MIK KEUSEN - Blau

recenze
BuKy
Hodnocení:
9

Když v březnu letošního roku dozněly v brněnské Flédě poslední tóny z nástrojů pánů z Gareth Davis Tria, byl jsem si jist, že jsem právě viděl nejpůsobivější jazzovou performanci za poslední dobu. Ostatně výrazy zračící se ve tvářích

review_879_px2

ostatních přítomných svědčily o něčem podobném. Koncert, který zde hudebníci Mik Keusen sedící za pianem, Gareth Davis s basklarinetem v rukou a Julian Sartorius za bicími absolvovali, nebyl jedním z těch, které jazzový posluchač vidí a slyší každý den. A stejné to je s nahrávkou, kterou Mik Keusen, pianista švýcarského původu, se svým bandem utvořil. Dojem, který v posluchači zanechá, je vzdálená od většiny dosavadní jazzové produkce.
Stejně jako celková idea skromného švýcarského vydavatelství Tonus-Music je i hudba Mika Keusena založena na repetici a redukci jednoho motivu. Především proto je těžké v jazzovém světě hledat ke Keusenovi přirovnání, avšak díky tomuto konceptu a zčásti i celkovému vyznění se nabízí jména stájových kolegů a dalších Švýcarů Nika Bärsche, který má ke Keusenově pojetí rozhodně nejblíže, Andrease Stehela nebo Dona Li. Ten je zároveň zakladatelem Tonus-Music.
Jak napovídají první křehké tóny úvodní skladby 5.0/5.1, základním pilířem každé kompozice je nosný motiv opřený o výraznou rytmickou figuru. Keusenovy prsty tančí po klavíru, vytváří kratší i relativně delší intervaly, které se vždy opakují a dožadují se soustředěné pozornosti posluchače. Jeden jediný motiv, jedno jediné schéma vyjadřuje základní téma skladby. Je nosným pilířem a strukturu drží pohromadě. Netříští se, po celou dobu zůstává zachován a jen je doplňován dalšími linkami, jimiž se nechá omotávat. Ty zde hrají roli spíše dekorativní a především mají podpořit a místy zdůraznit to, co vychází z Keusenova klavíru. I přesto ale nelze mluvit o výhradně sólové desce. Bez křehoučkých a zároveň velmi důvtipných perkusních hrátek Bena Looseliho, díky nimž získává vrtivý rytmus další velmi překvapivý rozměr, či Shaova kontrabasu by zážitek z poslechu byl poloviční. Stejně tak basa a sporadický éterický vokál Anny Trauffer (11.0, 8.0), flétna, saxofon a jeho mohutné drnčení – to vše dokonale modeluje nahuštěnou atmosféru.
Tu může zpřetrhat každý příliš prudký výdech. A garantuji, že si rozmyslíš, kdy ho vypustit z plic, až se rozpomeneš, že se musíš po dlouhé době opět nadechnout. Ani jediná nota zde neruší výsledný dojem, vše je dokonale uvolněné

