INFERNO - Omniabsence Filled by His Greatness

9

Střet čistého žánru s moderním pohledem, ctění tradic zbavené slepého dodržování jich. Prozatímní tuzemský žánrový vrchol až transcendentálního zážitku.

InfernoBlack metal jako žánr je tuze zapeklitá věc a v podstatě asi neznám kontroverznější pohled na hudbu než očima jeho fanoušků. Jedněm jde o rychlost nebo melodii, druhým o zlo a trve pohled, třetí nesnáší čistý zvuk a budou tvrdit, že jde výhradně o atmosféru, čtvrtí neposlouchají dál než do r. 95, protože od té doby dle nich nic dobrého nevyšlo, pátí vyhledávají sladké symfo klávesovky, šestsetšedesátéšesté zajímá hlavně „sejtn“, sedmí nebudou respektovat jakékoli experimenty a jeho „špinění“, osmí naopak pátrají po všemožných bizarně obskurních projektech, deváté víc než hudba (nehledě na posuzování jí) nezajímá nic z toho. Sám se nacházím někde v rovině několika těchto možných aspektů jeho vnímání a uvědomuji si, jak radikální v názoru na některé kapely jsem (např. emoblečík WITDT za bm fakt nepovažuji, a nebudu!). Vyžaduji rychlost, experimentům se v něm nebráním vůbec, rád ale hudbě rozumím, čili dobrý, resp. srozumitelný zvuk preferuji, ale především silně hledím na atmosféru a i to „zlo“. Pokud poslední složka absentuje a muzika má odér na ohni opalovaných pampelišek, nepůsobí na mě hudba autenticky, zní mi odblackmetalovaně. Výkon nadlidský je pak veškeré tyto ingredience skloubit způsobem, aby majorita ohřebíkovaných pomalovanců kapelu ne respektovala, ale vůbec si ji pustila k tělu.

Proč zrovna toto vše píšu u recenze tuzemských Inferno, když black metal mám taky už vesměs roky odposlouchán (sic!), v jeho bažinách se jinak nebrodím a k nové zajímavé kapele se tedy nejčastěji dostanu na doporučení (alba měsíce, forum, diskuze)? Protože krom toho, že si připravuji hlínu pro následující odstavec, Inferno (kapelu jsem nikdy nijak zvlášť nebral) evidentně dorostli a pochopili - vystoupili z řady zdejších poserů a jako pár výjimek zde hrábli do své kapsy a vydali se splnit si konečně sen. K nahrávání se jali vydat do (své) země zaslíbené. Šestá deska Omniabsence Filled by His Greatness vznikla ve švédském studiu Necromorbus, kde ji produkoval Tore Stjerna. Pro obal, který je náramně povedený, pak Inferno oslovili Teitan/Fenomeno Design (Blut Aus Nord, Manes, Glorior Belli ad.). Deska tedy apriori má veškeré šance své fanoušky upoutat.

Co vedlo Inferno ke kroku takto investovat? Nebudu polemizovat a zůstanu u toho splněného snu. V každém ohledu se ale Moravákům povedl kousek vskutku husarský. Nejenže tady ta veškerá práce přinesla své koláče v podobě slušného kontraktu (polští Agonia Records vydali již předchozí, docela slušnou desku Black Devotion), ale už při prvním přehrání Omniabsence Filled by His Greatness si uvědomíte, že „právě teď se něco děje“, jelikož to, co na vás po spuštění alba ne dýchne, ale přímo sáhne (hned intro Pervasion je fakt temnota non plus ultra), nemá u nás – samozřejmě v black metalu – obdoby. Inferno totiž v celek spojili valnou většinu mnou zmíněných úvodních bodů. Deska má zastřený, tedy ideálně špinavě čistý srozumitelný zvuk a tu správně zlou auru a díky silně psychedelickému fluidu rozvrstvených a halucinogenních kytar se dá považovat za neklasickou, tedy i experimentální.

