MESHUGGAH

rozhovor

Psychotesty, protiklady, kolaps, skutečná podoba člověka => nikoho. Zničit, vymazat, improvizovat. Defekty a chaosféra.. zkrátka NIC. Třeba i právě těmito slovy by šlo vyjádřit podstatu švédské sebranky Meshuggah, která vlastně teprve až svou hudbou dala slovu mešuge ten pravý význam. Právě se včítáte do rozhovoru, který jsem vedl s nechutnou nelidskou rytmašinou, strojem Tomasem Haakem a na mysli mi vyvstává otázka, jakto, že v současné době jedna z nejvytíženějších kapel hudební scény dokáže i na otázky, pro Meshuggah tak bezvýznamného a minimalistického média, jakým Marast je, reagovat tak rychle. Tomasi, díky!!!</

interview_20_px1

Úúú.. vůbec nevím, čím začít, protože jsem trochu nervózní, jelikož patříte mezi jednu z mých nej kapel! Osobně si myslím, že Nothing byla jednou z desek minulého roku! Něco neobvyklého či zajímavého při nahrávání Nothing?
No… bylo to vůbec poprvé, co jsme při nahrávání bicích použili metronom. Jinak byl proces nahrávání vcelku podobný s těmi předcházejícími u Chaosphere a Destroy, krom toho, že tentokrát bylo nahrávání/mix/mastering absolutně nejrychlejší. A když to vše zvážím, jsme velice spokojeni s tím, jaké album nakonec je!

Metronom? Jak se ti s ním tedy hrálo?
Jo, metronom. Jsem na něj docela zvyklý, a tak jsme ho k nahrávání Nothing použili, protože to je mnohem jednodušší, když chceš ještě dělat změny do už “rozhozených” kytar.

To mě taky mohlo napadnout, že jsem si neopověděl sám ;o) Po dlouhou dobu byla vaší poslední deskou - na první poslech nejmetalověji a industriálně znějící - Chaosphere. Proč jste si s Nothing dali tak načas? Nevěděli jste snad jak dál?
Takže, po Chaosphere jsme odjeli rozsáhlá tours, poslední bylo v roce 2000. Také jsme vždy chtěli překvapovat sami sebe, ke každé desce jsme se snažili přistupovat odlišně a tentokrát nám prostě zabralo dost času než jsme přišli na tu ”pravou cestu”. A když jsme již konečně přišli na to, jakže chceme, aby nové album znělo, samotný proces nahrávání nám pak trval méně než nějakých šest měsíců.

No ale že vám to trvalo… nepomýšleli jste v tom mezidobí třeba na nějaké vedlejší projekty? Zajímá mě to proto, že Fredrikova \"sólovka\" Sol Niger Within je něco neslýchaného! Neplánuje/te se do budoucna opět zdefektovat a udělat pokračování - opět něco rozdílného?
Přestože časová prodleva mezi našima posledníma deskama je značná, neustále jsme se snažili pro novou desku přijít s něčím unikátním. To znamená, že jsme na nějaké “bočáky“ vážně neměli čas i kdybychom chtěli! Samozřejmě je zde stále možnost nějakého druhého Sol Niger nebo projektu někoho z nás, ale v současnosti se soustředíme především na Meshuggah.

Mírná úprava loga, mírná změna vokálu, zpomalení (trochu návrat k Destroy?), extrémní moderna.. nicotné změny. To vše by mohlo naznačovat nový začátek a něco jako krok k otevření se širší veřejnosti.. zpřístupnění, novou tvář Meshuggah. Doufám, že sis ale všiml, že jsem záměrně nepoužil termínu “komerčnosti“! Nothing jste ale vůbec pojali opravdu velkolepě! “Kampani“ předcházela nefunkčnost Fredrikových stránek, na vašich stránkách o Nothing nebyla po dlouhou dobu ani zmínka, ačkoli již bylo venku, zpracování bookletu... když Nic, tak opravdu nic? Co má znamenat to slovo uvnitř bookletu a nekoresponduje artwork obalu trošinku s motivem Focus bohů Cynic?
Nikdy nebylo naším záměrem stát se s Nothing jakkoli přijatelnějšími a ani si nemyslím, že bysme se jakkoli přijatelnějšími stali! Změny v logu, ubrání na vokálech atd. je něco, s čím jsme chtěli přijít jen na tomto albu. Prostě jen způsob, jak celek přiblížit naší vizi Nothing jako ničeho - odstrojeného, prázdného, pustého, a to jak v textech, tak ve zpracování bookletu. Slovo “ingenting“ v bookletu je pouze švédským ekvivalentem pro nothing (tedy nic). Co se týče podobnosti s Focus od Cynic, chápu, jak to myslíš a vidím tvůj pohled na ten “vycentrovaný/obrazově zdrcadlící“ stejný hlavní motiv, ale nebylo záměrem vytvořit něco podobného jejich obalu.

