Autor: 80 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Papírové balónky lidských citů > Ninjo kami fusen > Ballad of Paper Balloons -

Papírové balónky lidských citů > Ninjo kami fusen > Ballad of Paper Balloons

• Společnost: P.C.L. / Toho / Zenshin-za, 1937
  • Žánr: drama
review_908_px3

Zatímco léta dvacátá „pouze“ připravila půdu modernizaci příchodem první ženské herečky a odchodem herců onnagata (mužů hrajících ženské role), vystřídáním tzv. vypravěčů (benši) za filmové mezititulky a užíváním západní hudby, třicátá léta jsou léta zlomová. Léta třicátá jsou nazývána první zlatou érou japonského filmu. Roku 1931 byl natočen první zvukový film (Madamu to njóbó režiséra Góšó Heinosukeho) a do oblasti žánrové proniká nový styl, tzv. Šomingeki, neboli film o obyčejných lidech v každodenním životě.

review_908_px2

Takové filmy točila především filmová společnost Nikkacu a nově vzniklá společnost Tóhó, pro kterou mladý režisér Jamanaka Sadao roku 1937 natáčí film Nindžó kamifúsen (Papírové balónky lidských citů / Ballad of Paper Balloons / Humanity of Paper Baloons).
Dodnes můžete slyšet, že nějaký soudobý režisér je „druhý Jamanaka“. Ve větší poklonu nemůže japonský režisér ani doufat. Mladý muž jménem Jamanaka Sadao se stal pravděpodobně navždy ikonou japonské kinematografie, přestože z jeho plodného, leč krátkého, tvůrčího období se dochovaly pouze tři filmy. Jamanaka Sadao se narodil roku 1909 v japonském městě Kjótó, kde také v bezmála dvaceti letech pracoval jako asistent ve filmařském studiu Makino. Pod pojmem asistent si můžeme představit něco jako poslíčka, „kávovar“, prostě kluka pro všechno. Jako režisér se poprvé seberealizuje za podpory společnosti Kanpro, pro kterou roku 1932 točí svůj první film Koban Šigure (Peníze v májové spršce), který sklízí úspěch nejen u kritiky, ale i u mladých diváků. Točí a točí, až má najednou na kontě okolo 22 filmů. Roku 1938 ve svých 29 letech je však pod nátlakem vlády poslán na frontu do Číny jako válečný zpravodaj. Na frontě také tento mladý muž, též označovaný jako první režisér-humanista, 17. září umírá na úplavici a vyčerpání. Rok před odvodem natáčí jeden ze svých nejúspěšnějších filmů. Nindžó kamifúsen.
Příběh filmu je zasazen do 18. století, tzv. období Tokugawa, nebo Edo. Nechává nás nahlédnout do života v chudinské čtvrti hlavního města Eda (dnešní Tokio). Sledujeme životní osudy zchudlého samuraje bez pána, tudíž bez práce, máme

review_908_px4

možnost „slyšet svět“ ušima slepého starce, vidět svět očima zbohatlické dcerky zamilované do sluhy jejich domu, střílet si z autorit společně s holičem, který si spíše než holením vydělává pořádáním hazardních večerů, a můžeme vespolek mlčet s manželkou onoho zchudlého samuraje při výrobě malých papírových balónků, které se stávají symbolem celého příběhu.
Přestože film je především hluboce pesimistickou kritikou životní úrovně ve feudálním Japonsku, vzbuzuje dojem veselohry či černé komedie. Během sledování filmu se ve mě střídala jedna emoce za druhou. Bylo mi líto mladého otrhaného samuraje Matadžura, který stále slepě doufal ve finanční pomoc boháče, kterého kdysi zachránil jeho otec. Bylo mi líto jeho ženy Otaki, která celé dny vyrábí levné papírové balónky, aby alespoň měli na „něco do huby“. Musela jsem se smát prohnanosti slepého starce, který nikdy nezůstal pozadu v zábavě ani v běžném životě čtvrti, neboť se několikrát ukázalo, že vidí možná daleko lépe než všichni obyvatelé, kteří mají oči v pořádku. Obdivovala jsem Šinzu, holiče, který pořádal i přes přísný zákaz hazardní večery plné alkoholu a zábavy, což v životě chudiny znamenalo něco jako revoltu proti utlačování a pravděpodobně zdroj energie k dalšímu životu v takových podmínkách. Cítila jsem soucit s dcerou bohatého obchodníka, kterou chtěli provdat za bohatého samuraje a ona již

review_908_px1

tajně prožívala lásku se sluhou jejich domácnosti. Film se nevyhýbá tématům jako je únos, sebevražda ba ani korupce.
Pokud máte chuť přičichnout k jiné kultuře a zároveň nahlédnout do „tajných“ dějin tehdy ještě neprodyšně uzavřené Země vycházejícího slunce (a neunudit se u toho k smrti), potom tento film mohu (bohužel pouze) doporučit.
---- --- -- - -- --- ----
Japonsko, 1937, 86 min
Režie: Jamanaka Sadao