BLACK SWAN > Černá labuť -

recenze
baara
Hodnocení:
10

První shlédnutí Černé labuti je pohlcující. Poskytuje natolik intezivní emociální zážitek a budované filmové napětí, že návštěva kina bude možná o zdraví; od chvíle, kdy si Nina odtrhne první kus kůže, se už sotva nadechnete. Stojí především na psychologickém vývoji hlavní postavy a ačkoli se to při psychologické intenzitě příběhu může zdát, zpracování nepostrádá pro Aronofského typický naturalismus a zároveň určitý filozofický přesah. Závěr? Slovy hlavní postavy: "It was perfect."

portman, casselDarren Aronofsky odjakživa chtěl natočit film z baletního prostředí, se kterým se seznámil skrze koníček své sestry. Fascinovalo ho, že něco tak náročného jako balet může ve výsledku působit tak lehce a étericky. I přes uznání jeho prozatimní tvorby jeho projekt skoro padl těsně před začátkem natáčení, kdy museli ve Fox Searchlight narychlo shánět náhradní zdroje. Ještě že se to podařilo, protože by byla obrovská škoda, kdyby Černá labuť nevznikla. Je totiž fantastická!

kunisTanečnice Nina (Natalie Portman) stojí právě na počátku velké kariéry v podobě obsazení do hlavní role nového zpracování Labutího jezera.Má hrát křehkou a nevinnou bílou labuť, která přesně odpovídá její povaze, ale také vášnivou, osudovou černou labuť. A zde nastává problém, protože Nina je ustrašená, emocionálně i pudově spoutaná žena, která se soustředí jen na technickou dokonalost svého tance. Navíc je doslova rdousena svou přehnaně milující matkou, jejíž kariéra skončila těhotenstvím a právě skrze kariéru svojí dcery hershey, portmanji může realizovat znovu a lépe. Pro dokonalý výkon udělá Nina vše, včetně probuzení své temné stránky pod vedením manipulativního choreografa Thomase (Vincent Cassel) a za přispění závistivé kolegyně Lilly (Ukrajinka Mila Kunis). Brzy se však začne ukazovat, že toto probuzení může být pro Ninu devastující.

Černá labuť stojí především na psychologickém vývoji hlavní postavy. Ačkoli se to může při psychologické intenzitě příběhu zdát, zpracování nepostrádá pro Aronofského typický naturalismus a zároveň určitý filozofický přesah. Ano, není to extrémní fyzičnost Wrestlera nebo hluboká myšlenka FontányČerná labuť je ve výsledku komplexnější. Kromě patologie psychiky hlavní postavy se zamýšlí nad destruktivními důseldky realizace nenaplněných cílů rodičů skrze životy jejich dětí a také nad ničivou silou naprosté oddanosti umění. Totoportman téma samozřejmě není lidem pracujícím s herci cizí. Herec je pod určitým úhlem pohledu jen prostředek vyjádření příběhu, nástrojem umění. Vstřebává do sebe cizí charakter a často nese následky neschopnosti udržet si odstup a integritu vlastní osobnosti.

A protože balet není všeobecně žádná brnkačka, vezmou-li akademici v potaz i fyzickou stránku role (což neudělali loni u Mickeyho Rourka), doplňující u Natalie Portman briltaní psychologické ztvárnění postavy, její šance na plešatého naháče je více než velká. Film je samozřejmě lahůdkou pro její fanoušky, erotičtější scény ještě Portman nenatočila a pravděpodobně už nenatočí. Co se vedlejších rolí týče, všichni herci jsou a prostě museli být bezchybní. Jakákoli nedokonalost by vyčnívala jako bílý elf mezi hobity.

Formální zpracování nese pro Aronofského typické znaky. Snímek je natočen pseudodokumentárním způsobem za použití jedné jediné kamery, netradičních úhlů i práce se světlem a dokonale využívá zvukovou a hudební podporu vyprávění. Ne každému tvůrci složil hudbu k filmu Petr Iljič Čajkovskij. A mnozí tvůrci by se na Černé labuti měl učit, jak se buduje filmové napětí. Věřte, že od chvíle, kdy si Nina odtrhne první kus kůže, se už sotva nadechnete. Možná pocítíte tlak na hrudi a možná portmanse vám budě těžko usínat. Černá labuť nejde jen tak z hlavy.

