HRANICE ZIVOTA > Stay -

recenze
baara
Hodnocení:
7.5

Premiéře nového filmu Marka Forstera (Hledání Země Nezemě, Ples příšer) Hranice života předcházejí zmatené reakce zmatených diváků, kteří mluví o zmateném filmu, i zklamané reakce zklamaných fanoušků Davida Lynche, kteří si stěžují na příliš jednoznačné rozuzlení. Po několikerém shlédnutí traileru se však zdá, že tvůrci možná prozrazují příliš mnoho dopředu…
Psychiatr Sam Foster (Ewan McGregor) přijme mladého pacienta Henryho

review_621_px2

Lethema (Ryan Gosling), který mu sdělí, že v sobotu v noci se hodlá zabít a on je jediný, kdo mu může pomoci. Sam se s pomocí své přítelkyně a bývalé pacientky Lily (Naomi Watts) pokouší Henrymu v sebevraždě zabránit. Brzy zjišťuje, že sám mluví s mrtvými lidmi, kteří si ho pletou s Henrym. Do toho se jakýsi hošík několikrát zeptá, jestli Sam (nebo Henry?) zemře a trochu se zblázní počasí… prostě a jednoduše Sam se začíná pohybovat na hranici dvou realit (?), dvou časoprostorů (?), dvou identit (?)… nebo snad na hranici života a smrti?
Jen „hrozně přemrštěný hnidopich“ může tvrdit, že Forster si hraje na Lynche. Netvařme se, že Lynch má patent schizofrenické magořiny. Navíc půjdeme-li po významu, ději či sdělení (nic hluboce filosofického nečekejte), má film hodně společného například se Šestým smyslem (psychiatrie, hranice mezi smrtí a nedořešenými záležitostmi v životě, schopnost dětí cítit oba světy…).
Formálně je film samozřejmě šílený jedna báseň. Kamera se dívá s roztodivných

review_621_px4

úhlů skrze všemožné barevné filtry. Střih nás jednou posune v rámci jedné scény o pár vteřin dopředu a podruhé nás ve smyčce opakovaného záběru několikrát vrací do jednoho momentu. Dále jsou tu formální atributy, které přesahují do roviny významové a naznačují nám, jak by to vlastně všechno mohlo být. Forster hodně pracuje s motivem zrcadla či zrcadlení, který může stále znovu odkazovat k existenci dvou realit nebo reality a jejího odrazu (v lidském vnímání). Tento přístup se ale ve filmu vyskytuje až příliš často, proto někdy působí jen jako formální ozdoba. Podporuje však další motiv, téma dvojnictví, jež je další sérií indicií, které vedou diváka na (ne)správnou cestu příběhem. Ať jde o podobné oblečení Sama a Henryho, záměny jejich jmen nebo záběry v metru (viz. Trailer).
Pro natolik vizuálně zajímavý a chaotický film je nutný odpovídající casting. Herci musí být sami o sobě vizuálně přitažliví a šílenství musí patřit do jejich hereckého rejstříku. Ewan McGregor i jako hvězda první velikosti zahraje (skvěle) pravděpodobně cokoli a jeho sex-appeal neutlumí ani odporně krátké nohavice. Role Naomi Watts je natolik podružná (stejně jako celá milostná linka

review_621_px3

příběhu), že nemá v podsta-tě žádnou možnost předvést, co umí. Výbornou volbou byl ale každopádně Ryan Gosling (strašný seriál Mladý Herkules, romance Notebook), který je naprosto přesvědčivě šílený a zoufalý, čemuž nahrává i fakt, že mu jedno oko neustále ujíždí drobínek do strany.
Hranice života (mimochodem konečně skutečně trefný překlad) je prostě třeba vidět a možná ne jednou. Já jsem z kina odcházela s dojmem, že přesně vím, o co v příběhu šlo. Prsten, který tu hraje svoji roli, jsem chápala jako symbol uzavírajícího se kruhu mezi první a poslední scénou (které se možná odehrávají v jednom krátkém časovém úseku). Na hranici mezi životem a smrtí nemůže člověk zůstat (odtud Stay) a někdy potřebuje najít někoho, kdo se s ním vrátí do rozhodujícího okamžiku a pomůže mu onu hranici v míru překročit (viz. Šestý smysl). Jenže pak se mi to v hlavě rozleželo, probírala jsem se dalšími indiciemi a zjistila jsem, že zase až tak jednoduché to není. Některé náznaky jsem

