SONATA ARCTICA - The Days of Grays

Stillborn
5.5

Osemnásty september bol deň, kedy vydali svoj 6. štúdiový album fínsky melodici Sonata Arctica. Na nahrávku s názvom The Days of Grays sa tešilo mnoho ich fanúšikov. Otázkou však ostáva, čo ich priaznivci od nej očakávali a či album ich očakávania naplnil.
Celý album je v strednom tempe, podobne ako jeho predchodca Unia.

review_1284_px2

Partia okolo charizmatického lídra Tonyho Kakka pokračuje presne tam, kde skončila na predošlom albume. Akurát s tým rozdielom, že na The Days of Grays sú bombastickejšie aranžmá, album je progresívnejší a orchestrálnejší než jeho predchodca. Dopredu však treba upozorniť fanúšikov rannej tvorby, že od aktuálneho albumu nemôžu čakať speedové vypaľovačky, ktoré posadia na riť. Posun vpred je pochopiteľný a v neposlednom rade aj prirodzený. Na aktuálnom albume však chýbajú rýchle skladby typu Weballergy a Black Sheep. Sám Kakko sa vyjadril pre médiá, že k starým skladbám sa už nevrátia, do budúcnosti chcú tvoriť ešte viac progresívnejšie, orchestrálnejšie a stále sa posúvajú ďalej.
Nahrávku otvára inštrumentálka Everything Fades to Gray. Po nej nasleduje skladba v strednom tempe s názvom Deathaura. Pôvodne sa mal album fínskeho kvintenta volať práve ako táto skladba, no nakoniec sa takNový album Sonaty Arcticy zrejme rozdelí fanúšikov na dva tábory.nestalo. V piesni okrem Tonyho počuť aj veľmi príjemný ženský vokál. Tento hlas patrí fínskej speváčke Johanne Kurkela. Jej hlas sa vhodne dopĺňa s Tonyho a je príjemným oživením pesničky. Speváčku počuť spievať ešte v No Dream Can Heal a Broken Heart. Jednou z najlepších skladieb na albume je Flag in the Ground, ktorý vyšiel aj ako singel. Od úvodu pesničky sa zdá, že sa už rozbehne v speedové besnenie, avšak nestane sa tak. Možno práve preto má táto skladba svoje čaro a je jasné, prečo si ju Kakkovci vybrali ako singel. Za výraznejšiu zmienku stojí ešte pieseň Zeroes, ktorá má správne tempo, prekrývané gitarovými riffmy. Záver albumu obstará pieseň, ktorá otvárala celý album, avšak v plnej verzii a zo spevom. Je príjemné sledovať rozdiely v inštrumentálnej a klasickej verzii.
Celkový dojem z albumu je dosť rozporuplný. Kapela sa rozhodla staviť kartu na orchestrálne prvky a ako vždy na klávesové partie. Nuž, musíme si zvyknúť, toto je Sonata Arctica made in 2009. Autorom hudby je vo všetkých prípadoch ústredná

review_1284_px3

postava kapely Tony Kakko. Na klasickom albume je 12 skladieb. Na limitovanej edícii je skladba In the Dark, v americkej a japonskej verzii sú tiež bonusové piesne, navyše v japonskej verzii je aj bonusové live CD so šiestimi piesňami. Album vychádza aj s bonusovým CD, kde je sedem skladieb nahraných v orchestrálnej verzii. Mňa album doslova sklamal, čo treba uznať je neustále sa zlepšujúci spev Tonyho Kakka. Už keď vás bude nudiť hudba (tak ako mňa), aspoň vďaka jeho výkonu dokážete album počúvať do konca.
Posun kapely je evidentný, neviem však či aj stráviteľný. Viacerí si mysleli, že Unia bola zo strany skupiny iba pokus byť progresívnejší. The Days of Grays však dokázal, že to náhoda nebola. Sonata Arctica je už niekde inde, ako bola na počiatku svojej kariéry. Je to chválihodné, avšak viacerí speedoví fanúšikovia týchto severanov asi po počutí album zavrhnú. Sám mám rozpačité pocity po viacerých počutiach tejto novinky. Komu nová Sonata nevonia, má našťastie stále na výber. Ak máte chuť na rannú tvorbu Sonaty Arcticy a ranných Stratovarius, nenechajte si ujsť príležitosť vypočuť projekt bývalého člena Sonaty Janiho Liimatainena a jeho projekt Cain's Offering. Zaujímavosťou je, že s albumom mu pomáhal aj Tony Kakko. Za mikrofónom sa v

review_1284_px4

skvelej forme predstavil samotný Toni Kotipelto. Takže, kto je sklamaný z novej Sonaty, hor sa počúvať Cain's Offering. Urobil som to tak aj ja.

