Historie tohoto rozhovoru je poměrně kruąná. Nejdřív Chrobis velmi mile (ale velmi tvrdě!) odpovídal. Pak najednou vzhelem k určitým nepříjemnostem spojeným s jeho odchodem z Love History neměl rozhovor vůbec spatřit světlo světa. Nakonec Radim přece jen svolil, s tím, ľe je to obrázek z jisté doby, která předcházela jeho vystoupení z ugx. Takľe hola do čtení, je toho mnoho a věřím, ľe je to natolik konfliktní, ľe vás nebude nudit ani veliký rozsah.
Tak na úvod - jaká je tvá hudební minulost, současnost nebo budoucnost.
Hrál jsem…..no, vezmu to od začátku, chronologicky….. Takže začínal jsem v roce 1991 mlácením do kbelíků, pod názvy zcela neurčitými, často se měnícími a k dnešnímu dni nepodstatnými. V roce 1993 vznikli LOVE HISTORY. Mezitím jsem zkoušel dělat něco s partou víceméně zábavových hochů (to je pokles, co?…..nebo, lépe řečeno, start!) s názvem RVHP, ale to nevydrželo více než cca 3 měsíce. Okouzlení Cannibal Corpse a Entombed bylo silnější než Guns´n´Roses a Nirvanou, hehe. Na druhou stranu to byla aspoň taková "maličká školička". S Lavoooorama se to však "rozjelo", natočili jsme demo a vzápětí i mini CD "Desires", jenomže pak nastaly nějaké trable a já kapelu opustil. Tehdy jsem se pokoušel zakládat něco vlastního, ale to nefungovalo. Naskočil jsem do formujících se Endless, se kterými jsem střídavě vydržel do února 1997, kdy jsem také odešel. Mezitím už jsem byl zase udobřený s Richardem z Lavorů a měli jsme natočen materiál na d ebutní album. V té době už jsem také bydlel v Brně, jelikož jsem byl naverbován (na podzim 1995) do FORGOTTEN SILENCE. Tenkrát to byla moje hlavní hudební aktivita, zároveň jsem však stále koketoval s opětovným "rozjetím" LOVE HISTORY. Podařilo se to přibližně během let 1998/1999, kdy jsme podepsali smlouvu s The End Rec. a kdy se trochu ustálila sestava. Na podzim 1999 jsme šli nahrávat nové album, na jaře jsme jej dokončili a začali hrát koncerty. Tehdy jsem také ukončil působení v F.S. natočením tří skladeb (původně čtyř, ale tu jednu jsem zahrál tak blbě, že to musel potom Nahec za mne přetáčet, hehe (vlastně ani nevím co je na tom k smíchu…?)) na jejich poslední album. S Love History to šlo jakž takž dobře, byly koncerty a nálada vypadala výborně (viz moje poslední rozhovory z doby kolem přelomu roku 2000/2001), ale posledních pár měsíců to opět začalo jít nějak z kopce hlavně co se komunikace týče a krize vyvrcholila před pár dny, kdy jsem se rozhodnul již podruhé Lavory opustit.
Nechceš ještě prozradit něco bližšího - něco pikantního - o svém odchodu z Lavorů? Byly to problémy se vzdáleností nebo nějaké osobní problémy..my jsme ten androšový bulvár..Byl´s pro ostatní málo ortodoxní (Pandemia) nebo ti přímo chtěl někdo sežrat mozek (Mayhem) he he.
Zklamu Tě, ani jedno, ani druhé. Navíc se o tom nechci rozepisovat. Byly to hlavně věci ohledně nefungující, nebo lépe řečeno kulhající domluvy, ale na druhou stranu nic není jen černé, nebo jen bílé….každý má právo na svůj pohled. Je více než možné, že třeba Richard by Ti k tomu pověděl něco úplně jiného.
Před časem vše vypadalo v naprostém pořádku a nepociťoval jsem žádné problémy, jenomže najednou, během několika týdnů, šlo všechno do kytek. Netuším proč, zaseklo se to, nekomunikovali jsme a když, tak jen jednostranně. Všechno zlé je k něčemu dobré, najdou si teď bubeníka a klávesáka z Ostravy a budou moci zkoušet mnohem častěji než mohli se mnou a s Hankou, kteří jsme jsme dojížděli z Prahy. To neříkám s nějakou ironickou hořkostí, myslím to zcela upřímně a doufám, že po docela úspěšném (i když, co je to úspěch?) posledním albu "Anasazi" kvalitativně navážou. Nechme se překvapit.
Jinak to rozhodnutí o odchodu padlo během relativně krátké doby. Nakupilo se mnoho věcí (bohužel z mého pohledu spíše těch negativních) a navíc ta vize, že by to už "fungovalo lépe", byla ve stávající situaci naprosto scestná, hlavně kvůli oné vzdálenosti mezi mnou, Hankou a zbytkem kapely. Není nic lepšího než se sejít (a pokud možno ne pouze jednou za měsíc) na zkušebně, bez zbytečných časových stresů a v plném obsazení a za účasti všech členů tvořit nové skladby. Toto nám v L.H. docela chybělo (což nebyla ničí chyba, to bylo dáno tou vzdáleností), ale blýská se na lepší časy a nyní zkoušíme (já a Hanka) s některými lidmi z jisté zajímavé (a momentálně nefungujicí) pražské kapely a zatím to v ypadá velmi slibně, jak hudebně, tak co se vztahů a komunikace mezi členy kapely týče. Nebudeme si vytvářet vzdušné zámky, je to přece jenom začátek, takže na nějaké bilancování chodu nové kapely je třeba ještě pár měsíců počkat.
Jakým směrem se zhruba ubírají tvé experimenty? Čekal bych asi nějaký mix jazzu a metálku, co?
On to nebude ani tak experiment ve smyslu projektu, nebo něco takového, ale zcela plnohodnotná kapela, do které všichni, zatím 4 stálí, členové dáváme své maximum (a podle toho vypadají i zkoušky…řeknu Ti, že pravidelné zkoušení 3-4 krát týdně jsem s žádnou kapelou nezažil už několik let a chybělo mi to!). Ta formulace "jazz s metálkem" je velice zrádná. Chtěli bychom tam mít oboje, ale na jazz nejsme natolik vyspělí (ačkoli třeba harmonicky mi některé postupy moderní podobu jazzu připomínají) a s metalem se každý vypořádáváme tak nějak po svém. Hanka už jej moc nemusí, já si pro změnu šlapáky občas rád a s chutí zahraji. Vypadá to tak, že nepůjde o tříminutové "dvourifovky" na kolovrátkovém základě, ale o hudbu jemně art -rockem načichlou….což rozhodně můžu, toť moje srdcovka. Více se k tomu nemá zatím smysl vyjadřovat. Vše je teprve ve stádiu vývoje, včetně názvu, textů, dalších členů atd.
