HELLA - There's No 666 in Outer Space

BuKy
10

Hella byla odjakživa kapelou, která si razila svou vlastní cestu nezávisle na okolním světě, právě Zach Hill a Spencer Seim se stali těmi, komu je projevována velká tvůrčí autorita. Hudba tohoto (ještě donedávna) dua ze Sacramenta vykazuje, zmapujeme-li ji napříč časem, výraznou progresi. Stačí porovnat debutový a dnes již kultovní počin Hold Your Horse Is a nahrávku, která uzřela světlo onoho „outer space“ před několika dny. Data vydání a podobu těchto desek od sebe dělí mnohé, zároveň k sobě tato alba pojí některé podobnosti. Paralelou může být i fakt, že obě nahrávky jsou svým způsobem revoluční.

Kotouč se otáčí a ty v průběhu prvních vteřin nepoznáš rozdíl mezi současným a minulým… Jenže… Zpěv! A následuje basa! Druhá kytarová linka stíhá tu první. Předhání se, neustále se zastavují a hned zase do běhu. A ty se zmatený ztrácíš a nemůžeš se nalézt. Hella nikdy netropila povyk kolem vydání svých nových počinů (důkazem budiž předchozí EPčka Homeboy a Acoustics, jež v diskografii sacramentského dua/kvintetu zůstávají jako by v ústraní). Pokud jsi předem nebyl obeznámen s faktem, že z Helly se nám stal pětičlenný ansábl, pravděpodobně jsi se šokován ocitl ve světě úžasu stejně jako já.

Přitom pánové Hill a Seim odjakživa toužili po kompletní (jak moc byla dosavadní sestava „kompletní“ si dosaď sám) „klasické“ sestavě. V počátcích své hudební eskapády však zjistili, že to s nikým jiným nejde. Mnohé ze skladeb přispívajících k tomuto celkovému „bordelu“ však byly napsány ještě před příchodem nových členů. Těmi se nakonec stali stáří známí – právě ti, kteří v době, kdy Hella formovala svou tvář, kapelu opustili. Najednou se objeví Aaron Ross a postaví se za mikrofon. Oheň je na střeše… „peklo“ je na zemi. 666 is in outer space. Zbytek materiálu pro novou desku byl pak dotvářen kolektivně.

Tendence k stále experimentálnějšímu pojetí můžeme nalézt již při restrospektivním pohledu na jejich tvorbu. Nejen dvou-disková řadovka Church Gone Wild/Chirpin Hard či již zmíněné EP Homeboy, ale i starší desky dávají na vědomí, že samotné obsazení instrumentů kytara/bicí bylo dvěma hlavním protagonistům této zběsilé smečky těsné. Zpěv se objevil už na Church Gone Wild, kde je ale do značné míry pohřben mohutným hlukovým valem a nehraje zde tak podstatnou roli - tato dvojdeska zůstala pro mnohé nezkousnutelným soustem. Změnu ohlašuje i skutečnost, že There's No 666 in Outer Space byla nahrávána pod hlavičkou Pattonova Ipepacu.

S přibyvšími články se změnila i podoba celkové mozaiky. S příchodem druhé kytary se zvyšuje množství barev, jež lze míchat. Zdá se, že v minulosti byla její absence zčásti nahrazována 8-bitovou elektronikou, s jejíž pomocí Hill a Seim rádi provokovali hudební cit mnohých posluchačů. Proto není překvapením, že aktuální počin vyznívá mnohem „přírodněji“. Příroda jako zdánlivý chaos.

