ROOT - Casilda

7.5

Kurwa a do prdele, co psát o takto neřadových kouscích? Jak hodnotit nahrávku (po odchodu od Redblack Root touto debutují u Shindyho; zastřešuje Equirhodont i Solfernus), která obsahuje pouze jednu novou autorskou skladbu, která by snad měla naznačit následující Rootí hudební kroky? Co se dá dělat, nebudu si stěžovat, od toho tu nejsem.
Již jsem uvedl, Root na tomto mini představují pouze jednu novinku, která je

review_670_px2

zároveň prvním zápichem Brňáků po odchodu Blackieho k Brichtově knajpovský sebrance a autorsky je za ní zodpovědný náš oblíbený los bambálos Mára Šmerdík, uměleckého jména Ashok :) Krom novinky Human je zde dvakráte Root cover verzí a dvakráte cover verzí Root :)
První z dílny Root je Little Wing Jimiho Hendrixe, která se drží původní Jimiho verze, jen je delší a Ashok s Poisonem se na ní sólově příjemně prostřídávají. Jinak to je se Strawberry Fields Forever od Beatles, která již není jen obohacenou přehrávkou, ale vskutku upravenou skladbou Beatles, kterou by, myslím, dokázali ocenit i samotní Brouci - song na mě nepůsobí tak melancholicky jako původní verze a hudebně i náladou je mnohem pestřejší, výraznější. Hlasem zde hostuje Martin Kajzar z Carpatia; rozechvělé vibrato a způsob zpěvu má zde podobný BigBossovu. Původně jsem měl pocit, že je tato verze hlasově možná trochu zbytečně, na rozdíl od Hendrixovy prodýchané verze, která zní přirozeněji, přepnuta, ale ono to vlastně k té Rootí verzi sedí víc, a tak je to asi správně. Proto se ani nemohu rozhodnout, která v duelu Rootích coverů u mě vítězí.
Následující jsou dvakráte přepracovaná a má oblíbená Casilda's Song z Temple in the Underworld s textem R.W.Chamberse, jenž hudbou kdysi vyzdobil BigBoss. První verze náleží smyčcovému triu Hyperion,

review_670_px3

které je, podobně jako Apocalyptica (u těch se Hypíci asi celkově inspirují) v posledních letech, doprovozeno i Evilovými bicími. A jako u Rootích coverů, i zde je nastavena podobná dramaturgie. Hyperion se tak jako Root u Hendrixe drží původní skladby a rozdílným shledávám pouze její závěr a samozřejmě vokální linku upravenou pro sbor tvořeným viz níže, který zde nahradil hlas BB. To Casilda's Song v podání Illegal Orchestra je opět férově přepracovanou různě gradující a citlivou skladbou, která v aranžmá doznala jednoznačného rozvětvení, které skladbu feelingem trochu unáší až kamsi do v předhradí se konajícího středověkého zdramatizovaného tribunálu, během něhož ještě dvakrát dostane prostor sbor.
U nové skladby Root trochu vyvstala obava o dostatečné oddělení od Equirhodont, protože bez Blackieho teď bude určitě nejvýznamnějším skladatelem Ashok, ale naštěstí se nic nepotvrdilo, i když ty emocionální pasáže by se možná trochu k Equi přiřadit daly; spíše je to jen o mém podvědomí. Škoda, že novinky na Casildě nejsou alespoň dvě, protože takto je Human pro ohodnocení či představu budoucna Root strašně málo, protože jako jedináček je samozřejmě nejednoznačná. Prolíná se v ní tvrdost i emocionálno, jako skladba je svižná a zároveň prodchnuta čímsi uklidňujícím, je tu zvukového podbarvení kláves, akustiky, BigBoss kráká, chrchlí, zpívá i mluví a je tu i maličko hromadného pokřiku. Human je tedy proměnlivá a příjemně plynulá skladba, kterou se Root, pokud nic neuspěchají, což

review_670_px4

se od asShulína a spol. očekávat nedá, otevírá dost prostoru pro budoucí hudební aktivity, aby i věčně stěžující si zarputilci nelamentovali nad nepřítomností Mr. Hoška.
Krom zvukově povedené audio části je zde i live video právě Casilda's Song (škoda, že ne její klipová podoba, ach ty ČT archivy), které i přes zjevné, ale drobné (převážně Poisonovy) chybky je věrnou ukázkou, jak Root nyní znějí živě; však budete mít možnost to posoudit třeba na letošním Brutal Assaultu, kde jsou Root již jako doma.
To by myslím tak nějak stačilo, počkáme raději na novou desku. Snad ale mohu říci, že pro fanoušky Root, mezi které se pokládám, je Casilda po více posleších (být jich méně, byl bych rozpačitý) fajn výplní v menopauze desky, protože minimálně jako ‘experiment’ rozšíří obzory posluchačů Root o něco, čeho by se na desce nedočkali a ostatním Human poslouží jako nástřel ‘nových‘ Root. Pro dvě zúčastněná hostující tělesa by to pak mohlo být docela dobré echo jako výraznější uvedení se na trh.