VANDEN PLAS - The God Thing (reissue)

marTh-us
9

Protože se na stránkách MJC ještě nikdo nevěnoval téhle pozoruhodné německé formaci, je čas to tak trochu napravit. Myslím, že je ta nejlepší vhodná doba, protože právě vychází reedice některých alb a jednomu z nich, tedy The God Thing, bych se chtěl v následujících řádcích věnovat.
Tohle album vyšlo původně v roce 1997 a jedná se o neprogresivnější desku v diskografii kapely. Do dneška mám v paměti, když mi kamarád tenkrát CD půjčoval a já po jeho poslechu řval nadšením. Vanden Plas mají totiž velmi osobité harmonické postupy a výborný vokál v podání Andyho Kuntze. Vlastně všichni z kapely jsou na výborné instrumentální úrovni, takže kvalita poslechu by mohla být zaručena (v jistých kruzích panují dohady o tom, že VP příliš kopírují styl Dream Theater – neřku-li vykrádají, ale tyhle řeči bych chtěl trošičku poopravit, jelikož nějakou podobnost lze vystopovat snad jen na CD Far Off Grace, které následovalo po právě recenzované nahrávce a to ještě z důvodu použití několika stejných klávesových rejstříků, které v té době amíci používali) a posluchač se tak může soustředit jen na hudební stránku alba.
Začínáme instrumentálkou Fire Blossom, ve které na nás čeká šikovně upravený rytmus a gradující závěr. Následující Rainmaker je koncertní tutovka, která ukazuje kapelu v tom hitovějším světle. Garden of Stones nebo například Day I Die ukazují, jak silný skladatelský potenciál VP mají. Působivá balada Crown of Thorns posluchače upoutá nádhernými sbory v refrénu, gradujícím závěrem a opět pěveckými kvalitami Andyho.
Závěr pak patří hymně You Fly, která se zde nachází i jako bonus v živé verzi a mám pocit, že pochází ze záznamu, který byl pořízen na živé album Spirit of Live, ale nevlezla se již na kapacitu CD (což je škoda, ale chlapci to napravili právě tímhle krokem, že ji zařadili jako bonus). Jako druhý bonus na nás čeká francouzsky zpívaná, překrásná, How Many Tears z první desky Colour Temple.
Pokud jste fanoušci progresivní hudby a ještě jste neměli možnost se s touhle smečkou seznámit, máte možnost to napravit třeba prostřednictvím téhle skvělé reedice a jejich, dnes již, klasiky.
PS: Ještě poznámka k těm Dream Theater, Vanden Plas jim dělali svého času předkapelu na německé části jejich evropského turné. Holt, rýpalové se zlým jazykem nikdy nespí…

11 / 70:28