MXL

Tady naprosto souzním s pohledem Danteze. Na základce jsme si sice říkali: "Disko, Depeš, ať se schová, my jsme mládež metalová", ale stejně byl můj první vinyl supraphoňácká edice Music for the Masses. DM mě v průběhu dekád dokázali vždy znovu oslovit a v devadesátkách dokonce s Songs of Faith and Devotion nebo Ultra stále hlasitě promlouvali do směřování elektronické scény. Po přelomu tisíciletí více než s Exciter u mě kapela zabodovala s Playing the Angel, na které je pár nadprůměrných songů jako Suffer Well nebo výborná Precisous. Sound of the Universe, Delta Machine a Spirit už jsem vnímal jen jako udržování kolovrátku při životě a přes dobrou vůli jsem se k deskám nevracel a raději zašel opakovaně na koncert. S Memento Mori je ale situace odlišná. Odchod Andyho do věčných lovišť skladatelský potenciál DM nikterak nenarušil, Fletcher byl spíše schopný manažer stojící za zrodem kultu a parťák, než hudební génius. Tím je v DM Martin Gore, který tentokrát s Davem Gahanem vytvořili album odkazující na vlivy, jež oba hudebníky v posledních letech formují. Kromě ozvěn Martinových sólovek uslyšíme i Daveovu inspiraci ze Soulsavers a takový ten elektro-bluesový pocit. Nové album je přes svou kompaktnost i poměrně pestré a já si konečně Depeche zase užívám. Není to už jako kdysi, ale užívám. A lupeny na koncert už mám koupené dlouho...

Ty jo, dneska ráno si je prohlížím a říkám si: ten Pašík je borec, jak mu to pěkně fotí, musím to tam napsat... ale nevěděl jsem, že mi onDRajs skenuje mozek... každopádně velká chvála pana fotografa, mám pocit, jako bych tam byl! ;)

Trestuhodně jsem ve výčtu povedených lednových záseků opomněl zmínit druhou nahrávku italského projektu Shamael. Také za ním stojí, dle mého názoru, velmi talentovaný tvůrce Raffaele Galasso, kterýžto jinak páchá temnotu Gardenjia. Tentokrát se vzdálil od progresivnějších temnot a black metalu směrem k nesmlouvavě surovému a hlučnému funeral doomu s dark ambientními prvky. Chvilkami sice nejen vokálně evokuje služebně starší Esoteric, ale za opakované poslechy to bez debat stojí. https://shamael1.bandcamp.com/album/il-suono-di-mille-orchestre-parte-i

Už jsem to tady v nějakém reportu Revo také psal a souzním v tom smyslu, že nechápu, proč se kapele stále nedaří nikterak víc u fans prorazit. Přitom hrají už dlouho, u nás jsem je viděl tak pětkrát určite, mají solidní support Metal Blade a hlavně perfektní muziku, která předčí u nás mnohem populárnější, leč slabší kapely. Tak snad jim nadšení vydrží, vyprodané Futurum by u nich neměl být až takový problém...

Praha má v nabídce vhodných klubů proti jiným evropským metropolím deficit... Chápu, že i pro promotéry je to oříšek, kam ty kapely upíchnout. Uvidíme, jak se etabluje Hala 13 v Tržnici teď nově. Doufám, že do Roxy zase dlouho nepůjdu, opakovaně jsem ani nešel na zajímavé koncerty jen proto, že to bylo tam...

mIZZY: já bych to úplně neporovnával takhle, protože dispozice jsou odlišné.... Melodka patří zvukově určitě k topu u nás, o tom žádná. Parláč je jen přeci hospůdka, která má svoje limity, ale právě v rámci možností zaslouží pochvalu. Zvučí to tam teď ta samá banda co Armageddon, a je to sakra poznat...

onDRajs: Haha, jsem to prave docetl a kroutim hlavou, jestli se Bizzy nestal Ondrajsem... a vono jo :D