Už se těším! Jaké kapely se ti líbí? Jakou muziku máš rád? Co tě oslovuje z našich kapel a co třeba z cizích?
Tak ty nej by byly asi...hm, rozhodně VUVR, DEMIMONDE (hehe, přepošli to Bizzarovi!), HYPNOTIC SCENERY, rozhodně ROOT, protože "The Book" je skvělá deska, každopádně CONTRASTIC, kteří to tak krásně míchají, určitě by tam měli patřit FORG. SILENCE a to i přesto, že jsem se s nimi rozešel (na kvalitu hudby to očividně vliv nemělo, takový narcis přece jenom nejsem, hehe). Líbí se mi SAD HARMONY, ačkoli jsem je dlouho neviděl živě a Jiřík Sládek bude zpívat v SSGE, jejichž poslední desku, pro změnu, nemusím. No a zamlouvají se mi projekty Moresovy. Ptal jsem se ho, jestli nechce se mnou hrát, ale nevyjádřil se k tomu (raději). Moc víc mě toho nenapadá, ale možná by se ještě něco našlo. Jo, líbí se mi INSANIA, ačkoli "Recycled..." mě nijak neoslovilo. Spíše živě je to OK. Nikoli z desky, ale živě se mi líbí také DARK GAMBALLE.
No a potom, samozřejmě, kdejaký jazzman je lepší než většina muzikantů metalových. Názor do pranice.....myslím, že to vyřkl i Víťa z VUVR a zcela s ním souhlasím. Před chvílí jsem byl na bubenické předváděčce v Rock Café, nějaký Sonny Emory, američan, hrající ve víceméně neznámých pop a funky kapelách. Stáli jsme tam vedle sebe s Bizzarem a zmohli se jen na přiblblé kecy o tom, že je vlastně nula, nic neumí apod. Více se k tomu nemělo cenu, nechtěl-li člověk zaplakat nad sebou samým, vyjadřovat.
Z českých nonmetalů mi sedí třeba Blue Birds! A také např. J.A.R. (živě je to nářez, z desky mě tolik neberou), Vlasta Redl, Čechomor, Pražský výběr, starší tvorba Laury a jejích tygrů….a třeba také Mňága a Žďorp.
Z cizích kapel…uff, toho jsou mraky, namátkou YES, RUSH, STING, KING CRIMSON, obě poslední desky AMORPHIS, PESTILENCE, CYNIC, ATHEIST, BAL-SAGOTH (nej… je druhá deska "Starfire…", pak už to začíná být víceméně srandovní opakovačka), EMPEROR, od MAYHEM se mi docela líbí poslední deska, ty předchozí byly příšerné, poslední FLEURETY jsou minimálně zajímaví a hlavně dobře potrhlí, líbí se mi i klasika ORPHANAGE, AGHORA je ok, ale ten zpěv mi nesedí….z těch starých prdů musím ještě zmínit názvy jako SAGA, DEEP PURPLE, JETHRO TULL, ELP, KANSAS…..atd. No a samozřejmě hromada jazzových věcí, jako třeba z posledních přihrávek Pat Metheny, Weather Report se šíleným Jaco Pastoriem na basu, pár věcí od Chicka Corey, Mahavishnu Orchestra, Niacin (to bych nazval "baskytaristovým komplexem"), Trilok Gurtu, Gordian Knot.
Co říkáš na poslední Yes? To album mě vážně dostalo..
Mě taky….stejně jako snad všechna ostatní alba YES! Pravda, zatím poslední album "The Ladder" je špičkové a hlásí tak trochu návrat k oné tolik zatracované (mnou milované) pompéznosti, rozplizlosti desetiminutových fláků, patetičnosti atd., přece jenom však v posunu k velmi modernímu zvuku. Aby to však z mých slov nevypadalo, že YES na "The Ladder" vykrádají jen svoje stará alba, musím podotknout, že třeba třetí skladba je na "hochy" dávno přes padesát let věku v elice odvážná záležitost! Pro nezasvěcené: živými nástroji hraný taneční tuc tuc rytmus se vším co k tomu patří plus skvělé melodie a precizní proaranžovanost! Kdyby mělo techno vypadat takhle, jsem jeho nejskalnějším příznivcem! Tady však musím zastavit rozptylování se nad "The Ladder", neboť i přes veškeré klady všech následujících alb YES nikdy nepřekonali nepřekonatelné veledílo "Going For The One"! Znám tu desku asi 6 let, ale teprve před pár dny jsem došel k rozhodnutí, že to je jejich vrchol! Když to poslouchám, chce se mi brečet i smát zároveň….to je něco tak fantastického! Myslím, že nikdy nikdo nedošel (kromě vážné hudby) v hloubce proaranžovávání tak daleko jako YES právě na této desce. Jen málo muziky mi dává tak nádherné pocity jako právě YES! (fuj, to je jak z reklamy na vložky!)
No jo, dej mi místo a téma YES a nedojdeš k dalšímu tématu, hehe.
Ha! Příznivec vážné hudby??? Že už bychom v metálkovém ug byli dva, he he??? Proč myslíš že jen málo lidí si k ní najde cestu? Jací jsou tví oblíbenci?
Zklamu Tě, já žádným velikým příznivcem vážné hudby nejsem. Zatím jsem do klasiky nějak neproniknul, ačkoli tím nechci říct, že to není hudba hodná mého poslechu. Naopak! Je to na mne příliš náročné. Z klasiky mám doma jen něco od Griega…..to se mi líbí hodně.
U YES jistou svázanost s klasikou pociťuji, samozřejmě, hlavně v oné komplikované proaranžovanosti.
Jinak si ale myslím, že těch příznivců vážné hudby je v rámci metalové scény docela hodně. V poslední době bych to viděl skoro jako trend, hlavně na západ od našich hranic. Pokud si však někdo myslí, že když Dimmu Borgir nahrají na album pár taktů vesměs primitivních smyčců, tak z toho bude symfonie, je na těžkém omylu. Klasika je o něčem poněkud smysluplnějším. Samozřejmě jak co…to je jako se vším.
He he, Dimmu Borgir a klasika, he he. Překvapuje mě, že se ti nelíbí Aghora.. vždyť přece Sean..to musí být pro tebe inspirace jak cyp?
Špatně jsi to pochopil! Aghora se mi líbí, pouze mi tam nesedí ten zpěv! No jo, Reinert, to je obrovská inspirace, hlavně na "Focus" se vymlátil z podoby. Minulý týden jsem si to dal na sluchátka a opět jsem jen lapal po dechu nad tím, co tam ten člověk hraje! To jsou opravdu pravé jazzové rytmy do tvrdých kytar, ve své době něco naprosto neslýchaného!
