IMPETUOUS RITUAL - Iniquitous Barbarik Synthesis

vaněna
9

Ambientní jeskynní death metal se vzácným poměrem poslouchatelnosti, zvuku a instrumentálnosti v občas nepřístupné bažině.

Impetuous RitualV souvislosti s Impetuous Ritual se můžete dočíst o absolutních extrémech. Našel jsem názory lidí, kteří uctívají v jejich hudbě totální zlo či hnus. Čtu o zvukových výletech na okraje příčetnosti. Já s tím ale nesouhlasím. Myslím, že jde především o perfektně nazvučený death metal.

Nechci sáhodlouze představovat diskografii Impetuous Ritual. Přestože všechny desky IR jsou kvalitní, řekl bych, že je to především předchozí Blight Upon Martyred Sentience, která dostala papuánce do srdcí milovníků extrémní hudby. Blížili se tam více těm nejtemnějším kapelám subžánru jako jsou Abyssal, Ignivomous a samozřejmě hlavně Grave Upheaval.

Budu předpokládat, že publikum je alespoň mírně nakloněno extrémnímu metalu. Rozumně se dá předpokládat, že čtenáři MarastMusic vyhledávají hudbu, která je zvláštní a která je pro posluchače když ne přímo výzvou, pak přinejmenším mírným znejistěním. V kontextu takové hudby se nové album Impetuous Ritual poslouchá příjemně. Možná je to tím, že od roku 2009, kdy nás IR začali oblažovat svým pojetím death metalu (a připomenu, že v té době měli Portal na kontě Seepii a Outre), jsme si mohli již na podobně znějící kapely zvyknout. Navíc natlakovaný a poměrně vysoko posazený zvuk Iniquitous Barbarik Synthesis v uších nijak nebolí. Jednotlivé nástroje, resp. muzikanti jsou na více než solidní instrumentální úrovni. Proto hluk a občasný chaos není pláštíkem kryjícím neschopnost, jak to slýcháme v rádoby war metalu. Dokonce paradoxně je potřeba solidní sluchátka a kvalitu (když ne přímo poslech z desky na pořádných bednách), aby vystoupila hudba v celé „kráse.“ Tohle album rozhodně z youtube na monitoru v práci neposlouchejte!

Při poctivém poslechu necítím žádnou monstrozitu, ani neotesanost. Od Grave Upheaval se aktuální materiál dosti odklonil. Přívlastek „surrealistický“ death metal je příjemně nicneříkající, ale pokud jím přikryjeme krom Impetuous Ritual i Altarage a Portal (nezapomeňme na brilantní Aeviterne), budiž, tady podobnost zůstává. Víc než na riffy, jejich hustotu a řazení se totiž Impetuous Ritual, stejně jako jmenovaní souputníci, soustředí na celkovou atmosféru. Zvuk má v tomto ohledu zásadní roli, a dá se mluvit až o ambientním nádechu. Přitom Iniquitous Barbarik Synthesis je zároveň i výborným old school/cavernous albem – opět, a to budu opakovat pořád dokola – s pečlivě udělaným zvukem. Rituální nádech bicích neožebračuje deathmetalové jádro, naopak s ním skvěle souzní a zde si myslím, že je jeden z hlavních důvodů úspěchu.

Impetuous RitualKrátce k dramaturgii alba. Již při letmém pohledu do tracklistu zarazí dvanáctiminutová Psychic Necrosis, která zazní nikoli jako poslední finální „vyhlazovačka“, ale je nasazena uprostřed alba. Nevím, jestli tu nedělám z nouze ctnost a důvod není jiný, ale přinejmenším na mě tento fígl při prvním poslechu skvěle zafungoval. Z poněkud již monotónně znějících šesti skladeb na dvaceti třech minutách (jejich kvalita vyjde na povrch více v dalších pozornějších násleších) mě vytrhnul tento funerální kolos. Živě to bude nepochybně pekelné, ale i na desce okamžitě upoutá pozornost. Spolu se dvěma následující skladbami představuje druhá půle alba (cca 27 minut) to nejlepší z tvorby Impetuous Ritual. Blíží se těm nádherně ohavným tradicím (disEmbowelment, Thergothon) temného doom metalu a jejich urputnost tlačí album do propastné hlubiny, která na posluchače zůstane zírat i po odeznění posledních tónů excelentní Metempsychosis.