review_621_px1

vůbec nepochopila a nedokázala si je zasadit do správného kontextu. A nemám ponětí, jestli mezi první a poslední scénou uběhlo několik dní, několik měsíců nebo dokonce jen několik vteřin.
Hranice života jsou filmem, který vám bude vrtat hlavou, i když nenese žádné velké sdělení. Je to film o tom, že některé věci jsou jen zdánlivě surreálné, i o tom, že je těžké (nemožné) zemřít s pocitem velké viny. A možná úplně o něčem jiném. Podívejte se na něj a dejte mi vědět.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2005, 99 min
Režie: Marc Forster
Hrají: Ewan McGregor, Naomi Watts, Ryan Gosling, Bob Hoskins, B.D. Wong

Vložit komentář

Luboš - 15.05.06 15:30:00
tak Kusturica a žádná ŠML, stejně mám už lupen na Marduk, ale příště bychom pevnej sraz už mohli dát, celkem mi je jedno vestli 1. nebo 2. přestavení...
Luboš - 15.05.06 11:19:49
se sítí v poho, já jen kvůli budoucí identifikaci;-) šobr byl u nás taky ze záznamu, ze záčátku ale něco o ŠML bylo nebo se mi to jen zdálo? však za chvíli uvidíš, zatim si dávaj na čas...
Baara - 15.05.06 08:08:25
sorač za síťovinu, já byla od osmi. to nic neslibovali, jen pouštěli šobra ze záznamu:-) Bylo by to od nich milý. Tak někdy...
Luboš - 15.05.06 00:29:25
sítě nebrat, možná tak triko primordial, ale byl sem už v půl šestý... ŠML minule zmiňovali a snad i slibovali, vidim to ale černě, protože se chystám na černotu v Abatonu, tak snad příště, už je na čase aby to klaplo:)
Baara - 14.05.06 17:59:46
s tím časem vlastně nevím, podle toho, co budou dávat.
Baara - 14.05.06 13:48:56
nejspíš na novinářskou projekci ve středu, díky svý skoro podepsaný smlouvě s jedním serverem:-) Nebo ty myslíš, že nám ji daj v út na semináři???To by bylo super...asi bych to dala od 20 hod. hory mají oči se mi taky líbilo...neměls na sobě takovou síťovanou věc se sepulturou?:-)Tolik lidí tam tentokrát zase nebylo...
Baara - 14.05.06 13:44:20
nejspíš na novinářskou projekci ve středu, díky svý skoro podepsaný smlouvě s jedním serverem:-) Nebo ty myslíš, že nám ji daj v út na semináři???To by bylo super...asi bych to dala od 20 hod. hory mají oči se mi taky líbilo...neměls na sobě takovou síťovanou věc se sepulturou?:-)Tolik lidí tam tentokrát zase nebylo...
Luboš - 14.05.06 01:43:47
a od kolika se chystáš na Šifru mistra Leonarda, Baaro?
Luboš - 14.05.06 01:39:51
zaujalo mě to, aniž bych přijal nějaký uspokojivý vysvětlení, vlastně ani sem po něm vůbec nepátral... to minulej tejden byl jinej masakr (hory mají své oči), v pátek v práci sem si dal ještě hostel a koukám... ono to má spoustu společnýho, teda asi nejvíc tu řežbu;-)
Baara - 13.05.06 18:51:10
souhlas s tím, že to jednoduchý vysvětlení prostě smrdí:-)
Baara - 13.05.06 18:49:47
jasně, to je právě to nejjednodušší vysvětlení...i když to přece nemohl být jeho život! Vždyť to nemělo s jeho životem nic společnýho! možná tak halucinace v agonii nebo sen v bezvědomí. Tak jako tak nejnudnější výklad, ale asi to tak bude.
Athos - 13.05.06 18:41:30
Pořád tam někdo řiká že má Henry na rukou jizvy, a pes pokousal Sama právě na rukou. Film se řídí pořekadlem (alespoň mi to tak přijde), že při smrti ti před očima proběhne celý život, a henry si při umírání nasadil do svého života lidi, které viděl na své osudné silnici. Všechny detaily by se určitě dali vysledovat. už sem viděl ten film poměrně dávno tak si pamatuji už jen pár zajímavostí, např proč tam bylo ve dvou záběrech to piano? protože když jel henry v autě, tak mu před nehodou hrála v rádiu nějaká skladba hraná na piano.
