INSIDE MAN > Spojenec -

recenze
baara
Hodnocení:
10

Je možné přepadnout obrovskou banku, zajmout desítky rukojmích, pár hodin si pohrávat s kupou policajtů a nakonec nepozorovaně odejít hlavními dveřmi? Aniž by se přitom někomu něco stalo? Režisér Spike Lee natočil film o dokonalé loupeži, ve které jde o víc než o trezor plný bankovek. Ale nečekejte hloubkovou studii charakterů jako v 25. hodině, na to rychle zapomeňte. Inside Man je totiž v podstatě mainstreamová zábava. Ale prvotřídní!

review_617_px2

Detektiv Frazier (Denzel Washington), policejní vyjednavač, je přivolán k přepadení banky. Lupiči drží rukojmí a není zatím jasné, co požadují. Vyřadili kamery, z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a šéf lupičů (Clive Owen) nebere telefon. Když už ho vezme, požaduje autobus a letadlo (do ulic New Yorku) nebo dává policistům hádanky. Frazierovi pomalu dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Do toho všeho přijde vlivná právnička (Jodie Foster), která slíbí detektivovi povýšení a jde si do banky „pokecat“, protože pro předsedu představenstva banky (Christopher Plummer) musí získat tajemný obsah jeho schránky. Tu už lupiči dávno otevřeli. Ale o co tu vlastně jde, to nikdo neví.
Název Inside Man má svůj význam („uvnitř“ hraje ve filmu několikerou roli). Neberte ohled na český překlad Spojenec, protože svádí k hledání něčeho, co ve filmu není. Překladatel je buď trouba nebo film neviděl. A věřte, že sledování filmu vyžaduje značnou pozornost. I když od začátku víme mnohem víc než policisté, kteří ani na konci filmu nechápou, na čem to vlastně pracovali. Za prvé diváci vidí dovnitř banky. Za druhé hlavní lupič (ne zločinec, hlavním zločincem je tu někdo jiný) se nám hned na začátku představí, řekne nám, co, kdy a kde plánuje a dokonce naznačí proč. Jak? Právě o tom celý film je. Nepodává rozbor

review_617_px3

práce Policie ani nezkoumá vývoj vztahu zločinec - vyjednavač. Ve filmu je spousta okamžiků, kdy si člověk říká, proč tohle? Může mít kritika násilnické videohry, rasistický fórek nebo dramatický hudební doprovod momentu, kdy si Dalton Russel sundává masku (i když už se nám představil), nějaký význam? Kdepak, Spike Lee nás jen svou do detailu dotaženou prací mate. Nechává nás v nejistotě, která se týká otázky proč i jak. Občas nás vyvede z míry vtipem (většinou napsaným pro Washingtona) nebo celou humornou scénou, kdy lupič a malý chlapec sedí na balících bankovek a diskutují o výše zmíněné hře.
Ani kompozice filmu nám nic neusnadní. Na flashbacky jsme si dávno zvykli, ale co když je příběh prokládán výslechy rukojmích, kteří teprve budou osvobozeni? I kdyby mezi vyslýchanými byli lupiči, kdo to má v těch pracovních kombinézách poznat?! Spike Lee se prostě nebojí použít všemožných formálních prostředků. Tu sledujeme výslechy skrze filtr, tu si prohlížíme hlavy soch, tu se ocitáme v útrobách banky prakticky ve tmě, tu ve hře pálíme do černocha. Hudba i kamera je tu a tam (čert ví proč) přehnaně dramatická… ale všechno to dohromady funguje téměř geniálně.

review_617_px4

Co se hereckého obsazení týká, vsadil Spike Lee v podstatě na jistotu. Denzelu Washingtonovi jako by byl detektiv Frazier ve světlém obleku napsán přímo na tělo, má některé rysy jeho oscarového policisty z Training Day, jen je morálnější. Jodie Fosterová si pro sebe relativně nezvyklou roli ziskuchtivé, inteligentní potvory (která zařizuje v New Yorku hypotéku příbuznému Bin Ládina!) zjevně užívá a navíc jí to zatraceně sluší. Je jen dobře, že vztah vyjednavače a „toho muže uvnitř“ není hlavní dějovou linkou filmu, protože scénář sice dává navrch lupiči, herecky je však jeho prostor velmi omezený. Z Clivea Owena sice čiší dostatečná britská lhostejnost a chladnokrevnost, ale vzhledem k tomu, že jeho krásný obličej je polovinu času schován za maskou, něco tomu vedle jeho spoluhráčů chybí.
Inside Man je příkladem toho, jak skvělý film může vzniknout, když ho

review_617_px1

mají tvůrci pevně v rukou. Film má napětí, rytmus, švih i humor. Má všechno, co má mít, a má toho vrchovatě. Je naprostým opakem této recenze, která trpí strachem ze spoilerů a nekritickým nadšením autorky, se kterou si tvůrci dělali, co chtěli, a jí se to moc líbilo.
P.S.: Song k úvodním i závěrečným titulků…fantazie!
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2006, 129 min
Režie: Spike Lee
Hrají: Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Christopher Plummer