Také na Gordian Knot Sean hraje bohovsky. To se mi líbí strašně moc, určitě víc než Aghora. Když jsem slyšel G.K. poprvé, říkal jsem si něco o další Aghoře, ale pak jsem se za to vyfackal. To byla jen taková hloupá asociace při zaslechnutí některých podobných rytmických vzorců (jasně, vždyť je tam stejná rytmika, že?), jinak je to o něčem jiném a jak říkám, oslovuje mě to víc.
Reinert je opravdu rozhodně jeden z největších šílenců jaké znám a pro mne asi nejinspirativnější z bubeníků metalové scény. Jeho nápaditou, barevnou hru oceňuji mnohem více než, dejme tomu, Sandovallovu rychlost. Uff, dalo by se o tom psát hodiny a hodiny.
A teď, dokud jsi ještě čerstvý, neotupen nudnými otázkami a čtenář je ještě svěží - je tu hlavní téma rozhovoru a upřímě řeknu, že je to něco, co mě dost nasralo.
Jsem připraven!
Byl to rozhovor v MAB katalogu, kde tvoje otázka na Blackieho zněla (cituji) "Mají, z Tvého pohledu, význam fanziny, letáky, rozhovory (kromě velkých časopisů). Zdá se mi, že je to tak trochu ´scéna pro scénu´, dvacet lidí čtoucích a distribuujících si své výplody mezi sebou."…"Vidíš v tom takzvaném undergroundu jiný význam než jen většinou jako útočiště pro pár pokryteckých asociálů, hrajících si na velký byznys".
Když jsem ten rozhovor kdysi dělal, bylo to původně určeno pro portugalský Ancient Ceremonies Magazine, nepočítal jsem s tím, že někdy vyjde v češtině. Nad tou poslední otázkou jsem přemýšlel, mám-li ji tam dát či ne. Přiznám se, že s reakcemi podobnými Tvé jsem počítal, ale už si ani nepamatuji, jestli jsem se cítil být připraven podobné útoky odrážet. Samozřejmě, můžeš se na to všechno dívat očima sebe jako vydavatele, či pisatele, či jakéhokoli do ug scény zainteresovaného člověka a potom uvidíš jen to záporné na celé té inkriminované větě (či dvou větách) a za pravdu mi nedáš nikdy. Jasně, ani já nemám monopol na pravdu a s odstupem času si nemyslím, že jsem byl zcela "spravedlivý", ale kdo je spravedlivý a zohledňuje úplně vše? Ta otázka mi přišla na mysl v době, kdy jsem byl mnohými věcmi opravdu znechucen a jak sis jistě všimnul, Blackie mi neodporoval. A nebylo to tak, že bychom seděli někde u piva a jako staří dědci plivali po všem možném a nadávali a hartusili….ten rozhovor vznikal přes internet (původně jsem to chtěl živě, ale nepodařilo se nám sladit časové rozvrhy). Od více lidí jsem pak slyšel, že na tom, co v rozhovoru padlo, něco bude, ne-li přímo "stojím za Tvým názorem". Dodnes mne mrzí jediná věc….psal jsem to příliš všeobecně a vypustil jsem jedno důležité slovo, tedy "většina". Na Tvém místě a na místech jiných "aktivistů" by mě to asi také naštvalo a od některých lidí už jsem si to i slíznul. Jenomže to už je pak hnidopišení ve slovíčkách, kterým se dají přiřazovat různé významy podle úhlu pohledu.
Stejně to byla celkem prda od člověka, který díky andrgraundu získal všechno co má (hudbně!!!). Opravdu takhle pliveš po lidech, kteří tě ve svých letácích a rozhovorech podporují?
Asi budu vypadat jako strašně namyšlený narcis, ale: řekni mi, co jsem získal??? Co jsem???!!! A hudebně? Za to, že jsem se trochu naučil hrát, vděčím snad nějakému ug (a nemusí být ani ug) fanzinu, který o mně, či o mých kapelách, napsal pěknou recenzi??? Hudebně "mám" něco jen proto, že existuje undergroundová scéna, nebo proto, že všechny moje předchozí kapely (nikoli já sám, neboť kromě bicích na žádný nástroj nehraji a jsem tím pádem odkázán na ostatní spoluhráče/skladatele, kterým pak pouze aranžérsky přicmrndávám) byly prostě dobré a něco uměly??? Pověz mi, Vděčím za to, co umím, nějaké scéně, anebo sobě samému a svým schopnostem?! Při vší skromnosti, dostal bych "to všechno" (teď vlastně ani nevím, co "to všechno" má být, ale dobře, zneužívám Tvůj výraz "toho všeho"), kdybych nic neuměl a hrál v průměrných kapelách? Což vyvolává další otázku: jsem-li součástí jakéhosi undegroundu, musím mu být vděčný za to, že se "někam dostanu"? Jsem podporován i přesto, že hraju sračky, ale jednou je to undeground, tak se tím prostě zakryje neschopnost, či diletanství, anebo v lepším případě jen nevyzrálost? Opravdu je ten "underground" jen proto, že se v něm mají všichni rádi (ačkoli pomluvy lomcují scénou) a že se v něm dočká podpory a ocenění i diletant?
To se prostě napíše, že "oni teprve začínají, ale je tam nějaká naděje, že za nějakých deset let z nich něco může být", je to tak? Nepřijde Ti to pokrytecké? Takhle to funguje v mnoha fanzinech, bohužel. Jeden druhému leze do pr…., poněvadž si někdy nějak pomohli a jasně, support the underground, jinak bychom si bez něj neškrtli. Já bych radši držel recenzi, která mou nahrávku sjede objektivní kritikou, než bych cítil tu úzkost, že "si to rozhážou". Objektivní kritiky je u nás strašně málo, bohužel. Hudební kritici se moc nenaučili ještě psát, až na pár drobných výjimek, kterým už to docela jde. Mám-li být upřímný, tak třeba "mutantí" recenze na Demimonde v Marastu…nemohla být pro nezasvěceného čitatele jakýmkoli vodítkem k tomu, o čem ta nahrávka vlastně je. Ani v náznaku!
K té zmíněné neobjektivnosti našich časopisů můžeš namítnout, že třeba zrovna Marast… je o něčem jiném. Ale k tomu už jsem se vyjadřoval výše, udělal jsem chybu tím zobecněním a vztažením na všechny.
Ještě jsem přemýšlel nad tím, jestli cítím k někomu ve scéně vděk. Ano, k některým jednotlivcům, ale rozhodně ne ke scéně jako takové. To by se na tom vděku "svezly" i typy, kterým vděčný být nemusím. Za nic. Chápeš to?
