AVATAR -

recenze
baara
Hodnocení:
10

Nový film Jamese Camerona (Titanic) byl marketingově opečováván ještě více než poslední dobrodružství Batmana. Již po promítnutí 15-timinutové ukázky novinářům jej provázely samé superlativy a klidná sebejistota režiséra. Nemohou ale Avatarovi ublížit vysoká očekávání či pomatené recenze některých novinářů? Pojďme se na to podívat.

Vítejte na planetě Pandora. Lidstvo vyčerpalo veškeré zdroje na Zemi, a proto posílá na Pandoru jednotku vědců a vojáků, aby dobyla ložiska horniny zvané Unobtanium, za kterou se bude platit velkými penězi. Protože však na největším ložisku roste domovský strom domorodých obyvatel Na’vi, vyvine doktorka Augustine (Sigourney Weaver) tvory stvořtené z lidské a „na’viské“ DNA, do kterých mohou lidé přenést své vědomí. Jediným cílem je infiltrace domorodé vesnice a přinucení obyvatel k přestěhování. Plánem B je tvrdý vojenský útok. Do vesnice se souhrou náhod dostane mariňák Jake Sully (čím dál tím zajímavější Sam Worthington), který se však s kmenem Omaticaya a mladou Neytiri (Zoe Saldana) sbližuje více, než by se jeho velení líbilo…

Co se „protivné zelené rétoriky“ týče, vězte, že ve filmu skoro žádná není. Ano, zničili jsme si svou planetu a hodláme ničit další bez ohledu na přírodu. Toť vše. Téma propojení člověka s planetou a přírodou, potažmo energie procházející vším živoucím, je možné najít v několika existujících myšlenkových systémech. Tady opravdu nejde o žádnou eko-agitku! Příběj věru není ničím originálním, využívá motivy a postupy z Matrixu, Pána prstenů, Eragona či Tance s vlky. Milostný příběh je v podstatě Pocahontas v (bledě) modrém. Ale je třeba si uvědomit, že v tomto projektu od začátku bylo prvotním cílem využití nejpokročilejší techniky k vytvoření prostředí a obrazu, nikoli sofistikovaný příběh. Příběh je jednoduchý a slovy ho převyprávíte i se všemi detaily za deset minut. Jenže film má 160 minut a přesto se nebudete nudit ani vteřinu! A v tom je mistrovství Jamese Camerona. Například zasvěcování Jakea do života domorodého kmene či výběr „draka“ opravdu není součástí hlavní dějové linky, nicméně oči od něj stejně neodtrhnete, to mi věřte. Občas se objeví jemný humor a co se milostných scén týče, víme již z Titaniku, že tohle Cameron ovládá s bravurou. Mimochodem Neytiri je jedna z nejvíc sexy ženských postav poslední doby a je úplně jedno, že je celá modrá.

„Motion capture“ technologie konečně došla svého maximálního využití. Její dokonalost vrcholí v závěrečných scénách, kdy vidíme Jakea v lidské podobě a Neytiri v jednom záběru. Oba cítí, vyjadřují své emoce mimikou, dokonale zapadají do prostředí. Diváka pohlceného jejich příběhem ani nenapadne, že jeden z nich v záběru v podstatě není. Kdo si tuto skutečnost uvědomí, (minimálně) uznale kývne hlavou. Další složky filmu jako hudba či dialogy možná nejsou úplně dokonalé (Cameron to se slovy umí naštěstí trochu lépe než George Lucas, viz jméno Na’vi a příslušnost Jakea v námořnictvu - navy), ale nehází filmu klacky pod nohy, neruší diváka a jeho prožitek. Soustředěný výkon všech herců je dokonale podřízen celku, v čemž Avatar připomíná například Sunshine.

V čem vlastně spočívá tolikrát zmiňovaná revolučnost Avatara? Všichni si vytváříme své alternativní reality, v představách či ve snech. Náš mozek je však bohužel/dík nedokáže zhmotnit. Steven Spieleberg dokázal zhnotnit své dinosaury v Jurském parku natolik reálně, že diváci se strachy choulili na sedadlech. S lidmi či jim podobnými stvořeními to nebylo tak jednoduché, jak se přesvědčil Robert Zemeckis (Polární expres, Beowulf). Avatar zhmotňuje fantazie svého tvůrce téměř dokonale a bez zjevných upozornění na jejich nereálnost. Ve spojení s třetím rozměrem prolamuje hranici mezi představivostí a realitou. Můžeme se jako diváci jen těšit, co nás v budoucnu čeká, protože možnosti se za předpokladu dostatku financí momentálně zdají být neomezené. V jistém ohledu skutečně vstupujeme do nového filmového světa.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2009, 162 min

Režie: James Cameron

Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Wes Studi, Laz Alonso, CCH Pounder, Stephen Lang, Dileep Rao, James Pitt, Amy Clover, Peter Mensah, Matt Gerald

Vložit komentář

Baara - 01.12.10 10:40:43
Bros: To asi ne...leda si pořídit 3D telinu :-) Ale na počítači to prostě nemá smysl :-(
bros - 29.11.10 23:20:38
baara: tak jinde už to ani vidět nemůžu, ne?