review_879_px3

a zároveň natolik sevřené, že si skladby nedovedeš bez jakéhokoliv z užitých nástrojů představit. Blau je album hodně náladové. Komorní nálada a melancholie v podobě velmi působivé 6.0 je střídána nespoutaným entuziasmem (2.0, 9.0/9.1). Keusenovy figury umí rovněž být velmi groovy. 2.0 je asi nejdynamičtější skladba na desce a při prvních posleších jsem se neubránil evokacím schizoidních sól na desce Calculating Infinity kultovních Dillinger Escape Plan. Tady ale všechno působí naprosto uvolněným dojmem, žádná neuróza, roztěkanost. Zvuk klavíru všemu dává odlišný rozměr. Jediná kompozice, která se na Blau obejde bez dalších dojem umocňujících prvků je poslední 9.2. Dvě navzájem se obtáčející linky a zvukové spodobnění tikajících hodin. Absence konkrétních názvů skladeb ponechává volné pole pro vlastní představivost, jíž se meze nekladou.
Rytmické linky se rády vrtí a jako by poskakovaly po hladině vody, trošku cákají, odstředěné kapky dělají ozvěnu, která v hlavě rezonuje pořád dokola. Představivost pracuje na plné obrátky, dokonalá imprese. Keusen si rád hraje s posluchačovým citem pro rytmus a rád se trefuje do jeho mezer. Dobře si pamatuji, jak jsem se během performance Gareth Davis Tria stále dokola snažil polapit Keusenovo rytmické skotačení při skladbě 9.0/9.1, což se mi podařilo až před koncem bezmála šestiminutové kompozice. Neustálá repetice pořád dokola vybízí, motiv na sebe díky tomu poutá veškerou pozornost. V tom také tkví jedna z hlavních odlišností toho, o co se Mik Keusen snaží. Každý detail zde má své místo a zčásti i na nich stojí výsledný dojem z nahrávky. Přeplácanost by vše jen udusila.
Milovník zběsilého free jazzu si rozhodně nepřijde na žádné frenetické improvizované sólo, ačkoliv v živém provedení Gareth Davis Tria má i částečná improvizace své místo. Nutno dodat, že právě v živém provedení měl Keusenův křehký materiál mnohem větší drive a narozdíl od desky jsou nástroje bicí-basklarinet-bicí rovnocenné. Každý vybíhá trochu jiným směrem, zároveň ale zbylé dva neztrácí z očí a uší. Nitky se kolem sebe omotávají a posluchač tak těká svou pozorností mezi každou zvlášť a až po čase je dokáže uchopit a svázat i dohromady. A to se dá do jisté míry říci i o desce.
Zařadí-li se Keusenovo pojetí jazzu do odlišného kontextu, kam vlastně zčásti i patří, snese konotace s minimalistickými math-rockovými kompozicemi nejvýraznějších představitelů, inovátorů a zakladatelů Don Caballero pro jejich vrstvení rytmicky vytříbených figur, nebo minimalismem a potažmo ambientem. I Keusenovým přítelem je ticho. A i ticho má svůj zvuk.
Ačkoliv Mik Keusen byl původně zaměřený na klasický jazz, současná podoba jeho tvorby má blíže k některým dílům jazzových experimentátorů a minimalistů jako Steve Reich (například desky Music for 18 nebo Works) či The Necks (hlavně Drive By) než klavírním ikonám v podobě Keitha Jeretta, Breda Mehldaua a dalších.
Veškerá energie je soustředěna do několika tónů, které pod Mikovými prsty nabírají svou podobu, do plynulého rytmického toku, který připomíná hada

review_879_px4

požírající vlastní ocas. Právě ono lpění na čistotě prostého motivu, motivu provrtaného až na dřeň odlišuje Mika Keusena od většiny jazzové produkce.
V případě zatím posledního počinu Keusenova bandu Blau máme co dočinění s neuvěřitelně svěží a autentickou nahrávkou, se zvukem, atmosférou a aranžemi tak snadno rozpoznatelnými od naprosté většiny, co bylo nejen na jazzovém poli nahráno. A toto tvrzení se dá docela dobře uplatnit i na celý koncept vydavatelství Tonus-Music, jež snese srovnání hlavně samo se sebou.