Řeknu ti tohle - zkus dát řeč se začínající bluesovou kapelou, kdo jim dá možnost hrát? Kdo je podpoří ve svém časopísku, kdo je pozve na fesťák přes půl republiky? Kdo ji nabídne posluchačům s reklamou v distribuční síti? Já takové kapely znám velice dobře a vím, že právě díky fungujícímu podzemí to mají metloši popř. punkeři, hcčkáři a podobně daleko jednodušší.
No však oni si taky "bluesmani" rozmyslí s čím vůbec před ty lidi vylezou! V metalu umí hrát 5 a půl lidí, ale jak říkám, v "androši" se sežere všechno. Ta selekce kvality možná funguje, ale velmi pomalu.
Dalo by se to brát a obhajovat akorát tak, že "velký byznys" (který já nijak nezastávám, bacha na to!!!) stejně dovolí prosadit se těm největším hovadinám, za kterými stojí producenti a velicí sponzoři a televize Nova, atd. Na rozdíl od takové "scény" to v té metalové funguje trochu jinak. Ačkoli, co si budem povídat, praktiky "velikých" byznysmenů pronikají i tady a ona spojitost a nezištná pomoc jde stejně pomalu, ale jistě do háje. Čest několika výjimkám! To byla také jedna z věcí, na které jsem onehdá v rozhovoru s Blackiem narážel.
Proč si myslíš, že MAB katalog (v porovnání třeba s Bravem) není taky jenom malým časopisem?
V soukromém emailu jsem Ti psal, že ten rozhovor původně do "boňáckého" katalogu vůbec neměl jít. Dopadlo to tak proto, že Tomáš tam neměl co jiného dát, takže se mne zeptal, může-li jej použít a já mu na to svolil. Nevidím na tom nic špatného. Kdyby se mne zeptal kdokoli jiný z jakéhokoli zinu, svolil bych také, v tom nedělám rozdíly (třeba bych si při tom ještě pomyslel, že to půjde aspoň trochu kvalitativně nahoru, hehe). Velikost či malost časopisu však neměřím jeho nákladem, nebo velikostí fyzickou, leč obsahovou a kvalitativní. A kolik těch opravdu kvalitních u nás je? Mizivo. To mohu směle prohlásit, neboť mám možnost srovnávat s cizinou (a není to dáno ekonomickými poměry, jak si může někdo mylně myslet, nýbrž úrovní psaní). Vydává-li někdo časopis, naprosto první a nejzákladnější věcí je, aby uměl svou mateřštinu (vydává-li v angličtině, předpokládám, že tento jazyk ovládá alespoň na obstojné úrovni (tady musím zmínit velmi dobré jazykové schopnosti Marka Husaříka ze Silence Diary!)). Překlepy se dají pochopit, nikoli však hrubé chyby, zcela očividně dány chabou jazykovou úrovní redaktora.
Ano, tomu už rozumím. S tím úplně souhlasím a nemysli, že svou podporou ug myslím pičoziny ve kterých se prakticky neobjeví nízké hodnocení a ani stín invence. V tom tvoje kritika padá na úrodnou půdu a týká se samozřejmě i našeho zinu, protože tady jsou taky mraky chyb. Já jsem to ale původně pochopil tak, že ti jde hlavně o to, jak je ten který produkt rozšířený.
Ne, tos´ potom pochopil špatně! Jde mi hlavně o tu kvalitu! Já znám x časopisů z ciziny, které nevycházejí v tisícových nákladech a nemají barevné obrázky (nebo nemají vůbec žádné obrázky!), ale dokonale mne přesvědčují svou kvalitou obsahovou! Úrovní jazyka, vyjadřovacích schopností, schopností redaktorů ptát se na zajímavější věci než na "tvůj sexsymbol" atd. Abych jen nemlžil, budu konkrétní. Sežeňte si: Isten Mag. či Qvadrivivm Mag. z Finska, Imhotep z Norska, dnes již nevycházející Moondance Mag. z Německa, Mimmes Brun z Norska, The Dead Sea z Anglie (také již nefungující), Ledo Takas z Litvy (nyní pod jménem AdArma!), Lamentations Of The Flame Princess z USA…..
Ok, pojďme dál - jsem já pokrytecký asociál, hrající si na byznys, když dělám (nemám z toho ani korunu, ani do toho žádné peníze nedávám) tenhle rozhovor?
Chytáš to za nesprávný konec, filozofe! O tom pokrytectví už jsem psal a asociálové? Co jsou všichni ti "bojovníci za něco", nabízející v rámci ug více či méně (těch je drtivá většina) kvalitní hudební výplody v jakési striktně dané ideologii? Celá ta punk a grind a hc scéna mi leze krkem! Až na pár výjimek si nikdo ze zainteresovaných nevidí na špičku nosu, bojuje "za něco" (hlavně proti monopolům…nejlépe s cigaretkou v tlamě a flašou lahváče v ruce), plive na konzumní společnost a dovolává se spravedlnosti, která nikdy nebyla a nikdy ani nebude!!! Je mi zle ze všech těch Bilosů, kteří rádi zapomínají na to, co tady bylo před deseti (a více lety), ale musí bojovat proti tomu stávajícímu. Nejde jim o nějakou nápravu, či aktivní zapojení se do nápravy. Jde jim jen o tu zdviženou pěst a sounáležitost se stejně primitivně uvažujícím davem. A pokud se tyto ideologie začínají příliš míchat do hudby, v našem případě do hudby metalové a do undegroundu jako takového, jde hudba samotná bokem a na její místo nastupuje politika. Tak to vidím já. V poslední době mám pocit, že nejseš-li silně levicově orientovaný, vegetarián, bojující proti Temelínu, zato vydělávající v "normálním" zaměstnání slušné peníze (na úkor těch chudých, kterým, ubožátkům, nikdo nechce nic dát), do společnosti ug kapel jaksi nepatříš. Tož tak. Ani nemusím, necítím se k té "sounáležitosti" dostatečně "správně" politicky angažovaný!
Tak tímhle ses mě teda docela dotkl. Já sám se v hc scéně angažuju a jsem levicově orientovaný. Na základě nejrůznějších myšlenek se snažím změnit sebe a tím i svůj svět. Vždy nenásilně, dialogem. Jsem špatný člověk? Co špatného je na Gándhího Satjágrahaze? Nejsem komunista, bolšan, ekofašista, asociál a opravdu mi nevadí, když ve mně vidí extremistu vláda, policie, média atd. Ale štve mě, že si to o mě myslíš ty, člověk, který mě v životě neviděl. A myslíš si to o mě jen pro to, že nesedím doma a nekonzumuju, ale že "patřím do hc scény". Proč myslíš, že konkrétně mně jde jen o sounáležitost s davem?
A proč mě z tohoto obviňuješ? Nesměšuj komunisty se všemi lidmi od hcčka. Proč mě Radim Chrobok vidí jako asociála? Protože poslouchám Sore Throat, jezdím po akcích, překládám Hlasy Americké Levice, nebo proč? Anebo mě teď "povýšíš" na jednoho z těch pár vyjímek?