bruth - 29.11.10 14:40:30
by do těch filmů měli dát "věnováno všem šefredaktorům" :-)
bizz - 29.11.10 13:22:41
no ja kdyz sel pak na 3D do Imaxu, tak jsem videl uplne novej film :o nebudu polemizovat nad prmbehem a nejakou originalitou, ale proste me ten film na 2,5h dal zapomenout na to, ze jsem v kine a ze pak vylezu do hnusny reality, kdy pujdu pak na pivo a do rana delat PRka a korekce :))))
Baara - 29.11.10 12:24:44
Bros: viděl doma na kompu, v lepším případě na slušně velké obrazovace, že?
DW - 27.11.10 00:54:14
Říkám od začátku:) Ale to už je fuk, Cameron má prachy na účtě a čeká se na další jeho hypovačku.
bros - 26.11.10 13:34:06
Tak jsem to konečně viděl. Měl jsem rozepsanej dlouhej koment, ale nakonec to shrnu s tím, že to byla emocionálně plochá nuda:)
remedy - 11.02.10 13:41:43
Musím taky pochválit recenzi, protože jak už bylo zmíněno výše, jako jedna z mála necharakterizuje Avatara jako ekologickou agitku nebo prostě to "zelené" poselství neřeší.)) Tohle je vlastně první rozsáhlejší recenze, kterou jsem od premiéry četl, tak jsem si i s odstupem hezky zavzpomínal a asi navštívím IMAX znovu.))
bizz - 10.02.10 00:22:33
Tono, no ze to vypadalo, ze ses presunul do Aliena ;) ta Ripleyovka te nejak... ;)
tono - 10.02.10 00:10:18
ano, zítra na to jdu do 3D :) (nikdy jsem tam nebyl a nic lepšího tam asi nedávaj)
bizz - 09.02.10 15:35:45
Tono, jsme prece v Avataru ;)
tono - 09.02.10 15:29:21
Tak Vetřelec/ci asi neměl dojímat ani hřát u srdce - spíš navozovat strach, napětí a ponurou klaustrofobickou atmosféru.
DW - 08.02.10 15:12:21
Moje slečna si ani nepamatovala, že by v tom filmu zemřela nějaká důležitá postava.. A já? "No počkej, ten její modrozelenej fotr a pak přece Sigourney "Weaver" Ripleyová.. a ona: "Ajo." A takhle studenej film, kde si člověk ani nepamatuje, že nějaká důležitější postava natáhla brka má dojímat?
tono - 08.02.10 15:03:44
Důvod, proč mě Avatar příliš nevtáhl a nepohltil bylo také to, že jsem vržen do světa, o kterém nic nevím, nemohu si k němu vytvořit žádný vztah, jelikož nejsou dostupné žádné informace o historii, přírodních a kulturních poměrech ap. či něco, co by probouzelo fantazii, navozovalo pocity a morální dilemata. Co všechna ta podivná fauna a flora, k čemu, proč, jak to funguje? A ty postavy nezajímavé s naprosto fádnim charakterem. Kdo hrál Mass Effect (zatim ještě není film, ale prý se připravuje), tak ví, jak má vypadat epické sci-fi plné emocí, poutavých dialogů, zvratů a těžkých rozhodnutí a dilemat ve vesmíru s historií, svými zákonitostmi a vztahy.
tono - 08.02.10 14:56:14
to Baara: pozitivní emoce z filmů, které jsem jmenoval byly určitě v Propasti a částečně i v Prolomit vlny. Dále třeba i v Terminátor 2, jak se postupně vyvíjel pozitivní vztah toho kluka a té ženy ke stroji, který je měl ochránit. Trochu z jiné kategorie třeba velice příjemný, vtipný a pozitiní film byl Interstate 60.
molit - 30.01.10 12:02:17
souhlas s tím, že na atmo 3D her jako Crysis to zatím nemá, ale fajn nezávadnej rozjezd..
DW - 30.01.10 11:25:49
Včera jsem na tom byl ve 3D. Je to fakt legrační, hlavně scénař jak ze 70. let - "Ať ta akce vodsejpá, chci bejt na oběd doma.." - No doprdele, to byla řachanda. Doufám, že to bylo jen tim tragickym dabingem, snad bude původní znění aspoň o něco lepší. Jinak jsme si z toho nijak neustříkli, jsme zvyklí z počítačovejch her na podobný scenérie..