Jaký byl pocit prodat skoro 60.000 cds od vydání jen v USA za tak krátkou dobu, když tento počet pravděpodobně převyšuje vaši celkovou prodejnost všech alb dohromady? Kolik lidí vás vlastně za dobu Ozzfestu (případně i turné s Tool) shlédlo?
Byli jsme celkem překvapeni, že jsme během léta a podzimu prodali (na nás) tak moc cds. Samozřejmě, že to hodně souvisí s Ozzfestem a turné s Tool, protože během té doby, což bylo asi 5 – 6 měsíců, nás vidělo takových 500-600.000 lidí!

Ufff… tak to je nářez! Kolik disků Nothing se tedy dosud prodalo?
Věřte, že celkový počet je okolo 90.000 kusů!!!

Moc pěkné!!! Myslíš, že návštěvníci Ozzfestu/tour Tool porozuměli vaší muzice? Dokázali se dostat do všech těch obraceček a všeho okolo, co děláte a stíhali? Pochopili Vás? Nemohli si třeba myslet, že jste jen evropská mutace Pantery a Fear Factory? Pro spoustu z nich jste totiž určitě byli novou kapelou, ačkoli vám táhne již na patnáct. Já když jsem vás viděl začátkem 95tého, upřímně řečeno jsem moc nechápal ;o). Jasně, tenkrát mi taky bylo čerstvě 17 a poslouchal jsem \"ortodoxnější\" muziku - byla prostě jiná doba, ale lidi se (i ne)mění…
Skutečně si nemyslím, že nám “porozuměli“ od prvního poslechu a také si vážně nemyslím, že je nutné, aby tomu tak bylo! Neřekl bych, že musíš pochopit určitý hudební styl, abys byl schopen si muziku užívat. A mluvím-li o sobě, určitě mě víc zaujme to, čemu nerozumím okamžitě!

interview_20_px2

Které z publik – Ozz/Tool - bylo otevřenější a dle čeho tak soudíš?
Myslím, že oba tábory byly velice otevřenými k tomu, co děláme! Vždy je těžší přesvědčit určitou skupinu fanoušků, např. Tool, než návštěvníky velkého festivalu, kde je jiná taková ta “párty-nálada“ v celém prostoru.

Neplánujete to vaše 15tileté výročí oslavit nějakou specialitkou? Ne defekty, ale třeba mutacemi?
Jejda! O tom jsme vážně nepřemýšleli! Dokonce bych řekl, že jsme si ani pořádně neuvědomili, že spolu hrajeme už tak dlouho! Hehehe, starý fotříci, eh…

Tak teď už to víš ;) Co třeba dvd se všemi klipy, živákem a nějakým dalším materiálem?
Ty mi nedáš pokoj, co? Hehe… zatím jsme se fakt o ničem podobném nerozhodovali, ale zní to vcelku zajímavě a třeba opravdu zkusíme dát dohromady nějaké live-dvd. Rozhodně ale ne před další řadovkou, na který makáme!

Když jsem se před chvilkou ptal, jestli vás lidi “live“ chápali, tím jsem lehce naznačoval, že jste výborní instrumentalisté. Připravovali jste se na Ozzfest a turné s Tool nějak speciálně, intenzivně..? Jak vůbec probíhala příprava materiálu na Nothing a jeho následné nazkoušení?
Nooo… před Ozzfestem jsme nezkoušeli vůbec! To proto, že jsme album dokončovali ještě tři dny před odjezdem na tour (!!!), takže si jistě dokážeš představit, jak sračkově jsme prvních pár show zněli! A protože jsme během Ozzfestu na zkoušení ani neměli žádný čas, materiál z Nothing jsme nehráli vůbec! Během krátké doby před turné s Tool jsme ale nazkoušeli tři nové songy, které se coby “živáky“ velice dobře osvědčily a pomohly navodit ono “šílenství/živelnost“ našeho živého setu.

