V HLAVNÍ ROLI JÁ > A Film with Me in It -

baara
7.5

Snímek V hlavní roli já (A Film with Me in It) nese označení irská černá komedie. To je v našich kinech natolik neobvyklé spojení, že samo o sobě probouzí zvědavost. A pokud v ní navíc jednu z hlavních rolí hraje Dylan Moran, je návštěva kina pro fanouška britcomů povinností.

Nezaměstnaný herec Mark (Mark Doherty) má problémy. O práci nezavadí, domácí ho uhání o nájem za čtvrt roku a přítelkyně se ho právě rozhodla opustit. Byt mu padá na hlavu a jeho kamarád Pierce (Dylan Moran), nezaměstnaný filmař, alkoholik a gambler, mu také dvakrát nepomáhá. Opravdové potíže však začnou, když v bytě během několika desítek minut nešťastnou náhodou zemřou nezávisle na sobě tři lidé a jeden pes. Jak Mark vysvětlí policii takovou situaci, aby mu věřili a neměli ho za blázna či vraha? Vzít si na pomoc filmem posedlého Pierce se neukáže jako nejlepší nápad.

„When I was leaving there were two dead people in this flat. How many are there now, Mark?“

Černá komedie je žánr, se kterým se v kinech moc nesetkáváme. Matně si pamatuju na snímek Davida Ondříčka Jedna ruka netleská, ale nepamatuju nic kromě skutečnosti, že mě nebavil. Už proto je dobře, že se k nám tenhle irský filmeček dostal. I přes účast Dylana Morana není však typickým příkladem britského humoru. A to především proto, že je černější než fotka černocha v neosvětleném tunelu. Charaktery ani situace neaspirují na reálnost nebo psychologickou podloženost, žádné ztotožňování diváka s postavami se nekoná a konat nemůže. U některých momentů si dokonce říkáte, jestli je ještě korektní se zasmát. Ale smysl pro humor nad korektností převládne, což je plus pro jakoukoli komedii. V téhle navíc nikdo nezemře násilnou smrtí, jediným zabijákem je tu vybavení bytu. Tvůrce je třeba možná drobínek vyplísnit za absenci hudebního doprovodu a naopak pochválit za občasné oživení naklánění kamery. Ale především za zpracování tématu „život jako filmový scénář“, které například při vysvětlování úmrtí plynně přechází v natáčení scény, kde Mark je hercem a Pierce režisérem.

„Take the money. Don’t worry, it’s clean. It’s from a horse.“

Samozřejmě nevím, jak velká je irská komediální komunita, nicméně pravděpodobnost, že by se Doherty s Moranem neznali, je mizivá. Moran se po Black Books, které jsou postaveny na jeho námětech a scénářích (podobně jako Hotýlek je dítě Johna Cleese), a one man show Monster stal britskou celebritou a proto je možné, že mu role byla psána na tělo. V některých komentářích k filmu se jistě dočtete, že Moran se opakuje, hraje pořád stejného alkoholem nasáklého cynického povaleče, stále se stylizuje do Bernarda Blacka z Black Books. Moran je zde však mnohem méně Bernardem (bez ohledu na to, že z velké části je Bernard Black Dylanem Moranem), ačkoli v některých dialozích (představení u anonymních alkoholiků) je jeho vliv znatelný.

„I’ve borrowed your trousers, mine are full of forensics.“

Naopak bychom si měli vážit toho, že zůstává stále komikem. Komik totiž, moji drazí, není herec, který hraje v komediích. Komik je člověk, který umí vymyslet vtip, stoupnout si před lidi a odvyprávět ho tak, aby se mu většina z nich zasmála. Což je, pravda, činnost u nás dosti výjimečná, na kterou narazíte snad jen jako hosté natáčení pořadu Na stojáka. V USA (kde se komik těžko prosadí bez úspěchu v Saturday Night Live) a v Británii jsou tzv. comedy cluby běžné. Sám Moran odešel ze školy v 16 letech a před mikrofon se podle svých slov postavil proto, že k tomu není potřeba žádná kvalifikace, pouze talent.

Pokud nemáte tušení, o čem bylo několik předchozích řádků, zkuste si pustit 1. díl seriálu Black Books. Pokud se budete bavit, jděte na V hlavní roli já. Třeba si pak seženete Moranovy stand-up shows (Monster, Like, Totally), které učiní váš život zase o kousek veselejší. Pokud ne, na tenhle film zapomeňte. Já jsem za něj vděčná, i když přiznávám, že jsem čekala trochu méně černoty a trochu více humoru. Ale má-li aspoň minimální šanci obrátit pozornost diváka (zpět) k britskému humoru, stojí za to.

---- --- -- - -- --- ----

Irsko, 2008, 89 min

Režie: Ian Fitzgibbon