Baara - 29.01.10 10:54:38
Potvrzuju Bizzovo tvrzení, že nuda se nedostavila ani v pouhých dvou rozměrech...
molit - 29.01.10 09:49:17
pokud bude trilogie, jsem vážně zvědavý na kvalitu..
DW - 29.01.10 08:43:50
Dneska na to jdu, pak poreferuju, jestli se můj skepticismus jaksi rozmělnil, nebo nee
bizz - 29.01.10 08:18:27
ja videl s Barou 2D a tvrdim, nenudiljsem se ani vterinu :) a District taky super
molit - 29.01.10 07:36:07
byl jsem, viděl jsem, nezvítězil jsem.. technicky je ten film opravdu hodně vysoko, ale na ději bylo vidět nejen občas radikální zkracování. Jestli někdo tvrdí, že se nenudil ani vteřinu, tak za to může maximálně 3D a to brzy v rámci filmu (dokonce i fotbalu!) nebude zrovna moc.. o šňufíček u mě vede District 9, které mě dostalo nejen tím nápadem, ale i zpracováním (a to nebylo ve 3D)..
baara - 28.01.10 23:10:51
a libil se ti nejakej, kde by ty emoce byly pozitivni?:-)
tono - 28.01.10 21:59:55
to Baara: Tak od Camerona třeba Vetřelec - strach a klaustorfobické pocity, Propast - jak objevili na dně oceánu ty mimozemšťany - to bylo kouzelný. Jinak z jiných filmů třeba Amores Peros, již zmíněný Anitkrist nebo také od Larse von Triera Prolomit vlny (úžasná herečka v hlavní roli). V některých pasážích i český film Někdo tam dole mě má rád (i když tam jsem se spíš častěji smál). Dalo by se toho jmenovat víc, tohle jen tak namátkou
brutsáčik - 28.01.10 20:33:24
král je mrtev at žije král
DW - 28.01.10 19:44:24
Rozhodně ne Hard Candy :))
Baara - 28.01.10 17:39:21
Mně teda ty emoce "počítačové" nepřišly...ale to je individuální. Tono, který film je podle tebe emocionálně opravdový? Jen pro zajímavost...
kot - 28.01.10 17:16:39
antikrist je strasna picovina
bizz - 28.01.10 15:29:27
Antikrist je film, ktery by si zaslouzil smazat :D
tono - 28.01.10 15:15:08
Kromě technologie a rekordního rozpočtu na tomto filmu není vůbec nic zajímavého. Ve srovnání s Cameronovými přechozími počiny to absolutně neobstojí. Připadá mi že nejen vizuální stránka byla dělaná přes počítač, ale kompletně vše a i ty emoce, scénář, dialogy vygeneroval nějaký automat, necítil jsem u tohoto filmu absolutně nic. A poselství o tom, že vše je propojené? To je fajn, že se to někdo pokusil sdělit i masám, ale dalo by se to udělat líp, emoteivněji atd. Nehledě na to, že to je všeobecně známý (alespon by měl být) fakt, na který i věda už konečně přichází. Takže jako technologické demo fajn, pak ty 9 a 10 chápu, ale jako film stěží 5/10. Škoda, že tu na marastu není recenze třeba na Antikrista...to je o něčem jiném, to je film, který by si zasloužil vyzdvihnout.
jkl - 20.01.10 12:12:27
No tam těch motivů je, resp. mi jich tolik vyvstalo. Hned na začátku Vetřelci, Četa.. :D
Cannibalix - 20.01.10 04:43:49
supr zážitek v kině, parádní podívaná, ost byl dobrej ve filmu (je tam motiv z nepřítele před branami)
molit - 19.01.10 13:49:16
Marketing RULLEZZ! Je to jak s iPhonem.:-( Počkám si,až hysterie povolí a pak si to v klídku počujem:-)
DW - 18.01.10 18:50:50
"Avatar po nás chce, abychom viděli, jak se daj vydělat prachy v době celosvětové hospodářské krize, kdy mají obyčejný lidi co dělat, aby udrželi držku nad vodou. A pokud musíte cestovat přes půl zeměkoule, abyste si tam uložili poctivě vydělaný prachy, tak je to prostě zázrak marketingu, zázrak chování stáda" řekl Cameron.. no, a pak že to nejde.
jkl - 18.01.10 12:31:26
"Avatar po nás chce, abychom viděli, že je vše propojené, všichni lidé navzájem i my se Zemí. A pokud musíte cestovat čtyři a půl světelného roku na jinou, vymyšlenou planetu, abyste tento zázrak, který tu máme přímo před sebou, ocenili, tak to je prostě zázrak kinematografie, to je to kouzlo," řekl Cameron. .. no a pak že to není ona zelená propaganda.