K tomu nemám nic jiného než že patříš k těm výjímkám. Já Tě také z ničeho neobvinil a ani neodsoudil. Uznej sám, že všeobecný pohled na onu scénu takový je. Kdybych nikoho z těch lidí neznal, tak jde o něco jiného. Ale já jich pár znám, takže něco málo k tomu snad mohu říct. Ale jak říkám, typů jako Ty, kteří nad svým konáním a svými postoji přemýšlí také něčím jiným než prdelí moc není…. bohužel.
A vůbec - není pokrytectví psát pro časopis, ve kterém vychází rozhovory pořád s jedním člověkem, v katalogu, který prodává Cdčka za vysoké ceny jen pro vlastní kapsu? Není obdivuhodnější člověk, který Cds distribuuje jen s mírným výdělkem a v podstatě tak pomáhá zastavit nesmyslný růst cen a kopírovací mánii?
Aktivity a úroveň katalogu M.A.B. mne absolutně nezajímají. Neříkám, že jsem nevěděl o tom, že tam ten rozhovor bude otištěn, ale nijak mě to v této souvislosti nepobuřovalo. Jak už jsem jednou napsal výše, ten rozhovor bych poskytnul komukoli jinému. Taky jsem říkal, že jsem ten samotný katalog neviděl (pouze pár předchozích čísel). Nechci v žádném případě říkat, že zrovna tento je tím kvalitním na naší scéně. A co se praktik M.A.B. týče….hm, co k tomu dodat? Vlastně se to dozvídám od Tebe. Věř mi nebo ne, jde to jaksi mimo mne. Cédéčka nekupuji a když, tak hlavně starší art rockové věci z výprodejů. Z metalových alb jsem si nedávno koupil u distributora na koncertě pouze poslední album Misanthrope (které mne však docela zklamalo a asi se jej zbavím). Od M.A.B. bych si nekoupil nic, pokud by to bylo za 450, nebo 500 Kč (opravdu nevím za kolik to mají, nemám o tom přehled, sorry, jejich praktiky neznám a nehodlám se jich ani zastávat, ani na ně házet špínu jen za to, že dělají svou práci a legálně (???) k nám dovážejí kompakty, které se pak tím pádem prodraží, samozřejmě)
To je právě ono! Jen se nikoho nedotknout, dělají to legálně, pro penízky… Hovno! Seru na to! Tebou nenáviděná (??????? - pozn. Chr.) hc scéna funguje na obyčejných mezilidských vztazích. Proto tam ceny nesmyslně nerostou. Nezatracuju MAB kvůli sumám, který chtějí za Cds. Kdyby tímhle způsobem distribuovali jiné hudební styly, tak jim budu líbat ruce. Jenže oni chtěji komercionalizovat a privatizovat metalovou scénu, která taková ještě docela není!
A to mi chceš snad říct, že to dělá pouze M.A.B.? Ta se jenom živí na tom, cojak to touto hudbou vypadá ve světě. Nikdo Tě přece nenutí, abys u nich ty cédéčka kupoval. Jak říkám, já to také nedělám. A když se najde dost takových, kteří si to tam stejně koupí….??? Řekni všem metlošům, ať bojkotují M.A.B. a nakupují pouze u malých distributorů, OK? Co by dostali na výběr? Pár kousků jakýchsi sraček z Mexika, plus něco málo kvalitního od, dejme tomu, Holy Rec., Avantgarde, Prophecy….vesměs posháněných přes ostatní distributory. Ty si myslíš, že takoví Prophecy prod. mají zájem o nějaké výměny? Prdí na Tebe, ani Ti neodepíšou. Ale lidé jejich céda chtějí, takže potom přichází na řadu M.A.B. a za ty kompakty jim vysolí penízky hezky na dřevo a v takových relacích, v jakých se to pohybuje na západě, samozřejmě. O těch distribucích a výměnách vím dost svoje. Byl jsem, dlouho ve spojení jak s Tomem z Redblacku, tak se Shindym a samozřejmě jsme dělali jakési menší distro s Krustym. Neidealizuj to, člověče, je to stejný byznys jako každý jiný a jiné už to nebude!!!
Všechny normální kapely začínají v ug. Pak přijde tlak konzumu, kdy najednou potřebuješ nadbytek. A roztočí se kolotoč nabídky a poptávky, reklamy atd. Tohle v metalu nechci!
A stejně to tak bude i přes Tvé nechtění! To neříkám proto, že si to přeji, ale proto, že to tak prostě je! To je konstatování, nikoli přání.
Ale mě vadí kapely, které vydávající cds jen proto, že prostě potřebují love!
Uff, těžký kafe! Tím chceš třeba napadnout pro změnu Ty mne, že chci vydělat l ove, když bych chtěl někdy být pod větší firnmou???????
Ani náhodou. Mě nevadí touha muzikantů živit se tím co je baví. To je normální. Ale profíci z nahranýho CD dostanou daleko, daleko míň než management a o to mi šlo..
Tušíš vůbec, kolik mne, nebo kohokoli v tom Tvém undegroundu, kde stejně dostaneš kulové, když si ty "vstupní náklady" nezaplatíš sám, stojí roční provoz koníčku, na kterém nelze NIKDY vydělat? A jelikož jsem v muzice již nějakých 10 let a drtivá většina všech mých příjmů šla VŽDY hlavně do muziky, budou to už řádově statisíce. A to znám lidi (můžu být zcela konkrétní, třeba Krusty), kteří do toho během svého života nacpali ještě mnohem více peněz než já. Bez jakékoli, kromě té duševní, satisfakce. Duševní satisfakce je pak pouze a jediným motorem proč to vůbec děláme a proč tu hudbu tvoříme a snažíme se ji předvádět na maximálně možné úrovni technické i co se hodnoty "podání" týče. A potom slyším něco o nějakých výčitkách za jakékoli utržené prachy! To by jednoho trefil šlak!
Já prostě nechci import za 600, aby se na tom pár lidí za zeleným stolem napakovalo. Nechci metalový obdoby Ilony Czákové, které tvoří prostě proto, že trh je nenasycen.
Tak to nedopusť! Jak chceš to svoje "nedotknuté hájemství" bránit??? HC scéna možná nedotknutá zůstane, metalová už však dávno není. To je čistý business a nic jiného!!!
Metal neumírá, to prachy ho zabíjí. Jsou jen dvě možnosti - D.I.Y. nebo BUY. A myslím že metal není natolik dobrá a hodnotná hudba, že za ni lidé ty velké prachy dají. Doufám že jsem se v tvých očí tímto malým pamfletem nestal hajzlovským komunistou, rudozelenou sviní nebo podobně. Snažím se ti říct svůj názor a otevřeně naslouchat tomu, co mi odpovíš.