Vložit komentář

bizz - 04.11.06 13:00:56
teda vlastne p. p jako psi :)
bizz - 04.11.06 12:57:25
ja ne :-) teda... nutno dodat, pokud se bavime o filmu a vasich psich odpolednech, ktere prave dnes je :)) Pasi odpoledne ovsem s malym s :-))
Baara - 04.11.06 11:55:18
Tak kdyz to podas takhle, uz tu pripominku aspon chapu:-) no jo, to by urcite slo. treba jsem moc odkojena cinemou (nevim,jestli ctes nejakz filmovy casopisy, teda popularni) a treba nemam tak nakoukano, jak by se libilo...ale aspon uz chapu, o cem je rec...snad.
DR - 03.11.06 18:19:13
bizz: ty si vtipnej :((( Baara: od generalizací k příkladu: co třeba srovnání třeba s bezva fintou nebo psím odpolednem? o tom mluvím! Na to nemusí člověk znát filmový teorie!!!!
Baara - 03.11.06 12:00:20
DR: Jde o to, ze recenze neni kritika, ani seminarni prace. ale u nas se tenhle rozdil nejak nedodrzuje ani v nejctenejsich casopisech. Jde o to, aby z toho potencilani divak ziskal nejakej obrazek. nekteri to opravdu ctou proto, aby jim to pomohlo rozhodnout se, na co jit a na co ne. Tyhle lidi si nekoupi film a dobu, protoze jim staci se dozvedet, ze je to film pro ne, protoze jejich oblibenej herec je v tom dobrej...a vubec to nemusi byt interetxtualni zalezitost nebo hloubkova analyza. Jo a nekteri se u toho cteni chteji i pobavit...
Saint.rap - 03.11.06 11:50:04
DR: fetovat je spatne anoooo...jinak Ondrajz pokud nekdo hodnoti hudbu na zaklade ctyrtakti je debil. Promin az te ta tvoje metodologie dovede ke slovu obsah zblaznis se. Ver mi.
bizz - 03.11.06 11:29:05
uz to tam nehul, prijed na normalni brko, wole
DR - 03.11.06 11:20:34
hodnotit film je tak intertextuální záležitost, že bez jakékoliv metodologie se zvrhne v popisování zápletky, hereckých výkonů apod,,,,čili vznikne dojem jakýchsi volných obrázku, které spolu nesouvisí... tou metodologií jsem vlastně myslel najít nějaký unifikační kód, který by tak rozervané médium, jakým film zajisté je, aspoň na bázi nějaké vévodící myšlenky nebo zařazením do vyššího celku, sjednotil.
Baara - 03.11.06 09:32:42
Dr: ja bych ted s odstupem asi taky nedala tech 10, ale tak to byva? jak to myslis, resp. co to znamena jet podle metodologie?
DR - 02.11.06 22:19:49
když už bych tedy hodnotil, tak bych dal asi za 6, ale raději bych filmy nehodnotil...spíš bych si určil metodologii a podle ní bych jel...
DR - 31.10.06 15:03:28
jsem zjistil, ze to tady dávaj ve studentskym kině, tak si raději přečtu o čem to je, páč to bude v originální znění
peca - 31.10.06 14:41:43
spike lee joint)) tak sem to dneska konecne dal a je to paradicka..na dog day afternoon to sice nema, ale i tak jedna z lepsich veci za posledni dobu!
Luboš - 08.04.06 19:00:29
nějak sem zaspal, už je i recenze, tak nejspíšpřesun tam, když je tam tak málo příspěvků:)
Luboš - 08.04.06 18:52:01
to vypadá zajímavě, zas nějaký psycho trochu na bednu, radši se už připravim, že to nepochopim...
Baara - 08.04.06 12:45:10
jdu taky, třeba to tentokrát líp pochopím...
Luboš - 08.04.06 12:25:53
baara: dobrej odhad, hranice života opravdu budou, jdu na osmou.... ;-)
Luboš - 08.04.06 01:41:48
baara: ja tě přinejmenším nepodceňuji, sideways neznám:( o bokovce jen slyšel... degustace to jo, u Znojma byla cela "viska" sklipku, asi nekdy zajedu k prameni:)
Luboš - 08.04.06 01:37:13