brutusáčeik - 18.01.10 12:08:03
oscara za film ale nevyhraje si myslim.....za efekty a vše okolo jo....nebo za scénář určitě ne
bizz - 18.01.10 08:53:17
resp. film me prekvapil, rezii beru
bizz - 18.01.10 08:52:21
trochu me to prekvapilo, ale Zlaty glob za Nejlepší film a za Nejlepší režii ma Cameron doma
bizz - 12.01.10 14:27:00
sekunda filmu přišla na 2.400 h práce, což ho pasuje na nejdražší film v dějinách. vznikal nepřetržitě víc než 10 let, náklady na vytvoření byly 300 milionů liber (cca 900 milionů korun).. mozna bych mohl zkusit prepocitat novej Marast... :)
jkl - 07.01.10 11:08:04
Jo, až to tu bude v kině, tak třeba zajdu, je to možné...
Baara - 07.01.10 10:48:25
tak jdi do toho kina :-)
jkl - 07.01.10 10:45:32
No to já taky neumím...
baara - 07.01.10 01:34:57
ja neumim dopredu odhadovat sve reakce. nastesti... to musi bejt desna nuda.
jkl - 06.01.10 19:13:02
Nemá, protože ať už to uvidím jak chchi, role, postavy a děj bude stále stejný.
Baara - 06.01.10 18:31:05
jkl: jasně, máš jiný předpoklady, ale pokuds to viděl v ripu, nemá žádná diskuse cenu :-(
Tomáš Corn - 06.01.10 18:27:11
Na agitky prdím (ty se dají najít i v Osvícení :-) ), film byl parádní jízda a co se o něm bude říkat za 20 let je 1. spekulace 2. mi jedno :-)
jkl - 06.01.10 18:11:23
Baara: nee, nebyl, rip. Já vím, co chceš říct, ale má odpověď je, že mě zpracování nikdy už žádného filmu nevzalo a na vizuelní podání čehokoliv si moc nepotrpím (např. dodnes hraju staré hry na dosboxu a emulátorech).
D - 06.01.10 11:15:39
tohle je presny ..-)) http://kecy.roumen.cz/JmRmb.jpg
Baara - 06.01.10 11:06:36
Jsem se ve svém zmizelém příspěvku ptala Jkl, jestli byl na Avatarovi v kině?
jkl - 05.01.10 23:13:55
tak sme přišli o kus plodné debaty .DDDDDDD
brutusáček - 05.01.10 01:26:59
jediný co lidstvo může je poslat tam atom.....možná o tom to je..aby účel ty prostředky fakt nesvětil :)
kos - 05.01.10 00:54:23
aby lidé žili déle, bylo jich tím pádem více, a mohli kolonizovat další planety
jkl - 05.01.10 00:52:06
Tady účel světí prostředky, ale jde to i dál, když chcete filosofovat. Co když z té látky, co chtěli těžit na Pandoře, vyrábí vědci na Zemi třeba univerzální lék proti rakovině a aids, syfilitidě atd.? Hm? Říkám, to vržení do děje je prostě přespříliš naskriptované.
brutusáček - 05.01.10 00:26:30
nicméně ty strojovny a ty pc co to všechno rendrovali...to asi taky nebylo pár tužkovek :)
brutusáček - 05.01.10 00:26:00
byznys jede dál... :)
Satan.rap - 05.01.10 00:16:40
vsechno tezime, jsme zly a drancujeme planetu a pak si to uvedomujeme u filmu za pul miliardy:-))))
bizz - 05.01.10 00:14:15
s muzikou souhlas, ta je slabsi..
jkl - 05.01.10 00:10:32
Jo a hudba je děs, totální klišé a tužka.
jkl - 05.01.10 00:08:32
4/10!!! Že je děj vykradený (dokonce sem si při tom příletu a scéně u letadla nevybavil nic jiného než Četu), to ještě tak nějak srát, ale on je prostě dementní, to nepřejdu s klidem.Že je to eko-pohádka, to mi nevadí. Ale jak kontrastně a černobíle je celý spor vykreslený (voják chce vraždit, obchodníkovi je to všechno fuk, hlavně že těžíme, no a lid z lesa chce přece jen mír a lásku, jak jinak...), to nevydýchám. Když sem si hrál s igráčky v pěti, tak to mělo teda větší grády. Jediná možnost Avataru je to, že se mu podaří odlákat diváka zpracováním a naprosto nezakopávacím dějem a dialogy tak, aby náhodou nezačal pochybovat, o čem to vlastně je. Morálka nefunguje, opět jsem fandil těm špatným. Jako sry, tohle není uplně špatný film, ale JE to mohutně přefouklá bublina.
brutusáček - 04.01.10 16:34:51
ono ne rozmazaný ale něco na úkor toho 3d je...mě šlo spíše o světla..a jemné detaily které při 2d víc vyzněly... jinak avatar prej už 1 mld dolarů...
