Takže… Nechtěl jsem trkat přímo do kapely, ale udělám to. Fenomén Behemoth, jedna z nejúspěšnějších kapel v ranku deathmetalovém. Formálně perfektní deathmetalová bruska s vysokou prodejností. Kapela, která je profesionální každým coulem, ale přesto jsou tací, kteří jí nemohou přijít na jméno. Šokantní image, dotažené videoklipy, perfektní fotky, skvělá produkce, geniálně hrající Inferno.
A víte co, podívejme se na kapelu blíže. Nechci být pouze ten, co kapelu nesnáší. Podívejme se trošku blíže na behemotí recept na úspěch. Věřím, že to bude pro nejednu kapelu možná poučné. Čili, tentokrát budu ty kluky i já starej Behemoth-hater spíš vynášet do nebes než naopak. Ať si o kapele myslím, že jsou šašci a muzika je prázdná, jedno se jim nedá upřít, ta kapela je do detailu promakaná.
Úspěch Behemoth tkví v mnoha směrech opravdu v dotaženosti. Je zajímavou ukázkou toho, jak se to dá dotáhnout skutečně daleko. Vidím to takto kromě toho, že kapela má velmi schopnou sestavu a umí do věcí zajímavě investovat.
Její leader Adam Darski aka Nergal je skutečně inteligentní člověk, který ví, jak kout železo, aby bylo stále žhavé. Jen se podívejme, jak umí takhle schopný člověk uvažovat. Nergal je dle všeho velmi otevřený a umí se v hudebním byzhnisu pohybovat a to není něco, co je ostuda, nýbrž to budiž připsáno k jeho cti.
Kromě toho, že kapela hraje 250 koncertů ročně (což je darda jak blázen), pracuje i s moderní technologii a umí skvěle využít sociální sítě. V tomto případě bych doporučil číst pozorně především členům kapel, protože je absolutně jedno, jestli hrajete death metal, HC, jazz nebo blues.
Nergal by Vám řekl, že jeden z úspěchů Behemoth tkví v záležitosti jménem Myspace. Profil pro kapelu Behemoth rozjeli takovým způsobem, že jim vynesla třeba účast na putovním festivalu Ozzfest. Behemoth se nebojí sledovat trendy a myslím, že se tím netají a nebojí se v trendu makat. Každé malé dítě ví, že velikost profilu je založena na počtu friends. Behemoth jich mají v současnosti přes 130 tisíc. Samozřejmě, že nenaklikali všechno, ale naklikali toho už v počátcích dost, aby se profil rozjel. Proč je dobré mít tolik friends?
Pokud z Myspace pošlete bulletin, že máte online nový song, dojde to do pěti minut na 130 tisíc profilů a pokud nebudete líní, tak můžete těch 130 tisíc profilů taky okomentovat. Hm? Myslím, že je to slušná záležitost, jak udělat propagaci.
Další věc, vemte si, že dneska má spousta zinařů rozjeté Myspace profily i díky novinkám, což třeba Nergal ví. Čili Vám pak zine o velikosti MJC do novinek napíše, že Behemoth mají online konečně nový song a? Při tomhle počtu se pak pánové Behemoth např. dostávají do popředí a jejich hudbu pak lidi s profilem nebo bez více poslouchají online. Samozřejmě se pak o Vás zajímá i větší firma a více se o Vás zajímají organizátoři atd.
A pokud máte navíc image jako Behemoth, jste zajímavou kapelou. Vidíte, a dostáváte se třeba až na Ozzfest. Nakonec na kultovním putovním festivalu Ozzfest vyleze pár chlápků s profi vystoupením, ale nenechají nic na náhodě, image nevyjímaje.
Co myslíte, bude se kapela, co vypadá jako cenobiti z Hellraisera, při slušně odehraném koncertu líbit? Ale jistě, nakolik si myslíte, že se v tu chvíli jedná u muziku? Možná míň než by jeden řekl, ale Behemoth nenechávají nic náhodě, v čemž prostě mají můj respekt jak noha.
Navíc si říkáte, proč mluvím o image? Zvažte jednu věc, Behemoth nedostali zaplaceno - nebylo z čeho, ten rok byl Ozzfest pro návštěvníky zdarma. Uděláte pěkný merchandise, vypadáte šokantně a prodáváte. Dneska je kapela v USA velká jako Nightwish (v USA na Nightwish chodí 1 200 lidí) a prodává se, jak se prodává.
Behemoth mají na Myspace o více jak jeden milion poslechů více než Machine Head. Na Last.fm je kapela protočená víc jak 11 milionkrát, což je třeba dvakrát víc než Nile nebo Morbid Angel. Videoklip k At the Left Hand ov God má víc jak 1,5 milionu shlédnutí, ten ke Conquer All je na tom vlastně stejně a Slave Shall Serve je na tom vůbec nejlíp.
Behemoth se umí prodat, ale umí investovat velmi dobře do všeho tak, aby se prodávali ještě lépe a pracují fakt hodně, o čemž svědčí i záběry z předprodukce jejich poslední desky, kdy samotná předprodukce je o dvě třídy jinde než produkce tuzemských kapel. Čili, pokud někdo dotáhne věci takhle daleko a ještě je umí prodat, pak se není úspěchu co divit a jedním dechem dodávám, že si to ta kapela zaslouží.
V mezidobí začnete na podiu trhat bible (i když tohle mi přijde echt debilní), soudíte se s náboženským fanatikem a chcete vysouzené peníze věnovat psímu útulku. Opět bodujete. Behemoth je kapela, která umí upoutat pozornost. Z jednoho pohledu se v podstatě jedná o kapelu, která je komerčně podbízivá (což pro mně je), na druhou stranu ukrutně surová a rychlá, ale zase ne tak, aby pro masu byla nepochopitelná.
Myslím, že Behemoth je prostě šikovně udělaný kompromis kluků, kteří na to jdou od lesa a jejich kořeny jsou v UG, protože když je člověk přes úspěch dneska potká, furt se jedná o sympatický chlápky, který jsou profi, ale na UG přístup nezapomněli. V čem se ten UG přístup projevuje? Behemoth dodnes tahají bedny své nástrojovky a také vědí, že ne všude na ně chodí tolik lidí jako v USA, ale hrajou dál.
Proč? Přeci jen jim jde o ty fanoušky a ti v Německu nemůžou za to, že jich není tolik jako v USA. Jen už tolik nelejou. 250 pracovních dní chce svoje. A to počítáme jen ty koncertní.
Nějak jsem měl chuť se k tomu vyjádřit. Ne pro nějakou závist, ale když vidím, co pro svoji muziku všeobecně dělají naši hráči a hráči ze sousedního Polska, je mi z vlastních řad trošku smutno, že deskám Behemoth nemohu přijít na jméno. Spíš jsem měl potřebu napsat, čím jsou inspirativní a toho zrovna málo není. Naše hráče nikdo po hospodách hledat nebude. Je mi líto.
PS: Cena studia Hertz je 22 Euro na hodinu, třeba to bude někoho zajímat.
Vložit komentář