bizz: tak to je fakt, do takový malý garáže přišlo cca 50 lidí, podium žádný, ale koncert naprosto famózní ala á soukromá akcička, navíc výbornej zvuk a všichni hráli dlooooho! Alan po několika pivech a paření s náma na Mourning Beloveth naběh po Moonsorrow tak nabuzenej a rozlobenej, až sem se ho bál:) během koncíku vytáh litrovku červenýho, natáh špeka, ke konci se šel vytento a pro další flašku, ale na jeho výkonu se to vůbec nepodepsalo, prece jen trošku, zapomněl text Dark songu, ale naprostá spokojenost, Shindy by je měl taky dovalit, pět let tu nebyli....
baara - 07.04.06 14:41:19
Luboš: hmm, s tou odborností bych to nepřeháněla. Já zas včera byla na degustaci vína a zapomněla jsem tam dokaldy i s kreditkou:-( Ještěže mě tam znají.asi si musím pustit bokovku:-) Mimochodem tam byl člověk, který má něco s knižním vydáním sideways. Překlad do češtiny se prý asi neplánuje:-(
bizzaro - 06.04.06 09:13:21
lubo: zas az tak tajemnej jsi nebyl, na Primordial jsi urcite jel jako jedinej. bara uz vcera na Allanovi dostala tvuj popis, takze te zarucene pozna :)
Luboš - 06.04.06 00:07:09
aspoň mě nemrzí, že mi to uteklo, názor odbornice baary je pro mě směrodatný;-) po hokeji sem si totiž trochu víc smočil sosák, karban o pití je zrádný, až sem z toho zapomněl v hospodě brejle:)
Galder - 06.04.06 00:02:20
bizz: no jasne, "...my se taky známe, ve čt frčim na Primordial;-) a na Primordial jedes do Vidne? jj..." vypadalo to, že z tohoto už víš s kým si píšeš, když sem tě tam ještě zval...;)
baara - 05.04.06 19:04:57
jinak včera filmík nic moc, uvidíme příště. i kdyby měly jít hranice života...ráda si to zopáknu:-)
bizzaro - 05.04.06 19:04:30
a není náhodou Galder Lubo? :)
Galder - 05.04.06 18:29:01
PS: zítra jedu do Vídně (na metal:) na netu nejdřív v sobotu...
Galder - 05.04.06 18:27:55
ok, třeba již v uterý, mě poznáš celkem bezpečně (black metal:)
baara - 05.04.06 16:56:46
Myslím, že cinema po odchodu od Burdy pořád ještě nemá web. Ale jsetli se někdy uvidíme na promítání, tak ti to dám přečíst:-)
Galder - 05.04.06 15:51:09
ad lebička JF: je to možný, ale nechává mě to naprosto klidným:) ad iňtoš Šobr: je to někde na webu?
baara - 04.04.06 16:04:13
a není ona na holky? btw, v nové cinemě je krátký rozhovor s panem šobrem...pán je holt intelektuál.
Galder - 04.04.06 14:29:21
jj, na 43 vypadá neopotřebovaně:) a ve filmu nemá konkurenci, i když tam vlastně žádný jiný skoro nehrajou:) za povšimnutí stojí ještě pěkná rumunka, ale hraje zmalovanou albánskou cuchtu...
bizz - 04.04.06 10:48:46
tak jsem nakonec včera navečer zašel a mohu dopo. Jodie to tam neskutečně sekne, coura couratá je to :)
Galder - 04.04.06 09:52:02
....pokud bys vůbec na něco tak oduševnělého vůbec zašel, ale Nekro na tom o moc líp zas není:)
bizz - 04.04.06 09:27:45
mam pocit, ze by znechucene a se ctyrmi otazniky odesli. a ja vlastne nejspis taky.. :)
Galder - 03.04.06 21:30:28
jasně, na cintorín chodim jen na dušičky a na Vánoce a to ještě s rodičema:) ...zajímalo by mě třeba co by se dělo, kdybych třeba zrovna nekromatika pustil "omylem" divákům co přišli na Rafťáky;-)
baara - 03.04.06 17:51:30
ale jinak jste úplně normální, co?:-)
Galder - 03.04.06 16:35:07
mě právě zaujalo asi že to jako film ani nevypadalo, podle mě to "amatérské" provedení přispělo ke kultu;-) Škoda že nevyšel Ďábel, na ten sem se těšil jako ďas:)
bizz - 03.04.06 13:27:36
film strasnej, hruza, des. Nekro2 uz vypada vic jak film. Freaks z 1932 jsem byl taky + jeste Svetlonos. vic jsem nestihl, i kdyz jsem chtel
Galder - 03.04.06 12:29:02