Hlavou ti poletují motýli. Každý z nich se třepotá jinde, každý tě lechtá na opačné straně hlavy, hladí tě po spáncích, následně hryzne. A štípe, štípe. Každá kytara následuje jinou stopu. Jednotlivé linky mnohdy pádí každá jiným směrem, občas se protnou, chvíli splývají, a pak zase utečou opačným směrem. Zápasí spolu o tvou pozornost, kterou si ale vybojují až po čase stráveném pozorným poslechem. Kapitolou samou pro sebe opět zůstává chobotnice Zach Hill za bicími. Mohutně ti masíruje bubínky, jeho ruce jsou všude. Rozházený rytmus ti utíká po kůži, jenže nikdy neodhadneš, kdy zastaví a kde bude, až znovu otevřeš oči. Činely a hajtka sykají v nepravidelných intervalech. Celá rytmická masáž je možná mohutnější než kdy dřív, vezmeme-li v potaz basovou složku, která často uhání vedle bicích. Zároveň je jakýmsi cementem mezi Hillovým „bincem“ a několikavrstevnou pavučinou tvořenou kytarami. Hillovy bubny, pro mnohé možná největší lákadlo celého ansáblu, ale zároveň decentně ustupují do pozadí, aby jejich zvuk splynul s ostatními instrumenty. Výsledný dojem tak nabývá přirozenějšího nádechu a utváří tak mnohem pestřejší mozaiku, než jsme doposud byli zvyklí. I tolik rytmických i melodických postupů může v jednu chvíli znít naprosto vyváženě.

Duha absorbovala spoustu barevných odstínů navíc. Jedním z nich je i hlas Aarona Rosse. S obtížným úkolem ovládnout svůj vokál tak, aby zapadl do této zvukové koláže, se popral výtečně. Po nějaké době tě dost možná ani nenapadne, že Hella bývala instrumentální kapelou. Každý díl mozaiky jako by si žil vlastním životem, zároveň je sepnut tenkými, ale pevnými nitkami s těmi ostatními. Vokální složka na sebe poutá mnoho pozornosti, ale nevynucuje si ji. Odstín vokálu Aarona Rosse ve mně mírně evokuje Lese Claypoola (známého především jako leadera Primus). Postrádá však Claypoolův ironický nádech a disponuje mnohem širším výrazovým spektrem. V znovuzrozené Helle má pevnou pozici.
V porovnání s předchozími deskami je novinka komplexnějším a celistvějším dílem, každý motiv se podřizuje celku. Avšak do samotného jádra lze proniknout soustředěním poslechem. Uším zprvu ukryté vrstvy se rýsují až časem. There's No 666 in Outer Space je pestrá koláž. Eintopf, do nějž jsi pod vlivem LSD a poslechu The Doors omylem přidal o něco víc cukru, soli i pepře, přehnal to s žabími bulvami, bobkovým listem, kočičím pižmem, párátky i cukrovou vatou… hudbě Helly to však svědčí.

Poslech této desky v tobě může ekovovat mnohé, zároveň se však nepodobá ničemu, co jsi doposud slyšel. Třetí sklada The Ungratefull Dead mi při prvním seznámení vyrazila dech svou podobností výrazu Mars Volty, následná skladba však nechá rychle zapomenout. Albem There's No 666 in Outer Space bylo učiněno pár krůčků vstříc některým z mnoha Hillových projektů, The Ladies či Holy Smokes. Tyto skupiny spojuje především lehký retro-závan (podporován občasnými klávesami), který na tebe při poslechu dýchne. Nesmíme zapomenout ani na klasické nástrojové obsazení v podobě modelu: bicí, kytary, basa, zpěv.

Helle se podařilo natočit nesmírně ambivalentní desku. Retro-moderna, která na jednu stranu převrací vše dosavadní na hlavu, na stranu druhou se však ohlíží zpět a přiznává zdánlivě neviditelnou návaznost na minulost. Tváří se přirozeně, avšak do jisté míry je tím nejexperimentálnějším dílem, v jakém kdy Hella měla prsty.

