NAPALMED - Noisax Jazzostrial Fractamental

recenze
onDRajs
Hodnocení:
5

Čtvrté plnohodnotné album Napalmed je již nějaký ten pátek venku. Zvídavá otázka, zda se severočeské duo pohnulo od svých noisových konstant, je nabíledni. Tentokrát došlo k netradičnímu kroku: dvojka se s

review_1263_px4

pomocí fenoménu Myspace dostala ke dvěma japonským nekonvenčním hudebníkům a po vzájemné domluvě se obě strany domluvily na spolupráci. Vznikla tak kolaborace na dálku, jakýsi střet dvou pojetí avantgard a zároveň jejich syntéza. Napalmed vždy tíhli k analogům a vlastnoručně sebraným a ozvučovaným kusům čehokoliv, na této nahrávce (opět vyplněné po okraj možností stopáže CD) místy sahají po digitálním ruchu a taktéž se podřizují improvizaci Japonců.
Zprvu jsem se zaradoval nad tím, že soubor ustoupí od svého apriorně zamýšleného hudebního diletantství a svůj záměrně vyexponovaný hlukový primitivismus dokáže převést na vyšší koncepční úroveň. Nic proti této dosavadní „estetice“, odporu proti čemukoliv hudebnímu, jen tu vždy existuje cosi jako vývoj a ten se přece objevuje ve všech uměleckých vyjádřeních, noise nevyjímaje. Napalmed však nabízejí v novém kabátě stále stejné schéma, které zní v kontrastu s výše uvedenými faktografickými údaji o to víc chaběji, čím víc zvukových inspirací posluchač očekává. Kýžený efekt „hlukového naplnění“ se nedostává. Jednotlivé skladby sice vlastní zajímavá základní aranžmá (které určitě obsahují s nimi spjaté pocitové konotace), jenže ty se nikam nevyvíjejí, negradují, nestupňují, ale ani naopak neztišují, nedekonstruují - aby se následně spojily v nečekaných obratech. A co je nejhorší, nešokují, nehumánně nebombardují, nečiní, neboří, nemučí. Jakoby jen se spokojeností samy sebou plynuly.
Od obecné polemiky ke konkrétním příkladům. Páteř alba tvoří dvě půlhodinové

review_1263_px3

skladby (první s altsaxofonem Hiroyuki Fujiwary, druhá s kytarovou hrou Teruhiro Shiojimy, jejíž duch Alex Švamberk trefně připisuje ranému Robertu Frippovi) proložené třemi doplňujícími vsuvkami, jakýmisi „oddechy“. Je to paradox, ale právě ony kratší kusy jsou přesvědčivější v tom, že dokáží navodit dojem jakési zamýšlené ‚variace na jedno téma‘. Zbylé dvě mamutí věci jsou pouhým vyplněním hrací doby, kde se s přibývajícím časem jenom množí otazníky, kam to celé vlastně povede. Jedeme dál. Freejazzový saxofon v industriálu či noisu častokrát produktivně uplatnil a prohloubil jeho kakofonickou chaotičnost, zde jen ilustruje neschopnost pochopit „náladu“ nebo myšlenku skladeb (nebo to může být klidně naopak). Hiroyuki Fujiwara ve dvojce D-sax Weirdax zuřivě kvílí a podává vskutku fyzický výkon, do něj mostecké duo přidává svůj typický tovární arzenál, ale výsledek zejména v její druhé půlce vyznívá naprázdno. Ještě k té improvizaci. Jedním z jejích rysů je přece také souhra, komunikace mezi spoluhráči, nikoliv pouze samolibé předvedení největšího nasazení, jakého jsem schopen, bez ohledu na mé partnery. Příkladem sevřené a sehrané organické jednotky v totálním avantgardním extrému bylo v sedmdesátých letech Yosuke Yamashita Trio, které ve svých brutálních freejazzových vystoupeních dokázalo využít svého klasického hudebního vzdělaní k jeho destrukci právě za pomoci jeho „vymožeností“. Právě proto má jejich ultramasakr „hlavu a patu“ (poslechněte si živák Miasma z roku 1976 - větší nářez už NIKDY nebude zopakován).
Co v textu doposud vnitřně rezonovalo, nyní řeknu otevřeně a na rovinu. Zdráhám