dvojku neviděl, nemůžu hodnotit, ale jestli je ještě lepší... ;-) Krom toho sem byl ještě na Lžích, na kompu pak El Topo a Zrůdy z 1932!!! a ještě mě čekaj Cronengergovi Mláďata:) Nekromantik zatím ale vítězí, 80. léta tomu dodávaj patinu, nekro nejsem, ale film mě fakt pobavil:)
bizz - 03.04.06 11:01:44
to ja taky , Nekromantik strasny. dvojka lepsi, ale hrozny..
Galder - 03.04.06 10:36:31
přesně toho, v rámci únorovýho otrlýho diváka II v Aeru, byli tam sice věci né úplně oku lahodící, ale Buttgereit si z něj dokazal udělat taky docela prdel... jj, do Vídně na Primordial
bizz - 03.04.06 09:11:29
Galder: doufam, ze nemyslis Nekromantika od Buttgereita, uf.. :) a na Primordial jedes do Vidne?
Galder - 03.04.06 01:44:42
tak zrovna všechny tři zmiňovaný kusy mě minuly a to i přesto, že untergang běžel v raichu mnohem dřív a tou dobou sem zrovna erasmoval v městě snad nejpovolanějším, Mnichove:) můj poslední německej biják byl Nekromatik, to byla paráda, Barfuss vypada taky nadějně, teda aspoň z traileru...
baara - 03.04.06 01:01:56
jasně, jenom německá produkce, co se dostane někam ven...já vím, že je to nejkontroverznější téma jejich historie, ale untergang, napola, poslední dny sophie scholl...už mě to nebaví. já se těším na barfuss.
Galder - 03.04.06 00:57:12
záleží jestli mě MP někdy potká, zas takovej kinofil nejsem, od 02 je pravidelným přísunem pouze filmáč na uk, sem tam aero, multiplexy mě stále ještě (naštěstí) míjejí, jsou tu ale i ne uplně legalní moznosti, tak možná ... na DD bych šel už kvůli český participaci, navíc válku já rád, teda jen ve filmu;-)
baara - 03.04.06 00:02:20
pokud nejsi na allena, tak se ti match point bude určitě líbit. války už mám dost, tak nevím, jestli půjdu...
Galder - 02.04.06 22:30:30
a když to nevyjde, budu se těšit aspoň na pěknou recenzi made in GE stuff;-)
Galder - 02.04.06 22:28:15
bizz: dík za osvětu, my se taky známe, ve čt frčim na Primordial;-) baara: moc allenovskej nejsem, v út bude devátý den, válka je vděčný téma, docela mě mrzí, že mi to uteče, leda že by vytopený vokurky dostali rychloťavku a ještě sem to z holešovic stih:-)
baara - 02.04.06 21:19:23
Bizz:to je ale zase legrace...někdo o těch filmech psát musí, když u nich spíš:-) Galder: Chodím od 20 hod. Pan Bizz mi jednou udělal nabídku, kterou nešlo odmítnout:-) Já ani nevím, co v út bude. Brala bych match point.
bizz - 02.04.06 20:11:24
Galder: to je jednoduchy, zname se z prace a proste se Bara nechala... a proste to vyslo :) film na mjc, hura a juch! :)
Galder - 02.04.06 15:20:43
baara: v uterý ale nejdu, mě by zase zajímalo, jak ses dostala k MJC...
Galder - 02.04.06 15:17:50
baara: já zas netušil, že je ze cinemy;-) jinak 2x do roka tam místo něj přijde nějaká slečna a sedí mi k ní jméno Bára:-) Chodíš jinak od půl nebo v celou?
pecorism - 02.04.06 08:55:04
na tohle se těším, jodie foster rules
baara - 01.04.06 21:23:16
tak právě jsem si ho vygooglila na obrázku a ano, je to ten pán. On tam za něj někdy někdo zaskakoval? to jsem asi chyběla...a já proč někdy přeříkává to, co je v cinemě:-)
baara - 01.04.06 21:19:11
počkej Šobr je recenzent cinemy...a nemáš na mysli filmovej seminář uk? Už dlouho přemýšlím, kdo je ten pán, co tam má úvod...
baara - 01.04.06 21:14:09
Galder: Nejsem si teď úplně jistá, o kom mluvíš. Sice za nikoho nezaskakuju, ale stejně by mě to zajímalo.
Galder - 01.04.06 01:13:50
pěknej filmík, pěkná recenze, sdílím nadšení baary ...nezaskakuješ náhodou za pana ..tušim že Šobra, když není?
bizz - 29.03.06 09:32:20
uz se tesim na ctvrtecni premieru! :)

Zkus tohle