U člověka, který se šíře prezentoval mistrovským dílem jako je Requiem za sen, to zní až neuvěřitelně, ale Aronofsky jako tvůrce stále roste. Snad producenti konečně pochopí, že Aronofskému mohou věřit a Darren nebude muset trávit dlouhé měsíce svého tvůrčího života sháněním peněz.

Problémem i pro recenzenta může být, že první shlédnutí Černé labutije natolik pohlcující, že je obtížné si hned po něm sednout k počítači a trefovat se do těch správných kláves. Černá labuť opravdu i v domácím prostředí (pst!) poskytuje natolik intezivní emociální zážitek, že návštěva kina bude možná o zdraví. Nicméně toto riziko jsem ochotna bez rozmýšelní podstoupit. Slovy hlavní postavy: "It was perfect."

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2010, 108 min

Režie: Darren Aronofsky

Hrají: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Kristina Anapau, Toby Hemingway, Sebastian Stan, Ksenia Solo, Janet Montgomery, Mark Margolis

Vložit komentář

bizzaro - 25.11.12 18:16:46
trochu jsem měl nejasno v tom, jak vnímat ty její vize
myslim, ze to taky bylo dost o psychologii, ten vliv matky na ni a pak to jeji odpoutani se s kompletnim se oddanim roli, pilulkou a davkou mystericna
Crust - 25.11.12 16:53:07
Von ještě Franta recenzuje někde filmy?
Odvážný Palce na Rádiu 1 myslím... jinak jsem to konečně viděl, ale trochu jsem měl nejasno v tom, jak vnímat ty její vize - jestli jen posedlost rolí, nebo duševní nemoc, znásobená pilulkou od Mily (která mi někoho hrozně připomíná)
gorth - 07.03.11 16:06:02
dreckus: jo, díky tomuhle přístupu jsem si Black Swan (přes pár "psychologických" klišé) užil víc než Requiem For A Dream, kde jsem kvůli reakcím hledal něco víc a nenašel...
bros - 07.03.11 14:46:31
jen škoda že to není víc porno :))
dreckus - 06.03.11 16:30:42
jeste jsem black swan nebvidel, ale uz dopredu mam docela jasno - nevim proc tam vsichni hledaji buhvijakou filozofickou polohu?? uplne stejna situace jako u fontany... ze je nejakej film natocenej "umelceky" nebo neobvykle, snad jeste neznamena, ze je automaticky po vsech strankach plnej buhvijakejch vyznamu...
DW - 06.03.11 11:36:01
Ikea je kult:)
Vladka - 06.03.11 10:53:17
Baaro, čupr recenze :) Zajímalo by mě, jestli je Vincent Cassel tak slizkej ve všech svých rolích - zřetelně mi připomněl moji učitelku zpěvu před x lety, naprosto stejná nátura a způsob, jak vychovávat svoje žáky (až na to, že na nás nesahala a nelíbala...). Jo a taky mě přepadl silnej odpor k nábytku z Ikey, kterej měla Nina doma :-D
Baara - 03.03.11 16:24:09
Protože lidi vidí jméno Aronofsky a už maj jasno, aniž by si o filmu něco zjistili. A "přesah" nemusí nutně znamenat "filosofický přesah".
bizz - 03.03.11 11:03:32
co zmuze trocha psychologie :)
bros - 03.03.11 09:43:55
baara: ja vim, ale komentare nekterejch lidi (nejen tady) mi tvrdi opak :)
Baara - 03.03.11 09:38:01
To taky žádný filosofický dílo bejt nemá, lidi!
bizz - 02.03.11 13:18:38
to jo, Mila vali. a ta scena s tou, co mela koralky, uf..
bros - 02.03.11 12:29:09
včera sem na tom byl v kině, pokud to neberu jako filozofický dílo, tak se mi to líbilo, natočený pěkně. A Mila Kunis je bohyně:))
bizz - 02.03.11 10:19:59
nahodou se da rict, ze ke konci to hororovy presah ma, ale jako zanr urco ne :)
DW - 02.03.11 09:33:37
odkdy je black swan horror:) Von ještě Franta recenzuje někde filmy?
Sud - 02.03.11 01:37:27