review_1263_px2

se u Napalmed užívat muzikologické pojmy, kterými jistě autoři pohrdají, nicméně se obávám, že jejich studiová improvizace již vyčerpala své plody a je nutné se poohlédnout jinam. Živelnost a hlasitost živých vystoupení je častokrát na CD nepřenosná, ale koncept (ano, už listujte slovníky) za ním uslyšíte vždy. Od geniálních Ground Zero (respektive od Otomo Yoshihideho) nedostanete učebnicové partitury, ale surový a maniakální bezuzdný výplach; přesto jejich „kompozice“ nejsou nějakým pelmelem (jakým je právě Napalmed na této nahrávce), ale koncepcí v tom slova smyslu, že vědí, kam a do jakého stavu chtějí vnímatele uvrhnout. Pekelné záznamy jejich vystoupeních toho budiž důkazem. Zde stále nevím, proč to je takto a ne jinak. Jistě, očekávám ohánění se argumentem „improvizace“, ale to budeme bloudit v kruhu.
Čili: Autor těchto řádků rozhodně po Napalmed nechce, aby začali tvořit „hudbu“. Nikoliv, jen by se mohli příště zamyslet, kam svým pojetím hluku chtějí posluchače zavést. Takto se mi to jeví jako prázdné kladení důrazu na vlastní radost z tvoření noise bez špetky sebereflexe.

PS: Napalmed patrně chytli druhou mízu. V době napsání tohoto textu již na svém kontě mají další nahrávku – lépe řečeno demo – pojmenovanou Syn velikosti R. Sedm skladeb z celkového počtu osmi jsou ke slyšení na jejich Bandzone profilu.