   Crusth: Trochu se asi míjíme v pojmech. Reagoval jsem na větu "Nicméně pro finské kapely nezaměnitelná karelská melodika, příbuzná orientálním hudebním tématům..." - ve finské lidové hudbě není nic orientálního, to spíš právě ruského, potažmo skandinávského. Pokud to bereš jako synonymum "ornamentální" (a já doufám, že ne:) tak ornamentální = vyšperkovaná melodickými ornamenty, může být lecjaká hudba, klidně i česká folkórní :)
Snad nejsem sám, komu citace z reportu indikuje, že se snažíš dovodit, že orientální motivy a časté použití blízkovýchodních stupnic v hudbě Amorphis (např. Death Of A King) je důsledkem jejich inspirace ve finské lidové hudbě, což prostě není pravda.
Ale jinak peace samozřejmě. Jen mě to pobavilo ;)
  
Okok, asi to v písmenkách opravdu trochu zkresluje. Na zamýšleném sdělení bych stejně nic neměnil, ale ještě jinak. Ta karelská melodika se nevyskytuje pouze u Amorphis a Sentenced, matně si to vybavuji i třeba u starých atmo doomers Decoryah... tam ta návaznost na lidovou hudbu severského pomezí Finska a Ruska prostě vidím a není to ani nějaké novum. Koneckonců můžu se kacířsky odkázat třeba i na Värttinä :) Pamatuju si diskuze s kamarády na tohle téma už v devadesátkách a vystopovat a dát to do souvislosti není off topic...

Ornamentální a orientální samo nemíchám, snažím se dobrat nějaké podstaty, třeba ne úplně nejlíp... a to orientální tam chápu jako příbuzné jen u těch tónů a rytmiky, spíš mi to přijde zajímavé a přímé pojítko mezi tím skandinávským/ruským a blízkovýchodním nedělám... u jmenované Death of the King to slouží taky jen jako příklad něčeho, co v hudbě Amorphis slýcháme od počátků a prostě se to snažím nějak uchopit... :)

A jasně, že bloody piece, já jsem naopak za takovou diskuzi rád, jindy tu řešíme klobásy a pivka... :)

   Crusth: MXL: pokud vím, tak jak u Amorphis, tak u Sentenced měl na starosti kytarové melodie vždycky v kapele ten druhý kytarista, než jakému to tady připisuješ :D
Druhá věc je, že ani jedna ze zmíněných kapel z Karelie nepochází (s Amorphis tu oblast pojí jen název debutu) a nazývat tedy orientální melodie v jejich hudbě karelskou melodikou je taky pěkná blbost :D
  
Ještě tedy nad tím přemýšlím a smysl mi dává i coby původce té techniky u Amorphis Oli-Peka, který se na Karelian Isthmus i Tales výrazně skladatelsky podílel a vlastně ty stejné postupy a podobné motivy přináší i v Barren Earth...

   Crusth: MXL: pokud vím, tak jak u Amorphis, tak u Sentenced měl na starosti kytarové melodie vždycky v kapele ten druhý kytarista, než jakému to tady připisuješ :D
Druhá věc je, že ani jedna ze zmíněných kapel z Karelie nepochází (s Amorphis tu oblast pojí jen název debutu) a nazývat tedy orientální melodie v jejich hudbě karelskou melodikou je taky pěkná blbost :D
  
Uhuh, ty mi dáváš... no tak jestli se to někde někomu přisuzuje, to nevím... klidně předlož usvědčující důkazy... vycházím i z živáků těch kapel, které jsem viděl mnohokrát... ale nepřu se, stejně jsou to kámoši, hrají spolu od začátku a jestli Tomi nebo Esa, pěkně si to na sebe přehazují a když se dívám na videa, zdá se mi, že Esa valí spíš spodky a Tomi vyšívá... a Sami Lopakka, Tam bych se klidně hádal...

Ad Karelie, tak vůbec nepadlo, že by kapely měly odtamtud pocházet... navíc ti doporučím trochu studia lidové hudby. Finské, ale i ruské folklorní motivy z Karelie využívají přesně takovou ornamentální melodiku, co třeba Amorphis a Sentenced... takže no offense, ale za mě ani v jednom případě nemáš tak docela pravdu...

aktuálně

diskuze