PIGSTY - Living Dead Stars

vaněna
6

review_896_px2

Po zveřejnění této recenze budu patrně bit jako žito. Soudce Lynč už si dost možná připravuje oprátku. Proč? Drze jsem si čmajznul tohle CD přímo u zdroje, ačkoli jsem moc dobře věděl, že na chrochtáníčko nésu specialista a že pro mě bude nejspíš agonie srovnat nějak Pigsty vůbec s čímkoli – hřích o to horší, že od samotných Pigsty jsem nikdy nahrávku neslyšel. Navíc, chrochtání a zombie pro mě asi před 12 lety vyšly z módy, a dost pochybuju o smyslu dalších a dalších tematických desek. Ale právě proto jsem se chtěl u Pigsty „Žijících mrtvých hvězd“ přesvědčit, jestli jako česká špička žánru ještě majó co říct. Alibistických úvodů zanechme a vzhůru k tanci a poslechu!

17 minut alba se mi zdá jako snesitelná porce, 6 skladeb je podle mého soudu přesně ta správná délka alba pro nekompromisní ušní výplach. V prvních chvílích se mi ani nechtělo věřit, že na bicí hraje živý člověk. Pro někoho možná plus (je to opravdu kulomet?), ale mě osobně takové čistě strojové pojetí grindcoru nesedí. Naopak musím velmi příznivě hodnotit zvuk ostatních nástrojů, jeví se mi jako přesně vybalancované. Celá deska je hutná a velice rychlá. Stejně tak vokální projev patří k tomu nejlepšímu, co lze v domácím chlívku slyšet. Přesto, nemohu si pomoct, živě jsou Pigsty o několik úrovní lepší. O tom se ostatně můžete přesvědčit na digitální příloze alba, vedle, po mém soudu, nesmyslných fotek ze studia obsahuje i záznam dvou písniček z koncertu.

Hudebně tedy nelze prakticky nic vytýkat, booklet by si sice zasloužil nápaditější obal než fotku kapely z podhledu, ale jinak je to práce téměř profesionální. Texty, eh, tady už bych asi nebyl tak shovívavý, ale co naplat, su intelektuál, takže se možná neumím zasmát některým vtipům (chybu tady ale nehledám v albu, jako spíš v sobě). Ostatně jako velké plus téhle desky obecně vnímám nadhled, který v hudbě zastupují intro a outro (operní vokály tu rozhodně neslouží jako úvod do hudební onanie ala Therion), v textech potažmo v bookletu zmíněné žertéřství.

Vnucuje se mi zásadní otázka – je jednoduchost a přímočarost na grindcoru pozitivní? Od odpovědi na tuhle otázku se odvíjí i hodnocení desky. Pro mě málo pestrá, pro zombie moc rychlá, ale pro ostatní myslím velmi dobrá volba.

Prasata tedy zůstala Prasaty a potvrzují fakt, že grindovat se u nás prostě umí, a to i originálně. A vtipné může býti i to, že deska vyšla dříve než byla nahrána… lol. Ano, ‘Recorded and Mixed in Winter 2007’… nepředběhli tedy čtyři čuníci dobu?PS: Velice bych uvítal názor nějakého grindera, který by možná nespravedlivé bodové hodnocení uvedl na pravou míru.

8.3

additional_review_4872_155_px3

Když už jsem aktuálně psal G.O.R.E. a v minulosti třebás Ahumada, N.C.C. ad., mohu se vydávat za grindera? Asi ne, ale o to to třeba bude i lepší…

Jestli jsem se u předcházejícího kotoučku rozplýval, ani u tohoto to nebude až natolik jiné, protože Pigsty si udrželi svou tvář a svůj rukopis až na to, že nyní nejsou tolik independentní - v rámci grindcoru :), jak tomu na Pigs are Back bylo. A je to asi jen díky tomu, že Living Dead Stars prostě mnohem více frčí. Je totiž celkově extrémnější. Pohybuje se v rychlejších tempech a větších rychlostních stupních, ubylo sekaček a, dejme tomu, hudebních hokusů pokusů – minimálně na první poslech se tak zdá; i proto je jeden z válů Hyperspeed? Nebylo by však pravdou, kdybych tvrdil, že tu nejsou. Stále jsou zde –nejen na grindcore- někdy až podivné rify a chvílemi i zvrácené melodie, hodně se pracuje s rychlostmi a tempy (ale právě v těch extrémních polohách), ovšemže se místy i zahopsá, a jestli byly Pigsty vlastní rychlé a zběsilé vokály, yes, ty jsou tu také a sborové pokřiky rovněž. Akorát samplíky na pozadí už netvoří s klasickými instrumenty v ruce jdoucí komponent. Zato ale musím říci, že songy zase mají atmosféru – díky kytarám bych neměl nedodat; na první dojem hlavně poslední dva Manhunt a The Message (končící sekanicí) asi nejvýrazněji, tam ty rify jsou fakt silné…

Prasata tedy zůstala Prasaty a potvrzují fakt, že grindovat se u nás prostě umí, a to i originálně. A vtipné může býti i to, že deska vyšla dříve než byla nahrána… lol. Ano, ‘Recorded and Mixed in Winter 2007’… nepředběhli tedy čtyři čuníci dobu?