A já se zase snažil odpovídat jak nejlépe jsem dovedl. Doufám, žes pochopil, že ta situace se mi nezamlouvá a nezastávám se komerčních tlaků atd., ale ve svém pesimismu Ti nemohu odpovědět nic jiného, než že to tak prostě je a nedá se s tím nic dělat. Naštěstí jsem "jenom muzikant" a mohu provozovat to, co mne baví a naplňuje i bez podpory velikých firem. Pokud mě to bude bavit opravdu MOC, bude mi stačit zkušebna a dobrý pocit ze stvořené skladby. Budu-li chtít více, obrátím se na ty "vykořisťovatelské" firmy a nechám se vmanipulovat do kolotoče velkého byznysu. Nic jiného stejně dělat nemohu!
Ok, trochu jsme se rozjeli a musím uznat, žes mě svým pesimismem přesvědčil. Uznávám že není naděje. Nebudu už takové názory šířit. Přestanu kupovat, začnu vypalovat. To je pro metal jistě lepší. A teď zase zpět do poklidných rozhovorových vod. Co čteš, zajímáš se o širší souvislosti bytí tady na světě?
Co jsem četl? Teď zrovna je to "Za časů jeho milosti" od Eyvinda Johnsona, nedávno jsem dočetl "Člověk, který se stal Bohem" (Gerald Messadié) a občas nostalgicky nakouknu do zprofanovaného a všemi klišé vycucnutého, leč stále nádherného "Pána Prstenu". Taky se chystám na nějaké povídky Gustava Meyrinka (má jich několik knih)…četl jsem od něj pouze román "Golem" a svou lehce m ystickou atmosférou mne docela zaujal. Už skoro půl roku na mne čeká "Foucaltovo kyvadlo" Umberta Eca, ale přistupuji k tomu pomalu, nebude to asi čtení na záchod, nebo do tramvaje, hehe. Četl jsem od něj patrně nejznámější a nejzprofanovanější "Jméno růže" a to bylo docela maso (doslova, hehe, viz bičující se mnich).
Filosofii neholduji. Necítím se k tomu výkonem své šedé kůry mozkové dostatečně kompetentní. Kdysi jsem zkoušel něco číst, např. od Nietzscheho, ale přišlo mi to jako bláboly fakticky nezdravé bytosti. Proč bych měl k něčemu takovému inklinovat? Pravda, některé myšlenky některých autorů mohou být zajímavé a velmi přínosné, to rozhodně nepopírám. Bohužel, k ničemu takovému jsem se doposavad nedostal a trochu mě to i mrzí.
Proč zrovna toho zprofanovaného "úchyláka" Nietzscheho? Lákalo tě na něm něco, nebo jsi byl "oběť" určité módní vlny, kdy filosofie znamená už jen Nietzsche, Schopenhauer, Sartre?
Tak nějak, dávám Ti zcela za pravdu! Ačkoli od těch dalších dvou jsem nečetl nic….fakt jen toho Nietzscheho, nic víc. Asi mě odradil od filosofie na několik dalších let, hehe.
Co takhle náboženství?
Náboženství se nevěnuji. Myslím (!!!! To zdůrazňuji, protože třeba si to opravdu jen myslím), že to nepotřebuji. Ale dokážu uvěřit, že by mě mohlo něco oslovit. Nejsem natolik silný, že bych mohl odolat čemukoli. Tím nemám na mysli křesťanství, či jednoduché "kroužky spiritistů" apod. Jednou se může objevit něco, co mě osloví a uchvátí…těžko říct.
Zmiňoval ses o tom, žes četl rozhovor s VUVRákama. Dokázal by sis představit, že pokud by tě něco oslovilo, že bys to taky ventiloval skrze hudbu jako třeba právě oni?
Možná ano. Člověk nikdy neví. Kdysi jsem se na to (nějaká víra apod.) díval jen tím jednostranným pohledem, že "to pouze omezuje". Ale zrovna kluci z VUVR mi nepřipadají, že by se svévolně chtěli nechat omezovat a ve své víře se tak (jako omezovaní) určitě necítí. "Něco" jim to musí dávat, něco, k čemu se člověk, který "to"nezkusí, nemůže dohrabat a nemůže to pochopit. Proto jsem skončil s nějakým zavrhováním podobných věcí. Je to záležitost jedince, je-li dostatečně silný, aby se nechal ovlivňovat (čímkoli), ať už pozitivně či negativně. Neexistuje jedna pravda, každý má přece tu svou a každému pak vyhovuje něco zcela jiného, co by zase druhou osobu omezovalo.
Zajímá tě něco v televizi? Co si o tomhle vynálezu myslíš? Považuješ ji za (pro sebe) prospěšnou, nebo se může stát i destruktivním místo obohacujícím nástrojem rozvoje osobnosti? Viděl jsi v poslední době něco inspirativního?
Televize mě zajímá minimálně a nesleduji ji skoro vůbec. Minulý týden jsem televizi vytáhnul po několika měsících ze skříně, neboť tam byl nějaký jazzový pořad, ale od té doby jsem to stejně ani nezapnul. Když mám možnost a čas, třeba u našich v Ostravě, občas na to koukám, ale pokaždé zjišťuji, že je tam mizivé procento pořadů, které mne byť jen trochu zajímaly. Snad nějaké dokumenty, hudební pořady, z filmů jen občas něco. Takže pro mne televize rozhodně nijak prospěšná není, nepotřebuji ji. Informace získávám jinak a odjinud.
Psal jsi, že se zajímáš o architekturu - napiš víc..sledoval jsi třeba Vávrův cyklus šumných měst?
Vzhledem k výše vyřčenému pochopíš, že jsem onen cyklus neviděl. Vávru jako herce a "baviče" mám rád, tuším tedy, že ten pořad mohl být zajímavý. Něco jsem o tom četl. Teď jsi mi s tím Vávrou připomněl, že z těch mála TV pořadů se mi líbí Česká soda. A také Monty Pythons, i když na ty si raději zajdu do kina. Opravdu, i kdyby tam hned dávali něco zajímavého, asi se na to dívat stejně nebudu. Těžký případ.
Co se ještě té architektury týče, vzpomínám, jak jsem jezdíval do Prahy coby turista, či na návštěvy a těšil jsem se, že až tady budu bydlet, budu courat po městě a rozhlížet se po všech těch krásných, starých a tajuplných domech. Jsem tady půl roku a situace je taková, že centrem vždy proletím ve stresu, po práci, směřujíc domů, do zkušebny, nebo prostě "někam" a památky mi můžou být tak akorát ukradené (ještě si bručím něco neslušného na adresu spousty otravných lidí kolem mne). Tak dopadají plány na duchaplné vyžívání se v krásách naší milé Matky měst.