www.myspace.com/mikkeusenblau

Vložit komentář

bk - 12.02.08 14:24:12
ale hovno, omylem špatný odkaz: http://www.myspace.com/zimounna
bk - 12.02.08 14:23:30
http://www.last.fm/group/Tonus-Music-Records další projekt mika keusena a dona li. já už nevím, co s nimi... kdyby někdo čirou náhodou sehnal..
meshu hub - 07.01.08 17:30:40
bk - na hrubou onanii hrubá příručka (jen aby bylo o nadsázkách jasno;) ale prosimtě vážně, chtěl bych slyšet tip na dobrý free jazz, jinak ten styl definitivně (aspon na rok;) pohřbím..
bk - 07.01.08 14:40:42
meču - no to s tou příručkou snad ani nemusím komentovat ;) nicméně východní pornoherci byli vždycky nejlepší improvizátoři, to je jasný. jazz bez knírků už nikdy nebude, co byl s nimi.
dr kotek - 07.01.08 02:42:55
prave ta forma jazzu kde si hraje solo vzdycky jeden nastroj a ostatni mu delaj doprovod me v naprosty vetsine strasne ale starsne nebavi
mesha gog - 07.01.08 00:08:06
bk - ty jsi mi ale nevzdělanec, píšou to v každé příručce přece;) ..., hele zkus mi spíš doporučit nějaký dobrý freejazz;) PS: škatulku onanie ("tenhle typ sól") si obvykle spojuju při nejlepším s označením "o ničem", proto jsem to odpoledne musel okomentovat;)
bk - 06.01.08 23:03:55
meču - nevím, kde jsi vzal, že jazz je založen na "onanii" ... navíc tady přece nikdo netvrdí, že tenhle typ sól je o ničem...
meshu ganja - 06.01.08 22:23:25
já zas myslím, že i taková sólo masturbacemi má své kouzlo. jazz je např. na onanii založen.. nemluvím tu o úprku po pražcích ale o nápadech - v tom se možná liší ta "blbá" onanie od té "správné";) .....tímhle vlastně neříkám nic, bo to je čistě záležitost osobního vkusu;) jinak jsem se pokoušel, ale nikde jsem neslyšel free jazz, který by mě opravdu chytl (teda až na pár těch východoněmeckých porn, dabovaných tamtím polákem;)) nemáte někdo tip na zaručenou (tedy poslouchatelnou;) lahůdku? 4lemmy: myslím, že oba mluvíme o jiném SM;D PS:s tím porovnáváním jsi to řekl přesně..
lemmy - 06.01.08 19:20:57
...ale konec konců kdo jinej by měl mluvit o onanii než mistr 26
lemmy - 06.01.08 19:19:40
taky dávám přednost s/m
molit - 06.01.08 18:25:50
včera jsem si Blau dával před spaníčkem a byla to lahoda. Právě to gradování i plochy pro improvizaci miluju na "popinách" Crime In Choir, a spol. Srdcovičky...
bk - 06.01.08 18:23:00
východoněmeckým pornem vstříc free jazzu.
bk - 06.01.08 18:22:38
tím chci říct, že onu "onanii" jsem nijak normativně nehodnotil, jen konstatoval, že to není to samé jako improvizace uvnitř "celku". (i když slovo "onanie" může být i tak vnímáno jako pejorativně zabarvené. na druhou stranu: když je společná improvizace soulož, proč by tohle nemohla být masturbace?) :))
bk - 06.01.08 18:18:54
tou onanií jsem měl na mysli situaci, kdy improvizuje více méně jeden člověk, nejde tolik o dialog a souhru, tedy o to "kouzelné milováníčko", o němž mluví bizzi ;)) já mám improvizace rád, ty hodně zvrhlé a šílené zvlášť. stejně tam zbožňuju free jazz. v tomhle žádný rozpor nevidím. porovnávat soft machine a jazzový minimalismus není mimo mísu, mimo mísu je říct, že jim jde o to samé.
heshu maaa - 06.01.08 16:42:33
mimochodem Donu li nebo Niku Bärsch bych dal asi 7,5-8/10 ... Keusenovi tak 5/10
meshhuhha - 06.01.08 16:39:34