Na kvalitních sluchátkách toto album nemůže milovníka death metalu zklamat a opatrně bych jej doporučil i těm, kteří chtějí do bahnitého proudu australské „surreal“ nebo „abstract“ deathmetalové scény vstoupit. Představuje vzácný poměr poslouchatelnosti, výborného zvuku a instrumentální kvality v jinak občas docela nepřístupné bažině.

vanena - 01.07.23 21:49:55
Jinak teda zvukově velký uf, a já si na něj stěžuju u Rotten Sound :) Asi si budu muset koupit nový sluchátka...
To udělej, a nešetři! Zasloužíš si!
gába - 01.07.23 20:27:32
Ty slipáče jsou skvělý. Ještě by to na ně ale chtělo pořádný hyperhřeby! :-)
onDRajs - 30.06.23 16:32:54
Nemyslel Bizz třeba Deaf & Dumb nebo něco podobnýho? Jinak teda zvukově velký uf, a já si na něj stěžuju u Rotten Sound :) Asi si budu muset koupit nový sluchátka...
AddSatan - 28.06.23 17:05:28
Franta: jo klidně takhle, ale jako jeden z vedlejších vlivů to tam (místy) slyším, ostatně i Portal z Immolation (přiznaně) inspiraci čerpali ... PFA a Wrath... no, jestli "spíš" nevím, ani ne, něčím možná jo, ale... - i když - furt přemýšlím, co mi připomíná ta melodická linka v Inordinate Disdain (od 0:45 a na novince je někde trochu podobná) vlastně trochu i Mayhem - úvod titulní z De Mysteriis, Emperor - Black Wizards :), nebo Dark Funeral - Shadows over Transylvania - jde spíš o frázování riffu a "stavbu" melodie (možná i nějaká stupnice?), nikdy to neodpovídá úplně ... asi by to šlo najít i u nějakýho starýho deathu (přece jen starý norský blacky kromě Bathory vycházeli i z deathu, takže...) jinak za mě reverbu klidně víc :)
Franta N. - 28.06.23 16:11:59
S Immolation - Close to a World Below bych byl opatrný, možná ty nejvíc čitelné pasáže IR se dají srovnat s těmi nejvíc rozostřenými u tehdejších Immolation, ale jinak Close to a World Below je mnohem konvenčnější, techničtější, podle mě (už v roce 2000) vlastně i "vážněji vnímatelná" muzika (bez legračního hu-hu-hu nebo cringe reverbu, který zní jako z nějakého starého okultního hororu od HammerHouse). Zrovna Close... mám od Immolation naposlouchané asi nejvíc a žádnou velkou paralelu tam nevidím. :)) To už možná spíš nějaký ten úplně prastarý norský black z období demáčů: Mayhem - Pure Fucking Armageddon, Emperor - Wrath of the Tyrant a podobný zvukově zprasený, neotesaný zla, v nichž se ale dají najít silný riffy/motivy. S tím, že IR na rozdíl od Mayhem model 86 jsou přeci jen muzikanti a není to instrumentálně tak neumětelský, jako teenageři Euronymous s Necrobutcherem v jejich první garáži.
AddSatan - 28.06.23 13:50:54
k tomu výčtu viz níže bych přidal i samozřejmě Close to a World Below (případně i starší Immo) - mj. místy disonantní bzučáky á la začátek Higher Coward, v 5. minutě Metempsychosis se dají slyšet dokonce disonance Thorns (i zvuk kytary) a po té pasáži se jim povedl dobře majestátní klimax ad legrační vokály - místy vlastně připomínaj i trochu podobně pojatý frázování u Nile, akorát u IR to zní ještě víc neandrtálsky (mj. švanda to "hu hu hu" úplně pred koncem :) ) - což je ale zjevně záměr každopádně hlavní sílu IR už dlouho vnímám hlavně v pomalejších death/doom pasážích, ve kterých dokážou trumfnout i Portal (jinak v ničem, ani v námrdovosti)