ale libilo se mi to
Sud - 02.03.11 01:36:39
byli jsme na tom 14 dni zpatky v kine a ted jsem to dal jeste jednou a nakonec se kupodivu klonim k juklovi.. fuka asi s beckovym hororem prestrelil, ale jako vylozene hlubokej talir mi to neprijde
kot - 20.02.11 21:08:56
tak za sebe: souhlas s jkl, nejmelci z hlubokejch taliru to docelka vystihuje, zklamani
bizz - 18.01.11 08:59:57
Ondrajsem se tedy ridit nemuzes, bych rekl :) ten potopi temer cokoli :) Bara, je mlada dusi, telem take, ale jen o trosku mene :) ten rozklad jeji osobnosti mi prisel taky vostrej, zadnej cukrkandl..
Střap - 15.01.11 18:46:42
Tak jsem si z debaty odnesl, ze je Lemmy vysokoskolak. To jsem si naposled odnesl z grindcore diplomky...Mejte se:-) nekdy na to mrknu. Rozkladajici Natalka vypada rajcovne...uvidim, co budu rikat na konci. DR ty jako filmotyp je to ok neni to ok? Tebou se narozdil od Lemmyho muzu ridit.
Baara - 15.01.11 17:32:46
no, k průserům jsem některým čichla, ale o tom nemá smysl se přít. mladá, hm, co myslíte, pánové, jsem mladá? :-)))
annal - 15.01.11 13:59:01
a moc cichate
bruth - 15.01.11 13:35:59
ja si myslim že málo hulíte
lemmy - 15.01.11 13:15:44
OK mistře.
DR - 14.01.11 23:58:45
"a vůbec mám pocit že jsi mladej a nikdy jsi k žádnému studiu nečichnul, tak moc nemá cenu se dál snažit" lemmy, nechceš si dát studenej hadr na čelo a dvacet dřepů?
jkl - 14.01.11 23:35:22
Baara: dle mých měřítek to tak chodí, ale co, třeba ... třeba seš mladá a nečichla k žádným průserům, tak nemá cenu se dál snažit.
jkl - 14.01.11 23:16:32
Lemmy: nefabuluj tady, psal jsem konkrétně, co se mi na tom filmu nelíbí hnedle na několik odstavců. Nikde jsem nepsal, že ten film nemá témata, mám dokonce pocit, že jsem psal pravý opak.
Baara - 14.01.11 23:02:46
tím "tak to nechodí" jsem myslela, že hlavní postava je skutečně nemocná! o tom se prostě nedá říct, že to má těžký. je to naprostej, zběsilej rozklad osobnosti, nad tím já prostě jen tak rukou nemávnu!
pf - 14.01.11 22:32:27
"znáš ten film o buzikovi na dovolené? jmenuje se smrt v benátkách" opatrně, je leden, tak s takhle ostrejma kandidátama na citát roku obezřetně!
lemmy - 14.01.11 21:53:07
jo, mimochodem, znáš ten film o buzikovi na dovolené? jmenuje se smrt v benátkách. tekhle se totiž dá shodit každej film. jasně jsem ti řekl jedno téma toho filmu, nikdy jsi o tom neslyšel, nevíš o čem mluvím. jestli jsi čekal, že ti konkrétně napíšu, že v devatenácté minutě řekne A, z toho vyplývá, že bůh není, tak si divnej. a vůbec mám pocit že jsi mladej a nikdy jsi k žádnému studiu nečichnul, tak moc nemá cenu se dál snažit.
jkl - 14.01.11 20:52:52
Já mám pocit, že sami tak trochu nemáte jasno, o čem ten film je, resp. co se vám na něm líbí. Protože tak prapodivné a nesourodé reakce, to se hned tak nevidí. Sry, já sem už konkrétní byl dostatečně (odpovědi žádné), vy se dostanete leda k "tady končí diskuze" a "tak to nechodí".
lemmy - 14.01.11 16:14:03
jukl: pokud nic neznáš, ani nad tím krtečkem bysis nazafilozofoval. pokud je podle tebe tenhle film o tom, že "ženská to má halt těžký" tak končí veškerá možná diskuse.
Baara - 14.01.11 00:23:19
pianistku jsem viděla, nicméně mně nevtáhla, ale odpuzovala...a zdaleka neměla takový grády. inspirace možná částečně, neasi.
Baara - 14.01.11 00:22:13
Jkl, ty woe, to je schizofrenie, to většinou tak opravdu nechodí!!!!