msh ggg - 28.09.10 00:35:57
msh ggg - 28.09.10 00:33:59
dnes ve 21:30 si na Radiu R můžete poslechnout pořad o Zachu Hillovi Radio R - http://quark3.video.muni.cz:8000/FSS_mp3-128.mp3.m3u
bk - 17.04.09 14:50:00
6.5.2009, Yacht, Brno: sBACH (sólovka Spencera Seima z dua Hella a The Advantage), Tosiro (temné screamo, Vodňany), My Funeral (emo-hardcore, Pernštejn nad Hostýnem)::: http://www.last.fm/event/1021107
molitan - 11.04.09 07:44:50
Jupí vywolowé:D
msh ggg - 10.04.09 01:20:46
duooo!!!! no to se poe e e:)
bk - 09.04.09 22:50:53
" new record! the band HELLA are officially back to being a duo! zach hill(drums) and spencer seim(guitar) are currently writing ,working and ripping on their first full length album as a two piece band in 4 years . the album will be recorded and finished this year of 2009. the band has not decided on what record label will be releasing it, or whom will be producing/engineering the album. those details will be figured and announced sooner than later. international touring will most likely follow suit. until then GET PSYCHED, CHAKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!" neke
lemmy - 19.01.08 02:25:00
redtube jedině
meshu porn - 19.01.08 01:12:12
psst:pravda, porntube nuda, doporučuju www.pornoamateurs.be .. ale pokud máte to štěstí tak si sežeňte iniciační videa Pierra Woodmana :-P
nihiq - 18.01.08 22:43:40
oftopic, kterej panum vadit nebude: xvideos.com je kvalitnejsi nez porntube:)
mesh uuah - 18.01.08 21:44:05
souhlasím s tím retrospektivním objevováním Nihi, taky se o to pokouším Buky , zajímaly by mě ty schématické kapely? hoď nějaké album do pranice;) a jakkoli jsou 70s moje nejoblíbenější hudební období tak je lepší pokusit se "bezvěrce" přesvědčit pozitivním příkladem třeba skrz méďafajr a ne nad nima nadřazeně lámat hůl.. - prostě pokud nejsou úplně naprosto dutí, tak přece sami pochopí, že všecko ostatní je sračka;D;D PS:tzn. klídek, studenou sprchu a porntube k tomu - cítíte ten odér uvozovek ve vzduchu?;)
DR - 18.01.08 01:29:15
díky čau!
bk - 17.01.08 23:00:01
no nevím, ondro. věta "...je lepsi lovit v minulosti, alespon ja to tak delam" ... a reakce "To byste museli chodit do šedesátek a sedmdesátek, o čemž dost dobře pochybuji" ?
DR - 17.01.08 13:13:57
buky asi nepochopil pointu dělej si co chceš, neasi....
bk - 17.01.08 11:44:30
nevím, proč bychom "museli" ... jakkoliv josu 60. a 70. léta hodnotný zdroj... je pravda, že strašná spousta math rockových kapel je příliš omezena schematismem. zároveň ale existuje spousta výjimek...
DR - 17.01.08 09:25:43
To byste museli chodit do šedesátek a sedmdesátek, o čemž dost dobře pochybuji....
nihiq - 17.01.08 07:21:12
proto je lepsi lovit v minulosti, alespon ja to tak delam
kotek - 16.01.08 23:56:34
DR: jasne radsi extremni alternativu, chapu prijde mi ze posledni dobou jsem math rocku dost presycenej, tenhle rok bylo pomerne vlastne dost malo veci ktery by me doopravdy pobavily, spis se to moc a moc opakuje a stagnuje hella je v tomhle pripade samozrejme vyjimka, deka moc dobra
bk - 16.01.08 19:46:36
proč ne... v případě battles je tam ohromně znát rukopis ex-kytaristy Don Caballero Iana Williamse. takže ono slovo "math" tam není mimo mísu... každopádně všechno se dá popsat různě a mnoha odlišnými způsoby. škatulky jsou občas takové metodologické berličky... :)
DR - 16.01.08 18:35:44
Já třeba doslova nenávidím škatuli mathcore a tak se jí DŮMYSLNĚ vyhýbám.
nihiq - 16.01.08 18:31:10
jinak te naprosto chapu, takze neni co dodat nez ty fakta nahore:)