AddSatan - 28.06.23 09:45:33
v Globusu prodávaj kvalitní sluchátka / repro, že už tam bizzaro začal slyšet sypačky? :) a tak jako v těch rychlejších skladbách to může místy někomu evokovat raný Carcass :) (byť třeba u Teitanblood je slyším víc) - mj. i třeba jak z toho vyhřezávaj ty sóla, vokál není daleko od Steera, zvuk, bestialita (i když Carcass byli víc námrd - mj. díky údernějšímu rytmičáku :) ), vlastně i některý míň konkrétní "riffy" vzdáleně..., byť ty linky - motivy, nebál bych se říct i melodie, který mají být srozumitelný, jsou slyšet dobře (což bylo i na předchozím - viz až "hitová" Inordinate Disdain třeba) ... kdyby někdo napsal, že to zní jako mix Reek of Putrefaction, Mortal Throne of Nazarene a Transcendence into the Peripheral, tak bych to i jakž takž bral... takhle jsou to samozřejmě pseudovtipný pindy :) a pokud někdo slyší kanální grindcore i v druhý polovině tý desky, tak to je na nějakou diagnózu a/nebo návštěvu ušního :)
Franta N. - 28.06.23 05:42:59
No, jako grindcore to tedy opravdu nezní, ani jako kanální, ani jako nekanální.
bizzaro - 27.06.23 22:53:57
Bizz to vždycky umí tak krásně shrnout ;) Určitě nakupuje v Globusu /tam je svět ještě v pořádku/...
:D :D :D
onDRajs - 27.06.23 15:53:20
mIZZY - 27.06.23 15:43:14
Dej nějaké tipy na ty kanál grind kapely, pokud zní podobně, tak si je aj rád poslechnu :)
bizzaro - 27.06.23 12:02:12
vcera jsem to zkousel asi poctvrty, ale proste tohle neni pro me a musim se tomu jen smat. tohle vydaval Ozy pred 30 lety na kazetach jako grajndkor nahranej v kanalu :D
AddSatan - 27.06.23 09:47:09
Ano, též hlasuji pro slipy a bederní roušky! Jak už jsem psal... pořád dobrý, hlavně cca druhá polovina, ale předchozí lepší - jak zvukově, tak hudebně (ano, hudebně).
Franta N. - 27.06.23 01:28:57
Jak už jsem psal: Zajímavý death metal, zvuk je parádní (konec světa), instrumentálně OK, atmosféra vesměs super. Riffy jsou občas až moc triviální, ale to k tomuto pojetí death metalu patří. Irituje mě jen ten někdy dost legrační vokál (hlavně Grail of Enmity), myslím si, že doba "komiksových příšer" v metalu by v roce 2023 měla být už pryč. Ale celkově zajímavá deska.
mIZZY - 26.06.23 18:43:52
Dnes jsem to mimochodem poprvé protočil i z vinylu, a musím teda říct, že mi to z desky připadá jako větší zvukový mordor a více nečitelný hukot-tlak než z digitálu. V dobrém slova smyslu, samozřejmě. Btw. koukal jsem delší dobu na ten obal, a kromě X různých věcí, mi horní střed přední strany svým způsobem připomněl totálně rozmrdaný rentgen předloktí. Což se k té jejich hudbě aj docela hodí, haha.
mIZZY - 26.06.23 10:01:11
Protestuju, v recenzi by měla být fotka ideálně z posledního tour, tedy bez kalhot!