Vložit komentář

pf - 04.04.10 21:04:00
na konec recenze dáš hlášku v duchu "poláci tomu dali za sedm, na rockmagu taky, tak my musíme taky... doba si to tak žádá"
bizz - 04.04.10 20:04:05
pravda, pak by v tom byl bordel :D
DW - 04.04.10 18:54:40
bizz: kapela se ohodnotí adekvátně ne:D.. scéna má bejt sjednocená :D
bizz - 04.04.10 16:29:57
nech si to na ankety :)
pf - 04.04.10 16:14:06
plus jsme chtěli použít tradiční překladatelský perly jako "vaše nová deska je děsně studená" apod
pf - 04.04.10 16:12:57
tak teď už to můžu vyklopit... asi před pěti rokama jsme chtěli se šotoušem vyrobit pát=é číslo fiktivního usbdm časopisu hojdačka... vtip spočíval v tom, že jsme chtěli použít tak nějak netradiční techniky... třeba dva úplně stejný rohzovory, stejný otázky i odpovědi, jen jako že dvě různý kapely, stejný otázky v třeba pěti rozhovorech apod... ale pak jsme to nechali, protože to bylo minimálně dvě hodiny práce ;) a teď nás rockmag takhle vyšplouchne...
bizz - 04.04.10 15:11:43
DW, a co hodnoceni? ta bysme meli kazdej jinak a prizpusobovalo by se konkretnimu webu nebo bude fungovat unita? :)) Gabo, asi ho teda taky stvu :))
gába - 04.04.10 10:30:33
toto ma ten redaktor v profilu na rockmag.cz : Co mě dokáže naštvat: Netolerantní sebestřední lidi sorry ale to musi byt ultrahňup :-)
DW - 04.04.10 09:49:40
Hele pánové proč se s těma retz vůbec tak serem? Můžem udělat pod vedením rockového magazínu všezinařský slet, kde bychom se dohodli, v jakym stylu si je kapely budou psát samy a pak se to pod našima jménama prokopíruje na všechny ziny.. Akorát ještě ustanovíme atašé pro styk se zahraničím a bude to. Pecka.
bizz - 02.04.10 12:22:52
strasne slabyyy :)))
DW - 02.04.10 12:13:11
ty pičo wtf? tak to jde na wallpaper.. Sice tvorbě Napalmed vůbec nerozumim, ale rockmag celkem masakr pánové :D
LordSnape - 02.04.10 09:39:48
To je kauza jako řemen. fakt síla. Dobře jsme se v diskuzi u Napalmed vykecali.
bizz - 02.04.10 09:25:40
jj, nad tim jsme se hodne bavili :D
Gristlecrusher - 30.09.09 16:47:07
no, ono je zábava tvořit noise... a dá se tak i vydat, ale pokud do něj dokážeš dát nějakou myšlenku (nemusíš přímo určitou strukturu, to snad v klasickym slova smyslu ani nejde) tak jsi rozhodně výš, protože je vidět, že se svými nástroji umíš... noise nemusí být jen shluk zvuků, může vytvářet jakýsi obrázek, něco představovat... nemusí , ale může to bejt plánovaný, tzn. nemusíš komponovat, stačí jen na něco myslet a nástroji vyjadřovat, co zrovna cítíš... ono může bejt zajímavý poslouchat nějakou soundscape, nebo něco minimalistickýho, ale pořád se dějou nějaký střídání zvuků a nástrojů, něco začíná, něco končí, něco se prolíná.. (už ztrácim nit... končim)... //nahrávku jsem bohužel neslyšel, ale myslim, že kdyby měli napalmed další spolupráce, tak by to bylo lepší (do hlavy jim ale nevidim)... bůhví co tim sami mysleli...
narcore - 30.09.09 11:12:22
Dnes snad ještě existují lidé, kteří od noisu čekají vývoj a pokrok, ne-li instantní satori? Fíha!!! Úžasný argument pro kritiku.
Brutalne.vyplazeny.hominid - 30.09.09 11:07:46
STIGMA je nejlepsi kapela jen nevic k jakemu ucelu..
annal - 29.09.09 16:57:45
Stigma: Zpev OK, kejtry des, bici pruser. A to extistujou pres 10let!
Brutalne.vyplazeny.hominid - 29.09.09 15:49:03
gába 29|09|09 [14:21] : jasne dame party brutalne vyplazenych hominidu..
gába - 29.09.09 14:21:05
to střap: je pravda ze kdyz mi Chiasmu kdysi Ondrajs prinesl tak jsem to taky smazil porad, ted uz radeji fakt jen jednou za cas, hlavne zakonceni je naprosto nehorazny a taky super ze se ti to libi a nemusime nad tim onanovat jen ja s DR :-))
bizz - 29.09.09 14:09:04
me ceka Stigmy cely album....
Brutalne.vyplazeny.hominid - 29.09.09 13:15:29
nahodou Chiasma je super a slysel jsem ji od Krckovic cca osmkrat a dneska ji dam zase. Pac jsem si pustil na bentzounu novou Stigmu.
bizz - 28.09.09 23:11:04
no hura, kluk odvaznej! mas to tam! ;-)
OnDRajs - 28.09.09 22:35:32
Dodatek: Co se týče čísel, této desce dávám 5, té předchozí 7. Tak bychom to mohli nakonec dohodit...co na to říkáte, pane Bizz-šéfe? :-))
RadeK.K. - 28.09.09 20:49:01
tedy slyš... a čtiš
bizz - 28.09.09 20:41:59
"abych te lepe slysela.." ;-)))
RadeK.K. - 28.09.09 20:36:26
Proč to někdy píše/umisťuje příspěvek 2x?
RadeK.K. - 28.09.09 20:31:00
Proč to někdy píše/umisťuje příspěvek 2x?
RadeK.K. - 28.09.09 20:28:45
"Odpor vůči čemukoli hudebnímu" nemám, ani vnitřně, ani navenek. Ba právě naopak, vše co miluju i nenávidím je obsaženo v našem "hluku", a buď(te) si jist(i), že toho není málo.
RadeK.K. - 28.09.09 20:27:24
"Odpor vůči čemukoli hudebnímu" nemám, ani vnitřně, ani navenek. Ba právě naopak, vše co miluju i nenávidím je obsaženo v našem "hluku", a buď(te) si jist(i), že toho není málo.
Alsius - 28.09.09 20:08:44
Souhlas s Radkem, nedovedu si představit moc kritiků, kteří vystihnou tvorbu NAPALMED a ještě k tomu to dokáží tak bravurně vyjádřit v psané podobě...:-)
Alsius - 28.09.09 20:06:42
Souhlas s Radkem, nedovedu si představit moc kritiků, kteří vystihnou tvorbu NAPALMED a ještě k tomu to dokáží tak bravurně vyjádřit v psané podobě...:-)
gába - 28.09.09 19:46:52
ovsem yamashita se da poslouchat tak jednou za dva roky, vickrat to fakt nejde :-)
RadeK.K. - 28.09.09 19:35:24
Díky za recenzi! Konečně po dlouhé době zase někdo, kdo si desku pořádně poslechnul, porovnal, zhodnotil a vyjádřil NÁZOR, i když není až tak v náš prospěch, což však není vůbec na závadu!
pf - 28.09.09 13:56:53
mě baví, ež se radek posunuje ke struktorovanějším celkům, i zvukově je to přehlednější
brutusáčik - 28.09.09 12:23:14
napalmed jedině naživo, vždy zaručená vražda
bizz - 28.09.09 11:55:38
jj, docela se do nich O pustil, co? :) nicmene Chiasma je silenost, taky to skoro nema logiku, jen silena smazenice :))
bros - 28.09.09 11:52:16
Chiasma? Pěkná rec, podle ní bych to tipl tak na 3 z 10?

Zkus tohle