MÄSO - Súkromný život bohov

Stillborn
5

Mäsiari fungujú na scéne od roku 1992 a začínali vo štvorici. Od roku 2000 fungujú ako trio a ich zostava sa nezmenila až doteraz. Na konte majú už 4 regulérne nahrávky, jedno demo a jeden split s kapelkou Obliterate. V úvode svojej kariéry sa pohybovali v punkmetalových vodách. Trio využíva najmä hutné riffy, bicie, gitarové sóla a sample. Prosto metal, ktorý sa dá len ťažko zaradiť. Podľa vlastných slov hrajú elektro/hc/crossover. Piaty album vyšiel po troch rokoch a dostal názov Súkromný život bohov. Kapelka si nahrávala všetko sama vo vlastnom štúdiu a na vlastné náklady. Koniec koncov, ako väčšina slovenských formácií. Nahrávka mala vyjsť už na jar tohto roku. Po rôznych komplikáciách, ktoré sprevádzali zvolenské trio (najmä dlhé hľadanie

review_1307_px2

vydavateľstva) sa im ho podarilo dať do obehu až v októbri. Ujala sa ich česká vydavateľská firma Cecek Records a vydala ho v náklade 600 kusov. Čo bolo, bolo, ich nové dieťa je konečne na svete.
Album obsahuje 7 zbrusu nových skladieb. Súkromný život bohov je výrazne postavený na bubeníckom umení Maya, ktorý určuje tempo skladieb. Je plné gitarových sól, sekaných riffov, hutných refrénov a výborného spevu, o ktorý sa podelil Lubosh s Manďom. Lubosh spieva melodickejšie, Manďo zasa pritlačí na pílu vo vhodnom momente. Album nie je koncepčným dielom. Hlavnou témou nahrávky je domáce násilie páchané na ženách, ktoré je prebrané v piesni Súkromný život bohov. Je to tvrdý obraz niektorých domácností, ale žiaľ aj pravdivý. Piesne otextoval Lubosh a celý je v slovenčine. V minulosti spievali iba v angličtine. Prelom nastal v roku 2000 na albume Insanity and Reality. Tam sa už objavilo pár skladieb v rodnom jazyku. Angličtina úplne vymizla až na aktuálnej nahrávke. Tento krok beriem ako plusový, najmä pre ich ďalší rast a dostupnosti pre slovenských a českých fanúšikov. Obal albumu si zobral na starosť známy slovenský umelec Dušan Daniš. Ten je dosť kontroverzný a v niektorých slovenských periodikách bol cenzurovaný. Daniš však stvárnil dokonale svoje predstavy o téme nahrávky.
Úvod obstará skladba Red Cloud (Makhpiya Luta - príbeh o nepoddajnosti), ktorá je zo začiatku tvorená elektronickými samplami a je

review_1307_px3

vhodne zaradená na úvod albumu. V Súkromnom živote bohov nájdete plno sekaných riffov, vhodne sa strieda Luboshov frázovaný spev s Manďovým tvrdým. Práve týmto dvom kúskom dominujú Mayove výborné bicie. Skladba Lykantropia je o upírskej tematike a má silný refrén. Už si dokážem predstaviť ako na koncertoch všetci spievajú: „Óooo Lykantropiááá...“. Cestovateľ v čase ponúka zaujímavý, ba priam až vesmírny úvod a záver. Celej piesni dominujú zbesilé a piskľavé gitarové sóla á la Pantera. Óda na bolesť má rytmický refrén, v ktorom dobre vyčnieva Manďov hrubý rev. Jednou z najatmosferickejších skladieb na albume je pieseň Chladný oheň. Celá je v strednom tempe a má vynikajúci text, určite jeden z najlepších kúskov na albume. Záver obstará „veselá“ pesnička s názvom Zradca, ktorá je založená na dobrých gitarových sólach. Jej atmosféra mi pripomína niektoré veselé ruské melódie. Gitarová sóla sú až speedovo-thrashové. Prechody určuje opäť Mayo. Aj keď sa vymyká z kontextu celej nahrávky, chalani opäť ukázali svoju nevyspytateľnosť a vhodne ju zaradili na záver albumu. Skladby sa pohybujú v stopáži od 3:57 min po 6:10 min a Slováci možno mohli porozmýšľať natiahnuť album o nejaké dve skladbičky. To je však len môj skromný názor. Súkromný život bohov by mal poslucháča zaujať keď nie hudbou, tak textami určite.
Zvolenské trio dokázalo, že aj v trojici sa dá narobiť poriadny „rámus“, ktorý má myšlienku, ale najmä hlavu a pätu. Ako máte možnosť vidieť, Mäsiari nie sú žiadny zelenáči, ale už stálica na slovenskej undergroundovej scéne. Za tie roky sa stále zdokonaľujú a pilujú svoje umenie. Nezastavili sa na jednom mieste, ale stále sa snažia vyvíjať. Obdivuhodný je ich entuziasmus a chuť do hudby. Niekedy

review_1307_px4

sa zamyslím, prečo takto zapálení ľudia pre hudbu majú problém s nájdením vydavateľa. Kapelu však nemožno porovnávať s väčšími metalovými menami, už aj vzhľadom nato, že si všetko nahrali sami. Napriek tomu je zvuk čistý a neznejú ako amatéri z garáže. Uznám, že nie každému musí byť album pochuti, za vypočutie však určite stojí.