Akce

11.05.2014, Kavárna Potrvá

DIANE CLUCK (us) & STURLE DAGSLAND (no)

Diane CluckDiane Cluck byla v době boomu nezávislých písničkářů na přelomu milénia nepochopitelně spíš ta nepovšimnutá v pozadí, přestože se o ní její mnohem slavnější kolegové vždy vyjadřovali téměř s až posvátnou úctou a především přestože patřila mezi ty nejoriginálnější a s nejsilnější výpovědí. Pro Devendru Banharta, který ji zařadil i na svou kompilaci Golden Apples Of The Sun, byla „nejlepší písničkářkou v celém New Yorku“ a „byl šťastný, že žije ve stejné době, jelikož jí může vidět hrát živě“. Biancu Casady z CocoRosie, jejíž vydavatelství Voodoo Eros zase vydalo Dianino album Countless Times, její zpěv „dostává do země nekonečných možností“, „má z něj husí kůži, rozbourá a rozpláče ji“. Antony Hegarty vnímá Dianu jako „virtuózní talent s naprosto podmanivým zvládnutím svého hlasu jako extatického nástroje“. Tak by se dalo pokračovat ještě chvíli.
Skladby Diane jsou jak čerstvě vysekané diamanty třpytící se ještě v prachu okolní matérie – bez zbytečných aranží a dodatečného pulírování, téměř slyšitelně rodící se z ticha a vnitřního přetlaku. Zpěv, který magnetizuje svou nenucenou hravostí, lehkostí a čistotou, je obvykle doprovázený skrytě pulzující kytarou, která by sama o sobě normálně utrhla větší kus vaší pozornosti nebýt pravě fascinujícího vokálu. Nabízí se přirovnání k některým muzikantkám hippies éry jako třeba Joni Mitchell, ale hudba Diane Cluck se zdá být mnohem osobnější a tím pádem i trochu izolovanější. Kdo do ní ovšem pronikne, pro toho není cesty zpět.
Domácky pojaté nahrávky kulminovaly asi nejpovedenějším albem Oh Vanille/Ova Nil, znovuvydaném labelem Important Records roku 2005, které opakovaně potvrzuje svůj název jako fakt. Poté se Diane Cluck vytratila z veřejného dění stejně nenápadně jako se i zjevila. Po dlouhých sedmi letech se vrací zpět s novým ep Boneset u stejného vydavatelství. Zdá se o něco dospělejší, v její hudbě si trvalé místo našlo i cello Isabel Castellvi a hlavně se vydává i na turné.
V roce 2005 se nenápadně mihla v Praze v dnes už neexistujícím klubu Harfa v roli předkapely, která jí naprosto nenáležela. To samé se pak dá říct i o norské kapele Sturle Dagsland, jež bude na letošní pražské zastávce Diane Cluck plnit roli „supportu“, přestože jde o záležitost, co by si suveréně zasloužila vlastní plnohodnotný koncert, i když jde o velmi mladé bratrské duo.
Možnosti spojit tyto dvě věci dohromady ovšem nešlo odolat. Jestliže těch pár nahrávek na síti, co zatím Sturle Dagsland mají, přináší velmi příjemný pop v tom nejlepším slova smyslu, na nějž nejmenovaný kolega z rádia reagoval stylem „Cocteau Twins jim musí závidět“, živé fragmenty věští mnohem větší divočinu a experiment. Expresivní a nezařaditelný projev potvrzuje dávný stereotyp o norské scéně, kde je každý druhý obyvatel pravděpodobně hudební génius. V Praze vystoupí v triu, chtěním náhody taktéž s cellem.
V neděli 11.5. v kavárně Potrvá (Srbská 2) od 19:30. Vstup v předprodeji za 200,- přímo v Potrvá nebo v sítiTicketstream (plus jejich poplatky), na místě 250,-
http://dianecluck.info
https://www.facebook.com/sturledagsland
http://www.letmo.net/productions
http://www.potrva.cz
Diane Cluck is a Virginia-based singer-songwriter. Her ecstatic vocal style has been noted for its uniquely clipped, glottal beauty. She accompanies herself on instruments ranging from guitar to piano, harmonium, zither, percussion, and toy accordian, and often plays alongside cellist Isabel Castellvi.
Diane releases her seventh album, Boneset, through Important Records on March 4, 2014—a mobius strip seeded with birds, death, wealth and poverty, boldness and heart. “Cluck’s sparse compositions seem to float defiantly from some fortress the conscious self had long left behind”, a reviewer from The Providence Phoenix recently wrote.
Fellow folk musician Devendra Banhart championed her early, referring to her as “my favorite singer-songwriter in all of New York City”, and choosing one of her songs for his Golden Apples of the Sun compilation. Other supporters / collaborators include CocoRosie, who invited Cluck to open shows in the U.S. and Europe and released her Countless Timesalbum through their personal label imprint. Sharon Van Etten, Florence Welch (of Florence And The Machine), and Laura Marling have all cited Diane’s work as influential.
Prior to developing a loyal underground fanbase, Cluck was a standout performer in New York’s Lower Manhattan and Brooklyn music scenes. She recorded and self-produced six albums that went on to receive international distribution and acclaim. Songs from her album Oh Vanille / ova nil appeared in Noah Baumbach’s film Margot at The Wedding and the U.K. television series, Skins.
In 2012 Diane launched Song-of-the-Week–a fan-funded, subscription-based project through her website (http://dianecluck.info/sotw-songs) in which she writes, records and delivers new songs to subscribers. The process helped her develop many of the songs that appear on Boneset, and continues to generate new material for her live shows and future albums.


Začátek akce: 19:30
Info: 200,- přímo v Potrvá nebo v síti Ticketstream (plus poplatky), na místě 250,-
Facebook: link

Mapa klubu:

aktuálně

diskuze