buky zajímalo by mě co je podle tebe onanie, uveď kapelu;) tvá definice mě dráždí...bo mi vadí že hafo lidí označí za onanii cokoliv co zavání sólem, jenom protože nemají trpělivost to poslouchat. to asi není tvůj případ ale tak a srovnávat Soft Machine s tímhle druhem jazzu mi přijde mimo mísu (ikdyž já bych dal přednost SM;))
bk - 05.01.08 16:36:59
checht, zrovna jsem si říkal něco podobného...
dr kotek - 05.01.08 16:04:30
bizziho vzletnej projev trosku trka
bk - 05.01.08 15:57:29
jistě. to nikdo nepopírá... :) imho jedna věc je onanie a hra na sebe samotného, druhá je skutečně poslouchat ostatní, tedy dialog, o němž, bizzi, mluvíš. souhlas. improvizace bez předem dohodnutých, byť jen hrubých schémat, je často fakt "krásné umění" ... viz. supersilent, apotheke a další... (především druhé zmiňované nabubnované zachem hillem doporučuju...)
bizz - 05.01.08 12:19:24
predem slozeny veci me samozrejme bavej, proto i delam muzig, ale improvizace jako pro muzikanta mi prijde na hudbe jako malej zazrak, neco eterickyho.. vsak improvizace je rec, hudebni dialog ucastniku a jejich instrumentu, zakon akce a reakce.. neni nic lepsiho nez se naladit ekvalizerkem a jen tak si s nekym zahrat :))
nihiq - 05.01.08 12:12:18
me prave nikdy improvizace moc nevzala, jako posluchac mi to vetsinou pripadalo takovy rozredeny nez predem slozena vec a jako hudebnik to neumim :)
bk - 04.01.08 16:02:15
tak sázej doporučení na tebou míněné desky/desku a nemel...
DR - 04.01.08 13:30:28
no samozřejmě!!!!!!!!!!!!!
bk - 04.01.08 12:51:51
dr - ono dostání se jinam je často cílem improvizace, pravda. pravda však není to, že keusen nebo the necks (mimo jiné) nemají s improvizací nic společného. myslím, že Keusen na deskách je do poslední pídě předem vykomponovoná záležitost, koncerty už však částečně na improvizaci stojí. the necks jsou rovněž částečně postaveni na improvizaci. efekt, o němž mluvíš - dostat se jinam - je na jejich deskách - také částečně patrný. nicméně slovo improvizace hraje v případě soft machine mnohem větší roli, souhlas. jenže záměry reicha, glasse, the necks keusena a dalších věcí z tonus music jsou od soft machine dosti rozdílné, řekl bych.
DR - 04.01.08 12:20:29
asi takhle: SM jedno téma rozvíjejí, až se dostanou často úplně jinam; zaklínadlem v jejich hraní budiž slovo IMPROVIZACE což u Keusena, ani u tebou zmíněných umělců nenajdeš ani omylem - jen aby bylo jasno a tobě nedoporučuji nic :o))
bk - 04.01.08 01:12:52
já neříkám, že tu s tím nikdo jiný nebyl, pane pedagog ;) ani to, kdo byl první (ačkoliv za největší pionýry jsou považováni Reich a Glass)... ale myslím, že máš na mysli trochu jiný druh "repetice"... každopádně kterou desku máš na mysli?
DR - 18.09.07 18:14:50
Buky, měl by sis pustit Soft machine, abys pochopil, kdo s invenční variací na jedno téma proslul, ha!!!
bukake - 31.08.07 06:55:29
do třetice: Zvuková zahrada Dona Li: http://www.literarky.cz/index.php?p=clanek&id=4197
buky - 29.08.07 12:16:56
jinak fakt doporučuju de facto cokoliv od TONUS-MUSIC. Nik Bärsch mě už nějaký ten pátek dostává do kolen svým dynamičtějším a mnohem barevnějším pojetím toho, co dělá i Keusen... stejně tak Don Li (blíže k "tradičnějšímu" jazzu) nebo ANdreas Stahel (flétna) dělají parádní věci,
buky - 29.08.07 12:15:03
je fakt, že v českých končinách to je dost obtížně sehnatelná záležitost. nejlepší je to přímo od vydavatelství. ale jasný, nějak se to udělá ;).
killer - 29.08.07 11:36:52
nemam, neznam a docela bych se po tom podival.... :-) to bk: ze by ftp....

Zkus tohle