Louďa - 02.11.09 02:31:18
no ani ne, když to koupíš v předprodeji....a vykompenzuješ to tím, že méně vypiješ, protože z piv za 3-4 eura se neopiješ..takže vezeš vlastní zásoby..a když v autě jedou např. 3 lidi, tak i náklady na cestu jsou v pohodě..nehledě na to, že něco uvidíš..např. ze Slovinska jsme jezdili do Itálie k moři a ve slovinských horách jsme např. zvládli canyoning...kluci z Ratíškovic si dokonce v dodávce vezli kola...v Belgii jsme se jeli podívat do Antwerp (Benátky severu, Bruggy, jsme nestihli atd.)...takže poměr výkon/cena/zážitky....jednoznačně pro zahraniční festivaly.....
brutusáčik - 01.11.09 16:13:42
add zahraniční festivaly jsem chtěl dodat...taky nepoměrně jiná cena vstupenky...
brutusáčik - 01.11.09 16:12:57
Louda: tak kapelově jsou pro mě festy unás přijatelné, já jako magor do meshu jel třeba až do krakowa, nemam problem vyjet....zase já to vidim opačně na brutalu se sjede celá mjc rodina plus hromady přátel, znamejch a je to ideální dovolená....zahraniční fest asi možná nabízí komfortnější zázemí - teda vyjma glasberry to je takovej s počasím anglickej obscín :), ale jak řikáš ty velká jména jsou stejná tak nemam potřebu na ně jet ven.....co se týče prostředí josefov je fajn, svojšice fajn, rokycany a koupák je fajn..jediný co v cizině závidim tak je zvuk..
bizz - 01.11.09 13:38:36
ja sem vul, denne te vidavam pane Dvoraku a pak se ptam. to uz je defrormace, videt nick a nepremyslet :)))
Louďa - 01.11.09 13:06:54
no Payo možná mrtvé je, ale já mrtvý nejsem :) jen nemám potřebu ten poslední zbytek svého volného času nějak navenek prezentovat :)
bizz - 01.11.09 13:04:18
z Paya, jo? vzdyt to uz je mrtvy :) Crust, neasi, ajo :)
Louďa - 01.11.09 12:56:13
After the Burial dobrý, nejen kvůli těm osmistrunkám...ale těším se i na EMMURE a MAROON (ne Maroon 5 :)))) Caliban a Suicidel Silence jsem viděl za poslední rok tolikrát, že si asi půjdu do auta číst :))))
Louďa - 01.11.09 12:53:13
jo, žádnou Louža, ale Louďa...a ne MP, ale kdyžtak Payo :)
CrusT - 01.11.09 12:46:07
ten z MP je Louža, ne Louďa :-)
bizz - 01.11.09 12:38:32
aha, tak to asi nebudes z MP, kdyz jedes na tohle, ale Loudu je tolik... :))) ve Vidni lakaj jen jedine Arter The Burial ;-) muzes to napsat ;-)
Louďa - 01.11.09 12:06:36
jak jinej "vole" :) furt ten stejněj "Louďa" :) jen teď na stará kolena doháním to, co jsem dříve nestíhal :) teda lépe řečeno, mám teď čas a prostor a peníze jezdit i na "větší" a "komerčnější" akce :) takže v týdnu jsem si užil nádherný koncert veteránů SKYCLAD a ve čtvrtek valíme s Fredem a Paprikem (doufám) do Vídně na: http://www.myspace.com/beastfesttour
bizz - 01.11.09 11:22:01
hezky Louda. hele ty jsi jinej Louda nebo z MP?
Louďa - 01.11.09 02:17:24
2brutusácik: Pánko, ony ty "pořádné festivaly" jsou defacto na stejné brdo, protože headlineři jsou defacto stále titíž..pokud tedy nejde o nějaké žánrově zaměřené festivaly....takže u mne je nyní návštěva zahraničního festivalu spojena i s tím, že si člověk užívá i místních specifik, víc si užije hudby (protože ho neotravují tuny známý a radši neznámých lidí) a obecně si člověk užívá a vychutnává atmosféru kole. Např. takové přírodní okolí, jako je kolem slovinského metalcampu, nejen v ČR nenajdeš.....tak perfektivní chování lidí (žádní opilí poláci či buranští němci v teplácích = rakušáci, co Ti ráno začnou v 6.00 jódlovat za stanem), jako např. člověk zažije v Belgickém Graspopu, člověk jen tak nevidí...je prostě vidět, že "západní" civilizace je o trochu dál, než jsme my...přeci jen ještě nevymřely generace poznamenané komanči a nemá cenu si zastírat, že jablka občas nepadají daleko od stromu atd....a např. na Graspopu a dalších festivalech s víceletou historií, je vidět, že i zázemí celého festivalu a komfort pro fans je trochu dál, než je zatím možno vidět na BA...nic ve zlém, ale je to tak...i když to Shindy a spol dohánějí mílovými kroky, tak to ještě bude chvíli trvat...takže to není jen o "line-upu", ale o tzv. "geniu loci" :)