Existuje nějaký “vyšší“ podstatný důvod, proč Marten Hagström nehraje sóla? Myslím, že by vám to mohlo dodat novou dimenzi a otevřít další prostor. Fredrik je sice skvělý, ale již má svůj typický zavedený rukopis.
Čas od času se ho opravdu pokoušíme přesvědčit, ale ruku na srdce, nemyslím, že je těmito myšlenkami příliš nadšen!

Škoda… a ještě ke kytarám. Sedmistrunky používáte od začátku? Nebavilo vás se neustále podlazovat? Mohou také být důvodem k tomu, že po odchodu Gustafa Hielma (basa) nijak výrazněji nesháníte náhradu?
Sedmistrunky jsme začli používat až na Destroy Erase Improve a Fredrik si svou první koupil již v 92hém roce (první model Ibanez - Steve Vai Universe). Na Nothing jsme ale použili osmistrunky, což nám také dodalo nové perspektivy ve vidění výsledného zvuku Nothing. S podlazováním jsme také nikdy neměli žádnej problém a naše celkové ladění nemělo nic společného s nepříliš intenzivním hledáním nového basáka. Jednoduše bylo jen dosti složité nějakého najít do našeho stylu hraní! Ale Gustaf s námi zůstal a odjel zbytek tour k Nothing.

Aha, teď jste tedy stále s Gustafem nebo již máte náhradníka?
Ne již ne, Gustaf nám píchnul jen s nejnutnějším, ale již máme náhradu! Jmenuje se Dick Loevgren a všimni si hlavně toho jeho jména, opravdu smažba!!! Hehe…

Ech… to by mě ani nenapadlo, hehe… Již od vašeho prvního výlisu Psykisk Testbild z 89tého vás není možno s nikým zaměnit a stále si zachováváte své typické postupy, tvář a progresi. Co se od té doby v myšlení Meshuggah změnilo a jaká hudba na vás průběhem tvorby měla a stále má největší vliv? A nezajímá mě jen Allan Holdsworth, Metallica (která se v současnosti hlásí k vám), Megadeth a Anthrax.
Za prvé: díky za tvé komplimenty! Naše “myšlení“ během let se změnilo vcelku radikálně. Přestože si myslím, že jsme chtěli být progresivní kapelou od samého začátku, způsob “nerovného/rozhozeného spojování“ nebo tedy opakování lichých cyklů, které je naší dnešní tvorbě společné, je něčím, o čem jsme kdysi vůbec nepřemýšleli! Hudební směry, které na nás (mimo tebou zmíněných jmen) během let měly vliv jsou hodně rozdílné a široké a zahrnují třeba Pink Floyd, Björk, Cynic, Sting, Trans Am, Devin Townsend, Mats and Morgan, Zappa, Rush, Marillion, Faith No More, Nirvana a další.

Možná si ani neuvědomuješ, co jste způsobili a kolik kapel si ve vašem robotickém způsobu hraní našlo zalíbení. Co si myslíte o kapelách (např. Fragment - swi, kde Fredrik nahrál i sólo; Made by the Fire – cz; Coprofago – chile; nový Atrox – nor, atd.), které vás “kopírují“ či jsou vámi inspirovány. Znáte některé a co na ně říkate?
Bohužel jsem dosud neslyšel žádnou kapelu, která by nás “kopírovala“, ačkoli je pravda, že se některé snaží napodobovat to, co děláme, ale i tak bych řekl, že půjde jen o výjimečné případy. A pokud se s takovou nějakou střetnu, pravděpodobně to bude skutečně dobrý pocit! A jestli to bude dobrý, tak je to dobrý, a nezáleží jakou muziku dělaj!