bizz - 04.01.10 16:28:20
killer, ted jsem mluvil s lidma, co byli jak v Imaxu, tak i Village a prej tam nebyly zadny problemy tykajici se rozmazanosti, takze..? nechlastej pred kinem :D
killer - 04.01.10 15:48:11
no tak vcera podruhe v kine a tentokrat na 3D a teda jako misty rozmazany, jelikoz se vam uplne vepredu objevi moucha, semeno posvatneho stromu, ci cokoliv jineho a zbytek se trosku parkrat maznul:-( pro me teda o neco horsi podivana nez 2D (mysleno ted pouze a jedine vizualne). brut: 4 vs 5 prstu je jasnacka, vsim sem si hned:-)
brutusáček - 03.01.10 12:47:02
"Všimli jste si, že Avataři mají pět prstů na rukou i na nohou, zatímco Naviové mají pouze čtyři?" já teda vůbec
brutusáček - 30.12.09 22:54:01
řiká se "navi" :)
bizz - 30.12.09 19:51:27
dnes klid a naber sil v rovnovaze s Gaiou ;-)
D - 30.12.09 18:14:56
bizz: ale kdyby jo, tak to uz bys tu mozna ani nebyl. to je situace...
D - 30.12.09 18:14:08
bizz: zejtra mam v planu popijeni s divnou partou asocialu kousek za prahou. a co ty delas dneska?nechystas se treba na tambora?nebo nebudes trenovat?:)
DW - 30.12.09 17:05:52
zelená verze ftw:)
Baara - 30.12.09 16:59:40
ad téma smysl/účel...na to, že všechno má mít nějakej smysl jsem rezignovala, a to nejen na poli filmu.
Baara - 30.12.09 16:58:33
při slovech "zelená verze" mám rudo před očima :-) jinak hodně lidí tu diskutuje film, který prozatím nevidělo, takže se docela těším na jejich commenty po shlédnutí.
annal - 30.12.09 15:32:48
Jinak film je teda takova zelena verze "Neznalka na Mesici"?
bizz - 30.12.09 15:23:08
s malym clovek ale utajene a nerusene muze mnout :-D hej Dave, ty s tim velkym, co delas zitra? :-P
D - 30.12.09 15:11:45
DW: to je fakt, s malym toho clovek moc nenadela :D
DW - 30.12.09 14:34:12
:)), nejsi nějaká podrasa, tak jedině s velkym ne:))
D - 30.12.09 13:14:56
DW: s Davem, to jako se mnou? :D
DW - 30.12.09 13:12:05
Taky, navíc nerad chodim s davem. Počkám až vypadne, a pak si uděláme hezký, hypem nezkažený odpoledne.
Satan.rap - 30.12.09 12:10:24
Hele rikam si mate zajem o formalne dotazenou pohadku pokud ano, jdete. Pokud ne jako ja, tak si to rozmyslete. Flejmovat je u toho trosku blbost. Z Temnyho rytire jsem mel pocit, ze je to jako HEAT s maskama. Cili nadrena kriminalka. Avatar bude podle vseho super udelana Disneovka. A v tom to taky, asi bude vrchol:-) Casem se mrknu az bude nalada. Ted nejak moc nemam chut.
bizz - 30.12.09 12:00:57
D: hele, ja mam rad takovyhle "pohadky", takze nastroj byl pro me jen prostredek k vyjadreni, na ten vam i na ostatni prdim :)
D - 30.12.09 11:48:30
bizz: achjo bizzi, stavis to cele uplne na hlavu :) vypada to, ze tahle debata stoji na tom, ze vetsina diskutujicich (a zrejme i tvurcu) povysuje nastroj, ktery ma slouzit k vyjadreni myslenky (tj. technologie), nad samotnou myslenku. talent a hlavne spousta prace k tomu sice je treba, ale bohuzel v tomto podani postrada jakykoliv smysl.
brutusáček - 30.12.09 11:22:10
baara: nene SW je "klasika" za vše může žena že :)
bizz - 30.12.09 10:22:30
akh: a neni super dokazat naprosto dokonale vyuzit kazdou minutu skoro z tech 3h, kdyz pribeh nekomu reknes behem 3min? podle me na to je treba talent a myslenka porazeneho cloveka vlastne sebou samym, a proc ne :)
D - 30.12.09 09:57:14
tak to vas fakt lituju jestli vas to nikdy nenapadlo :)
DW - 30.12.09 09:48:59
Vždyť i jakýkoliv zvíře je chytřejší než člověk, protože nemá potřebu točit film za půl miliardy, kterej ve finále vlastně neříká nic novýho :D. Zvíře zabíjí jen když má hlad, nehrabe jako to prase člověk. Řeklo si asi, že na to sere, radši ať neničí tu krásnou planetu, na kterou je někdo hodnej pozval.
