Autor: 60 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Truth or Dare

OOMPH! - Truth or Dare

I když budu vykřikovat na všechny strany, jak moc nemám rád výběrové best of, remixy a jiné kompilace, druhým dechem budu muset bohužel dodat, že to je dnes celkem jasný a dobře fungující marketingový tah, který už tak dobře zdevastovaný hudební průmysl drží aspoň trochu na nohou. Cest je přitom hned několik. V době internetu se celkem vyplácí udělat anketu, neboli hlasování na svých stránkách,

review_1419_px2

jaké skladby na CD vlastně chtějí. Druhou možností je nekalý sběr a následné vydání samotným vydavatelem, což se velmi často stává za zády kapely. Obyčejně na desce najdeme jednu, dvě bonusové (nebo nikdy nevydané) věci, místy se objeví remix, remasterované demo z doby před vydáním debutu (třeba HYPOCRISY) nebo DVD bonus se záznamem z koncertu (třeba THE 69 EYES) či sbírkou všech videoklipů (např. MARILYN MANSON). Němečtí OOMPH! na to však šli trochu jinak. Vzali svých šestnáct největších hitů z posledních alb a ty fikaně z tvrdé němčiny přezpívali do přijatelnější angličtiny. Tento tah nemá pak logicky dopad jen kosmetický, ale zásadně ovlivňuje posluchače, kteří si na němčinu zkrátka buď nezvykli, nebo zvykat vůbec nechtějí.
Hudební základ zůstal víceméně stejný. I když se zde budu rozepisovat nad tím, že se na desce objeví pár zajímavých hostů, tak musím konstatovat, že jejích míra přispění je ve výsledku tak malá, že kdybych si to nepřečetl z bookletu, ani bych nepoznal, že je zde někdo navíc. Kapela navíc poměrně nedávno vydala svůj normální výběr Delikatessen, takže podíl Truth or Dare by přeci jenom mohl být někde jinde, než je u stálých fanoušků OOMPH! Samozřejmě zajímavé je srovnání s původními texty. Dero je fakt dobrý textař i zpěvák, takže svůj um tentokrát promítl výrazně dobrými překopávkami, kdy původní text je zcela srozumitelně stejný, jako ten nový, anglický. Díky tomu můžeme nahlédnout pod pokličku Derovy mysli a zcela jistě potvrdit i jeho zájmy o psychologii a náboženství. Téměř všude se objevují náznaky na tyto dvě věci, ať

review_1419_px3

už vezmeme skladby jako Crucified (orig. Gekruizig) nebo God is a Popstar (orig. Gott ist Ein Popstar). Na většině skladeb není změna textu vůbec patrná, což byl zcela určitě záměr. Takže pokud se vám zalíbí jedna a poslechnete si ji hned v němčině, zjistíte, že je zde stejné frázování i barva hlasu k jednotlivým pasážím. Jako pilotní singl byl pak zcela logicky zvolen megahit Ready or Not (I'm Coming) (orig. Augen Auf!). Jestli si povede stejně výborně jako jeho německý originál, prověří pak už jen čas.
Hudba je pořád jednoduše chytlavá a jediné výraznější změny se dočkáme až ve skladbě Sex is Not Enough (orig. Sex Hat Keine Macht), kde ze začátku přibylo trochu více psychedelických kytar, jinak je vše zcela postaru. To je jedna z věcí, která se dá čekat, nicméně mě spíše mrzí, že na ty tvrdší skladby (kde se Dero pustí i do harsh vokálů) se bohužel nedostalo. A tak

review_1419_px4

konceptuální výběr tvoří logicky převážně singly z posledních alb a písničkovitější potencionální hit skladby, které zkrátka neurazí nikoho, kdo má rád rockovou hudbu s elektronikou. Příznivce OOMPH! Truth or Dare ze židle sice nenazvedne, ale jako prostředek k většímu rozšíření své tvorby mimo hranice německy mluvících zemí je to více než dobrý způsob.

Oomph!, german, metal, industrial metal, industrial, rock, electro rock