Alejandro González Iñárritu měl už dost teplého podnebí z většiny jeho filmů a vydal se do studenějších míst bílé Kanady, aby nám předvedl, že DiCapriův hrdina rozhodně o 21 gramů jen tak nezhubne, ačkoli je Revenant bolestivým a drsným filmem.
Dostane Leo už konečně Leo svého žluťoučkého Oscara? Jeho touha po „zlaté sošce“ je však výhradně vykonstruovaná internetovými vtípky, které se pozastavují nad těžce uvěřitelnou skutečností, že ho Leo ještě nemá. Jestli se to změní, se dozvíme už tento víkend, kdy se zmíněné ceny udělují a tentokrát nemusíte celou noc hledat stream či platit HBO, stačí si pustit ČT, což velmi vítám. Leonardo DiCaprio je v současnosti jedním z nejlepších herců a spolu s věkem zraje (i když jeden z jeho nejlepších výkonů podal už jako náctiletý v roli mentálně postiženého Ernieho), stačí si jenom projít jeho filmografii a zjistíte, že až na pár slabších kousků je tam skoro samá pecka. Je to také tím, že DiCaprio je sakra vybíravý.
Iñárritu si půjde asi podobným způsobem za svým, protože se všude dočtete o náročnosti natáčení a neustálém protáčení členů štábu. Určitá dávka pedanství k této profesi ale asi patří a jako umělec si málokdy na své „dítko“ necháte sáhnout. Tohle my ale řešit nemusíme, nás bude u Revenanta mrazit jen pocitově. Iñárritu předkládá vlastní projekt, který sepsal (s Mark L. Smithem) na námět knihy Michaela Punkeho. Iñárritu poslední dva roky zařadil tempo a bere (nejenom) Oscary útokem a za téma si vybral restart. V Birdmanovi restartoval kariéru hlavní postavy, v Revenantovi pak restartuje samotného hrdinu. Ten se ocitne a houpe na dělící čáře mezi životem a smrtí.
Děj filmu (drobné SPOILERY) se odehrává v Jižní Dakotě v roce 1823. Skupina lovců kožešin zažívá zimu a hlad a při jejich zpracovávání jsou napadeni indiány z kmene Ree. Přeživší masakru unikají. Prozatím. Rozhodnou se totiž k nejbližší civilizaci/stanici dojít přes hory (dosud nezmapované prostředí). K rozhodnutí jim napomůže skutečnost, že mezi sebou mají zkušeného stopaře a průvodce Hugha Glasse (doprovází ho jeho náctiletý poloindiánský syn). Glass je však při obhlídce okolí napaden medvědem. Výsledkem urputného boje je mrtvý medvěd a třičtvrtěmrtvý Glass - je lovci nalezen a ošetřen. Jeden ze členů skupiny, částečně skalpovaný John Fitzgerald, má od začátku problémy Glassovi přijít na jméno, zvláště pak jeho synovi, proto není překvapením, že lobbuje, aby tam Glasse nechali. Většina ale rozhodne, že ho vezmou s sebou a postarají se oň. Po náročném putování však dojdou k závěru, že většina skupiny půjde napřed a s Glassem zůstanou v lese Jim Bridger (dobrovolně) a právě Fitzgerald (ten je motivován finančně). V momentu nepřítomnosti Bridgera se ale Glassovo utrpení pokusí ukončit, je však přistižen jeho synem a v následném souboji ho Fitzgerald zabije a jeho tělo ukryje. Bridgerovi následně namluví, že zahlédl indiány a musejí pryč. Ten nechce Glasse opustit, ale je přemluven a Glasse s placatkou vody a hlavou z hlíny pohřbí. Následuje poutavé „zmrtvýchvstání“, po němž v průběhu času Glass opět začne hopkat vstříc pomstě za svého syna.
Film staví na nádherné, ale drsné přírodě. Některé lokace jsou tak poutavě natočeny, jakoby byly vystřiženy z dokumentů National Geographic. Už jen úvodní les, přes který se valí voda, je chladivě přitažlivý. Dalším stavebním kamenem filmu jsou přesvědčivé herecké výkony. DiCaprio si ještě podobného „mlčocha“ nezahrál, takže si tu dost vyzkoušel gestického a mimického hraní. Co mu také zbývá, když podstatnou část filmu je „přilepen“ k zemi. Jeho ztvárnění „zmrtvýchvstání“ je přesvědčivé a naštěstí jako zkušený stopař i ví, jak se vyhnout infekci. DiCaprio též určitě má nakoukaného Beara Gryllse, kdy využije dílu s velbloudem (nebo čerpal ze Star Wars?), krk si umí rovněž obstojně zalepit. Naštěstí je (v rámci Hollywoodu) vše podáno uvěřitelně, ale úplně sám by toto hlavní hrdina neustál. Svým způsobem by se dalo říct, že jeho herecký výkon až na občasnou zlobu nemá šířku, protože se plně soustředí na útrpný obličej na mnoho způsobů. Ale těch způsobů přináší tolik a tak dlouho, že by ho člověk pozval k sobě ke krbu a nabídl mu sušenku. Fitzgerald v rukou Toma Hardyho je realisticky sebestředný zmetek. Každopádně zde vynikl desetkrát výrazněji než v Mad Maxovi, kde mi přišlo, že tam prostě jenom je. Domhnall Gleeson dělá určitě otci radost a myslím si, že o něm bude ještě hodně slyšet. Minimálně letošní sezónu má rozjetou velmi slušně. Will Poulter jako Bridger překvapil, neboť někoho s tak karikaturním a směšným obličejem (s velmi unikátním obočím) bych v této vážné roli nečekal.
Revenant je místy možná táhlý, někdy zase náhoda pomůže děj posunout, ale jako celek rozhodně funguje. Také je velmi sympatické, že podobný tip filmu ovládne návštěvnost kin a potvrzuje jistotu, že s určitými tvůrci a herci vždy přichází kvalitní podívaná. Revenant určitě nepřekope svět kinematografie, ale může mít podíl na tom, že divácky úspěšný film nemusí být orgií výbuchů s výpravou dosahující HDP Rumunska, i když Revenant byl překvapivě velmi drahý.
Vložit komentář