DW - 30.12.09 09:47:08
To vás fakt nenapadlo? Nekecejte:)
Baara - 30.12.09 09:38:09
akh: zkus takhle převyprávět star wars...zelenej mužíček o holi, co divně mluví, trénuje blonďáka, jehož táta je pánem zla a sestra vůdkyni dobra...:-)
Baara - 30.12.09 09:36:22
Je to opravdu dobrá myšlenka, ani mě to nenapadlo. Jasně, člověk není navrchu, ale přitom ho ti nad ním převyšují zdánlivě "primitivnějšími" elementy. Ne technologií, ne znalostmi....nice!
brutusáček - 30.12.09 03:25:18
všichni čekáme na finále to je jasný...ale co, jak, proč bude? o tom to je... myšlenka Maitre Gero že člověk neni uplně nahoře mě nenapadla a je naprosto senza, přesně tak!!!! :)
akh - 30.12.09 00:22:05
bizz, to sis vsadil dobre, ze nic definovat si netroufnu. Blbost me napada hned po tom, co se pokusim vypravet, o cem ten film byl. Jak zacnu, promitnu si behem chvilky celej ten pribeh a prestava snaha o nejaky vypraveni. Z toho by mi stejne nikdo neuveril, proc dojem z avatara je takovy, jaky je.
DW - 29.12.09 23:44:54
Co nám taky kurva zbývá, než optimismus? Stejně jen řekáme na finále..
Maitre Gero - 29.12.09 22:40:30
Ad děj: byť vystavěn spíš na plytkost, přímočarosti a (God forbid) i kýči, přináší podle mne pár převratných novot: konec člověka jako vrcholu na žebříčku hodnot v americkém filmu. aneb "alien", ktery poráží člověka jako (kolektivní) hlavní hrdina! To je převrácení tradičních hodnot amerciké filmové produkce: kde jsou frajeři z Top Gun? (a taky ze Žhavých výstřelů?) Začíná to být vážné - tohle totiž už je dobrý důvod k filosofování. Tady na to asi není místo, tak jen odkážu na Bělohradského. A nakonec jeden dojem: když vylezu z kina a kolem projede s hlukem SUV, pěkně mne nasere... Nevím proč. Optimismus je opium lidstva, zdravý duch páchne blbostí, ať žije Gaia!
Maitre Gero - 29.12.09 22:34:48
Ad děj: byť vystavěn spíš na plytkost, přímočarosti a (God forbid) i kýči, přináší podle mne pár převratných novot: konec člověka jako vrcholu na žebříčku hodnot v americkém filmu. aneb "alien", ktery poráží člověka jako (kolektivní) hlavní hrdina! To je převrácení tradičních hodnot amerciké filmové produkce: kde jsou frajeři z Top Gun? (a taky ze Žhavých výstřelů?) Začíná to být vážné - tohle totiž už je dobrý důvod k filosofování. Tady na to asi není místo, tak jen odkážu na Bělohradského. A nakonec jeden dojem: když vylezu z kina a kolem projede s hlukem SUV, pěkně mne nasere... Nevím proč. Optimismus je opium lidstva, zdravý duch páchne blbostí, ať žije Gaia!
Maitre Gero - 29.12.09 22:32:43
Ad děj: byť vystavěn spíš na plytkost, přímočarosti a (God forbid) i kýči, přináší podle mne pár převratných novot: konec člověka jako vrcholu na žebříčku hodnot v americkém filmu. aneb "alien", ktery poráží člověka jako (kolektivní) hlavní hrdina! To je převrácení tradičních hodnot amerciké filmové produkce: kde jsou frajeři z Top Gun? (a taky ze Žhavých výstřelů?) Začíná to být vážné - tohle totiž už je dobrý důvod k filosofování. Tady na to asi není místo, tak jen odkážu na Bělohradského. A nakonec jeden dojem: když vylezu z kina a kolem projede s hlukem SUV, pěkně mne nasere... Nevím proč. Optimismus je opium lidstva, zdravý duch páchne blbostí, ať žije Gaia!
brutusáček - 29.12.09 19:00:19
3d v cinema city na zličíně moc nepřesvědčilo...
D - 29.12.09 18:45:50
Loomis: tos myslim napsal dost dobre. jako technologicke demo je to spicka. a nejaky ten pribeh navic jako bonus, aby jim lidi po hodince nezacali odchazet.
D - 29.12.09 18:27:19
bizz: jasneze tak premyslim i u muziky nebo u cehokoliv dalsiho. ty snad ne? je to proste otazka co te zajima. tady na me james asi zapomnel, takze z toho co me zajima zbylo celkem malo abych tak rekl:) a navic 162 minut? dela si z nas prdel, to je jasny:) jeste rekni zes posledni hodinu uz nemel otlaceny kminy:) ale jako serial by to mohlo byt celkem kruty:)
bizz - 29.12.09 01:06:44
akh sam je blbost a nic si tady definovat netroufne :)
baara - 29.12.09 00:54:52
definuj blbost:-)
akh - 28.12.09 21:44:22
jeto blbost, ale moc hezky se na to koukalo.
