Autor: 50 Uživatelé: 60 Tvé hodnocení: hodnoť
Apotheosis

AETHYRICK - Apotheosis

Worshipeři druhé vlny black metalu, co mají rádi příjemně plynoucí melodické skladby, dostanou od Aethyrick velmi krásné balení.

AethyrickV dnešní recenzi přináším mimo jiné zářící příklad nespravedlivého bodového hodnocení. Jak může dostat tak technicky kvalitní hudba jako Aethyrick 50 bodů, když hudebně vzato sračky (viz Ordo Cultum Serpentis) ode mě dostanou stejně? Vysvětlení je prosté. Je totiž podle mě nesmyslné snažit se vyjádřit kvalitu hudby číslem, ale je naopak dobře možné snažit se přiřadit vlastnímu zážitku z poslechu nějakou hodnotu souvztažnou s ostatními. A tady jsem s padesáti body pro Aethyrick ještě mírný.

AethyrickKořeny v 90. letech kapela nezapře a určitě ji ani zapírat nechce. Jenže od té doby se v black metalu ledasco změnilo. Vysoká technická kvalita hry se v rámci žánru melodického, nebo jestli chcete „elegantního“ black metalu stala standardem nebo možná dokonce minimem, které je očekáváno od každé desky. A kromě opravdu dobré technické kvality toho dnes probírané finské duo na svém třetím albu mnoho nepředvádí. Nemůžu říct, že bych se s recenzí ukvapil a nedal nahranému materiálu prostor. Poslouchal jsem poctivě, přesto si nedokážu z hlavy vzpomenout na jediný moment, který by mě zaujal. Z celkového zvuku, který odkazuje třeba k Lunar Aurora vyčnívá nepříjemný vokál, ale to není něco, za co bych mohl dávat plusové body. To, čím devadesátkový black dodnes oslovuje posluchače, totiž atmosféra, však ze zvuku alba neleze, všechno je vyčištěné a hlaďounké, precizní a… mdlé.

Je velmi pravděpodobné, že album je koncepční a nejspíš bude za sebou mít i pořádnou mystickou nadstavbu. Můžete si sami počíst rozhovor v Bardo Methodology, kde se dozvíte, do jakých hlubin své koncepty Aethyrick prohloubali. Artwork (jeden z posledních obalů, na kterých pracoval Timo Ketola), texty a mystická omáčka je té nejvyšší jakosti, ale i když se nechci se praktikujícím mágům přímo posmívat, proč si raději než tuhle omáčku nevyčarovali trochu zajímavější písničky? Nebo snad nechtějí zajímavými nápady rozptylovat své posluchače při kontemplaci? Jsem jízlivý, protože Aethyrick mě svým albem vlastně naštvali. Tolik úsilí, tolik snahy a v podstatě zbytečné hudebnické práce.

Pokud si užíváte worshipping druhé vlny black metalu, máte rádi melodické skladby, které příjemně plynou, tohle dostanete od Aethyrick ve velmi krásném balení. Ale nečekejte nic víc. Rád se nechám případným fanouškem přesvědčit, že se mýlím, ale tady máme co do činění s tím nejryzejším průměrem.