Mikolas - 10.05.06 16:18:13
Myslím, že film přikládá příliš velký důraz na Samovu postavu, než aby to byl je Henryho zážitek mezi životem a smrtí, jak si to vysvětluje i většina diskutujících na IMDB. Co říkáte na vysvětlení, že Sam je starý Henry, který se dosud nevyrovnal s bouračkou, kterou jako mladý způsobil a rozhodne se na místě bouračky spáchat sebevraždu ? To by vysvětlovalo záměny mezi Henrym a Samem, společné lidi v jejich okolí, prstýnek, který už Sam své dívce nikdy nemůže dát, atd. Další věcí, která mne napadla (a není nutně provázána s předchozí teorií), je to, že Samova přítelkyně=pacientka je mrtvá (ve filmu se s nikým jiným nesetká, ani s Henrym) - nepřežila sebevraždu. V případné provázanosti s teorií Sam=Henry by její sebevražda mohla vést k znovuotevření pocitu Samovy viny z bouračky a vést k jeho sebevraždě.
Luboš - 17.04.06 15:44:29
ok...
baara - 17.04.06 13:28:27
na johnnyho zajdu jindy:-)
Luboš - 17.04.06 13:22:15
přišlo mi, že se na to chystášmísto filmáče "...na johnnyho za prachy do kina:-)" v kině opravdu někdy jindy, taky dřív nikdy nechodím;-)
baara - 17.04.06 09:43:49
Luboš: Jak Libertina? Já tam asi stejně budu dobíhat na poslední chvíli, tak příště...
baara - 17.04.06 09:42:33
Athos: Firewall - mrkni sem: http://www.moviezone.cz/movies/firewall/reviews - pobavíš se:-) Gratuluju! Čím je třeba důležitá scéna se psem nebo ten hamlet? Jasně, ofélie spáchala sebevraždu a hamlet dělal, že se zbláznil, otec s ním mluvil ze záhrobí...proč ale ta záměna rolí?...:-)
Athos - 14.04.06 23:04:29
Musim hned v první řadě říct, že tenhle film...to stay... je jednoznačně naprosto boží a já ho taky jednoznačně řadim do svýho top ten k těm nejvyšším příčkám hned vedle Moulin Rouge a vlasů .-) Už v polovině filmu sem si byl jistý pointou. Sam je schizofrenik a Henry, možná i někdo jiný, je jen přelud. v podstatě až do posledních patnácti minut filmu jsem si byl opravdu jistý. Ale když sem uviděl konec...skoro se mi nahrnuli slzy do očí tou dokanolostí, promyšleností a důležitostí. Každá scéna je duležitá, ať to je pokousání Sama psem, ať to je předpovídání krupobití, dokonce i role, kterou hraje ta servírka v hamletovi je duležitá. A proto sem na sebe velmi hrdý, že jsem to vůbec všechno pochopil, ale jsem si jist, že kdybych viděl ten film podruhý, potřetí... tak bych přišel minimálně na dalších padesát, sto... náznaků, symbolů.. které zapadají... btw, po Hranici Života, jsem šel na Firewall a skoro sem se poblil - je to jeden z nejhorších filmů co spatřil světlo světa .-)
Luboš - 14.04.06 16:34:38
...vypouštíš v úterý Libertina? teoreticky by šel srazík 19:40 před budovou, ale na krátký pozdravení to ani smysl nemá, takže až půjdem oba stejně;-)
baara - 14.04.06 13:50:11
takt to se minem, já jdu od osmi. doufám, že aspoň eva holubová bude stát za to...
Luboš - 14.04.06 13:26:46
jj, v po nejpíš dorazim na sraz s bratrem Loomisem;-)
bizz - 14.04.06 13:07:21
takze na Plamínky a Sepulčůru, jo? :)
Luboš - 14.04.06 12:20:30
to já si půjdu odpočinout na účastníky zájezdu po Velikonoční nadílce na Folimance , tentokrát už od 17:30...
baara - 14.04.06 09:16:13
tak účastníci zájezdu:-(na johnnyho za prachy do kina:-)
baara - 14.04.06 08:31:49
I já a bylo by to dobře.
Luboš - 12.04.06 21:11:00
ale od Šílených nic českýho nebylo, o Román pro ženy sme taky nepřišli, takže tipuju Účastníci zájezdu, pokud ale zrovna Falcon nedělá problémy...pak bych tipoval Libertin;-)