Baara - 28.12.09 20:43:02
S hrama bych to moc nesrovnávala, herní grafika je přece jen specifická...ale jo, proč ne. Subjektivní je hodnocení zčásti vždycky, to jinak ani nejde.
LooMis - 28.12.09 18:44:09
molit [16:16] to pro mě (skoro) vystihl, akorát si myslím, že Playstation nebo Wii jsou ještě o kousek dál než stolní počtáři. Včera shodou okolností opět Dark Knight a ten samozřejmě je příběhově od Avatara stejně daleko jako Pandora od Země, ale! Zatímco u netopýra vlastně nejvíc baví scény s Jokerem, tady je pořád co sledovat i mimo děj, který lze naopak vnímat jako příjemný "dokreslení" s nulovými/předvítatelnými zvraty. A jak říká Joker - každý má plán a Cameron měl PLÁN udělat něco revolučního s použitím nové technologie a to se mu povedlo dokonale! Pokud je to pro někoho málo, beru to, ale podívaná je to taková, že chca nechca to musí uznat i filmový analfabet a právě proto si myslím, že i za 20 let se k tomuto filmu bude vzhlížet minimálně jako k technologickému milníku.
molit - 28.12.09 16:16:53
..takže jde hodně o pocitovku, James Cameron nám servíruje něco, co do dneška znají jen lidi z PCček - náhled blíž k virtuální realitě (tam taky děj nehraje až takovou roli a má cosi lákavého,co prostě minimálně zaujme skoro každého) nebo se pletu?
Baara - 28.12.09 15:45:32
Už jsem to myslím psala u Temného rytíře...maximální známka je prakticky vzato 9, protože nic nemůže být dokonalé. Ten bod navíc je za to více méně subjektivní "kurwa jo!". U Rytíře nepřišlo, u Avatara jo.
bizz - 28.12.09 15:35:22
si taky myslim, ze bych to takto nehodnotil.. a 10.. premyslis takto Dejve i muziky? ber to tak, ze je to pecka a ze Bara sakra premyslela, zda to tam dat. ja bych mozna dal 9.5 jen proto, ze ten pribeh je silnej extrakt, ale je to tak... náádhernýý asi musim napsat, ze ubranit se ty plny znamce je tezky :)
Baara - 28.12.09 14:47:36
Jasně, že děj není nedůležitej, ale v tomhle případě prostě není stavebním kamenem č. 1. Popcorn to není (srovnej s nedávným 2012), intelektuální kousek taky ne. Copak je třeba, kwa, takhle to zařazovat?!
molit - 28.12.09 14:32:02
takhle to skoro zní,jak kdyby nebyl děj filmu (obsah) až tak důležitý a Avatar byl vrcholem vábivé popcornové zábavy..
Baara - 28.12.09 13:03:41
to Brut: ve všech ohledech jako že Worthington prostě není Bale :-)))
Baara - 28.12.09 13:03:14
jasně, názor beru neasi. já jsem zase nechtěla vypadat, že u pssní recenzí nepřemýšlím:-)
D. - 28.12.09 12:41:27
baara: jasny, pochopil jsem tvuj nazor uz z recenze, slo spis o recnickou otazku:) kazdopadne ty jsi me asi nepochopila. mam pocit ze film za 10 by mel mit nejakou trvalou hodnotu, aby i za treba 20 let jsem mohl uznat ze je to kvalita. jenze az pomine tady ten wow efekt, tak uz se z toho nikdo na prdel neposadi a zaradi se to mezi prumerny becka. anebo ja nevim kurva, mozna to proste nechapu, seru na to, chtel jsem jenom napsat nazor :)
brutusáček - 28.12.09 12:35:54
"Při titulkách jsem byla dojatá a spokojená, v kalhotkách sucho ve všech ohledech, kamaráde :-)))" hláška roku !!!!!!! :))) baara válí
Baara - 28.12.09 10:22:44
D. - docela tě chápu, že ti ta 10 připadá mimo mísu. Sama jsem docela dlouho řešila, jestli ji dát.... Základem je pro mě to, že celek je víc než součet částí. Soundtrack samostatně neřeším nikdy, pokud mě hudba neruší, je to ok. Dialogy jsou jednoduchý a občas klišé, jasně, ale rozhodně bych je neoznačila za stupidní, vezmu-li třeba zmíněné Hvězdné války. Vykrádačka? No a? "Donť steal. And if you have to steal, steal from the best!" A když o tomhle filmu tvrdím, že je "krásnej", myslím tím krásu jako estetickou kategorii, ne že jsou to pěkný obrázky. Při titulkách jsem byla dojatá a spokojená, v kalhotkách sucho ve všech ohledech, kamaráde :-)))
