Autor: 80 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Yersinia Pestis

HELHEIM - Yersinia Pestis

Poslední album norské black avantgarde viking metal bandy Helheim je zatím nejlepší v jejich tvorbě. Přijde mi, že hošani na to jdou chytře a progresivním vývojem trošku smrdí (po norských lososech) jako ostatní bandy, ale to je jenom první dojem. Po vícero posleších, jak už to tak se skandem bývá, zjistíte, že to zas až takový avantgardní + vikingský paskvil není!!!
Album se jmenuje Yersinia Pestis, latinsky neumim, ale Pestis mi připomnělo Pestilence (což je dýmějový mor), asi největší metlu lidstva ve středověku, hned po církvi a "alkeholu". Po tomto
zjištění (heh) jsem se zadíval i do bookletu a koukám, první skladba, teda spíš intro Helheim4 je jakoby vystřižené z tamějších časů, do města přijede skupina asi tří jezdců a provolává: "Harken, all ye loyal subjects of the King, for behold, the pestilence is upon us, and few will elude its deadly embrace, fear your kin, as well as your family, for lo, even they can carry the black death into your home." Hrubě přeloženo jako: "Od Krále Harkena pro své poddané, na vědomost se dává, přišel na nás mor, a jen několika se podaří uniknout jejímu smrtelnému objetí, bojte se svého příbuzenstva, stejně tak své rodiny, protože i oni mohou přinést černou smrt do vašich domovů."
Tak by se dal vystihnout pravděpodobný přístup k této zhoubné nemoci v tehdejších časech. I když co já vim, jak to bylo, dějiny byly napsány zástupy vyholených maňasů, kteří si nemohli bezstarostně "zapíchat", vlastně vůbec nemohli!!!
Takže koncept asi už tušíte mor a mezilidské vztahy, které nemůžou dost dobře fungovat s morem mezi nimi. To je asi hlavní myšlenka, když přijde na lidi jako na větší celek něco zlého stanou se z nich většinou egoistické svině, které myslí jenom na sebe a kašlou na všechny ostatní, kdežto pokud přijde na lidi něco pozitivního nebo oslavného, všichni hned pospíchají někde se shromáždit s ostatními a mít pocit sounáležitosti a síly v jednotě, která se většinou dá rozprášit pomocí pár palčivých slov!!!
Vlastně proč se nechovat jako egoistická svině, když lidé tehdá se svojí slavnou vírou v boha nepochodili, tuhle myšlenku docela hezky už zachytil a popsal jeden autor ve strašně nudné knížce Eyamské růže, mohl to být Guy de Maupassant, ale nejsem si jistej (sorry).
Kde byla boží milost a láska když lidé - po desetiletích trvajícího moru - prosili aby to už konečně skončilo, spíš na ně ještě přišla horší varianta pestu... nejhorší je, že ty degény nenapadlo se
umejt, alespoň trošku!!! Viděli jste film Nostradamus (s Tchéky Cariem v hlavní roli)? Ďábelské dogma poskytovalo jenom malé zadostiučinění, takže lidi se museli uzavírat do sebe a s předsudky upřednostňovat vlastní zájmy, ať už měly jakoukoli podobu!!!
Zajímavé je, že tyhle a podobné názory propaguje pan V'Gandr (textař a bassista) jenom ve svém rodném jazyce... i když někdy to nakousne i anglicky, ale to jsou jenom střípky, stejně jako v téhle rádoby recenzi!!! Nejzajímavější (ale jenom podle mě) je, že mor ať už sebeničivější podobu, nikdy nevyhladil nebo kompletně nezničil nějakou civilizaci, narozdíl od toho prašivého křesťanství, které se šířilo podobnou rychlostí (hehehehehehe)!!!
K muzice vám řeknu, že čmani dokážou i z jednoduchého klávesového motivu vymyslet poctivou dřinou skladbu, která není křečovitá, že si páni vyhráli jak s riffy, skand. vyhrávkami, rytmy, vokály, tak se zvukem, ze kterého jsem nebyl ze začátku moudrý... dokonce i po šestém poslechu si myslím, že by se bicí daly v určitých poměrně melodicky nemelodických místech zkreslit a to by pak znělo fakt COOOL, ále znáte to, ne všechno se dá nazvučit i na živejch šou a myslím, že Helheim budou v budoucnu daleko víc koncertovat, protože s tímhle materiálem se dá ledascos, jen ne ho nechat ležet a nehrát živě!!!
Muzika je melodická, nemelodická, disharmonické pasáže občas přecházejí dokonce i do bordelióznějších smrští, ale všechno je nakonec vždy vyváženo vikingskou melodikou (která jaxem řekl ze začátku zavání, že už byla někdy slyšená, ale je to jen dojem, protože někteří blackaři -ačkoliv nějakou skand. kombinaci riffu a melodie ještě neslyšeli, si ji dokážou v hlavě sami odvodit, když přemýšlejí o muzice nějaké jiné party a pak srovnávají a srovnávají a...) nebo avantgardou, pomocí experimentování s rytmem nebo s klávesami (ale to taky občas zavání, pro změnu Emperoristům a Mayhemistům...) občas se změní i styl z viking se přejde do jakoby 70's rocku (někdy i punk, ale to neni případ Helheim), který má (ten rock teda) se starým 1990-1993 blackem společného víc než by se zdálo!!!
Na tohle už reagovali jiní noráci Enslaved, hlavně na albu Monumension, které nebylo úplně přijato, protože to byl prostě návrat k hard-rocku se záhrobním zvukem kláves (jako kdyby se Ozzy s Black Sabbath zbláznili a začali hrát black metal, jak vždycky říkám), u Helheim ale tápat skoro vůbec nebudete, když si dáte záležet na poslechu (ne jako já, kterej jsem to odbyl strašným způsobem)!!!
Helheim prostě má na to bavit posluchače jak blacku, vikingáren, tak avantgardy, i když avantgardisté budou možná ze začátku zklamáni, postupem času ale přijdou na tu RAFINOVANOST!!! Takže o Helheim ještě určitě v budoucnu uslyšíme, tohle byl takový první výpad do širších řad posluchačů a rádoby recenzentů!!!
P.S.: Jo k sestavě jenom tolik, že už je hodně dlouho neměnná (jsou tam 2 n?) No aby se neřeklo: V'Gandr (vocals, bass), Thorbjörn (guitar), Lindheim (synth, programming and guitar trošku), H'Grimnir (vocals, guitar) a Hrymr (drums and programming)

10/42:16