Ještě jedna poznámka k tý Metallice.. jste pravděpodobně první kapelou, která ovlivnila své původní idoly ;o)
Hehe, dobrý! A kdy jsi na to přišel? Myslím, že na tom moc nebude…

…počkej, četl jsem to v nějakém rozhovoru s Metallicou, takže na tom asi něco nakonec bude ;)
Ok.. kecal bych. Je pravda, že jsem to taky slyšel, ale nebudem to rozvádět, viď?;)

Ne nebudeme, hehehe… jaký význam mají ve vaší diskografii Rare Trax? Výplň pauzy nebo skutečně jen reedice Psykisk Testbild s raritkami (demoverze a nevydanej matroš) a videami?
Jo, je to skutečně jakási “výplň“, ale také to má mnohé společného s tím, že spousta fans se ptala po znovuvydání Psykisk Testbild, protože bylo mimo lis od 91ního. A také na nás tlačil náš label, že bysme už měli něco vydat!

Ty videa na Rare o vás mimochodem dávají trošku tušit, co jste zač ;) Kolik, čeho a jak pravidelně konzumujete? Kterou Abbu máte nejradši?
Jo, je tam pár hezkých záběrů, jak se Jens “pokouší” sníst burger. A Abba? Nejsem ten, koho by ses měl ptát.

interview_20_px3

Jojojo, pěkná odpověď, ale mne zajímalo, jestli třeba kouříte trávu nebo i jinak otevíráte mysl. Neříkej mi, že jste takto střihlí již od nátury ;o)))
Tak tos’ měl říct hned! Nepotřebujeme nic podoboného k tvorbě hudby! To ale zase neznamená, že příležitostně…ehm, vždycky se nedá odmítnout…

To mě zajímalo! K této otázce by se ale mohl poutat dotaz na kapely, se kterými jste si nejvíce po Ozz-dobu rozuměli. Kdo jsou ti největší pařani a jaký je Ozzy člověk, přicházeli jste-li s ním častěji v kontakt?
Řekl bych, že krom švédských Clawfinger, se kterými jsme taky chvilku jeli a se kterými nyní sdílíme i studio/zkušebnu, jsme se nejvíce spřátelili s Tool. S Ozzym jsme se ale nikdy osobně nesetkali, takže nemůžu říci.

Zamysli se, Nuclear Blast opravdu vydává hodně srágor (biz-z°h-nis). Co jim na vás tolik imponuje, když vydali všechny vaše dosavadní alba včetně Fredrikových Spešl Defektů? Nějaký vyhraněný názor na kapely pánů domácích z NB? Co třeba vaši sousedé Therion, Hammerfall nebo Hypocrisy?
Nuclear Blast naši hudbu vždy shledávali v určitém směru unikátní, alespoň myslím, a to ať už počítali s jakoukoli prodejností! Jediní, koho z tebou jmenovaných kapel známe, jsou Hypocrisy, se kterými jsme blízcí přátelé. O Therion ani Hammerfall ti ale nemůžu říct ani hovno!

Hmm, měl jsem na mysli muziku, ale nech to být, protože mě zajímá, jak je to s vaší současnou smlouvou. Bude další Meshuggah u Nuclear Blast nebo ne? Vím, že někdy na jaře/létě by měl u Fractured Transmitted Rec. vyjít tribut Melvins, jemuž by mělo předcházet vaše EP. Jooo… a co na Melvins shledáváte nejzajímavějším, když se na tom tributu jednou skladbou budete podílet.
Podle aktuálních informací, které mám, by snad ten tribut měl být opožděn. Půjdeme určitě do toho, protože Melvins jsou šílenci, ale nejsem schopen ti teď říci více, protože nevíme kdy a ani jestli se to vůbec uskuteční. Je to label našeho kámoše z Mushroomhead, takže bůh ví, jak to vlastně dopadne. A Nuclear Blast… to samé - to taky ještě nikdo neví.

Skandinávie je všeobecně známa coby meka sebevrahů. Nemyslíš, že Meshuggah může být jeden z podnětů, který jejich řady rozšiřuje?
Nejsem si jist, zda-li chápu tvou otázku správně, ale přinejmenším mohu říci, že nikdo z nás nikdy neměl sebevražedné sklony. Přitom, kterýkoliv člověk – ať už Skandinávec či ne – se potýká s různými zlomovými obdobími, kdy myšlenky jako tyto, mohou člověka jednoduše přepadnout. Hovořím-li ale za sebe, nemyslím, že bych mohl být kdy tak na dně, abych vážně pomýšlel sáhnout si na vlastní život.