jkl - 12.01.11 20:34:16
Neznám, dyk píšu, že nevím které. Žádné hlubší úvahy ve mně film nevyvolává, ženská to má holt se sebou a se svým blízkým okolím těžké, to už tak chodí, že někdo musí v životě některým věcem otevírat a jiným zas zavírat dveře. Nechápu, proč chodit na film s takovým kladivem, upřímně, to můžeme filosofovat třeba i nad Krtečkem. Já vidím co vidím a vyjadřuju se k tomu.
lemmy - 12.01.11 20:07:36
jukl: znáš třeba téma dvojníka ve filzofické tradici nacazující na dostojevského? například...
lemmy - 12.01.11 20:06:34
baaro, nerad se vnucuju a opakuju, ale nedá mi to a musím se jeeště jednou zeptat - neviděla jsi tu pianistku? inspirace?
Baara - 12.01.11 15:37:40
U Wrestlera to bylo složitý taky proto, že Rourke si to rozházel s hodně lidma, než se vysral na film a šel boxovat. Nikomu se nechtělo to financovat...
Baara - 12.01.11 15:35:38
Hm, filozoficko-duchovní přesah dodá lidskou příchuť? já to tak třeba nemám, mě je film bližší spíš psychologiskou stránkou. Proto mám třeba o kousek raději Batman Begins než Temnýho rytíře.
LordSnape - 12.01.11 14:36:21
Já mám od Darrena hodně rád Fontánu a Wrestler se mi taky líbil i když celý prakticky stál na Rourkeovi. Ale s tím financováním to má místy fakt drsný, když vezmu v potaz, při natáčení Wrestlera celý štáb většinou spal v tom karavanu.
Pagan - 12.01.11 14:24:56
Chybí mně tam prostě větší filozovicko/duchovní nadstavba (viz Pí), která tomu dodá lidskou příchuť. Labuť je dělaná na prvo, max druhoplánovej efekt s lehkým akademickým kalkulem. Souhlasím ovšem s výkonem Portmanový, ten je v první půlce filmu strhující a v druhý kulervoucí (hlavně pro pánskou část publika).
bizz - 12.01.11 10:14:45
Wrestler je uplne jinej, presne
Baara - 11.01.11 22:58:57
leif: pusť si Wrestlera a uvidíš Aronofskýho "jinak". Ale proč by to tak nedělal, když to dělá tak skvěle? Jiný než "skvělý" bývá většinou "ne tak dobrý" nebo dokonce "dost na hovno"...
Baara - 11.01.11 22:57:00
Pagan: Nechci se tě dotknout, ale nevím, jestli ten chlad není na druhý straně monitoru... proč by to mělo být osobní? "osobní" je nějaká podmínka pro "dobrý"?
leif - 11.01.11 20:59:51
souhlas. navíc se Aronofsky hrozně opakuje - zase hlavní postava zažívá hrozný mučení vnitřními démony, zase na ni vyjukávájí zpoza rohů různý vizuální efekty atd. příliš to připomíná tempo snímků Pí a Requiem pro sen.
Pagan - 11.01.11 20:03:53
Film je možná strhující, ale taky je neosobní a chladnej jak tělo starý ženy.
LEON - 11.01.11 19:01:49
Včera jsem to dal a paráda Vincent Cassel skvělý jako v každé roli...Natalie NO COMMENT!
jkl - 11.01.11 15:44:51
Nj, já nerozumím TĚM filozofickým přesahům (kterým?).
lemmy - 11.01.11 13:16:07
sud: no pro někoho je to plitký jako plivátko na návsi... a ten jedinej má pravdu, jak ví ondrajs... ale k věci a bez jedu - krásnej film. báro, zajímalo by mě, jestli jsi viděla pianistku, jestli tam vidíš inspiraci, nebo je to jenom náhoda?
Ascela - 10.01.11 20:46:17
Všem doporučuju maximálně, na kino bych nečekala:-)
Bejv - 10.01.11 12:05:53
Luxusní film. Aronofsky rulez!!!
Sud - 10.01.11 01:02:22
super recka, ja na notas seru, pockam si do kina. vzhledem k mymu povrchnimu vkusu an filmy pro me bude tenhle talir hlubokej jak ocean
bizz - 10.01.11 00:10:02
tleskam. takovyho napeti jsem si sporadicky neuzil pri zadnym hororu. Natalie vali a neda mi spat :)

Zkus tohle