baara - 12.04.06 18:47:03
Na příští týden je docela slušnej výběr, uvidíme, co nám promítnou.
baara - 12.04.06 18:33:30
Na příští týden je docela slušnej výběr, uvidíme, co nám promítnou.
Luboš - 12.04.06 18:17:55
fajn, až bude kino a někde tady se domluvíme se:-)
baara - 12.04.06 17:33:31
ve třetí řadě? sakra,nevím. Příště prostě v tolik a tolik u vchodu a hotovo:-)
Luboš - 12.04.06 16:57:04
taky sem se rozhlížel ale nevěděl po kom;-) seděl sem jinak ve třetí řadě uprostřed (v uličce) a přišel sem až na osmou, příště to snad vyjde, nebo lepší poznávadla... mě každopádně to vůbec jednoznačný nepřišlo a asi sem nebyl sám... Šobra sem mimořádně včera poslouchal, sem tam něco zajímavýho z něj vypadne, ale třeba těch 9-99-999 minut si moh odpustit, souhlasim...
baara - 12.04.06 16:10:46
já tam byla!A rozhlížela jsem se...ale podle popisu jsem tě prostě nezachytila- Kdes seděl? Já v první řadě (kámoška špatně vidí:-) Jinak už chápu proč to některejm lidem přišlo moc jednoznačný. Jenže i proti tomu nejpravděpodobnějšímu vysvětlení mluví několik momentů...ale ono to není důležitý. Šobr zase trochu přeháněl:-)
Luboš - 11.04.06 23:29:55
baara: pěkné to bylo, udržel sem si v sobě po celou dobu variantu a) dle pana Šobra, takříkajíc vycuclo mě to a to svědčí že to dostatečně zaujalo, ale tys to asi vypustila, ne? ostatně napodruhý se nedá pochopit ani o moc vic... a NW zase pěkná baba:)
Luboš - 11.04.06 12:15:20
hm, další můj rest... ale pokud můžu srovnat alespoň podle traileru, tak Rachel Keller byla moc pekna a hodna maminka;-) MD si ale nekdy urco schrastim...:)
bizzaro - 11.04.06 10:57:16
a co treba jeji role v Mulholland Drive? ty lesbo sklony, uz si ho vyndavam.. :) btw, pro me tam predvedla asi jeden z nejpusobivejsich hereckych vykonu, ktere mam v pameti
Luboš - 11.04.06 10:46:39
baara: jestli dneska máme hodit řeč, tak netušim vůbec s kým:( ale ty už si mě asi najdeš, jestli budeš chtít;)
Luboš - 11.04.06 10:33:21
jj, už těšíme na dnešek, v jedničce kruhu ji to fakt seklo, trochu jí ale okudlali a snad tam nebude mít jen štěk...:)
bizz - 11.04.06 01:53:34
nemuzu si pomoci, ale Naomi Watts... ááách
BAARa - 10.04.06 11:30:17
Na takovýhle akce v éteru musíte upozornit dřív! Celej víkend nám nešel net:-(
bizz - 10.04.06 09:56:10
heh, to doufam :) chtel sem pustit i Ishana, ale nebyl cas..
Luboš - 10.04.06 09:54:20
ok, tak snad do středy:) jinak včera to byla sranda, sice pro mě převážně blackouše španělská vesnice, ale zas něco novýho;-)
bizz - 10.04.06 02:32:47
sup sem s tim. lubo :)
Luboš - 09.04.06 21:41:04
bizz na beatu v H&H, to bude něco;-) nezajímal by náhodou MJC report Primordial, Moonsorrow a Mourning Beloveth z Vídně? Zkusil bych něco hodit na papír, vlastní foto nemám, ale snad bych něco schrastil s dovolením od www.dragonlady.at, až je zveřejní:)
baara - 07.04.06 14:28:51
Fincher - přesně tak. Tak hoď nějakej článeček o něčem starším...rádi si něco přečteme.
Ondrajs - 07.04.06 11:41:27
já se v současnosti moc neorientuju, jen mě zajímají některá jména, třeba Fincher ;o) poslední film od něho byl Úkryt?
baara - 05.04.06 18:21:57
Já se spíš těším na novýho finchera..."zodiac" ale vypadá až na listopad a i trailer je, zdá se, v nedohlednu:-(((
baara - 05.04.06 15:54:15
snad na festivalu v Cannes...podrobnosti v diskuzi k filmu na csfd.
bizzaro - 05.04.06 15:52:55
tento rok by mel vyjit Inland Empire a hraje tam treba Jeremy Irons
Ondrajs - 05.04.06 11:54:49
kdy vlastně bude nový Lynch?

Zkus tohle