InfernoZajímavý je formát alba. Je zde, vyjma intra, pouhých pět písní, které se rozprostírají na ploše takřka padesáti minut. Desetiminutové skladby v rychlém black metalu? Žádný problém, a to za absolutní absence nudy! Materiál je totiž dynamický. Bloky rychlých nihil pekel vkusně střídají i pomalé, ale strašně silné pasáže, ve kterých nad základem parádně vynikají podpůrné linky přes sebe vrstvených kytar (brnkačky, vazby, kila), často hrané snad přes flanger (oscilační efekt zvuku). To společně s jemně nahalleným hlasem (zpívá se česky!) nad jinak soudržným materiálem rozhaluje kompletně psychedelický opar a prostupuje jej, což celkovou agresivitu hudby s jeskynním zvukem a dunivou basou usměrňuje v jakousi vnitřně niterní implozi. Tyto podružné harmonie nad základem hudby (doporučuji také poslech na sluchátka, ledasco i po několika posleších objevíte) sice někdy udávají dojem rozplizlosti, ale zároveň jsou tak silně sugestivní, že nejenže naprosto do hudby vtahují, ale vytváří pocit bezčasovosti a oprošťují od přítomnosti; Omniabsence Filled by His Greatness de facto na padesát minut zastavuje čas. Schválně si dejte jen úvodní Pervasion s navazujícím masivem The Firstborn from Murk. Úctyhodné je, že Inferno si takto na desce nenašli pouze jednu polohu a že toto vše „božsky“ funguje ve všech tempech, těch pomalých snad dvojnásob. Nebýt ale technické zručnosti kapely (především v kytarových nápadech, nejmarkantnější to je asi v Metastasis of Realistic Visions), nic by ani v sebekvalitnějším studiu nefungovalo. A nic by nefungovalo, kdyby tam kapela nejela s jasnou představou.

Často po širém okolí pátráme, aniž bychom objevili, jaký poklad máme pod vlastním nosem. Nechci malovat žádné čerty na zeď, ale věřím, že po poslechu Omniabsence Filled by His Greatness se najde i pár jedinců, kteří s poslechem black metalu začnou. Na Omniabsence Filled by His Greatness se toho totiž odehrává mnoho. Je to střet čistého žánru s moderním pohledem (smíchejte Blut Aus Nord s Deathspell Omega a třeba Oranssi Pazuzu s Dodecahedron), ctí se tu tradice, ale nepoddává tomu, jak je uchopit. Žádné slepé vzhlížení k padlým modlám, ale mocně zlozřivá psychedelie proudící z hor šílenství. Nezemskost. Yog-Sothoth.

kolala - 21.01.20 08:32:07
ŽID V PECI
Dalihrob - 13.03.17 12:22:45
Dalihrob - 15.02.17 12:58:03
bizzaro - 18.11.15 11:06:03
Nová deska se bude nahrávat v první půlce 2016.
a uz jsi z toho neco i slysel, ze? jak to zni?!
Dalihrob - 17.11.15 23:43:23
Hanzz Strewer - 17.11.15 19:56:41
musim uznat, ale nova mgla je spis zklamani, misþyrming maji vyborny momenty stridany hroznou zabavovkou a teplometama
Konečně! Ale s ostatním tady pláčeš na cizím hrobě...
Sud - 16.11.15 23:37:09
musim uznat, ze potom, co jsem si s dvouletym odstupem tuhle desku parkrat doopravdy pustil jsem prehodnotil nazor. libi se mi to zvukove a jsou tam skladatelsky dobry momementy, koupim si to. ale nova mgla je spis zklamani, a to mi rokec apriori nevadi hehehe. misþyrming maji vyborny momenty stridany hroznou zabavovkou a teplometama.. jsem zvedavej, jak to bude hrat zive, ale kdyby nebyli z islandu, tak to pulka jejich fanousku smaze po prvnim poslechu
bizzaro - 11.11.13 10:11:26
bizz: tobě se wítr líbí? u mě teda nic moc. málo zimy, málo bububu :)
Lemmiku, odpoved mas hned v prvnim odstavci :) ale ulehcim ti to - Wítr ani hovnem!
brutusáček - 11.11.13 09:57:37
a ns je doufám už pro inferno pasé, a snad se nepletu...
na ns sere pes hlavní je, že ti netvrděj co máš jíst!
lemmy - 11.11.13 00:55:03
střape, to bych byl opravdu překvapenej, kdyby se ti tohle líbilo :) ale díky za vnesení Pustiny do téhle debaty, protože na tom srovnání inferno zrovna vynikne. bizz: tobě se wítr líbí? u mě teda nic moc. málo zimy, málo bububu :) a ns je doufám už pro inferno pasé, a snad se nepletu...