Zajímáš se také o Severské země..dokonce se učíš švédsky - To je celkem neobvyklá záliba. Jak jsi k tomu došel? Norský ultra black metal to asi nebyl he he
Noooo….proč by nemohl?! Já byl v jisté době docela velkým fandou různých s everských hoblíků, ale dám Ti za pravdu, že přímým důvodem k počátku studia to nebylo. K severním zemím jsem tak nějak odjakživa inklinoval, nevím proč. Možná fascinace tamní přírodou….? Opravdu nevím. Potom jsem se seznámil s Hankou a v tomto tématu (a nejen v tomto) jsme našli společnou řeč. Hanka mezitím začala studovat švédštinu (ve spojení s germanistikou) na FFUK a mne to inspirovalo k hlubšímu poznávání řeči severských zemí. Když jsem ještě bydlel v Brně, chodil jsem na kursy švédštiny na "jazykovku", nyní pokračuji v Praze na FFUK, nikoli denním studiem, nýbrž dalšími večerními kursy u švédské lektorky, která na denním studiu učí právě Hanku. Mám to tak trochu "po známosti", hehe. Do Švédska jsem se poprvé dostal až loni a přiznám se, že to bylo poprvé v mém životě, kdy jsem vytáhl paty z naší zemičky. Stálo to za to, byl jsem nadšený…jak z přírody, tak z lidí, kultury…. Tím nechci říct, že by švédi byli "lepší" než my, češi, k takovým prohlášením mám daleko, ale jejich mentalita je mi, řekl bych, docela blízká. Myslím, že bych tam dokázal žít.
Je ti blízká příroda? Co pro tebe znamená?
Moc! A může to znít třeba i pateticky! Strašně rád chodím ven, do lesa. Alespoň jednou za čas na jediný den, ráno vlakem z města ven, večer zpět, nic víc, ale na pročištění a uvolnění to většinou stačí. Před nedávnem jsme založili s Hankou a Martinem Čermákem KPTPSČ (Klub přátel turistiky po Středních Čechách) a absolvovali jsme již nějaké výšlapy. Zatím jsme v klubu jen my 3, neboť chodíme hodně rychle a ještě u toho kecáme (hlavně Martin a já mu občas zdárně sekunduji), takže by to tempo a příval slov těžko vydržel někdo další než Hanka, hehe. Zrovna včera jsem se však šel projít sám do nitra křivoklátských lesů a bylo tam neskutečně krásně! Žádná auta, lidi, cesty….jen lesy a pěšinky, občas nějaká hájovna, minimum turistů…..no prostě absolutní relaxace!
Také sbírám a strašně rád se hrabu v mapách, to je taková úchylka, jsem schopen sedět dlouhé hodiny nad mapou a představovat si tvar krajiny. Síla, co? Není to zájem o kartografii, o vědu jako takovou, ale jen o její výsledky, mapy.
To je paráda..asi se cítíš trochu připoután k přírodě..oslovují tě v této souvislosti nějak ekologičtí aktivisté a levicový extrémisté (můj oblíbený slogan tv Nova)? Do jaké míry třeba souhlasíš se stavbou dálnic po nejrůznějších krásných lokalitách ČR?
K těm levicovým extremistům a mému vztahu k nim jsem se částečně vyjádřil výše. Jelikož lidé u nás rádi rozdělují vše na černé, nebo bílé, nerad bych svými antipatiemi k levicově smýšlejícím skupinám zavdával jakýkoli důvod k úvahám, že snad patřím k pravicovým extremistům! To v žádném případě, nepatřím totiž nikam, sám sebe politicky nedokážu zařadit. Jestli je to dobře, nebo špatně, toť otázka. Těch pro a proti je strašně moc a já prostě nedokážu stát tvrdě stále na jedné straně linie. To platí i pro Tebou vyřčený problém se stavbou dálnic. Je sice moc špatné, že dejme tomu stavba dálnice přes České středohoří se neblaze dotkne tamního životního prostředí, toho jsem si vědom, ale na druhou stranu, já tamtudy jel a vím, že cesta je tam opravdu příšerná, přetížená, pomalá. Nebuďme naivní, doprava klesat nebude, to by musela dojít ropa, dříve nikdo lidstvo nepřinutí cestovat ekologičtějšími dopravními prostředky. Proto je nutno přemýšlet, jak dopady přetížené dopravy zredukovat na minimum. Dálnice je jedním z mála použitelných řešení. Když jede kolona aut pomalu do kopce, protože tam vpředu někde funí náklaďák, je to snad ekologičtější než rychlé profrčení po víceméně rovné silnici, bez zbytečného zvyšování otáček motorů? Dnes dálnice ublíží oblasti, ve které se bude stavět, samotnou stavbou, buldozery, bagry atd. V horizontu několika let však její přínos bude efektivnější, neboť ubude těch kouřících, pomalu se sunoucích kolon automobilů. Průšvihem právě Českého středohoří je, že nevyšla ta verze s tunelem. To už je fakt ale politika a korupce, řekl bych. Ekologicky by to byla, podle mého, varianta nejméně drastická. A o tom, že nějaká varianta být prostě MUSÍ, se nedá diskutovat. Nejde to obejít slovy, že dálnice není vůbec třeba. Ač neaktivní řidič, problémy s dopravou vnímám. Je to strašně složité a nedá se to vyřešit bez kompromisů.
Podobný přístup mám k tomu "slavnému" Temelínu. Jaká energie je ekologicky dostupnější než jaderná? Snad ne ta tepelná! Na vodní nemáme zdroje, sluneční je ošemetná a závislá na počasí (jestli se nepletu). Otázka, jestli obrovský výkon Temelína opravdu potřebujeme, je opět věcí politiky, to už není ani tak o ekologii. Zodpovědní by tak měli být plánovači bývalého režimu, nikoli současné vlády, které chtěly dílo, ve kterém se zabordelilo tolik miliard, dovést do jakž takž užitečného konce.
Je smutný, že milovník přírody němě skloní hlavu a se sloganem naše kovové krabice to potřebují, nechají poškodit tak krásnou krajinu. Nejhorší je, že takhle uvažuje většina národa, kromě těch, kterých se to týká. Těch je málo a jsou překřičeni státním zájmem. Až se jednou na straně těch, kterých se to týká, octneš Ty, uvidíš jak je ponižující ten nezájem a neochota ostatních. A taky jaké to je, když média tlačí veřejnosti do hlav, že jsi extremista. Potom je jen logické, jak mi extremismus o hlavu střídavě omlacují všichni včetně tebe… Přitom když spolu mluvíme o jednotlivých věcech, tak jsou stráááášně překvapení, že nezastávám žádné šílené pozice, a že to co chci není žádná idiotská zelená totalita, nebo návrat do jeskyní s tofu v hubě. To jim jenom vetloukla do hlav masová společnost.Stejně jako že to nebo ono PROSTĚ NUTNĚ potřebujeme.