nihiq - 16.01.08 18:30:19
no battles maj problem se skatulkou obecne, zvlast na posledni desce - tezko najit obdobnou bandu. je to tam asi hlavne z duvodu lidi co se na tom projektu dali dohromady ... kazdopadne o puvodu slova mathrock uz se tu psalo, na to je odbornik pan bukajinystrom
bizz - 16.01.08 18:20:09
tim dzn jsem ani nemyslel rify (jako usbdm), ale spis to, jak to krasne rezonuje a jezi kuzicku, kdyz to tam je :) a ty kapely, ktere zminujes, ty mam prave rad a u tech to beru, vsak jsou asi taky topem zanru :) na to, aby to takovy kapely daly, uz musej umet ovladat svy pedaly a prdruzeny hracicky, aby si kajtristi hazeli ty linky do smycky a na to davali dalsi. jinak pozn. vrstveni pro me nejsou vazby a zvukovy steny, ale to uz jsem zminoval v prispevku vys, co tim -v tomto pripade- myslim ;) a treba priklad Battles, po Ondrove recce jsem to hodne poslouchal a docela dlouho premyslel, proc je to zaskatulkovany jako math rock :)) tenhle zanr chce proste poslouchat trochu jinak, s cimz jako stara metla mam nekdy trabl :))
nihiq - 16.01.08 17:59:08
jinak u posledni desky helly by se mi libilo kdyby vyslo neco jako instrumental alaska od between the buried and me, pekne bez zpevu... jen pro srovnani...
nihiq - 16.01.08 17:57:57
tyjo checkni nejaky videjka live na youtube treba od tech don cabalero, battles, sleeping people ... vrstvi se nehorazne, hlavne live :) abys mohl mlatit hlavou musis ale byt v lipnici s vopici (zasveceni vi), nebo dat alespon volume o 5 cisel vys nez normalne. o dzn dzn mathrock nastesti neni (i kdyz dzn dzn taky miluju:))
bizz - 16.01.08 17:12:56
ja se taky upresnim..prave, ze diky tomu zvuku si z toho neumim extrahovat tu me potrebnou energii..nejde u toho poradne mlatit hlavou :-DD nicmene mi pak chybi, ze prave to vrstveni neni leckdy preveditelny live, protoze ty linky sebe doplnuji a podporuji jako tramy strop a ja zas live rad to, co znam. ted samozrejme nemluvim o zdablovanejch linkach a efektech v ramci studia, ale skutecnejch rozdilnejch a propojenejch linkach, ktere tvori ty rify. ale samozrejme je to od kapely jiny, nektere to dokazou hrat tak, aby to tak znelo. to jsou treba King Crimson nebo v metalu pak pripad Cynic
bk - 16.01.08 16:27:04
a otázka hlavně je, co je styl, kam patří Hella... post-Don-Dab math rock určitě ne... ale to už se trochu probíhalo nahoře...
bk - 16.01.08 16:26:11
no mně se právě na math rocku zase líbí ten mnohdy nezkreslený čisťoucký, až křištálový zvuk a hlavně vrstvení ploch jedna na druhou na třetí :), což je jedna z hlavních metod mnoha žánrových kapel (viz. Don Cab...) Hella je naprosto unikátní jak svou dosavadní tvorbou, tak deskou, kterou loni natočila. ne, onen zpěv s výrazným retro-nádechem není pro styl typický. pro styl je spíše typické, že zpěv úplně chybí...
bizz - 16.01.08 16:13:28
to je jasny, souhlasim s tebou.. u me je to hodne o zvuku - mam rad nakresleny kytary a poradny dzn! :) pak ty tony znej tak, jak maj :))) co se tyce tech kapel, mozna jsem se take nedostal k tem spravnym/odpovidajicim zanru (mohly to byt ruzny mixy..), ale predpokladam, ze veci ktery sosam z Fajru, tak budou asi dobry; taky se mi jich vetsina libi, resp. nevadi mi :-)
bk - 16.01.08 15:25:27
vůbec! tahle deska spolu s posledními 31Knots nechává chrochtat nehorázně! imho bizzi, teď se to celý obrátilo :)) nevím teď, které kapely máš tím math rockem na mysli, když jsi říkal, že se tomuhle stylu moc nevěnuješ.... ale já si třeba myslím, že tenhle žánr (do značné míry) o "honění notiček" není. ale celý tenhle subžnr má spoustu větví a určitě se najdou i kapely, u kterých je takové tvrzení na místě...