brutusáčik - 31.10.09 14:54:51
louďa, povezte soudrúh co si představujete pod takýmto pojmem "pořádný festival" ? třeba příští rok hellfest má podobný lineup jako letošní buřty, buřty byly letos moc fajn a v závěsu nezaostavá ani obscín či fluff.....
Louďa - 31.10.09 00:39:33
Když pořádný festival, tak "bohužel", stále je nejlepší, vyjet do zahraničí (je tam na všechno víc klidu...takže předminulý rok Metalcamp, tento rok Graspop, příští rok Hellfest atd. :)....ale kvůli holkám a shlédnutí největšího shluku obskurností na metr čtvereční, tak určitě MOR. To ani není festival, to je sociopatologický úkaz :)
Adamos - 30.10.09 20:06:46
tak já na MOR byl taky, např. minulej rok, ale jen na Annihilator a Communic :-).
CrusT - 30.10.09 17:06:10
bizzu, však já se tomu nedivim, jen konstatuju ;)
brutusáčik - 30.10.09 16:15:04
http://www.youtube.com/watch?v=Z93SdirnzTw ikdyž jestli by výjezd mjc na mor měl být jako na obscene tak nevim :) to ani dovnitř nemusíme :)
bizz - 30.10.09 16:08:20
vic holek? 25t vs 10t, death metal vs Europe/Nightwish.. uz chapes proc? :)))))) Brut: Lee na Rhapsony namluvil intro :)
CrusT - 30.10.09 15:48:19
já tam jednou byl a nemám s tim festem žádnej problém, je to plný ožralejch buranů stejnak jako Brutal, akorát poslouchaj trochu jinou muziku :-) i když poslední dobou se ty rozdíly v line-up docela stíraj jo a bylo tam víc holek, než na BA :-)
killer - 30.10.09 15:34:57
no to urcite.-)
brutusáčik - 30.10.09 15:29:56
hoši hoši, příští rok asi pojedem se střapem na MoR :)
killer - 30.10.09 15:15:42
crust: no stim by se dalo v podstate taky souhlasit, ale stejne je to pro me asi vic zkousnutelnejsi nez sonata:-)))))))))))))
CrusT - 30.10.09 15:00:26
ty voe, Rhapsody jo? :-) no jako nic proti, každýmu se líbí něco jinýho, ale jestli něco já nesnášim na speed metalu, tak je to zhmotněný v Rhapsody :-) i když ta Sonata vlastně taky neni až tak daleko...no mlčim už radši ;-)
brutusáčik - 30.10.09 14:51:06
rhapsody maj na netu myslim nějakou spolupráci s christofrem lee :)
killer - 30.10.09 14:27:47
no me teda sonata nikdy nebrala, uz radsi kdyz musim neco podobnyho tak rhapsody, ale oboji kdybych neslysel tak se taky nic nestane:-)
brutusáčik - 29.10.09 17:35:18
mohli by si booknout jeden bus at to maj levnějš :)
bizz - 29.10.09 16:38:48
v cem je ten Sabaton tak naslaplej? dyt tu hrajou jak War From A Harlots Mouth ;-))))
Louďa - 29.10.09 13:50:04
...hmmm, např. zlínský koncert už mají víc jak měsíc vyprodaný....u Sabatonu tu mánii do jisté míry chápu, ale tady moc ne...ale to přejde :)
CrusT - 28.10.09 11:43:27
hmm, no mě ty jejich kvapíky nikdy moc nebavily, spíš střednětempý písničky, ale tohle je takový divný, je to sice košatý a navrstvený, ale v podstatě se tam nic moc zvláštního neděje.. Cain's Offering jsou lepší, to je pravda, to je ale hlavně tím, že je to víc postavený na kytaře, ne na zpěvu, jako nová SA, kde mě ten Kakko začíná až štvát, jak zpívá skoro pořád
brutusáčik - 28.10.09 00:44:14
škoda, některé starší fláky docela válely