Franta N. - 10.11.13 15:21:23
Taky jsem čekal trochu víc, na poměry domácího blacku určitě špička, to ale vzhledem k úrovni českého blacku obecně neznamená moc. Hudba i ideologická stránka propracované, ale chybí tam autenticita Blut Aus Nord nebo Deathspell Omega, spíš mi to přijde jako vezení se na vlně, co se teď v BM trochu zvedla. Nic to nemění na tom, že stonásobně lepší než hrdí bílí pohanští válečníci s mečem-mackem.
Grga Pitič - 09.11.13 10:34:56
Mně osobně se deska líbí, ale na větvi z ní nejsem. Protože všeobecně mám rád všechno, co vybočuje z tzv. "normálního" metalu, tak se mi líbí i tohle cd. V rámci CS scény řadím tenhle výtvor Inferna mezi to nejlepší, co u nás vzniká. V rámci světové konkurence jsou to pro mě následovníci průkopníků. Ale na CS poměry jsem spokojený.
Střap - 08.11.13 14:33:45
Tak jo upřímně se přiznám, že jsem se na tohle těšil..očekával jsem desku na úrovni. Po patnácti minutách nervozního přešlapování jsem to prostě a jednoduše vypnul. Na tohle nemám....ne a ne a nenene....upřímně moje chyba čekal jsem řádnou nakládačku Dalihrob mě i na natěšil a dostal jsem senilní bigbít. Ale tak ono tak, asi má být no.
Střap - 07.11.13 17:22:01
třeba jo jenom se k tobě nedostanou ;-)
nevím jedu si předposlední Deeds a jsem spokojenej nakládačka je to nehorázná. V rozhovorech to nejsou hrdý příslušníci slovanský rasy, ani mi neřikají, co mám žrát. Nebudeš mi věřit, ale je to maximální paráda. A dokonce hrajou naprosto šíleně. Jsem moc spokojenej čeče. Nevím tobě se to, asi moc líbit nebude. Málo pustiny a moc nápadu. Těžko říct :)
brutusáček - 07.11.13 17:10:16
hmmm...já jsem vlastně rád, že jsem fanda US death metalu. Tam prostě tak skvělý projekty jako Pustina nehrozej.
třeba jo jenom se k tobě nedostanou ;-)
Střap - 07.11.13 17:07:33
Pustina je hodně v klidu!
brutusáček - 07.11.13 16:43:04
Pustina je hodně v klidu!
bizzaro - 06.11.13 18:19:58
Sud: agoniarecords.bandcamp.com/album/omniabsence-filled-by-his-greatness pusť si raději na plné koule předposlední song a ser na záznam z blbého koncertu, kde nebyl ani odposlech.
muze bejt, ale dej si hned start ;)
Dalihrob - 06.11.13 16:22:15
Sud: http://agoniarecords.bandcamp.com/album/omniabsence-filled-by-his-greatness pusť si raději na plné koule předposlední song a ser na záznam z blbého koncertu, kde nebyl ani odposlech.
Střap - 06.11.13 16:04:52
antichřest!!!
666 - 06.11.13 15:24:14
to byl antikrest!!!
Sud - 06.11.13 14:29:54
rikam, ze jsem to neslysel, dival jsem se na video ze krestu.) v zasade proti infernu nic, jen svuj cas budu venovat jinejm kapelam.