Nepochopil, bylo to totiž myšleno jako kompliment k vaší šílené tvorbě… V některých rozhovorech s vámi, krom spousty dalších blábolů, jsem třeba četl, že Fredrik je basák (zdravím např. Bang! – r.i.p.). Tešil vás zvýšený zájem médií o Meshuggah v době vydání Nothing i za cenu určitých dezinformací? Každý si prostě chtěl z Meshuggah utrhnout to své, ale už se o kapelu blíže nazajímal.
Tisk je samozřejmě vždycky dobrý, a i proto tady teď dřepim u kompu a kecám s tebou. S příležitostnou dezinformací (chybou) se musí počítat, každá kapela se s tím potýká. Ani ty nejsi neomylný, a to o Meshuggah víš dost!

Teď zase díky za kompliment já! Co říkáš na ty kecy, že jste se na Ozzfest vlastně dostali jen díky tomu, že vás poslouchá Ozzyho syn Jack? Je na tom alespoň něco pravdy? Tady u nás v Čechách totiž máme přísloví, \"Na každým šprochu, pravdy trochu\".
Je fakt, že skutečnost, že nás Jack Osbourne má rád a poslouchá nás, nám rozhodně pomohla se na Ozzfest dostat. Ale je tu taky pár dalších důvodů, jakože team, který v roce 2001 měl na starost i turné s Tool, které jsme odjeli, měl hodně co dočinění též s Ozzfestem, takže…?

To přísloví mi připomíná ještě jednu věc. Vrátíme se do minulosti, neboť mě zajímá jedna informace, jež svého času \"obletěla\" svět a těžko říci, co je na ní pravdy. Neslo se, že Jens Kidman (asi) byl zaměstnán na pile a při nějaké pracovní nehodě přišel o prst/y, a proto taky od Contradictions Collapse již jen zpívá, tak jak?
Nenene, to byl Fredrik, kdo si odřízl vrchní článek levého prostředníčku. Doktor mu ten kousek sice přišil, ale nemůže jím hýbat a je ohlý a tuhý zrovna jako jeho…

…áááá, první zajímavá informace - ohlý a tuhý…;) Ale stejně zírám! A o to víc, že hraje ještě sóla, ufff… jdem do finiše. Vzkázal bys něco těm, kteří vás začali brát až díky účasti na Ozzfestu a do té doby vás ignorovali a nezajímali jste je, protože vám furt neběžej klipy v TV a než se popídit po vaší desce, bylo pro ně jednodušší si říci, že jste ňáká zkurvená trenďácká moderna nebo metal-hardcore, ačkoli to děláte již pěknou řádku let, a tak o trendy sračkách nemůže být ani řeč?
Ne, to fakt ne - kdy, kde, anebo z jakého důvodu nás kdo začal poslouchat pro mě nic neznamená! Jestli nás mají rádi – pohoda!, pokud ne – ok, neodsuzuji je!

Tomasi, díky ti moc za pokec!
Pavle, tobě taky díky! Čau Tomas a zdravím Marast…bleble… co to je sakra za název? Hehe…

MESHUGGAH files:

Line-Up:
Jens Kidman – řev
Fredrik Thordendal – kytara
Marten Hagström – kytara
Dick Loevgren – bass
Tomas Haake – bicí

Matro:
Psykisk Testbild, MCD ‘89
Contradictions Collapse, CD ‘91 Nuclear Blast
None, MCD ’94 Nuclear Blast
Selfcaged (US verze), MCD ’95 Nuclear Blast
Selfcaged, MCD ’95 Nuclear Blast
Destroy Erase Improve, CD ‘95 Nuclear Blast
The True Human Design, MCD ’97 Nuclear Blast
Contradictions Collapse + None [dolis], CD ’98 Nuclear Blast
Chaosphere, CD ’98 Nuclear Blast
Rare Trax, CD ’01 Nuclear Blast
Nothing, CD ‘02 Nuclear Blast