D. - 28.12.09 08:03:16
hm, takzeee... neda mi to :) chapu tvuj nazor dobre, ze se na to pekne kouka, ale pribeh je vykradacka vseho moznyho, navic jeste plytka jak detsky prsa, soundtrack nic moc, dialogy misty mirne dementni, ale stejne davas 10 bodu, pac jsi neudrzela stolici z toho jak je to pekne barevny? to mi prijde skoro jako nedostatek soudnosti baaro :)
brutusáčik - 24.12.09 10:07:29
no ze všech recenzí co jsem četl, byla nejlepší baary, protože ta jako jediná tam žádnou agitku "neviděla", respektive jí to nepřišlo prioritní....všude na netu čteš..."krásná eko pohádka" a bla bla bla.....ono kdyby na to každej takhle koukal tak řekne i o pocahontas že je to zelená agitka :)
Baara - 23.12.09 21:52:27
je to aktuální společenskej problém, tak jde i do filmu, to je přirozený. V tý souvislosti mě napadá, že by to chtělo film o společenským problému jménem Paroubek :-))) něco na způsob Saw třeba :-)
bizz - 23.12.09 21:32:21
ze to do tech filmu davaj, agitky jsou o pici neasi. ale z eko-hlediska nam prece nic nehrozi a jedna se o boudu, jak tvrdi jeden nas chytrej profesor z obrazu. kreten.
nadrom - 23.12.09 21:04:30
Takže i na marastu 10, hmm, už se těšim na pátek do IMAXU, zatim sem neslyšel jedinej negativní dojem:))
brutusáčik - 23.12.09 16:43:40
bizz: to že to do těch filmů komponujou -wall-i nebo to že za každým sebemenším zábleskem nějaké "ideii" se vidí agitace?
bizz - 23.12.09 16:20:23
a ja myslim, ze je to i dobre
brutusáčik - 23.12.09 16:11:42
jojo ...tak všude se oháněj tou zelenou agitkou..ono je to dnes asi moderní
LooMis - 23.12.09 15:19:11
jo a ta retz Spáčilový - jablko opravdu nepadá daleko od stromu
Baara - 23.12.09 14:38:20
Brut: podle mě prostě Lucas nejmodernější technologie nevyužil tak jako Cameron...jen můj názor. Na starý SW nedám dopustit, z novejch si někdy pustím max. Sithy.
killer - 23.12.09 14:34:51
avatar je opravdu krasne komplexni dilo a nadherna podivana!!:-))) I kdyz moje ocekavani byla obrovska a nesejmulo me to tak moc jako Dark Knight, tak byla ocekavani naplnena merou vrchovatou a Cameronovi sem veril kazdej pixel:-)) Pro me avatar za 9,5
LooMis - 23.12.09 14:32:19
první film, na který opravdu chci jít ještě jednou, pěkně ve 3D a uslintávat u toho :-D SW - nemůžu si pomoct, ale starší díly mám raději než nové
brutusáčik - 23.12.09 14:09:03
určitě nehanim avatara...je to další krok v před...
brutusáčik - 23.12.09 14:08:33
to je to co jsem měl namysli u sw, nešlo mi o to jestli se na ně bude vzpomínat to jsem myslel u T2, ale spíš to co ta technika dosáhla v době nových SW ...kdy se to téměř vše točilo před modrym plátnem...
Baara - 23.12.09 13:46:03
Jak jsem napsala, podle mě je třeba se nedívat na technologii samotnou, ale na to co umožňuje.
Baara - 23.12.09 13:44:28
hudba je možná nejvýraznější slabina ad star wars - nemůžu souhlasit, nebylo to zdaleka tak komplexní, spousta věcí tomu chyběla, přebývaly postavy... vzpomínat se na ně bude, ale jen díky původní trilogii, tj. základu, který vytvořil fenomén.
brutusáčik - 23.12.09 12:42:16
ve filmu ok...tak jasně podkreslovalo to ty momentky, ale jak řikam ok.. :)
bizz - 23.12.09 12:31:42
ve filmu mi prisel leckdy zbytecnej a nekdy preslazenej, trosku patosni..
brutusáčik - 23.12.09 12:27:38
OST mam, ve filmu funguje skvěle jako samostatně pokulhává...
bizz - 23.12.09 12:26:59
kdyby Avatar bylo album, pravdepodobne by stalo na vrcholu rocniho topu
brutusáčik - 23.12.09 12:26:57
ono..je to super né že ne, ale víc revoluční mi přišli nová trilogie star wars...nicméně avatar ukázal jeden možný směr kudy se může produkce ubírat, nemyslím si ale, že se bude o avataru za 5-10 let mluvit tolik jako třeba o Terminátoru 2

Zkus tohle