666 - 06.11.13 12:57:14
z poznámky o Islandských hipících jsem šel málem pod stůl.
myslim, ze se poznamka moc povedla :D bones are meant to be broken, LOL :) jinak ty blut aus nord, to me taky bavi, ta prirovnani... behexen+acherontas to dodelali, i kdyz, mozna z jistyho uhlu... ale spis uz tam slysim pink floyd a bjork a ten cechomor, hahah
Dalihrob - 06.11.13 12:21:32
- Rozhovor je starej, dementní, neaktuální. - Novinka Inferna s Behexen nemá s výjimkou mixu/masteru v Necromorbu prakticky nic společného. I Stjerna poslední B. stavěl do opozice k Infernu, když se probírala možná finální podoba desky. Kdybys tomu raději nadal do kopírky Ondskapt/Blut aus nord, haha. Jo a kdy byli klávesoví Dimmu fanboys? To soudíš podle těch pár klávesových tónů na druhém demu? :-D - Taky mi nejde do hlavy, proč lidem dělá takový problémem udělat čáru mezi starou a novou tvorbou. Oboje má své specifika a odlišné skladatele. Je tam prostě jen stejný název, big fucking deal. Navíc je úplně jasné, že i kdyby si ten název změnili na Metacyclosynchrotron777, tak to budou domácí furt srovnávat se starým Infernem. - Celkem souhlasím s tím, že obal a kresby (i když jsou perfektní) nakonec moc k hudbě nesedí. PS: Agonia jsou slibotechny a z poznámky o Islandských hipících jsem šel málem pod stůl.
Sud - 06.11.13 12:02:53
obecne co s kapelama, ktery si na sestej pokus uvedomi, ze by chtely bejt jako behexen riznutej acherontas, kdyz mezitim byli duchove slovansky lesu (lol), klavesovy dimmu fanboys a zurivi oldschoolari, nejak nevidim duvod to poslouchat. ale proklikal jsem si dneska ten novej satyricon na youtube a musim rict, ze teda deep fried king size porce zabavy jeste daleko za ocekavanim.
DW - 06.11.13 11:48:18
Ohledně těch NSBM sraček - ono je to asi tak že většina kapel v blek metálu má rádo nějakou ideologii k hudbě, protože hezky koresponduje se snahou o co největší temnotu. A zestárne li Sejtn tak se musí uchýlit někam jinam a co je temnější než temné mundúry příslušníků ze zerd rajch? Nebo ještě líp pekelný hordy SS v čele se Sejtnem:D? Já kurva dobře vim proč se tomu žánru vyhejbám jak to jen de, pro děti prostě tohle:D Nic nemění na názoru, že multikulti skončí z určitejch důvodů (ehm) pěkným průserem, ale to je asi na jinou debatu.
Střap - 06.11.13 11:06:46
Bizz věci jako WITTR no prostě zlatej Marduk. Asi tak.Ovšem když budeš chtít být opravdu zlým mužem nahoď Liturgy. Jen silní přežijí.
Leif - 06.11.13 09:52:44
k.eight.a To interview je fakt pecka, he-he. Každá věta končí pěti vykřičníky - to odpovídala nějaká šestnáctiletá fifina? Netušil jsem o jejich politickém zaměření (dementní plky lidí nedotčených znalostmi dějin či lingvistiky), poslouchám tuhle kapelu poprvé a podle letmého pohledu na texty to vypadalo na tradiční okultní tematiku. Pokud se v textech/na konzertech vysloveně neprojevuje NS ideologie a je to jejich soukromě vyznávané smýšlení, nepřidával bych tomu velký význam (to samé třeba jako u Burzum).
666 - 06.11.13 09:14:04
Bizz: jak si to vsechno myslel chapu, jen zustava fakt, ze jsou to tvy postrehy v kontradikci s realitou. Takze obal jako takovej fajn, ale prisli s nim Inferno trosku s krizkem po funuse, a momentalne uz je to tematicky ohrany, klisovity a prazdny. Ale tak to moc nesledujes, coz neni omluva uplne ale... Osobne mi ten obal ani nekoresponduje s hudbou. Nahravani desky rozfazovany bylo, ale myslim, ze to temer ten rok urco da to zpozdeni, takze si proste vedle, ale bejt sedmy kolo u vozu u Agonie neni furt tak spatny. Dle rozhovoru na Mortemu si to kapela evidentne predstavovala jinak. Brut: ta moznost me napadla ;) Kejte zalez zpatky do nory. Nebo si pust Pustinu.
