Autor: 82 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Prosincová noc blíže neurčeného roku (LP)

ASMODEUS - Prosincová noc blíže neurčeného roku (LP)

Prosincová noc blíže neurčeného roku na LP hraje báječně a na dobu svého vydání představovala vrchol toho, co bylo v rámci inteligentněji laděného metalu u nás k dispozici. 500 kusů jako tradičně věc nejen pěkná a sběratelsky atraktivní, ale také naplněná materiálem, který i 18 let od vzniku má co říct. Ba co víc, ve svém ranku na tuzemském poli doposud nenašla žádnou, natož vážnější konkurenci. Ono ale ani jinde spolků, které by na to šly od podobného lesa, moc neběhá.

Letošní podzim se v agilním sušickém vydavatelství nese ve znamení reedice jedné z opravdu zásadních položek domácí scény, dávno rozebrané debutové desky klatovských Asmodeus. Prvotní myšlenka a souhra několika náhod vedly k rozpohybování soukolí, jehož výsledkem je v nákladu 500 kusů jako tradičně věc nejen pěkná a sběratelsky atraktivní, ale také naplněná materiálem, který i 18 let od vzniku má co říct. Ba co víc, ve svém ranku na tuzemském poli doposud nenašel žádnou, natož vážnější konkurenci. Ono ale ani jinde spolků, které by na to šly od podobného lesa, moc neběhá.

review_1522_px3

Do modře laděného obalu (mimochodem, těžko přetěžko hledat působivější), který byl pro tento účel kompletně překreslen na základě původní předlohy, patří samozřejmě modrý vinyl. Vnitřní přebal s texty a fotkami odpovídajícího formátu pak ještě doplňuje obří plakát s titulním motivem. Tolik krátce k formě.
A co se obsahu týče? Původní nahrávka byla zremasterována a došlo k posunu ke zvuku hutnějšímu a čistějšímu, než byl ten původní, spíše středověji vyznívající. Jsem okvětí je otvírák jako hrom a během sotva třech minut rozehraje všechno, čím byli tenkrát Asmodeus po skladatelské i interpretační stránce charakterističtí. Následující titulní skladba lehce zvolní a díky mrazivě atmosférickému odéru s rouškou až mystické tajemnosti dělá opravdovou čest svému názvu. Panoptikum znovu sešlápne rychlostní pedál, aby v mezihře výrazně podpořené klarinetem hostujícího Václava Šticha (stejně jako ve skladbách předchozích) dalo vyniknout kontrastu mohutného riffování a odlehčenějších ploch. Přemítavá instrumentálka Světlo pak příhodně uzavírá pomyslný blok té tehdy novější tváře Asmodea a vcelku nenásilně přemosťuje hrací čas alba ke skladbám staršího data (z demáčů Heroes /1990/ a Town of Fallen Statues /1991/). Jistý skok je ale znát - věci jsou to technicky na tehdejší dobu a naši scénu stále s přehledem nadprůměrné, nicméně některé z nich k dětským nemocem znatelně náchylnější než to, co je zaznamenáno v prvních čtyřech stopách. Přesto lze téměř o všech napsat, že co skladba, to milník v tvorbě skupiny. Mekongářský techno-thrash hymnus Živí mrtví, Město padlých soch s několika velmi povedenými textovými obraty, trochu úsměvně vizionářská Tenkrát na západě s úvodem ošetřeným morriconeovskou foukačkou Ondřeje Konráda, natlačená Muka existence, kompozičně rozvláčná existenciálně laděná Heroes, druhá instrumentálka

review_1522_px4

Stvořitel nebo další techno-thrash slabikářovka Kolaps. Dvoukopáková dechovka Zmoshek pak působí jako zdravé odlehčení hudebně i textově napoprvé ne úplně uchopitelné desky. Nepočítám-li několik kosmeticky diskutabilních momentů, deska až sem hraje báječně a na dobu svého vydání představovala vrchol toho, co bylo v rámci inteligentněji laděného metalu u nás k dispozici; s velkým důrazem nejen na prezentaci hudební, ale i složku textovou (byť kvalitativně ne vždy vyrovnanou). O to těžší je posoudit záměr kapely přikrášlit závěr desky dvěma vánočními skladbami. Třebaže k podobnému kroku mohl svádět název alba i doba vydání (původně vyšlo taktéž v prosinci), dle mne tato závěrečná dávka lidové zábavy je v kombinaci s předchozím Zmoshkem na výslednou stopáž příliš a celou desku hází trochu jinam a stává se tak tím (v podstatě jediným), co jejímu celkovému vyznění škodí. I přes tento produkční úlet je ale Prosincovka prvotřídní ukázkou promyšleného metalu zrozeného z těžko opakovatelné a napodobitelné chemie, přestože poté skupina vydala (a třeba ještě vydá) řadu povedených nahrávek.
Na podporu reedice jedou Asmodeus podzimní šňůru po českých

review_1522_px2

klubech, tak pokud by někdo chtěl zajít, mrkněte na jejich kapelní nebo bendzouňácké webovky, dva koncerty (včetně křtu v domovských Klatovech) ještě stihnete.