela odlišné chuti, než kterou jste měli v ústech na začátku. Skutečně smekám před virtuozitou obou protagonistů, protože tohle je opravdu zarážející - zcela určitě se jedná o jedny z nejlepších muzikantů v Jihlavě. Škoda, že nebylo tolik peněz pro nahrání materiálu v původně zamýšleném Dodově studiu, protože

review_599_px3

především bicí dost trpí jistou nepřehledností v náročnějších partech, ale na druhou stranu, když přihlédneme na polní podmínky, ve kterých byla nahrávka pořízena, je zvuk více než obstojný! Výtku bych ještě směřoval ke zvuku syntetických nástrojů, protože skutečně znějí trochu uměle, což by bylo potřeba do příště ještě vypilovat. Co kapele však nejvíce vytýkám, tak určitě jejich estrádnost a všudypřítomná nadsázka. I když vím, jak je vše myšleno a že to kluci skutečně tak myslí, uvítal bych trochu více vážnosti a serióznosti. Zasadit jejich odvahu křížit žánry do metalového či coreového základu, věřím, že by se z nich stal rázem celosvětově uznávaný objev. Napadá mě ještě tisíc věcí, které bych chtěl napsat, ale už mě vážně nebaví datlovat do klávesnice fráze, kterými jejich hudbu stejně dost dobře nedokážu popsat, takže si to raději někde sežeňte.
PS: Tohle byla zatím nejvíce naposlouchaná nahrávka, kterou jsem kdy recenzoval! V pohodě jsem si to dával i 6x po sobě :-D

Harmony Bay