PERSEFONE - Truth Inside the Shades

d_m_c
9.5

Kdybych po vás chtěl, abyste mi řekli, alespoň jednu kapelu z Andory, většina z vás nebude vědět, při nejmenším alespoň zaváhá. Minimálně jedna však za pozornost stojí, a jsou jí Persefone. Jejich debut je nečekaně vyspělé a v každém detailu dotažené dílko.

review_523_px2

Kapela vsadila na dokonale propracovaný, progresivní atmo metal. Každá skladba je pestrobarevnou paletou metalové hudby. Od art rockových kytarových sól se naprosto plynule a přirozeně dostaneme až k black metalovým pasážím. Hodně se mi líbí kytary, mají supr zvuk, znějí hodně přirozeně, ale zároveň dostatečně dravě a agresivně. Vůbec kytaristé jsou hodně vyspělí, jedna úžasná vyhrávka střídá druhou a o úchvatných, uchu lahodících sólech ani nemluvě. Další velice zajímavou kapitolou jsou vokály. Můžeme slyšet jak blackový skřehok, tak jemný, procítěný čistý zpěv. Vzájemně se skvěle doplňují a hlavně čistý zpěv navozuje pocit takové intimnosti. Na TITS se hodně střídají nálady, musím však hned upozornit, že naprosto plynule a přirozeně, tudíž se vám nestane, že byste byli nepříjemně vytaženi z atmosféry alba. Je opravdu až neuvěřitelné, kolik pocitů, nálad a atmosféry jsou Persfone schopni vložit do jediné skladby.
Po minutu a půl trvajícím klavírním intru nás čeká výborná dvojka The Whisper of Men, která se na nás vyvalí opravdu hodně energicky a krásně odsejpá. Neodehrají ani 2 minuty z této skladby a já se nestáčím divit. Ke slyšení byl jak rychlý blackový úvod, tak i čistě znějící kytara doprovázena čistým vokálem, tu se do toho v progresivnějších sólech předhání kytaristé, na povrch se prodírají i

review_523_px3

melodické vyhrávky basáka a vše je podmalováváno klávesami, které mění zvukový rejstřík opravdu často - tu mocná klávesová hradba, tu decentně znějící klavírek až po kosmické zvuky, a v tom se opět vracíme k „blackovějšímu“ motivu, který byl k slyšení hned v úvodu. Takhle pestře vypadá celé album. Plynule navážeme na v pořadí třetí skladbu Truth Inside the Shades, která začíná opět velmi chytlavým, melodickým motivem. Někdy v polovině skladby se opět dostává na řadu kytarové vybrnkávání a charismatický čistý vokál. V těchto momentech mi Persefone připomínají Opeth na Damnation. Ale žádný motiv se tu neomílá neustále dokola, takže po chviličce se opět dostáváme k tvrdší pasáži, aby následovalo opět zvolnění, kde s otevřenou hubou hltám nádherná sólíčka kytaristů. To je radost poslouchat.

review_523_px4

Tímto albem se tato velice sympatická šestice umělců zařadila mezi veličiny jako Orphaned Land, Neglected Fields či Opeth. Je strašně těžké Persefone hudebně zařadit. Pomalé, smutné pasáže se střídají s těmi melodickými a agresivními tak přirozeně, že mě opravdu nenapadá, kde jsem něco podobného slyšel. Takováto hudba se hrozně těžko popisuje slovy, to se musí slyšet!