První shlédnutí Černé labuti je pohlcující. Poskytuje natolik intezivní emociální zážitek a budované filmové napětí, že návštěva kina bude možná o zdraví; od chvíle, kdy si Nina odtrhne první kus kůže, se už sotva nadechnete. Stojí především na psychologickém vývoji hlavní postavy a ačkoli se to při psychologické intenzitě příběhu může zdát, zpracování nepostrádá pro Aronofského typický naturalismus a zároveň určitý filozofický přesah. Závěr? Slovy hlavní postavy: "It was perfect."
Darren Aronofsky odjakživa chtěl natočit film z baletního prostředí, se kterým se seznámil skrze koníček své sestry. Fascinovalo ho, že něco tak náročného jako balet může ve výsledku působit tak lehce a étericky. I přes uznání jeho prozatimní tvorby jeho projekt skoro padl těsně před začátkem natáčení, kdy museli ve Fox Searchlight narychlo shánět náhradní zdroje. Ještě že se to podařilo, protože by byla obrovská škoda, kdyby Černá labuť nevznikla. Je totiž fantastická!
Tanečnice Nina (Natalie Portman) stojí právě na počátku velké kariéry v podobě obsazení do hlavní role nového zpracování Labutího jezera.Má hrát křehkou a nevinnou bílou labuť, která přesně odpovídá její povaze, ale také vášnivou, osudovou černou labuť. A zde nastává problém, protože Nina je ustrašená, emocionálně i pudově spoutaná žena, která se soustředí jen na technickou dokonalost svého tance. Navíc je doslova rdousena svou přehnaně milující matkou, jejíž kariéra skončila těhotenstvím a právě skrze kariéru svojí dcery ji může realizovat znovu a lépe. Pro dokonalý výkon udělá Nina vše, včetně probuzení své temné stránky pod vedením manipulativního choreografa Thomase (Vincent Cassel) a za přispění závistivé kolegyně Lilly (Ukrajinka Mila Kunis). Brzy se však začne ukazovat, že toto probuzení může být pro Ninu devastující.
Černá labuť stojí především na psychologickém vývoji hlavní postavy. Ačkoli se to může při psychologické intenzitě příběhu zdát, zpracování nepostrádá pro Aronofského typický naturalismus a zároveň určitý filozofický přesah. Ano, není to extrémní fyzičnost Wrestlera nebo hluboká myšlenka Fontány, Černá labuť je ve výsledku komplexnější. Kromě patologie psychiky hlavní postavy se zamýšlí nad destruktivními důseldky realizace nenaplněných cílů rodičů skrze životy jejich dětí a také nad ničivou silou naprosté oddanosti umění. Toto téma samozřejmě není lidem pracujícím s herci cizí. Herec je pod určitým úhlem pohledu jen prostředek vyjádření příběhu, nástrojem umění. Vstřebává do sebe cizí charakter a často nese následky neschopnosti udržet si odstup a integritu vlastní osobnosti.
A protože balet není všeobecně žádná brnkačka, vezmou-li akademici v potaz i fyzickou stránku role (což neudělali loni u Mickeyho Rourka), doplňující u Natalie Portman briltaní psychologické ztvárnění postavy, její šance na plešatého naháče je více než velká. Film je samozřejmě lahůdkou pro její fanoušky, erotičtější scény ještě Portman nenatočila a pravděpodobně už nenatočí. Co se vedlejších rolí týče, všichni herci jsou a prostě museli být bezchybní. Jakákoli nedokonalost by vyčnívala jako bílý elf mezi hobity.
Formální zpracování nese pro Aronofského typické znaky. Snímek je natočen pseudodokumentárním způsobem za použití jedné jediné kamery, netradičních úhlů i práce se světlem a dokonale využívá zvukovou a hudební podporu vyprávění. Ne každému tvůrci složil hudbu k filmu Petr Iljič Čajkovskij. A mnozí tvůrci by se na Černé labuti měl učit, jak se buduje filmové napětí. Věřte, že od chvíle, kdy si Nina odtrhne první kus kůže, se už sotva nadechnete. Možná pocítíte tlak na hrudi a možná se vám budě těžko usínat. Černá labuť nejde jen tak z hlavy.
U člověka, který se šíře prezentoval mistrovským dílem jako je Requiem za sen, to zní až neuvěřitelně, ale Aronofsky jako tvůrce stále roste. Snad producenti konečně pochopí, že Aronofskému mohou věřit a Darren nebude muset trávit dlouhé měsíce svého tvůrčího života sháněním peněz.
Problémem i pro recenzenta může být, že první shlédnutí Černé labutije natolik pohlcující, že je obtížné si hned po něm sednout k počítači a trefovat se do těch správných kláves. Černá labuť opravdu i v domácím prostředí (pst!) poskytuje natolik intezivní emociální zážitek, že návštěva kina bude možná o zdraví. Nicméně toto riziko jsem ochotna bez rozmýšelní podstoupit. Slovy hlavní postavy: "It was perfect."
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2010, 108 min
Režie: Darren Aronofsky
Hrají: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Kristina Anapau, Toby Hemingway, Sebastian Stan, Ksenia Solo, Janet Montgomery, Mark Margolis
Vložit komentář