lemmy - 15.01.08 01:32:00
mee, a to jsem si myslel že sem jeden z mála kdo si vzpomene
molit - 14.01.08 22:50:06
jo hella je jeden z topů loňska...mlask!:))
brutusacek - 14.01.08 18:54:06
zajímalo by mě jak se ted prezentují naživo...hrají-nehrají staré věci.. ?
brutusacek - 14.01.08 18:48:06
jo tadle deska je u mě v topu...nihig má recht.....s tim vokálem je to směr jinam, předtim-hlavně debut je o něčem jiném
bizz - 14.01.08 17:59:06
vsak ja nic nerikam :) kdysi jsem neco slysel, ale nepamatuju si to poradne, tak nevynasim zadny soudy ani moudra :) kdyz to zesmelcuju souslovim "math rock", tak je to jedna z mala veci, co se mi v tomto ranku libi, co jen neskripe a nehonej se noticky :) zlati Jarzombeci! :-)))
nihiq - 14.01.08 17:52:32
no pozor bizzi tahle hella je jina nez vsechny predchozi, tady uz to neni jen kytara a bici bez zpevu, ale kompletne obsazena kapela! A s tim souvisi i posun v jejich stylu...
bizz - 14.01.08 17:48:03
no ufff... konecne i ja se dostavam k Helle :) neco mezi math-post-rockem a noise zbreakovanym folk/grindem s obcasnou country naladickou :-) to asi to indie :-) no masakr vec. a ted otazka: vsechny kapely smerujici timto a okolnimi smery pouzivaji takovyto druh zpevu? tedy nalehavost, protahovana slova, knikot az obcasna kastrace, Jupiter Volta/hammer Smashing Tomatoes? :) ze by se ozval Kotek s dekou a zapareninama? :-D
Ondrajs - 05.02.07 20:19:42
viděli jste ten jejich klip s retardem?nemám slov...
Šimi - 04.02.07 15:27:59
Taky se mu tu od Helly povaluje dost veci a jeste se na ne nedostalo. Ted je asi ten spravnej cas pomalu zacit : )
zmešucha - 03.02.07 20:27:01
btw...gdyž sem poprvé slyšel brown metal tak sem dostal záchvat smíchu:D
akh - 03.02.07 20:17:35
no taky nejak nevidim nic lepsiho nez hold your horse is
nihiq - 03.02.07 19:51:44
jojo to je nejlepsi .... hold your horse is ..... mnam!
brutusacek - 03.02.07 14:50:52
nu dobrá....ja začnu s hellou pěkně od začátku.......do první desky až k novince....hezky pomalu... :)
lemmy - 03.02.07 12:07:06
ještě bych rád dodal, že písnička 2012 and countless je skoro na nobelovku
bukake - 02.02.07 14:19:46
jinde. nebo vůbec.
bukake - 02.02.07 14:19:13
nicméně jak už jsem se vyjadřoval na metalopoli, kdokoliv se rozhodne Hellu k něčemu přirovnávat, ocitá se na vratké plošině, ačkoliv určité paralely k žánrově zpřízneným kapelám se dají nelézt vždy... ale kde by byly právě bez Helly...
bukake - 02.02.07 13:58:23
svým způsobem - i když v případě aktuální desky už asi ne - to můžeš považovat i za break-core.... :))¨ je to "noise", je to "indie", je to "math", je to docela alternativa... a tak vůbec.
pf - 02.02.07 13:38:48
tady fakt není pomoci :o) ale deska je to fakt skvělá
lemmy - 02.02.07 13:27:57
je to moc příjemná deska (teda ne v tom úplně doslovném slova smyslu :-) ) pomůžete mi ji žánrově zařadit?
zMasakrované ucha - 02.02.07 13:00:38
ehm, že by "nezařaditelné" ?:D
lemmy - 02.02.07 12:45:05
ZmASAKROVANÉ ucha - 02.02.07 12:41:30
po klasické prvoposlechovém zmatku v hlavě sem se do tohoto dílka zamilovat TOTOTOTOTÁLNĚ,nemám slov, pro mě nejlepší album Helly (!!!!!) a tedy i nejlepčí album (omluvte moji troufalost;) VŮBEC, EVER,FUR IMMER!!!! SUPERNATURÁT!:D
dreckus - 01.02.07 19:15:54
ten retard uprostred na posledni fotce nema chybu :)) jinak ovsem skutecne genialni album :)