www.MESHUGGAH.net

Vložit komentář

pecorism - 14.06.07 10:39:55
jííííííííha...suffer in jullllyyyyyyyy )
brutusacek - 14.06.07 10:10:26
splatit dluhy, převést na rodinu to co zbylo a po kooncertě umřít....agro verze..prodat krávu na jaře, nezasít..jít na koncert a umřít
buKaKe - 13.06.07 16:02:05
už ted jsme všichni mrtví... opět. "in death is life"
brutusacek - 13.06.07 07:52:08
konec světa podruhé :)
bizz - 11.06.07 13:22:21
tak 10.07. pánové!!!!!!!!!
firefly - 08.12.05 13:52:00
taky mam moc hezky...
bizz - 08.12.05 13:05:20
jj, to mame :) mam pak ze stejnyho poradu, jak hraje Mats i s jeho brachou (kytarista), taky velmi slusny, la ne metal samozrejme
firefly - 08.12.05 12:54:14
Doporucuji si nekde na netu nebo dc najit klipek kde hraje thordendal s morganem cast ze Sol niger within
bizzaro :: direk-thor - 24.12.03 09:36:28
oooo, diky oboum dve,a posledn ;o)
strap - 21.12.03 20:32:52
dobra zalezitost super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lemmy - posel dobrých zpráv - 13.12.03 14:22:23
bizzi - velikej respekt!!!
Milda - 12.12.03 13:49:37
už sem se lek že by Péťa na otírání se o Payo zapomněl :-))
bizzaro :: direk-thor - 12.12.03 13:45:31
doufam, ze toto snad ale neni ten pripad!
anonym - 12.12.03 12:41:55
meje u pici jeslti ej to zurnalismus nebo ne, me to dokaze od cteni nekterych rozhovoru odradit, pac treba v payu jsou diky tomu nektery inties vic o lidech, tkery je delaj nez o kapele. nic vic, kapis?
anonym - 12.12.03 12:41:00
ja mam uz davno zdvizenou ruku... rpavou, samozrejme
bizzaro :: direk-thor - 12.12.03 09:04:43
shnoff jen podplaci, musi...;)
Darkmoor - 12.12.03 08:48:50
Kdo si o Shnoffovi myslí, že je Patolízal, ať zvednu ruku:-)
yarrdesh - 11.12.03 23:31:40
"To ale zase neznamená, že příležitostně…ehm, vždycky se nedá odmítnout…" "nirvana " "marast....blebleble co je to za nazev" ;-) dobrej rozhovor, meshuggah, uaaa, uaaa, meshuggah, uaaaaa ;-)
Shnoff - 11.12.03 18:23:03
ano, ano - je to s tim mnohem svezejsi a ne takove studene akademicke, jako inties v ostatnich magazinech, je to tak, sefe?
bizzaro :: direk-thor - 11.12.03 16:59:49
a taky to aspoň osvětluje můj vztah k této kapele. neni to jen rozhovor pro měsíc prosinec, ale něco "osobního" a Marast ja taky osobní, tak asi tak. ale možná si taky vymýšlím ;o)
bizzaro :: direk-thor - 11.12.03 16:57:57
Úúú... teď když o tom tak přemýšlím, možná jo, ale v tu chvíli, když sem kecal s Haakem, tak ten rozhovor vypadal takhle, a tak jsem se ho tak rozhodnul nechat. Mohl jsem z toho udělat něco "žurnalističtějšího", ale takhle je to aspoň takovej přátelskej pokec u kafe..;)
anonym - 11.12.03 16:45:39
je to OK, ale bez zbytečných kliček jako "Úúú.. vůbec nevím, čím začít, protože jsem trochu nervózní, jelikož patříte mezi jednu z mých nej kapel! " by to bylo o dost lepší, nemyslíš, pájo :o) :-??
shnoff - 11.12.03 11:10:19
ano, dost zajimave, pac ho delal nejuzasnejsi, nejlepci, nejmazanejsi a nejinvestigativnejsi dyrektór!
bizzaro :: direk-thor - 11.12.03 11:02:47
budou dalsi, doufam. na necem uz delam, ale pis kazdy den do 3 nebo 2 rana...
Ashok - 11.12.03 10:48:08
BIZZ : kurna, po 100 letech intie a dost zajimavy k tomu ! :o)

Zkus tohle