bizzaro - 06.11.13 00:52:38
Díky za vyčerpávající odpověď na téma Inferno a jeho asociace s NSBM, parádní.
ehm, Kejte, obecna otazka, jeste obecnejsi odpoved. mas snad na mysli nekoho konkretniho? ja nejsem prodlouzena ruka antify (zdravim do L´Franczíka ;))
k.eight.a - 06.11.13 00:40:39
bizzaro - 05.11.13 20:41:03
totalne trendy–poza obal, byt u labelu, co vyda desku s rocnim zpozdenim, tak tomu rikam 'slusny kontrakt'
obal se mi libi proste, konec. deska vysla se zpozdenim, jj, ale vim, se nenahravala najednou, a jestli za to muze label...
dotaz na WITTR mel rozpoutat nejaky infernalni-flejmik, true vs untrue, tak slabota
nn, ale "hipsteri" to zerou, zajimal me nazor zdejsich, cili...
jestli to bylo mysleno jako uprimna zvedavost, tak podezrivam Brutusacka, ze pouziva tvuj login, Bizzi, a jeste si pak sam odpovida.
nejvic :DDDDD
brutusáček - 05.11.13 20:40:40
no já používám jeho a on můj ;-)
666 - 05.11.13 18:44:27
Kejte zalez a bud rad, ze jsi bilej, jsi-li. Jinak ta deska je dobrej karvinskej blek medl Cechomor, co se tvari, ze propadl cernou dirou, ale furt je to nanejvys hnedy uhli... Jista davka svebytnosti, od kytaristy tam je. Zlo ani jiny podobny duchovni relikvie jsem na ty desce v hojnejsim mnozstvi nenasel. Pro-islandsti hippieci na koksu budou mit z Omniabsence nepochybne radost. A Büzzicku, jestli vystoupeni z rady pozeru znamena mit totalne trendy–poza obal, tak to jo... Jo, a byt u labelu, co ma kapelu jako sedmy kolo u vozu na zaplneni edicniho planu a vyda desku s rocnim zpozdenim, tak tomu rikam 'slusny kontrakt', jak jsi napsal. Tak jako tak je fajn, ze pro svoji umeleckou vizi Inferno obetovali maximum, ten rocni 'lokalni' worship hajp byl trochu prehnanej, ale co dneska neni, kdyz ta ryzi kvalita proste chybi, stejne jako vkus poznat ji (all hail Ferniz!). Rozhodne ale poslechnu i dalsi desku. Pod carou. Jestli dotaz na WITTR mel rozpoutat nejaky infernalni-flejmik, true vs untrue, tak slabota, a jestli to bylo mysleno jako uprimna zvedavost, tak podezrivam Brutusacka, ze pouziva tvuj login, Bizzi, a jeste si pak sam odpovida. P.S. Vite jakou ma nevyhodu digitalne zakoupena deska? Uz ji nemuzu nikomu dalsimu, kdo by ji mel k uzitku, prodat ci darovat. Lepsi to ukrast (stahnout) jak cykora, vid Kejte.
k.eight.a - 04.11.13 22:15:18
Jelikož to tu ještě nikdo nevytáhnul a taktně se o tom mlčí, tak by mě zajímalo, zda jsou ty asociace s NSBM už úplně passé ... ? "Myslíme si, že Evropa ještě na tom není zcela zle, ale pokud se z lidí vytratí vlastenecké cítění a podpora národního socializmu, dopadneme jako U.S.A. Tudíž velmoc bez jakýchkoliv historických hodnot, bez čistoty, tvořená multietnickou kulturou." "Adramelech: Jednou větou: Inferno je hrdým článkem Slovanské říše, podporující pohanskou víru a čistou Bílou Evropu!!!" http://mordegord.sweb.cz/Rozhovory/rozhovorinf.htm http://www.antifa.cz/content/nsbm-made-in-bohemia-part-ii (14. 2. 2008) http://fightfascism.wordpress.com/2007/05/13/inferno-cz-bandbeschreibung-deutsch-englisch/ (13. 5. 2007)
Sud - 03.11.13 14:57:17
a co tady osazenstvo rika treba na WITTR, kdyt Inferno evidentne ba - zlo/nezlo?