Uff….tak znovu. Nevím, proč narážíš na to, že "naše kovové krabice to potřebují". Jak chceš proti dopravě, proti přesranosti světa autama bojovat? To prostě nejde, to NENÍ možné a mysli si o mne co chceš!!! Potom je však nutné hledat konstruktivní řešení, jak eliminovat dopady té přetíženosti. Vrátit se o 200 let zpět a jezdit koňskými povozy jistě řešením není, to by prostě lidstvo "nezvládlo". Ten extremismus Ti rozhodně nechci otloukat o hubu, v žádném případě si o Tobě nemyslím, že jsi zabedněný a uvažuješ pouze v té "své" linii. V tom případě bych však chtěl od Tebe slyšet nějaké reálné řešení dopravní situace nejen ve velkých městech, ale i v těchto chráněných oblastech (jasně, obchvaty atd…..to beru a souhlasím, ale víš jaké jsou tlaky a lobby….je to hnusná politika, bohužel….a vyřešit to můžeme pouze "my mladí", kteří do politiky vstoupíme a budeme se zasazovat o zcela jiné fungování společnosti…. je to tak? Ti staří dědci ve vládě už to mají za pár a budoucnost je nezajímá….takže jdeš do toho se mnou, strejdo?
Proč bojovat? Nechci bojovat. Jenom říkám - není to nutné! Já auto nepoužívám a kromě nepohodlí mi to nikdy žádné problémy nepřineslo. A chtít tady Kodaňský dopravní model není nereálné. Hlavně se nevymlouvat že to nejde a začít něco dělat.
No nic. Co si myslíš o drogách? Jaký je tvůj vztah k alkoholu / kouření / trávě / tvrdým drogám? Cítíš se dobře ve společnosti drogujících lidí? Je normální pít alkohol?
Vztah mám docela negativní, i ze zkušeností se spoluhráči ze všech mých bývalých kapel. Ať už to byla tráva či chlast, vždy "tam bylo něco". Osobně nic z toho nepotřebuji. Bývaly doby, kdy jsem zkoušel trávu (v pubertálním věku, kdy člověk neví kudy kam, zkouší všechno možné, že?), ale nedávalo mi to nic. Necítil jsem potřebu u toho zůstat i přesto, že párkrát mi z toho bylo chvilkově "dobře". Je to však jen iluze, ze které se probereš do stále stejných, ne-li horších sraček. Navíc nesnáším cigarety, dělá mi problém sedět v zakouřených prostorách a toto všechno je s trávou tak nějak spojeno. Tvrdšího jsem nezkoušel nic a ani nevím proč bych to měl dělat. Bizzaro by mi řekl, že kdo to nezažil tak to nemůže pochopit, ale já to opravdu ani zažívat nechci. Stačí mi, když si užiji něčeho pěkného (a nemusí to být vždy jen orgasmus, hehe) ve zcela střízlivém stavu. Ten prožitek je pak o to působivější a hlavně hodnotnější.
S alkoholem je to obdobné. Nejsem úplný radikál, ale viděl jsem už dost lidí (i těch docela blízkých), kteří na chlast dojeli. Není mi jich ani líto, lítost si nezaslouží, protože si za to můžou sami. Pohled na ožralého člověka je odpudivý. Já sám si to velice dobře uvědomuji, tudíž se velmi dobře hlídám a alkoholu se straním. Ještě docela nedávno se mi to až tak moc nepovedlo, 4 piva mi nesedly a dostal jsem se do "slabé chvilky". Stydím se za to. Jinak si dám tak maximálně jedno dvě piva a hotovo, víc ani nejsem schopen pozřít. Alkohol mi začal fyzicky vadit, není mi dobře byť i jen po malém množství, tak proč jej potom pít? Z tvrdého alkoholu nemůžu vůbec nic. Ještě tak to červené s kolou…občas.
Dobře mi není ani ve společnosti drogujících (zase tak moc jich stejně neznám, jestli vůbec nějaké, a těch pár "travařů" se dá vystát), ani alkoholiků. Nebylo tomu tak vždycky. Byly doby kdy i já měl ty "slabé chvilky" častěji než jednou za půl roku, ale to už je naštěstí dávno pryč a vůbec mi to nechybí.
Tak apoň v něčem se shodnem, i já si tím prošel, došel jsem ke stejnému postoji, jen později. Jak se ti líbí Praha? Jsou nějaké rozdíly mezi životem na Moravě a v hlavním městě?
Co si budeme povídat, je to tady hektičtější než kdekoli na Moravě. Na druhou stranu oceňuji obrovské možnosti kulturního vyžití….kluby, kina, divadla….jsou toho mraky a téměř denně se dá z něčeho vybrat. Nesnáším narážky moraváků na "pražáky". Neznám pražáka, který by takhle nadával na "moraváky", zato na Moravě je to takový víceméně folklór. Vadilo mi to ještě dříve, než jsem do Prahy šel. Mimochodem jsem si to kdysi nedokázal dost dobře představit (že bych žil v Praze), jenomže to tak nějak prostě dopadlo, důvody jsem měl dostatečně důležité, tak proč do toho nejít? Zatím jsem spokojený a svých dosavadních přesídlovacích peripetií nelituji.
Ještě si však myslím, že na Moravě jsou možná lidé přece jenom o trochu přátelštější a soudržnější. Ale to platí spíše pro vesnice, rozhodně ne pro městské typy. Záleží také na úhlu pohledu a na tom, s kým se setkáváš. Já měl zatím na lidi v Praze štěstí.
Dík moc za laskavé odpovědi. Jestli chceš cokoli dodat, místo je tvé!
Taky děkuji, nejen za rozhovor samotný, ale i za jistou dávku respektu a slušnosti, které z Tvých otázek cítím (jestli se pletu, přijeď mě vyfackat) i přesto, že v některých bodech se názorově diametrálně rozcházíme. Bylo by velice jednoduché, kdybys mne roznesl na kopytech na základě jednoduchých argumentů a nedal mi šanci se bránit. Zdravím všechny, kteří se prokousali celou tou hromadou slov až k tomuto bodu, ačkoli ve srovnání třeba s Bizzarem a jeho pojetím rozhovoru v Marastu xxx mohu působit jako šedivý, nudný patron.
Zdar a sílu!
Radim Chrobok
P.S. Ještě malá neplacená reklama. Jelikož dělám takovou malou distribuci pro americkou firmu The End Records, mám připravenu i část jejich produkce k přímému prodeji v ČR za ceny kolem 300Kč, takže kdyby měl někdo zájem, nechť si napíše o seznam.
Vložit komentář