inferno jsem neslysel, ale wittr je plytka sracka, vycnivajici zejma svoji nezmernou plytkosti.) takovej major major z hlavy XXII
brutusáček - 02.11.13 17:49:00
že WITTR v pohodě...ten o zlu není a ni ho tam nehledam ;-)
DW - 02.11.13 15:02:26
Je fakt, že black jako žánr už řekl všechno co asi říct měl, ale kterej metalovej žánr ne:)
bizzaro - 01.11.13 13:36:41
Medák - 31.10.13 16:33:55
Ten úvodní text je výstižný! Osobně považuju bm za dost vybrakovaný žánr a téměř nic nového mě nezaujme.Inferno překvapili!
Tom Coroner - 31.10.13 12:13:09
   Tom Coroner: Obal maloval David Glomba  Cultackej ale, ne?
Ano, náš taky. Nedávno dělal něco i pro Slagmaur.
Tom Coroner - 31.10.13 12:11:14
psal mi Dalihrob: Většinu kreseb dělal Teitan, Fenomeno udělal grafickou úpravu a layout.
prostě to namaloval David Glomba (název Teitan Arts už nepoužívá) , smiř se s tím :-)
bizzaro - 29.10.13 19:36:17
Kdy bude recenze?
až mě je naučíš psát :) vhodnych nahravek mas plno, nahod
666 - 29.10.13 18:50:07
Jako vyznani starnouciho metalisty ze vztahu k black metalu (prvni cast) a PR na nahravku Inferna (druha cast) je to slusny. Kdy bude recenze?
bizzaro - 29.10.13 12:06:22
mIZZY - 29.10.13 12:02:42
Aha, zajímavé. Já teda stejně jako Tom už delší dobu žiju s tím, že to dělal Teitan. Nevím ani proč. Nevedla se o tom obalu někde diskuze, NWN fórum tuším? Pravda, že k Fenomeno by to celkem sedělo, ale zase proč by byl aj na M-A napsanej Teitan? Asi budeme muset počkat, než se k tomu vyjádři někdo z kluků. Z jedné strany, proč by psali blbosti, ale zase proč by Tom, kterej od Teitanu má obaly a plakáty kecal? :D
bizzaro - 29.10.13 11:22:46
dle release-sheetu Agonia a nahozenych novinek od Sarapise Fenomeno Design
mIZZY - 29.10.13 10:45:28
E, obal je od Teitan Arts. Od Fenomeno má Inferno tuším triko a nějakou předešlou věc.
bizzaro - 29.10.13 09:45:04
Nastal čas zabít ticho spásných modliteb a plivat do tváře světské marnosti v hanbě. Dej mé vůli sílu z naprosté nicoty, třesku a hříchu a mohu pochodovat vstříc; k Tobě můj pane nahý. Proveď mne branami, světů tam hluboko dole. Dovol mi se postavit po tvé levici na okraj božství a zabodni svůj trojzubec z nejčernější větve hříchů do mého těla a srdce, jenž vkládá kacířství v naše buňky, ať opět uzřím archetyp věčného smilství a chaosu. Vzývej mé tělo do své svatyně zvané smrt, v tanci neřesti, v tanci chtíče věčného zla. Roztroušený kráčím k zlomenému světlu života do ohně hříchu a jedu v souřadnicích rozporu, nikdy a nikde, kde vesmír stagnuje a tvé prázdné nic je pro mne více než mé já - Slunce člověka. Nepřekonané světlo, co padělá božskou tkáň a jednou provždy pohřbí vše lidské. Polykám všechnu pustinu z vězení tohoto života, mimo realitu v masce zoufalství, hanby, perverze a odpadu. Kde není žádná svatá božskost, žádná pravda, žádný sen, jen globální zatuchlost evangelia, obraz vesmíru, že láska je zákon jako skrytá realita ničící řád.... Umírám, procitám na počátek ve svůj vlastní prvek do bran bílé smrti... tvojí milostí.
bizzaro - 29.10.13 09:43:09
Obal maloval David Glomba
Cultackej ale, ne?